Решение по дело №264/2022 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 октомври 2022 г.
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20227140700264
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               373/03.10.2022 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на двадесет и девети септември през две хиляди и двадесет и втора година в състав

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Александрина Александрова                                         разгледа

Адм.дело №264/2022г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

            Производството е по реда на чл.111, ал.1-3 от Закон за изпълнение на наказанията и задържането под стража (ЗИНЗС) във вр. с чл.145 и сл. от Административнопроцесуален кодекс (АПК).

         Образувано е по жалба на Ц.Ч.Е., изтърпяващ наказание лишаване от свобода в ЗОЗТ гр.Бойчиновци срещу Заповед №Л-1360/27.05.2022г. на Началник затвора гр.Враца, потвърдена със Заповед №Л-2504/20.06.2022г. на Главен директор на ГДИН, с която на основание чл.104, ал.1 във вр. с чл.101, т.1 от ЗИНЗС на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“. В жалбата се иска отмяна на оспорения административен акт, като се поддържа, че е незаконосъобразен. В съдебно заседание, оспорващият поддържа жалбата си и моли да бъде отменен оспорения административен акт като незаконосъобразен, като излага доводи, че не е извършил нарушението, което е дало основание за налагане на дисциплинарното наказание.

         Ответникът не се представлява по делото, като постъпило писмено становище на пълномощника му юрисконсулт Х*** излага доводи в подкрепа на законосъобразността на оспорения административен акт и моли жалбата да се отхвърли като неоснователна.

         Встъпилия по делото прокурор дава мотивирано заключение, че оспорения административен акт следва да бъде отменен, тъй като при издаването му е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, тъй като оспорващия не е изслушан преди да му бъде наложено дисциплинарно наказание.

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановеният срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Заповед №Л-1360/27.05.2022г. на Началник затвора гр.Враца, потвърдена със Заповед №Л-2504/20.06.2022г. на Главен директор на ГДИН, с която на основание чл.104, ал.1 във вр. с чл.101, т.1 от ЗИНЗС на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“. Мотивите на административния орган се свеждат до това, че на 20.05.2022г., оспорващия се е намирал в библиотеката към затвора гр.Враца извън указания график за периода, а именно понеделник, сряда и петък от 10,10 до 11 часа. Административния орган е приел, че оспорващия е нарушил чл.96, т.3 и чл.97, т.10 от ЗИНЗС и същото се явява дисциплинарно нарушение съгласно чл.100, ал.2, т.1 и т.5 във вр. с ал.1 от ЗИНЗС.

От фактическа страна, съдът, намира за установено следното:

По делото не е спорно, че към момента на извършване на описаното нарушение, оспорващия е изтърпявал изтърпявал наказанието лишаване от свобода в затвора гр.Враца.

С Докладна записка вх.№4768/25.05.2022г. (л.44 по делото), Началника на затвора гр.Враца е уведомен, че на 20.05.2022г. около 11,40 часа, оспорващия се намира в библиотеката на затвора извън графика за периода, който е от 10,10 до 11,00 часа. Видно от Докладна записка на л.43 по делото, при извършен преглед на видео-охранителните камери се установява, че в 11,11 часа оспорващия и лишения от свобода Ч*** са влезли в библиотеката на затвора, като престояват там до 12,01 часа. Същите обстоятелства са установени от обясненията на лишените от свобода С*** К*** и Д*** Б*** (л.41,42 по делото), които сочат, че на 20.05.2022г., оспорващия се е намирал в библиотеката на затвора извън утвърдения график. Във връзка с извършената проверка, с предложение изготвено от инспектор СДВР (л.40 по делото) е дадено предложение на оспорващия да се наложи дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“.

Със Заповед №Л-1360/27.05.2022г. на Началник затвора гр.Враца, с която на основание чл.104, ал.1 във вр. с чл.101, т.1 от ЗИНЗС на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“. Със Заповед №Л-2504/20.06.2022г. на Главен директор на ГДИН е разгледана жалба на оспорващия срещу Заповед №Л-1360/27.05.2022г. на Началник затвора гр.Враца и същата е потвърдена, като оспорващия е получил тази заповед на 21.06.2022г., тоест жалбата му е процесуална допустима за разглеждане от настоящия съдебен състав, тъй като е подадена в 14-дневния срок по чл.149, ал.1 от АПК.  

От така описаната фактическа обстановка въз основа на събраните по делото писмени доказателства, съдът извежда следните правни изводи по същество на спора:

По аргумент от разпоредбата на чл.104, ал.1 от ЗИНЗС, дисциплинарните наказания се налагат с мотивирана заповед от началника на затвора, а в случаите на чл. 193 и от началника на поправителния дом, тоест в случая административния акт е издаден от компетентен орган, който е овластен със Заповед №Л-1261/18.05.2022г.

Административния акт е издаден в писмена форма и съдържа фактически и правни основания, които са мотивирали издаването му, тоест спазена е предвидената от чл.104, ал.1 от ЗИНЗС форма на административния акт.

По разбиране на настоящата съдебна инстанция, оспорения административен акт е издаден при допуснато съществено нарушение на администратинопроизводствените правила, което е съществен порок налагащ неговата отмяна. Това е така, тъй като съгласно разпоредбата на чл.105, ал.1 от ЗИНЗС, преди налагане на наказанието задължително се изслушва нарушителят. На така разписаното процесуално действие на дисциплинарнонаказващия орган, да се изслуша лишения от свобода преди да му се наложи дисциплинарно наказание, законодателно е въведено императивно изискване, като е посочено, че това действие на дисциплинарнонаказаващия орган е задължително. Настоящият съдебен състав е дал изрични указания на ответника, че следва да ангажира доказателства, че е спазил императивното изискване на разпоредбата на чл.105, ал.1 от ЗИНЗС да изслуша лишения от свобода преди да му наложи дисциплинарно наказание, но по делото не се ангажираха каквито и да е писмени доказателства, които да установят изпълнение на императивното изискване на приложимата разпоредба, която има за цел да защити правата и законовите интереси на лишения от свобода по отношение на който е образувано дисциплинарно производство за налагане на дисциплинарно наказание. При наличието на този съществен порок на административния акт, който е опорочил съществено воденото административно производство, тъй като е лишил оспорващия от възможността да защити правата и законовите си интереси по ред, който императивно е предвиден като приложим, е налице основание за отмяна на оспорения административен акт. Настоящия съдебен състав не счита за необходимо да се произнася по наведените доводи и основания за законосъобразно прилагане на материалния закон във връзка с наложеното дисциплинарно наказание, тъй като съществения порок на административнопроизводствените правила е достатъчно основание за отмяна на оспорения административен акт.

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че оспорената Заповед №Л-1360/27.05.2022г. на Началник затвора гр.Враца, потвърдена със Заповед №Л-2504/20.06.2022г. на Главен директор на ГДИН, с която на основание чл.104, ал.1 във вр. с чл.101, т.1 от ЗИНЗС на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ е незаконосъобразна и следва да бъде отменена, предвид което на основание чл.111, ал.6, т.2 от ЗИНЗС, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

 

                                                Р Е Ш И

 

ОТМЕНЯ Заповед №Л-1360/27.05.2022г. на Началник затвора гр.Враца, потвърдена със Заповед №Л-2504/20.06.2022г. на Главен директор на ГДИН, с която на основание чл.104, ал.1 във вр. с чл.101, т.1 от ЗИНЗС на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“.

Решението подлежи на обжалване пред тричленен състав на Административен съд Монтана в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: