Решение по дело №58/2021 на Районен съд - Пирдоп

Номер на акта: 22
Дата: 14 април 2021 г. (в сила от 11 май 2021 г.)
Съдия: Цонка Тодорова Миткова
Дело: 20211860200058
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 март 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 22
гр. , 14.04.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПИРДОП, ВТОРИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в
публично заседание на тридесети март, през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Цонка Т. Миткова
при участието на секретаря Петя Т. Александрова
като разгледа докладваното от Цонка Т. Миткова Административно
наказателно дело № 20211860200058 по описа за 2021 година
Производството е по чл. 59 и сл. от Закона за административните
нарушения и наказания /ЗАНН/.
Постъпила е жалба от В. Н. К., ЕГН **********, адрес: село *********,
Софийска област, ул. „**********“ № 4, с която обжалва наказателно
постановление № 47/ 04.05.2020 г. на Директора на ОДМВР – София, с което
на основание чл. 53, ал. 1 от ЗАНН и чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето /ЗЗ/
му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 300 лева
(триста лева) за административно нарушение по чл. 63, ал. 1 от Закона за
здравето, във връзка със заповед № РД 01-197/ 11.04.2020 г. на министъра на
здравеопазването. Жалбоподателят намира издаденото наказателно
постановление за незаконосъобразно, необосновано и моли да бъде отменено
изцяло.
ОДМВР – София, чрез пълномощника си гл. юрисконсулт Р.Р., в писмена
защита, оспорва жалбата и моли наказателното постановление да бъде
потвърдено като правилно и законосъобразно.
Районна прокуратура – Пирдоп не взема становище по жалбата.
Районен съд – Пирдоп, след като обсъди събраните доказателства по
1
делото и ведно с доводите на страните, намира за установено следното:
На 22.04.2020 г. е съставен АУАН срещу В. Н. К., ЕГН **********,
адрес: село *********, Софийска област, ул. „**********“ № 4, за това, че
„на 22.04.2020 г. в 10.40 часа в град Пирдоп на ул. „Цар Борис I“ пред
денонощен магазин „Non Stop“ се установи, че горепосоченото лице не е
поставило защитна маска за лице или друго средство, покриващо носа и
устата – кърпа или шал, във връзка с чл. 63, ал. 1 от Закона за здравето и
заповед № РД 01-197/ 11.04.2020 г.“ В АУАН е посочено, че с горното
жалбоподателят е извършил административно нарушение по чл. 209а, ал. 1 от
Закона за здравето. АУАН е съставен в присъствие на жалбоподателя, на един
свидетел и не е връчен на жалбоподателя поради отказ.
Наказателно постановление № 47/ 04.05.2020г. на Директора на
ОДМВР – София е издадено на 04.05.2020 г. срещу жалбоподателя, като в
него е отразено, че същото се издава въз основа на АУАН от 22.04.2020г. В
наказателното постановление е посочено, че „на 22.04.2020 г. в 10.40 часа в
град Пирдоп на ул. „Цар Борис I“ пред денонощен магазин „Non Stop“ се
установи, че горепосоченото лице не е поставило защитна маска за лице или
друго средство, покриващо носа и устата – кърпа или шал, с което си
действие не изпълнява въведените противоепидемични мерки във връзка с
обявеното извънредно положение, обявено с решение на Народното събрание
от 13.03.2020 г.“ В наказателното постановление е посочено, че с горното
жалбоподателят е извършил административно нарушение по чл. 63, ал. 1 от
Закона за здравето, във връзка със заповед № РД 01-197/ 11.04.2020 г. на
министъра на здравеопазването. Видно от наказателното постановление, че на
жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба” в размер на
300 лева (триста лева), на основание чл. 53, ал. 1 от ЗАНН и чл. 209а, ал. 1 от
Закона за здравето.
Видно от показанията на свидетеля Ф. Г. К. – актосъставител /служител
на РУ – Пирдоп/, дадени в с.з. на 30.03.2021 г., че той поддържа фактическите
констатации, отразени в акта./л.25/ Свидетелят К. установява, че на
посочената в акта дата с колегата Б.Г. са били на работа дневна смяна, около
10.40 часа са били на обход в гр. Пирдоп с патрулния автомобил, на ул. „Цар
Борис I“ пред денонощен магазин „Non Stop“ видели жалбоподателя да стои,
като той не бил поставил предпазна маска или друго средство за прикриване
2
на носа и устата, извършили му проверка и му съставили акт на место за
неносенето на маска.
По делото е представена заповед № 5173-1494/ 24.03.2020 г. на
Директора на ОДМВР – София във връзка с правомощията на
актосъставителя за съставяне на АУАН по чл. 209а от Закона за здравето.
Наказателно постановление № 47/ 04.05.2020 г. на Директора на
ОДМВР – София е връчено на В. Н. К. на 11.02.2021 г., а жалбата против
същото е депозирана на 17.02.2021 г.
При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните
правни изводи:
Жалбата на В. Н. К. срещу Наказателно постановление № 47/ 04.05.2020
г. на Директора на ОДМВР – София е подадена по реда и в сроковете на чл.
59 от ЗАНН, поради което се явява процесуално допустима. Разгледана по
същество същата се явява основателна.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени в
тяхната съвкупност, съдът счита за недоказано, че при описаната фактическа
обстановка в АУАН и наказателното постановление, жалбоподателят е
извършил от обективна и субективна страна състава на административно
нарушение по чл. 63, ал. 1 от Закона за здравето, във връзка със заповед № РД
01-197/ 11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването. Съгласно
разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от Закона за здравето (в редакцията й относима
към датата на нарушението – 22.04.2020 г.), при възникване на извънредна
епидемична обстановка министърът на здравеопазването въвежда
противоепидемични мерки на територията на страната или на отделен регион.
Видно от съдържанието на правната норма, същата не въвежда конкретно
дължимо поведение от страна на правните субекти, а регламентира
правомощието на министъра на здравеопазването при определени
обстоятелства да предприеме конкретно поведение, като въведе със заповед
противоепидемични мерки на територията на страната или на отделен регион.
В случая вменената за нарушена норма от ЗЗ не предвижда каквото и да било
задължение за санкционираното лице. В издадените АУАН и НП е посочено
грешно ЕГН на жалбоподателя, което е съществено процесуално нарушение
на чл. 42, т. 6 от ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 4 от ЗАНН. В издадените АУАН и
3
НП не е описано точно кой текст от цитираната заповед е нарушил
жалбоподателя. Описаното в НП решение на Народното събрание за
обявяване на извънредно положение е от 13.03.2020 г. и е със срок до
13.04.2020 г. т.е. към датата на съставяне на АУАН този срок е изтекъл. В
АУАН и НП не е описано решение на Народното събрание, с което срока на
обявеното извънредно положение е бил удължен. Следва да се има предвид,
че разпоредбата на чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето, по която е
квалифицирано нарушението в АУАН съдържа състав на нарушение, но е
бланкетна и следва да бъде направена връзка с друга разпоредба (от
нормативен или подзаконов нормативен акт), съдържаща описание на
мерките. Нито в АУАН, нито в НП се споменава чл. 63, ал. 4 от Закона за
здравето (в редакцията на ДВ бр.28/2020 г. към момента на извършване на
нарушението), според който „(4) Държавните и общинските органи създават
необходимите условия за изпълнение на мерките по ал. 1, а средствата за
осъществяването им се осигуряват от държавния бюджет, съответно от
общинските бюджети“, а се цитира единствено чл. 63, ал. 1 от Закона за
здравето, който предвижда кога се обявява „извънредна епидемична
обстановка“ и сам по себе си няма как да представлява нарушена норма.
Именно като такава нарушена норма е посочена обаче в оспорваното НП.
Съдът счита, че в конкретния случай и в АУАН, и в НП, административно
наказващия орган не е конкретизирал в достатъчно степен нарушението,
обстоятелствата, при които е извършено и доказателствата, които го
потвърждават. В конкретния случай в обжалваното НП административно
наказващия орган е допълнил обстоятелства в текстовата част, които не са
посочени в АУАН от актосъставителя. Съдът счита, че при издаването на
АУАН и НП не е посочен конкретно и ясно състава на извършеното
нарушение и нарушените правни норми, съгласно изискванията на чл. 42, т. 4
и т. 5 от ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН, които съставляват
съществени процесуални нарушения, които от своя страна накърняват
правото на защита на нарушителя. При това положение и с оглед събраните
доказателства по делото съдът счита, че незаконосъобразно
административнонаказващият орган е ангажирал отговорността на
жалбоподателя и следва да отмени обжалваното наказателно постановление
като незаконосъобразно.
4
Предвид изхода на делото и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН,
ОДМВР – София следва да заплати на жалбоподателя направените разноски
по делото в размер на 300 лева (триста лева), представляващи адвокатско
възнаграждение.
Воден от гореизложеното Районен съд – Пирдоп
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 47/ 04.05.2020 г. на Директора
на ОДМВР – София, с което на жалбоподателя В. Н. К., ЕГН **********,
адрес: село *********, Софийска област, ул. „**********“ № 4, на основание
чл. 53, ал. 1 от ЗАНН и чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 300 лева (триста лева) за
административно нарушение по чл. 63, ал. 1 от Закона за здравето, във връзка
със заповед № РД 01-197/ 11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването,
като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, ОДМВР – София, с
адрес: град София, ул. „Гео Милев“ № 71, да заплати на В. Н. К., ЕГН
**********, адрес: село *********, Софийска област, ул. „**********“ № 4,
направените разноски по делото в размер на 300.00 лева (триста лева).
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба в четиринадесет
дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Административен съд –
София област, по реда на глава дванадесета от
Административнопроцесуалния кодекс.
Съдия при Районен съд – Пирдоп: _______________________
5