Р Е Ш Е Н И Е
Номер 807
Година 27.07.2023 Град Бургас
В
ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, Х състав, на осемнадесети юли две хиляди и
двадесет и трета година, в публично заседание, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Драгнева
Секретаря Йовка Банкова
Прокурор
Като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело
номер 900 по описа за 2023 година
и за да се произнесе взе пред вид следното:
Производството е по реда на чл.215 от Закона
за устройство на територията (ЗУТ) и чл.145 и следващите от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.219 от ЗУТ.
Образувано е по жалба на Е.А.А.
с ЕГН: ********** ***, офис 6 против отказ на кмета на Община Айтос обективиран
в писмо изх.№ 94-00-3147/1/16.05.2023 г. С жалбата се прави искане отказът да
бъде обявен за нищожен, на основание чл.177, ал.2 от АПК и да се присъдят
направените по делото разноски. В съдебно заседание, чрез процесуалния си
представител поддържа жалбата и прави искане да бъде уважена.
Ответникът – Кмет на Община Айтос, редовно
уведомен, изразява становище за неоснователност на жалбата.
Административен
съд Бургас, намира, че жалбата е процесуално допустима като подадена в срока по
чл.215, ал.4 от ЗУТ, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването.
Разгледана по същество е основателна.
Със заявление вх. № 94-00-3069/10.10.2022
г. Е.А. ***, на основание чл.181, ал.3 от ЗУТ, съставяне на констативен
протокол за степен на завършеност на собствената му двуетажна жилищна сграда в
УПИ XXI, кв. 24 по плана на село Каравелово.
С писмо изх.№ 94-00-3069(1)/13.10.2022
г. кметът на общината е уведомил заявителя, че общинската администрация няма
правомощия да издаде искания констативен протокол, тъй като на територията на
община Айтос няма населено място с наименование Каравелово. В писмото са дадени
указания на заявителя – при евентуално допусната техническа неточност в изписването
на наименованието на населеното място – да се уточни за кое населено място е
поискана заявената административна услуга и дали то се намира на територията на
общината. На заявителя е указано също така, че за издаването на удостоверение
по чл.181 ал.3 от ЗУТ е необходимо да се представи „Акт за приемане на
конструкцията (приложение № 14)“.
Писмото с указанията е изпратено
по пощата до адреса, посочен от заявителя, и е получено на 14.10.2022г.
На 17.10.2022г. със заявление вх. № 94-00-3147/17.10.2022 г. Е.А.
е подал ново искане за издаване на констативен протокол по чл.181, ал.3 от ЗУТ.
В първия абзац на заявлението е посочено, че той е собственик на двуетажна
жилищна сграда в УПИ XXI, кв. 24 по плана на с.Каравелово, за която е издадено
разрешение за строеж № 1/11.04.1994г. Във втория абзац на заявлението е
поискано съставянето на констативен протокол по чл.181 ал.3 от ЗУТ за същата
сграда, построена в с.Каравелово. В третия абзац на заявлението отново е
направено искане за извършване на същата административна услуга по отношение на
същата сграда, но тя е индивидуализирана с местоположението си по УПИ в с.Карагеоргиево.
До 03.11.2022 г. кметът на общината не се е произнесъл по подаденото заявление
от 17.10.2022г.
На 03.11.2022г. Е.А. е сезирал
Административен съд Бургас с жалба срещу мълчалив отказ на кмета по подаденото
заявление, по повод на което е образувано адм.дело №1907/2022г. по описа на
съда. С постановеното по делото решение № 1497/14.12.2022 г. съдът е отхвърлил
жалбата на Е.А.. Това решение е обжалвано и с решение №4331/24.04.2023г.
постановено по адм.дело №1814/2023г. по описа на ВАС е отменено, както и е
отменен мълчаливия отказ по подаденото от А. заявление, а делото е върнато като
преписка на кмета на Община Айтос за произнасяне съобразно изложените мотиви.
С писмо изх.№ 94-00-3147/1/16.05.2023
г. на кмета на Община Айтос, във връзка с решение № 4331/24.04.2023 г.
постановено по адм. дело № 1814/2023 г. по описа на ВАС, Е.А. е уведомен, че за процесната сграда не са
изпълнени условията по чл.181, ал.3 от ЗУТ, поради което удостоверение за
степен на завършеност не може да се издаде. В писмото е посочено, че
завършването на сградата в груб строеж се констатира с протокол по наредбата по
чл.168, ал.3, който се съставя от лицето упражняващо строителен надзор, в
присъствието на възложителя, строителя, проектанта и на служител по чл.223,
ал.2.
С жалба вх.№ 5241/22.05.2023 г.,
подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК е обжалван отказа на кмета на Община Айтос
обективиран в писмо изх.№ 94-00-3147/1/16.05.2023 г.
Съдът, предвид установената
фактическа обстановка и събраните по делото
доказателства, като съобрази приложимите законови разпоредби, намира
обжалваното решение за нищожно.
Съгласно чл.177, ал.2 от АПК, актове и действия на административния орган,
извършени в противоречие с влязло в сила решение на съда, са нищожни.
В случая, с обжалваното писмо
изх.№ 94-00-3147/1/16.05.2023 г. на кмета на Община Айтос, е отказано
издаването на удостоверение за степен на завършеност на процесният строеж, като
е прието, че не са налице условията по чл.181, ал.3 от ЗУТ. Посочено е, че
удостоверението за степен на завършеност следва да се издаде при изпълнени
условия по чл.181, ал.3 от ЗУТ (Нова – ДВ бр.16/2021 г.), като завършването на
сградата в груб строеж се констатира с протокол по наредбата по чл.168, ал.3,
който се съставя от лицето упражняващо строителен надзор, в присъствието на
възложителя, строителя, проектанта и на служител по чл.223, ал.2.
Този отказ е постановен в противоречие
с решение № 4331/24.04.2023 г. постановено по адм. дело № 1814/2023г. по описа
на Върховен административен съд. С това съдебно решение е отменен мълчалив
отказ на кмета на община Айтос по заявление вх. № 94-00-3069/10.10.2022г.
подадено от Е.А. и преписката е върната за ново произнасяне на решаващия орган
съгласно указанията дадени в мотивите на съдебното решение по тълкуването и
прилагането на закона.
Видно от мотивите на съдебното
решение, ВАС е приел, че административното производство е образувано по повод
заявление за извършване на административна услуга за издаване на констативен
протокол за степен на завършеност на жилищната сграда на жалбоподателя. Съдът
се е позовал на разпоредбата на § 87 от ПЗР към ЗИД на ЗУТ (обн. - ДВ, бр.16 от
2021г.), съгласно която до одобряването на образец за съставяне на протокол за
завършване на сградата в груб строеж в наредбата по чл.168, ал.3 завършването
на грубия строеж се констатира по досегашния ред и процедурата е протекла при действието
на старата редакция на разпоредбата на чл.181, ал.2 от ЗУТ (изм. - ДВ, бр. 65
от 2003 г.). В този случай, след завършване на сградата в груб строеж,
констатирано с протокол на общинската (районната) администрация, предмет на
прехвърлителна сделка може да бъде построената сграда или самостоятелни части
от нея. Посочено е още, че след като според събраните по делото доказателства
процесната жилищна сграда отговаря на това условие, тъй като е завършена на
етап „груб строеж“ и заявителят се легитимира като неин собственик, той е имал
правото да поиска издаване на такъв протокол за завършеност, за извършване на
прехвърлителна сделка. За исканият констативен протокол за степен на
завършеност в решението е посочено, че представлява индивидуален административен
акт в хипотезата на административна услуга - удостоверяваща факти с правно
значение или отказ да се издаде официален документ с правно значение и при
наличие на правен за искателя интерес за общинската администрация възниква
задължение за предоставянето на такъв официален документ. Отбелязано е, че
отказът не може да бъде обоснован с непредставяне от заявителя на акт за
приемане на конструкцията, доколкото това обстоятелство не възпрепятства по
никакъв начин извършването на услугата и няма връзка с нея, а само и единствено
касае процеса на строителство, участниците в него и техните взаимоотношения.
След като административният орган е приел, че за сградата
на заявителя не са изпълнени условията на чл.181, ал.3 от ЗУТ, в действащата
към момента редакция, и е отказал да издаде удостоверение за степен на
завършеност на сградата на заявителя, обжалваният отказ се явява постановен в
противоречие с решение № 4331/24.04.2023г. постановено по адм. дело № 1814/2023
г. по описа на ВАС, съгласно което искането е следвало да бъде разгледано по
реда на чл.181, ал.2 от ЗУТ, в редакцията действала преди изменението на закона
публикувано в ДВ бр.21/2021 г., на основание § 87 от ПЗР към ЗИД на ЗУТ (обн. -
ДВ, бр.16 от 2021г.). Като не се е съобразил със
задължителните указания, дадени в мотивите на решението постановено от ВАС,
административният орган е издал акт, който съобразно нормата на чл.177, ал.2 от АПК е нищожен.
Административният орган е обвързана от съдебното решение и в случая действа в
условията на обвързана компетентност, наложена му от задължителните указания по
тълкуване и прилагане на материалния закон дадени от съда.
С оглед на изложеното и на
основание чл.177, ал.2 от АПК, обжалвания отказ обективиран в писмо изх.№
94-00-3147/1/16.05.2023г., следва да бъде прогласен за нищожен и преписката
да бъде върната на кмета на
Община Айтос, за ново произнасяне по подаденото от Е.А. заявление, съобразно указанията по тълкуването и прилагането на
закона,
дадени в мотивите на решение № 4331/24.04.2023 г.
постановено по адм. дело № 1814/2023 г. по описа на ВАС.
Предвид изхода на спора и
направеното своевременно искане за присъждане на разноски, в полза на
жалбоподателя следва да се присъдят направените разноски в размер на 10,00 лева,
платена държавна такса за образуване на съдебното производство.
В полза на адвокат В. следва да
се присъди адвокатско възнаграждение за оказана безплатна адвокатска помощ, в
размер на 1 250,00 лева, за процесуално представителство пред настоящата
съдебна инстанция, на основание чл.38, ал.2, във връзка с ал.1 т.2 от Закона за
адвокатурата, във връзка с чл.8, ал.2, т.1 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за
минималните размери на адвокатските възнаграждения.
Мотивиран от изложеното Административен съд гр.Бургас, Х-ти
състав
Р Е Ш И :
ОБЯВЯВА ЗА
НИЩОЖЕН отказ на кмета на Община Айтос обективиран в писмо изх.№
94-00-3147/1/16.05.2023 г. да се издаде удостоверение за степен на завършеност
по подаденото от Е.А.А. заявление с вх.№ 94-00-3069/10.10.2022 г., поправено със заявление с вх.№
94-00-3147/17.10.2022 г.
ВРЪЩА
административната преписката на кмета на Община Айтос за ново произнасяне по подаденото от Е.А.А. заявление с вх. № 94-00-3069/10.10.2022 г. поправено със
заявление с вх.№ 94-00-3147/17.10.2022 г., съобразно указанията по тълкуването и прилагането на
закона,
дадени в мотивите на решение № 4331/24.04.2023 г.
постановено по адм. дело № 1814/2023 г. по описа на Върховен административен
съд.
ОСЪЖДА Община
Айтос да заплати в полза на Е.А.А. с ЕГН: **********,***, офис 6, разноски по
делото в размер на 10,00 (десет) лева.
ОСЪЖДА Община
Айтос да заплати в полза на адвокат Панайот Йовчев В. от Адвокатска колегия
Бургас, с адрес гр.Бургас, ул.“Васил Априлов“ № 18, ет.3, офис 6, адвокатско възнаграждение
в размер на 1 250,00 (хиляда двеста и петдесет) лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна
жалба в 14-дневен срок, от съобщаването на страните пред Върховен
административен съд.
СЪДИЯ: