Решение по дело №1424/2021 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 478
Дата: 14 октомври 2021 г.
Съдия: Борислава Илиева Якимова
Дело: 20214430201424
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 юли 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 478
гр. Плевен, 13.10.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, IX НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публично
заседание на седемнадесети септември, през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Борислава Ил. Якимова
при участието на секретаря ВАЛЯ Х. СТОЯНОВА
като разгледа докладваното от Борислава Ил. Якимова Административно
наказателно дело № 20214430201424 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59 и следващи от ЗАНН.
Обжалван е Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 2345301/2018г., издаден
от ОД на МВР Плевен, с който е посочено, че на основание чл.189, ал.4, вр. с чл. 182, ал.2
т.2 от ЗДвП се налага на АН. КР. М., ЕГН ********** глоба от 50,00 лева за нарушение на
чл.21, ал.1 от ЗДвП.
С жалбата се прави искане за отмяна на електронния фиш като незаконосъобразен и
необоснован, като се сочи че обжалвания електронен фиш е издаден при допуснати
съществени процесуални нарушения.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, не се представлява.
Въззиваемата страна – ОД на МВР ПЛЕВЕН, не изпраща представител.
Съдът като съобрази и прецени доказателствата по делото по отделно и в тяхната
съвкупност прие за установено следното:
Обжалваният електронен фиш е издаден за установено нарушение с автоматизирано
техническо средство за това, че на 21.10.2018г. в 12:49 часа в извън населено място - ***
км.108+675 с посока на движение ***, бил заснет с автоматизирано техническо средство
„АТСС СПУКС - ARH CAM S1 11743cd, което представлява мобилна система за
видеоконтрол, лек автомобил *** който при въведено ограничение от 90 км/ч се е движел с
1
установена стойност на скоростта 109 км/час и превишена стойност на скоростта 19 км/час.
Ивършено е нарушение за движение с превишена скорост и отчетен толеранс от минус 3%.
Отразено е в електронния фиш, че собственик, на когото е регистрирано МПС, е АН. КР. М..
Разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП предвижда, че нарушението
следва да бъде установено и заснето с техническо средство, като не посочва
неговият вид и характеристики. Разпоредбите на Наредба №8121з-532/2015
год., дава възможност нарушенията, за които са издадени електронни
фишове, да се установяват не само със стационарни АТСС, но и с мобилни
такива, без те да са обозначени със съответен пътен знак. В конкретния
случай стационарно преносимият уред за контрол на скоростта на моторни
превозни средства ARH CAM S1 е система за контрол на скоростните
режими, притежаваща удостоверение за одобрен тип средство за измерване,
издадено от Български институт по метрология и отговаря на изискванията на
Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи.
СПУКС е предназначен за автоматично фиксиране на допуснатите нарушения
за скорост. Уредът измерва скоростта и разстоянието на преминаващите МПС
само в автоматичен режим от статив (тринога) в стационарно положение.
Установените данни за нарушения чрез СПУКС не могат да бъдат променяни
поради липсата на пряк достъп до тях на оператора, като това важи и за
процесите на съхранение и експорт на данни. Присъствието или отсъствието
на контролен орган по никакъв начин не оказва въздействие върху точността
и обективността на установяване и заснемане на нарушението, тъй като
измерването и регистрирането на скоростта и записа на доказателствения
видеоматериал се извършва напълно автоматично. Нарушението е извършено
на 21.10.2018год. С изменението на разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП
(нова - ДВ, бр. 10 от 2011 г., изм., бр. 19 от 2015 г., бр. 101 от 2016 г., в сила
от 21.01.2017 г., бр. 54 от 2017г.) е предвидено при констатиране на
нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или
система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се
управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, да
се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител
за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Т.е.
законодателят е изменил към датата на извършване на нарушението, чл.189,
2
ал.4 от ЗДвП, вкл. и граматически, в частта му, предвиждаща условието
"отсъствието на контролен орган и нарушител", като е променил заложеното
в разпоредбата условие – в смисъл издаването на електронен фиш да става в
отсъствие на контролен орган и на нарушител, а не установяването и
заснемането да бъде в отсъствие на контролен орган. С отпадането на
изискването нарушението да се установява в отсъствие на контролен орган,
то и постановеното в тази насока ТР №1/2014 год. на ВАС е загубило своето
правно действие. Единственото изискване, за да се издаде ЕФ, е нарушението
да е установено и заснето с АТСС. Легалната дефиниция на АТСС се съдържа
в § 1, т.65 от ДР на ЗДвП, и според нея те са уреди за контрол, работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона
за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в
присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а)
стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или
временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес. Не се спори и се установява от доказателствата, приобщени по делото
на РС, че превишението на скоростта на управлявания от жалбоподателя
автомобил е установено с ATCC СПУКС ARH CAM S1-11743cd. Видно от
писмените материали по делото на РС, съставлява преносима система за
контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и
комуникации тип ARH CAM S1, която съставлява одобрен тип средство за
измерване, вписана е в регистъра на одобрените за използване СИ под №5126
и е със срок на валидност 07.09.2017-07.09.2027 год./л.7/ Тя измерва
скоростта и разстоянието на преминаващите превозни средства, като се
поставя на статив (тринога) или в патрулен автомобил.
На основание чл.165 ал.3 от ЗДП е издадена Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата,
издадена от министъра на вътрешните работи, обн., ДВ, бр. 36 от 19.05.2015
г., изм. и доп., бр. 6 от 16.01.2018 г., в сила от 16.01.2018 г. С нея се уреждат
условията и редът за използване на АТСС за контрол на правилата за
движение по пътищата. В чл.2 от Наредбата е направено разграничение
3
между стационарни и мобилни АТСС, като чл.3 предвижда, че за
установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се
издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана
информационна система.
Съдът счита за безспорно установено по делото, че нарушението на
разпоредбите на ЗДвП е установено на 10.03.2020 г. с ATCC СПУКС ARH
CAM S1-11743cd. При анализ на събраните по делото доказателства е видно
извършено нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП.
В чл. 21, ал. 1 от ЗДвП е предвидено, че при избиране скоростта на
движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава
следните стойности на скоростта в km/h: за пътни превозни средства от
категория В, при движение по извън населено място - 90 km/h.
Според чл. 182, ал. 2, т. 2 от ЗДвП, водач, който превиши разрешената
скорост извън населено място, се наказва, както следва: за превишаване от 11
до 20 km/h - с глоба 50 лв.В този смисъл съдът не споделя изложениет в
жаллбата твърдения, че не ставало ясно дали превишаванетно на скоростта е
извършено в или извън населено място.
Съобразно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, при нарушение, установено и заснето
с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено
наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или
отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на
контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на
извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока,
сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния
фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.
В настоящият казус от доказателствата по делото се установява, че
контролните органи са изпълнили изискванията на чл.4 от Наредбата-
4
контролът да се осъществява със АТСС, одобрено по реда на Закона за
измерванията, притежаващо удостоверение за одобрен тип средство за
измерване и преминало първоначална или последваща проверка от
Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от
председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор,
удостоверено с представени по административната преписка Протокол от
проверка /л.8/ №67-ИСИС/19.10.2018год. относно проверка на преносима
система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера
и комуникации тип ARH CAM S 1 и Удостоверение за одобрен тип средство
за измерване № 17.09.5126, валидно до 07.09.2027 год /л.7/. Приложен е и
дневник за обработка и въвеждане на фишове от СПУКС ARH CAM S 1 за
21.10.2018 год. /л.11/, от който е видно, че същата се е намирала извън населено
място - *** км.108+675 с посока на движение ***.
С оглед на това, като взе предвид събраните по делото писмени
доказателства, съдът намира, че АТСС, заснела процесното нарушение
на 21.10.2018год. в 12:49 часа е правилно експлоатирана, поради което
и производството по ангажиране на административно-наказателна
отговорност на нарушителя чрез издаването на електронен фиш, се е развило
при спазване на установените процесуални правила.
Ето защо оспореният пред РС електронен фиш се явява законосъобразен
като издаден при спазване на установените в ЗДвП и Наредбата правила,
удостоверява съставомерно и доказано нарушение на правилата за движение
по пътищата. Като не е достигнал до този извод, РС счита, че следва да
постанови решение, с което следва да се потвърди ЕФ.
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба серия К №2345301/2018г.,
издаден от ОД на МВР Плевен, с който на АН. КР. М., ЕГН ********** на основание
чл.189, ал.4, вр. с чл. 182, ал.2 т.2 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50,00 лева, за
нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН и ОБОСНОВАН.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред
Административен съд – Плевен в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е
изготвено.
5
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
6

Съдържание на мотивите

Производството е по реда на чл.59 и следващи от ЗАНН.
Обжалван е Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 2345301/2018г., издаден
от ОД на МВР Плевен, с който е посочено, че на основание чл.189, ал.4, вр. с чл. 182, ал.2
т.2 от ЗДвП се налага на АН. КР. М., ЕГН ********** глоба от 50,00 лева за нарушение на
чл.21, ал.1 от ЗДвП.
С жалбата се прави искане за отмяна на електронния фиш като незаконосъобразен и
необоснован, като се сочи че обжалвания електронен фиш е издаден при допуснати
съществени процесуални нарушения.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, не се представлява.
Въззиваемата страна – ОД на МВР ПЛЕВЕН, не изпраща представител.
Съдът като съобрази и прецени доказателствата по делото по отделно и в тяхната
съвкупност прие за установено следното:
Обжалваният електронен фиш е издаден за установено нарушение с автоматизирано
техническо средство за това, че на 21.10.2018г. в 12:49 часа в извън населено място - ***
км.108+675 с посока на движение ***, бил заснет с автоматизирано техническо средство
„АТСС СПУКС - ARH CAM S1 11743cd, което представлява мобилна система за
видеоконтрол, лек автомобил ***, който при въведено ограничение от 90 км/ч се е движел с
установена стойност на скоростта 109 км/час и превишена стойност на скоростта 19 км/час.
Ивършено е нарушение за движение с превишена скорост и отчетен толеранс от минус 3%.
Отразено е в електронния фиш, че собственик, на когото е регистрирано МПС, е АН. КР. М..
Разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП предвижда, че нарушението
следва да бъде установено и заснето с техническо средство, като не посочва
неговият вид и характеристики. Разпоредбите на Наредба №8121з-532/2015
год., дава възможност нарушенията, за които са издадени електронни
фишове, да се установяват не само със стационарни АТСС, но и с мобилни
такива, без те да са обозначени със съответен пътен знак. В конкретния
случай стационарно преносимият уред за контрол на скоростта на моторни
превозни средства ARH CAM S1 е система за контрол на скоростните
режими, притежаваща удостоверение за одобрен тип средство за измерване,
издадено от Български институт по метрология и отговаря на изискванията на
Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи.
СПУКС е предназначен за автоматично фиксиране на допуснатите нарушения
за скорост. Уредът измерва скоростта и разстоянието на преминаващите МПС
само в автоматичен режим от статив (тринога) в стационарно положение.
Установените данни за нарушения чрез СПУКС не могат да бъдат променяни
поради липсата на пряк достъп до тях на оператора, като това важи и за
процесите на съхранение и експорт на данни. Присъствието или отсъствието
на контролен орган по никакъв начин не оказва въздействие върху точността
и обективността на установяване и заснемане на нарушението, тъй като
1
измерването и регистрирането на скоростта и записа на доказателствения
видеоматериал се извършва напълно автоматично. Нарушението е извършено
на 21.10.2018год. С изменението на разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП
(нова - ДВ, бр. 10 от 2011 г., изм., бр. 19 от 2015 г., бр. 101 от 2016 г., в сила
от 21.01.2017 г., бр. 54 от 2017г.) е предвидено при констатиране на
нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или
система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се
управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, да
се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител
за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Т.е.
законодателят е изменил към датата на извършване на нарушението, чл.189,
ал.4 от ЗДвП, вкл. и граматически, в частта му, предвиждаща условието
"отсъствието на контролен орган и нарушител", като е променил заложеното
в разпоредбата условие – в смисъл издаването на електронен фиш да става в
отсъствие на контролен орган и на нарушител, а не установяването и
заснемането да бъде в отсъствие на контролен орган. С отпадането на
изискването нарушението да се установява в отсъствие на контролен орган,
то и постановеното в тази насока ТР №1/2014 год. на ВАС е загубило своето
правно действие. Единственото изискване, за да се издаде ЕФ, е нарушението
да е установено и заснето с АТСС. Легалната дефиниция на АТСС се съдържа
в § 1, т.65 от ДР на ЗДвП, и според нея те са уреди за контрол, работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона
за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в
присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а)
стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или
временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес. Не се спори и се установява от доказателствата, приобщени по делото
на РС, че превишението на скоростта на управлявания от жалбоподателя
автомобил е установено с ATCC СПУКС ARH CAM S1-11743cd. Видно от
писмените материали по делото на РС, съставлява преносима система за
контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и
комуникации тип ARH CAM S1, която съставлява одобрен тип средство за
измерване, вписана е в регистъра на одобрените за използване СИ под №5126
и е със срок на валидност 07.09.2017-07.09.2027 год./л.7/ Тя измерва
скоростта и разстоянието на преминаващите превозни средства, като се
поставя на статив (тринога) или в патрулен автомобил.
На основание чл.165 ал.3 от ЗДП е издадена Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата,
издадена от министъра на вътрешните работи, обн., ДВ, бр. 36 от 19.05.2015
г., изм. и доп., бр. 6 от 16.01.2018 г., в сила от 16.01.2018 г. С нея се уреждат
условията и редът за използване на АТСС за контрол на правилата за
2
движение по пътищата. В чл.2 от Наредбата е направено разграничение
между стационарни и мобилни АТСС, като чл.3 предвижда, че за
установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се
издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана
информационна система.
Съдът счита за безспорно установено по делото, че нарушението на
разпоредбите на ЗДвП е установено на 10.03.2020 г. с ATCC СПУКС ARH
CAM S1-11743cd. При анализ на събраните по делото доказателства е видно
извършено нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП.
В чл. 21, ал. 1 от ЗДвП е предвидено, че при избиране скоростта на
движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава
следните стойности на скоростта в km/h: за пътни превозни средства от
категория В, при движение по извън населено място - 90 km/h.
Според чл. 182, ал. 2, т. 2 от ЗДвП, водач, който превиши разрешената
скорост извън населено място, се наказва, както следва: за превишаване от 11
до 20 km/h - с глоба 50 лв.В този смисъл съдът не споделя изложениет в
жаллбата твърдения, че не ставало ясно дали превишаванетно на скоростта е
извършено в или извън населено място.
Съобразно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, при нарушение, установено и заснето
с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено
наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или
отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на
контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на
извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока,
сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния
фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.
В настоящият казус от доказателствата по делото се установява, че
контролните органи са изпълнили изискванията на чл.4 от Наредбата-
контролът да се осъществява със АТСС, одобрено по реда на Закона за
измерванията, притежаващо удостоверение за одобрен тип средство за
измерване и преминало първоначална или последваща проверка от
Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от
председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор,
удостоверено с представени по административната преписка Протокол от
проверка /л.8/ №67-ИСИС/19.10.2018год. относно проверка на преносима
3
система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера
и комуникации тип ARH CAM S 1 и Удостоверение за одобрен тип средство
за измерване № 17.09.5126, валидно до 07.09.2027 год /л.7/. Приложен е и
дневник за обработка и въвеждане на фишове от СПУКС ARH CAM S 1 за
21.10.2018 год. /л.11/, от който е видно, че същата се е намирала извън населено
място - *** км.108+675 с посока на движение ***.
С оглед на това, като взе предвид събраните по делото писмени
доказателства, съдът намира, че АТСС, заснела процесното нарушение
на 21.10.2018год. в 12:49 часа е правилно експлоатирана, поради което
и производството по ангажиране на административно-наказателна
отговорност на нарушителя чрез издаването на електронен фиш, се е развило
при спазване на установените процесуални правила.
Ето защо оспореният пред РС електронен фиш се явява законосъобразен
като издаден при спазване на установените в ЗДвП и Наредбата правила,
удостоверява съставомерно и доказано нарушение на правилата за движение
по пътищата. Като не е достигнал до този извод, РС счита, че следва да
постанови решение, с което следва да се потвърди ЕФ.
4