Р Р• РЁ Р• Рќ Р Р• В в„– 260003
РіСЂ. Рсперих, 08.01.2021 РіРѕРґ.
Р’ РМЕТО РќРђ НАРОДА
РАЙОНЕН РЎРЄР” - РСПЕРРРҐ,В
в съдебно заседание при закрити врата, проведено на девети декември през
две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
РЎРЛВРРќРђ ЙОВЧЕВА
РїСЂРё
участието РЅР° секретаря РђРЅРЅР° Василева, като разгледа докладваното РѕС‚ съдията РђРќР”В
№ 224 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от
Закона за административните нарушения и наказания.
Постъпила е жалба от Е.О.С. с ЕГН-********** ***, чрез
процесуалния му представител адв. К. при АК - Силистра, със съдебен адрес:***,
срещу Наказателно постановление № , издадено на 01.06.2020 г. от Й М Й, на
длъжност началник група в РУ - Рпри ОДМВР– Р, с което на жалбоподателя е
наложено на основание чл. 177, ал. 1, т. 2, предложение първо от Закона за
движение по пътищата (ЗДП) административно наказание глоба в размер на 100,00
(сто) лева за извършено нарушение по чл. 150а, ал. 1 от ЗДП.
Жалбоподателят счита процесното НП за незаконосъобразно
Рё неправилно. Рзлага РґРѕРІРѕРґРё, че описаните факти РІ РђРЈРђРќ Рё процесното РќРџ РЅРµ
отговарят на действителното. Посочва, че неправилно наказващият орган (АНО) е
посочил, че жалбоподателя управлява четириколесно МПС, тъй като мотоциклетът е
двуколесно пътно превозно средство. Твърди се, че от описаното в НП не става
ясно дали жалбоподателя изобщо е правоспособен водач или не притежава СУМПС за
конкретна категория. Подробно се излагат съображения във връзка с
правоспособността. Твърди се, че
жалбоподателя не е управлявал посоченото в наказателното постановление МПС.
Моли се за отмяна на процесното НП.
Жалбата е депозирана в преклузивния срок по чл. 59, ал.
2 от ЗАНН чрез наказващия орган, съгласно чл. 60 от ЗАНН, от активно
легитимирано за това лице и против акт, подлежащ на съдебен контрол.
В с.з. жалбоподателят не се явява. Упълномощеният от
него процесуален представител се явява и поддържа жалбата. В дадения ход по
същество моли съдът да уважи изцяло жалбата по изложените в нея съображения.
Счита, че събраните гласни доказателства сочат, че нарушителят не е управлявал
описаното РњРџРЎ Рё моли Р·Р° отмяна РЅР° процесното РќРџ.В
В придружителното писмо, с което АНО
е изпратил административно наказателната преписка, се моли за потвърждаване на
наложените административни наказания.
Редовно призовани Районна прокуратура – Рне изпращат
представител и не заявяват становище по делото.
СЪДЪТ с оглед събраните доказателства по приложената
преписка, прие за установено следното от фактическа страна:
На 19.03.2020 г. актосъставителят А.Х., работещ като мл.
автоконтрольор РІ Р РЈ - Р, както Рё
колегата му свид. П.У., на длъжност полицай в същото управление, работили нощна
смяна в изпълнение на задълженията си. Обхождали града и били в близост до
стадиона РЅР° СѓР». “З С” РІ РіСЂ. Р, когато забелязали водач РЅР° РњРџРЎ, тип РђРўР’, който
се движил по ул. “З С” в посока ул. “Х Д“, в посока срещу тях. Водачът бил без
поставена каска, а отзад имало пътник - дете. Водачът бил без включени светлини. Когато
полицейските служители приближили подали светлинен и звуков сигнал, а водачът
спрял. Полицейските служители се представили. Водачът на АТВ бил на средна
възраст, с нормално телосложение. Той не носил документи и самоличността му
била установена чрез дежурния. Така било
установено, че водач на АТВ е жалбоподателя Е.О.С.. Каченият отзад пътник бил
дете на жалбоподателя - свид. Т О.. В момента на проверката от дома, в близост
до който жалбоподателя спрял, излезли и други хора. Жалбоподателят влязъл, а
после излязъл от намиращия се в близост имот. Свид. П.У. останал с впечатление,
че действията му са се наложили във връзка с проблем с регистрацията на МПС.
След направена справка актосъставителят установил, че жалбоподателя има СУМПС,
но не за категорията МПС, което управлява. С оглед констатираното, актосъставителят
съставил АУАН срещу жалбоподателя, в съдържанието на който било отбелязано, че
на 19.03.2020 г. около 22:30 ч. по ул. “З С” в гр. Руправлява четириколесно
МПС - АТВ с номер на рамата (отразен в акта), без да притежава свидетелство за
управление на МПС, валидно към категорията, към която спада управляваното от
него МПС. Актосъставителят преценил, че с посоченото жалбоподателят е извършил
административно нарушение, което квалифицирал по чл. 150а от ЗДП. При
предявяването на акта жалбоподателят отказал да се подпише. За
отказа му да го подпише е налице положен подпис на свидетел, както изисква
Р—РђРќРќ.
В издаденото на 01.06.2020 г. наказателно постановление
била отразена същата фактическа обстановка, отразена и в акта. На жалбоподателя
било наложено административно наказание на основание чл. 177, ал. 1, т. 2,
предложение първо от Закона за движение
по пътищата - глоба в размер на 100,00 (сто) лева за извършено административно
нарушение по чл. 150а, ал. 1 от ЗДП.
Съгласно Заповед № Із-8121з-515/14.05.2018
г. на Министъра на вътрешните работи, полицейските органи, заемащи длъжност
„мл. автоконтролор“ в ОДМВРи
териториалните структурни звена, могат
да издават актове на територията на областта, а началниците на групи
„Охранителна полиция“ в РУ са оправомощени от министъра да издават НП на
обслужваната територия (т. 2.9).
СЪДЪТ с оглед събраните по делото
доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и с оглед разпоредбата на чл. 63
от ЗАНН, прие за установено следното:
По същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.
Актът за установяване на административно нарушение е
съставен съобразно разпоредбите на ЗДП и ЗАНН и съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДП
има доказателствена сила до доказване на противното. Съставен е от младши
автоконтрольор в РУ - Ри следователно същият е лице, разполагащо с правомощие
да съставя АУАН по ЗДП. Наказателното постановление е издадено от компетентен
орган (с оглед т. 2.9 на приложената заповед), в кръга на неговата
компетентност и в предвидената от закона форма.
Спазени са сроковете, посочени в чл. 34 от ЗАНН.
В АУАН са посочени дата и мястото на
извършване на нарушението, собственото, бащино и фамилно име и възрастта на
нарушителя, данните за актосъставителя и данните, визирани в т. 2, 5, и 7 от
чл. 42 от ЗАНН. Разпоредбата на чл. 42,
т. 4 от ЗАНН изисква да се посочат конкретни факти и обстоятелства, които като
се подведат под съответната правна норма, осъществяват предвидения в нея състав
на административно нарушение. Преценката на съда е, че описанието по т. 4 е
недостатъчно за осъществяване на правото на защита, тъй като актосъставителя е
следвало да посочи към коя категория спада управляваното от водача МПС. В
издаденото наказателно постановление въз основа на съставения акт за
установяване на административно нарушение са посочени собственото, бащиното и
фамилното име, както и длъжността на лицето, което го е издало, датата и
мястото на извършване на нарушението, кой е нарушителя, данните относно
актосъставителя, данните по т. 2, 3, и 6
на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН. Преценката на съда е,
че АНО не е изпълнил задължението си за описание
на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено. Отразеното в
описанието е недостатъчно
за осъществяване на правото на защита.  Наказващият
орган е следвало да посочи към коя категория спада управляваното от водача МПС.
Очевидно наказващият орган не е изпълнил задължението си да извърши съгласно
чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН описание на нарушението и обстоятелствата, при
които е извършено. Отразеното във фактите е недостатъчно, тъй като
контролиращата съдебна инстанция не може да установи по несъмнен и категоричен
начин волята на наказващия орган – за какво точно нарушение се ангажира
административно наказателна отговорност, доколкото е предявено обвинение по чл.
150а, ал. 1 от ЗДП, а именно че жалбоподателя не притежава СУМПС, валидно за
категорията, към която спада управляваното от него МПС, а е наложено
административно наказание на основание чл. 177, ал. 1, т. 2, предложение първо
от ЗДП - за това, че жалбоподателя управлява МПС без да притежава съответно
свидетелство за управление на МПС. В този смисъл жалбоподателят е санкциониран по непредявено му с акта обвинение, доколкото актосъставителят не е
отразил факти,
според които жалбоподателят е неправоспособен.  Двете
нарушения са съществени, тъй като нарушават правото на защита на жалбоподателя.
Двете поотделно обосновават извод за отмяна на процесното НП като
незаконосъобразно.
Според настоящия съдебен състав законът не му забранява
да се произнесе и с оглед материално правната законосъобразност и обоснованост
на оспорваното НП, независимо от установените съществени нарушения на
процесуалните правила. Жалбоподателят е наказан за това, че не притежава СУМПС,
валидно за категорията, към която спада управляваното от него МПС. Събраните
доказателства обаче сочат обратното. На 19.03.2020 г. около 22:30 ч.
жалбоподателят е управлявал четириколесно МПС. АТВ са четириколесни МПС,
категория L7e,
по силата на чл. 4, т. 2, б. i от
Регламент (ЕС) № 168/2003 на Европейския парламент и на Съвета от 15.01.2013
г., към който препраща разпоредбата на чл. 149, т. 1 от Закона за движение по
пътищата. Съгласно чл. 150а, ал. 2 за определяне правоспособността на водачите
МПС се делят на категории, различни от посочените в чл. 149. Съгласно чл. 150а,
ал. 2, т. 5 от закона, категория
В1 са четириколесни превозни средства (без тези от категория L6e) с маса без
товар не повече от 400 kg (категория L7e) (550 kg за превозните средства,
предназначени за превоз на товари), в която маса не се включва масата на
акумулаторните батерии на електрическите превозни средства и които имат
максимална нетна мощност на двигателя не повече от 15 kW, както са определени
в чл. 4, параграф 2, буква "ж" и приложение I от Регламент (ЕС)
№ 168/2013. Последното означава, че за управление на МПС от категория L7e е
необходима категория В1. Съгласно чл. 155, ал. 5 от ЗДП водач с право на
управление на МПС от категория В, има право да управлява съответно и превозни
средства от категория В1. Видно от приложените писмените доказателства (справка
за нарушител/водач) жалбоподателят има издадено СУМПС за категория В. Фактът,
че същото е иззето, само означава, че в случая е налице нарушение по чл. 150 от
ЗДП, а не по чл. 150а, ал. 1 от ЗДП. В този смисъл е налице нарушение на
материалния закон, което също е основание за отмяна на НП.
Поради това жалбата е основателна и
оспорваното НП следва да бъде отменено, поради допуснати съществени нарушения
на процесуалните правила и нарушение на материалния закон.
Така мотивиран и на основание чл. 63 от ЗАНН Районен съд
– Р
Р
Р• РЁ Р:
ОТМЕНЯ
Наказателно постановление
№ , издадено на 01.06.2020 г. от Й М Й, на длъжност началник група в РУ - Рпри
ОДМВР– Р, с което на Е.О.С. с ЕГН-********** ***, със съдебен адрес:***, е
наложено на основание чл. 177, ал. 1, т. 2, предложение първо от Закона за
движение по пътищата административно наказание глоба в размер на 100,00 (сто)
лева за извършено нарушение по чл. 150а, ал. 1 от Закона за движение по
пътищата.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред Административен съд - Рв четиринадесетдневен срок от
деня на съобщението, че е изготвено.
РАЙОНЕН
РЎРЄР”РРЇ: .............................................
 Силвина Йовчева