Решение по дело №2734/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2568
Дата: 22 декември 2021 г. (в сила от 22 декември 2021 г.)
Съдия: Мариана Михайлова Михайлова
Дело: 20217180702734
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

               Описание: 1111.jpg

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

2568

Гр. Пловдив, 22.12.2021 год.  

 

     В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съдПловдив, XX касационен състав, в публично съдебно заседание на девети декември две хиляди двадесет и първа година, в състав:                                                      

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИЧО ДИЧЕВ

         ЧЛЕНОВЕ: МАРИАНА МИХАЙЛОВА

                             ДАРИНА  МАТЕЕВА

 

при секретаря  ТЕОДОРА ЦАНОВА и участието на прокурора РОСЕН КАМЕНОВ, като разгледа докладваното от член съдията МАРИАНА МИХАЙЛОВА касационно АНД № 2734 по описа за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните :

1.Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс, във връзка с чл.63, ал.1, пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания.

2. Образувано е по касационна жалба, предявена от Община Пловдив, чрез процесуалния представител гл.юрисконсулт Евелина П. срещу Решение №  1439 от  07.09.2021г. на  Пловдивски районен съд, ХI – ти н.с. постановено по АНД №  1640 по описа на същия съд за 2021г.,  с което е ПОТВЪРДЕНО Наказателно постановление №  19 от 09.02.2021г., издадено от Директора на РИОСВ – Пловдив, с което на Община Пловдив, на основание чл. 164, ал.1 , във вр. с чл. 123в, т.2 от Закона за опазване на околната среда, е наложено административно наказание -  имуществена санкция в размер на  10 000 лв.

Релевираните касационни основания се субсумират в доводите, че атакуваният съдебен акт е неправилен, като постановен в нарушение на закона и допуснати съществени нарушения на процесуалните правила – касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК вр. чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН. Поддържа се, че   касатора не е осъществил състава на визираното в АУАН и наказателното постановление административно нарушение, като в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, което неправилно не е съобразено от първостепенния съд.

Иска се първоинстанционното решение да бъде отменено, като бъде отменено и наказателното постановление. Претендира се присъждане на сторените разноски по производството.

3. Ответникът по касационната жалба – РИОСВ - Пловдив,  чрез процесуалния представител изразява съображения за неоснователност на жалбата и моли за присъждане на разноски за осъществена юрисконсултска защита.

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, дава заключение, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

ІІ. За допустимостта :

5. Касационната жалба е подадена в рамките на предвидения за това преклузивен срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява процесуално ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите :

6.  Пловдивският районен съд е бил сезиран с жалба, предявена от Община Пловдив срещу Наказателно постановление №  19 от 09.02.2021г., издадено от Директора на РИОСВ – Пловдив, с което на Община Пловдив, на основание чл. 164, ал.1 , във вр. с чл. 123в, т.2 от Закона за опазване на околната среда, е наложено административно наказание -  имуществена санкция в размер на  10 000 лв.

За извършеното административно нарушение е съставен АУАН № 56/25.08.2020г., съставен от Деница Спасова Тенева,            младши експерт в  Дирекция “Контрол на околната среда“ при РИОСВ Пловдив, в който нарушението е квалифицирано, като такова по чл.164, ал.1, във вр. с чл.123в, т.2 от Закона за опазване на околната среда.

Процесното  административно наказание е наложено при тази фактическа и правна обстановка, която е възприета в пълнота от административнонаказващия орган и възпроизведена и в спорното наказателно постановление.

Първоинстанционния съд е приел за установени обективираните в актовете на административнонаказателното производство фактически констатации, като е приел за установена фактическа обстановка, която се приема за безспорно установена и от настоящата инстанция.

7. В хода на първоинстанционното производство е разпитан съставителя на АУАН Деница Спасова Тенева, който е потвърдил фактическите констатации в АУАН.

8. С обжалваното пред настоящата инстанция решение, първоинстанционният съд е потвърдил процесното наказателно постановление. За да постанови посочения резултат районният съд е приел, въз основа на събраните по делото и писмени и гласни доказателства, че от страна на касатора е осъществен състава на визираното в АУАН и НП административно нарушение по чл. 164, ал.1, във вр. с чл.123в, т.2 от Закона за опазване на околната среда. Съдът е приел също така, че АУАН и наказателното постановление са издадени от компетентни органи в предвидената форма и при пълно изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая, като при съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, и е дадена правилна правна квалификация на нарушението.

По отношение на вида и размера на наложеното наказание съдът е приел, че  правилно е определен размера на наложената имуществена санкция в минималния предвиден за това нарушение, а именно в размер на 10 000 лв.

Съдът е приел също така, че деянието не съставлява маловажен случай на административно нарушение по смисъла на чл.28 от ЗАНН.В тази връзка съдът е приел, че  нарушението е формално такова и не е свързано с наличието или липсата на вредни последици, като самото деяние не разкрива и други смекчаващи отговорността обстоятелства, които да разкриват по - ниска степен на обществена опасност  в сравнение от обикновените случаи на нарушение от съответния вид.Напротив, според приетото от първоинстанционния съд, възможните неблагоприятни последици могат да засегнат изключително тежко и сериозно  защитаваните обществени отношения по опазване на околната среда, биологичното развитие и здравето и живота на хората.

IV. За правото :

9. Решението е правилно. Като е стигнал до изводи за законосъобразност на наказателното постановление районният съд е постановил правилен – обоснован и законосъобразен съдебен акт. В решението са изложени подробни и задълбочени мотиви относно законосъобразността на наказателното постановление. Фактите по делото са обсъдени по отделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота събраните гласни и писмени доказателства по делото и доводите на страните.

Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, са направени законосъобразни изводи относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон.

Фактическите констатации и правните изводи формирани от първостепенния съд се споделят напълно от настоящата инстанция.Мотивите на решението са изключително подробни и на основание чл. 221, ал. 2, предложение последно АПК не е необходимо да бъдат повтаряни.

10. В случая изводите на административнонаказващия орган и на първоинстанционния съд, че касаторът е осъществил състава на визираното в АУАН и НП административно нарушение по чл.164, ал.1, във вр. с чл.123в, т.2 от Закона за опазване на околната среда, са обосновани и законосъобразни, като същите изцяло съответстват на събраните по делото писмени и гласни доказателства, които първоинстанционния съд правилно е оценил.

Съставеният АУАН е съобразен с изискванията на закона. Нарушението е установено по несъмнен начин, индивидуализиран е нарушителя и му е дадена възможност да направи възражение във връзка с констатираното нарушение съгласно чл. 42 - 44 от ЗАНН. Въз основа на акта е издадено и процесното наказателно постановление, което от своя страна е изцяло съобразено с изискванията на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН.

В случая наложеното административно наказание е в минималния размер, предвиден в санкционната  норма на чл.164, ал.1 от Закона за опазване на околната среда и е законосъобразно определено в този размер, при съобразяване с изискванията на чл.27 от ЗАНН.

11. В случая, не са налице основания за приложение разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, тъй като се касае за формално нарушение за съставомерността на което е без значение настъпването или не, каквито и да са вредни последици, като процесният случай не се откроява от останалите такива, че да намери приложение разпоредбата на чл. 28 ЗАНН, както правилно е приел първоинстанционния съд.Напротив, възможните неблагоприятни последици могат да засегнат изключително тежко и сериозно  защитаваните обществени отношения по опазване на околната среда, биологичното развитие и здравето и живота на хората.

12. Във връзка с оплакванията на касатора за липса на извършено административно нарушение и за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, поддържани пред настоящата инстанция, следва в случая да се посочи, че такива оплаквания са правени още в първоинстанционното производство и по тях решаващият съд е дал законосъобразен отговор, като при правилна преценка на събраните гласни и писмени доказателства по делото и при правилно приложение на материалния закон, е достигнал до обосновани изводи относно законосъобразността на наказателното постановление, като е формирал правилно вътрешно убеждение.

13. В случая доказателства, които да подлагат на съмнение възприетите от районния съд изводи, не са ангажирани нито в първоинстанционното, нито в настоящото съдебно производство.

14. Изложеното до тук налага да се приеме, че касационната жалба е неоснователна на посочените в нея основания, а обжалваното пред касационната инстанция решение на районния съд е правилно и законосъобразно. При постановяването му не са допуснати нарушения нито на материалния, нито на процесуалния закон, поради което и същото като валидно, допустимо и правилно, следва да бъде оставено в сила от настоящата инстанция.

V. За разноските:

15. При този изход на делото основателно се явява искането на ответника за присъждане на основание чл.63, ал.5 от ЗАНН на възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита. Така,с оглед фактическата и правна сложност на делото, съдът счита, че на ответника се следва възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита в размер на 80  лева на основание чл. 144 от АПК вр. чл. 78, ал. 8 от ГПК вр. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ.

 

Водим от горното, и на основание чл. 221, ал. 2, пр. 1 от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН, Пловдивският административен съд, ХІХ – ти касационен състав

Р  Е  Ш  И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1439 от 07.09.2021г. на  Пловдивски районен съд,  ХI -ти наказателен състав, постановено по АНД № 1640  по описа на същия съд за 2021 г.

ОСЪЖДА Община Пловдив, гр. Пловдив, пл.“Стефан Стамболов“ № 1, да заплати на Министерство на околната среда и водите сумата от 80 лева, съставляваща равностойността на осъществената юрисконсултска защита за тази съдебна инстанция.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                       ЧЛЕНОВЕ : 1.

                                                                                 

 

 

                                                                                              2.