Решение по дело №395/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 436
Дата: 14 ноември 2022 г.
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20227240700395
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  436

 

гр.Стара Загора, 14.11.2022 год.

 

   В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд   в публичното  заседание                                       на         осемнадесети октомври

през      две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

                                           

при секретаря    Николина Николова

и в присъствието на  прокурора                                       ,                                                        като разгледа докладваното от  БОЙКА ТАБАКОВА   адм.дело   395 по описа  за 2022 год, за да се произнесе, съобрази следното:

 

 

Производството по делото е с правно основание чл.73, ал.4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление /ЗУСЕФСУ/, предишно наименование ЗУСЕСИФ.

 

Образувано е по жалба от ЕТ „Гендис-Г. Г.в-Д. Г.в“ гр.Стара Загора чрез пълномощника адвокат П.В., против Решение № 24/124/06435/01/04/02 от 14.02.2022г на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ /ДФЗ/, с което е определена финансова корекция в размер на 199 828.06лв във връзка с неизпълнение на финансовите показатели, заложени в бизнес плана по сключен договор за подпомагане по мярка 121 „Модернизиране на земеделските стопанства“ от ПРСР за периода 2007-2013г. Изложени са оплаквания за незаконосъобразност на оспореното решение, като постановено при съществени нарушения на административно-производствените правила и неправилно приложение на материалния закон с оглед неустановяване на обективната истина по изпълнение на проекта. Оспорва се доводът на административния орган за неизпълнение на договорно задължение на жалбоподателя, изразяващо се в неспазване на количествените показатели при изпълнението на прогнозния бизнес план като основание за налагане на санкции. Изложени са подробни съображения за причините, довели до неизпълнение на заложените икономически цели в бизнес плана за първите три години. Акцентира се, че проверката е следвало да обхване и следващ период, а ако все пак е допуснато нарушение, то не е извършена преценка на неговата степен, тежест и продължителност. Прави възражение, че започването на производството по налагане на финансова корекция е след изтичане на законовия срок, в който ДФЗ може да осъществява контролни функции по спазване на клаузи по договора и е в нарушение на закона и самия договор. Оспорва и размера на наложената финансова корекция.  Направено е искане за отмяна на решението и присъждане на разноските по делото.

 

Ответникът по жалбата - Изпълнителен директор на ДФЗ чрез процесуалните си представители юрисконсулт М. и Н. оспорват жалбата като неоснователна по съображения  за законосъобразност на оспорения административен акт. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

         Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 

         За процедура по кандидатстване за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 121 „Модернизация на земеделските стопанства”  от ПРСР за периода 2007-2013, подкрепени от Европейския земеделски фонд /ЕЗФ/ за развитие на селските райони, съгласно условията от страна на жалбоподателя е изготвен бизнес план /т.1, л. 109 и сл./, съгласно приложение №5 от Наредба № 8 от 03.04.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Модернизация на земеделските стопанства" от ПРСР за периода 2007 - 2013 г., по проект „Построяване на навес и ограда в ПИ 68850-532.29, закупуване на земя и трактор за отглеждане на плодове“. Според бизнес плана общата сума на инвестицията, която се предвижда да бъде извършена, е в размер на 409287,64 лв.. В плана са описани предвидените етапи при изпълнение на инвестиционния проект, финансово-икономическия статус на кандидата в т. ч. приходи от дейността, като в табличен вид е представена производствената и търговска програма, включваща информация за предходната на подаването на проекта отчетна година, както и предполагаемите приходи от дейността за следващите пет години. В тази връзка са заложени приходи от продажба на продукция, пряко свързана с производството на кандидата, в размер на 428 960 лв. за всяка от следващите пет години. Подробно е описана себестойността на предвидените за влагане материали, елементи и разходи за външни услуги, както и себестойността на единица от продукцията, която ще бъде произвеждана. Представена е подробна прогноза за нетните парични потоци на проекта и другите дейности, осъществявани от кандидата. Към проекта е представена и заявка за  авансово плащане /т.1, л. 46 и сл./, съгласно приложение №4 към Наредба №8 от 03.08.2008 г., съобразно която е заявен размер от 102321,92 лева. на безвъзмездната финансова помощ, за която се иска плащане. Ползвателят ЕТ „Гендис –Г. Г.в-Д. Г.в” е регистриран с уникален регистрационен номер /УРН/ 180480 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/.

 

         Между ДФЗ и ЕТ „ Гендис –Г. Г.в – Д. Г.в” в качеството му на ползвател от друга е сключен договор № 248121/0645 от 19.08.2014г за отпускане на финансова помощ по мярка 121 "Модернизация на земеделските стопанства ПРСР за периода 2007-2013 г., подкрепени от ЕЗФРСР /т.1, л.154 и сл./. Договорът е сключен на основание чл. 35, ал. 2 от Наредба №8 от 03.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Модернизация на земеделските стопанства от ПРСР за периода 2007 - 2013 г. Съгласно т. 1.1.2 от договора безвъзмездната финансова помощ е до 50 % от одобрените и реално извършени от ползвателя разходи, свързани с осъществяването на проект № 24/121/06435, като първоначално одобрената безвъзмездната финансова помощ по представените от едноличния търговец е в размер на 204,643,83 лв. Съгласно т. 3.1 от договора е определен и срок за извършване на предвидената инвестиция – не по-късно от 15.09.2015 г. По-нататък в контракта подробно са записани правата и задълженията на страните в клаузите, предвиждащи сключването на изискуемите застраховки, редът за изплащане на финансовата помощ и предпоставките за прекратяване на договора. Съгласно т. 4. 18 от договора ползвателят е длъжен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по този договор, в съответствие с одобрения проект и Таблицата за одобрените разходи. Според т. 4. 33 от договора ползвателят е длъжен да изпълнява одобрения проект за срок от 5 години от сключването на договора. В раздел VIII „Отговорност“, т. 8.1. е записано изрично, че в случай, че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни и/или договорни задължения, след изплащане на договорената помощ, или е установено, че е представил декларация и/или документ с невярно съдържание, неистински и/или подправени такива, включително, когато тези документи и/или декларация са представени при или по повод кандидатстването му, по мярката, както и когато ползвателят изкуствено е създал условията за изпълнение на изискванията за получаване на помощта, за да извлече облага в противоречие с целите на мярката и/или бъде установена функционална несамостоятелност, фондът може да поиска връщане на вече изплатени суми, заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя при спазване на изискванията на чл. 51 и чл.52 от Наредба № 8 от 03.04.2008 година.

 

         С писмо, изпратено до Дирекция „Финансово управление“, отдел „Финансова отчетност“ при ДФЗ за оторизация на плащането с №18865 от 14.11.2014 г. /т.1, л. 104 и сл./ е посочено, че е извършена оторизация на проекта и придружаващите го документи, която е отчела и съответствие с критериите за финансиране. Одобрената сума е в размер на 102321,91 лева, която е наредена за превеждане по банковата сметка на бенефициера. С писмо изх. №01-6500/14108 от 13.12.2014г. на Заместник изпълнителния директор на ДФЗ /л. 108/ ползвателят  е уведомен, че  във връзка със заявка за  авансово плащане. е извършено превеждане на сумата от 102 321,91 лв. Във връзка със заявка за окончателно плащане е изготвено уведомително писмо за одобрение  изх.№ 01-6500/1050 от 19.01.2015г, с което ползвателят е уведомен за окончателното плащане по договора, като от заявената сума от 204 643,83 лева е приспаднат аванса и е извършена редукция в размер на 4815,77 лева /т.2, л.39 и сл/. 

 

         Със заповед № 376510/15.07.2019 година за извършване на проверка на място е  постановено извършване на проверка относно кандидат с УРН 180480, относно заявление с УИН 24/1308089/40661.  С втора заповед №376510 от 15.07.2019 г. на началник на отдел Регионален технически инспекторат  Хасково е възложено извършването на  проверка на място на кандидата /л.469 и 470/, която е завършила с изготвянето на контролен лист /т.2, л. 45 и сл./. Съобразно извършената физическа проверка е установено, че бенефициерът не е реализирал прогнозните стойности на приходите от продажби от продукция, заложени в бизнес плана на череши, вишни и дюли  за стопанските 2016/2017 2017/2018 и 2018/2019 година. В работен лист „Проверени документи” са описани по години реализираната продукция от череши, вишни и дюли по фактури. Към контролния лист са приложени обясненията и поясненията на жалбоподателя. В тях едноличният търговец е разяснил във връзка с установените разлики на заложените параметри на количество произведена продукция  приходи от продажба, че при пазарната конюнктура в отделните години цените на продукцията не били достигнати, поради наличието на неблагоприятни природни явления, довели до влошаване на качеството на продукцията. Имал проблем с реализацията на плодовете. Поради измръзване на плодните пъпки през пролетта на 2016 година, свързано с ниските температури, количеството на произведената продукция не достигнало заложените количествени показатели. Това довело до ниска реколта от череши и вишни и нулев за дюли, което рефлектирало и върху приходите от печалбите му /т.2,  л. 175/. Жалбоподателят е уведомен за резултатите от проверката на място с писмо изх.№ 01-762-6500/148 от 01.08.2019 година /т.2, л.177/. Изготвено е и изпратено уведомление по чл.26, ал.1 от АПК за отриване на производство по издаване на АУПВД изх.№ 01-6500/8354/ 21.10.2019г /т.2, л. 186 и сл/. В уведомлението е посочено, че при извършена проверка на място в периода от 23.07.2019 година до 30.07.2019 година е установено, че от ползвателя на безвъзмездната финансова помощ не са изпълнени заложните в бизнес плана финансови нива на проверените три пълни финансови години. За тези три години 2016 г., 2017г. и 2018 година са реализирани приходи в размер на 13,60 процента от прогнозните, посочени в бизнес плана. Констатирано е неизпълнение на договорните и нормативните задължения от едноличния търговец по проект №24/121/06435 от 19.08.2014 година. Прието е, че са нарушени разпоредбите на чл. 35 от Регламент №640/11.03.2014 г., чл.16, ал.5 от Наредба №8 от 03.04.2008 година и чл. 4.18 и чл.4.33 от договора. Вземането следва да се възстанови в пълен размер, съгласно чл.51,ал.1 от Наредба № 8 от 03.04.2008 година, като е определената сума за възстановяване в размер на 199 828,06 лева. С възражение вх.№ 01-6500/8354 от 09.11.2019г /т.2, л.190 и сл/ жалбоподателят оспорва констатациите и правната им квалификация. Позовава се на лоши метеорологични условия през 2016г и 2017г и представя документация по заведена щета до БУЛСТРАД.

 

                На основание чл. 27, ал. 3, 5 и 7 от ЗПЗП и чл. 162, ал. 2, т. 8 и т. 9 от ДОПК, от ДФЗ-Разплащателна агенция чрез Изпълнителния директор на фонда е издаден Акт за установяване на публично държавно вземане /АУПВД/ №24/121/06435/3/01/04/01, изх. №01-6500/8354 от 04.08.2020 г. С решение № 71 от 01.03.2021 г. по адм.д.№ 517 по описа на Административен съд Стара Загора за 2020г този АУПВД е отменен по съображения, че  е издаден при действието на чл.27, ал.6 и 7 ЗПЗП и е мотивиран само с разпоредбата на чл.51, ал.1 от Наредба № 8 от 03.04.2008 г, а не и с тази на чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕФСУ /предишно наименование ЗУСЕСИФ/. Решението е оставено в сила с решение №665/ 26.01.2022г по адм.д.№ 6163/ 2021г по описа на ВАС.

 

         С писмо изх.№ 01-5600/8534#1/ 18.02.2022г на основание чл.73, ал.2 от ЗУСЕФСУ жалбоподателят е уведомен за откриване на производство по налагане на финансова корекция /т.2, л.291 и сл/ като са описани фактически констатации за неизпълнение на заложените в бизнес плана финансови нива на проверените три пълни финансови години 2016 г., 2017г. и 2018 г и правни доводи, идентични на изложените АУПВД№24/121/06435/3/01/04/01, изх. №01-6500/8354 от 04.08.2020 г. На 09.03.2022г е подадено възражение с изложени доводи за започване на производство след изтичане  на законовия срок, в който ДФЗ може да осъществява контролни функции по спазване на клаузи по договора, за наличието на отменен АУПДВ за същото нарушение, за липса на задължение за спазване на количествените показатели при изпълнението на прогнозния бизнес план и наличие на обективни причини /свързани с метеорологичните условия и конюнктура на пазара/ за неизпълнението /т.2, л.278 и сл/.

 

         С оспореното Решение № 24/124/06435/01/04/02 от 14.02.2022г на Изпълнителния директор на ДФЗ на основание чл.20а, ал.2 и чл.27, ал.6 от ЗПЗП, чл.51, ал.1 и ал.2 във връзка с чл.16, ал.5 от Наредба № 8 от 03.04.2008г за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Модернизиране на земеделските стопанства" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. и чл.70, ал.1, т.7 във връзка с чл.72, ал.1 и чл.73, ал.1 и §4, ал.3 от ДР на ЗУСЕФСУ, както и във връзка с изпълнение на решение № 665/ 26.01.2022г по адм.д.№ 6163/ 2021г по описа на ВАС  на жалбоподателя ЕТ „Гендис-Г. Г.в-Д. Г.в“ гр.Стара Загора е определена финансова корекция в размер на 199 828.06лв във връзка с неизпълнение на финансовите показатели, заложени в бизнес плана по сключен договор за подпомагане по мярка 121 „Модернизиране на земеделските стопанства“ от ПРСР за периода 2007-2013г.

 

         От показанията на разпитания свидетел С. Г.в се установява, че през пролетта на 2016г поради големи температурни аномалии са измръзнали черешови дръвчета. През 2017г имали застрахователно събитие и им била изплатена сума за измръзване, градушка и напукване на черешите от дъжд. През 2018г имало голямо производство и цените на черешите паднали до 0.70лв/кг. Обяснява, че бизнес планът е изготвен през 2013г и нямало как да бъде съобразено, че през следващата година ще има санкции към Русия, където бил насочен износът им.

 

         По делото са приети като доказателство  писмо изх.№28/03.05.2017г. от НИМХ-хидрометеорологична обсерватория Стара Загора с климатична справка  за 22.04.2017г /т.2, л.332/ и писмо изх.№ОД-03-628-1/15.08.2022г. от НИМХ – София с информация за средноденонощна температура на въздуха, 24-часова сума на валежите, дни със слана, снежна покривка и валежи от град за периодите 01.03.2016г.-30.05.2016г., 01.03.2017г.-30.05.2017г., 01.03.2018г.-30.05.2018г., за района на гр.Стара Загора /т.2, л.357 и сл/.

 

         По искане на страните е допусната, назначена и изпълнена съдебно-икономическа експертиза, заключението на която е прието без оспорване от страните. От него се установява, че процентното изпълнение на заложените в бизнес плана  параметри по количествени показатели е: през 2016 – за череши 51.30% /произведени 27 803кг, по бизнес план 54 200кг/ - за вишни 7.76% /произведени  2 095кг, по бизнес план 27 000кг/, за дюли 0% /произведени 0 кг, по бизнес план 52 000кг/ за бадеми 196.67% /произведени 118 кг, по бизнес план 60 кг/; през 2017г - за череши 104.05% /произведени 56 393кг, по бизнес план 54 200кг/ - за вишни 124.29% /произведени  33 558кг, по бизнес план 27 000кг/, за дюли 50.99% /произведени 26 517 кг, по бизнес план 52 000кг/ за бадеми 126.67% /произведени 76 кг, по бизнес план 60 кг/; през 2018г - за череши 86.87% /произведени 47 082кг, по бизнес план 54 200кг/ - за вишни 99.26% /произведени  26 800кг, по бизнес план 27 000кг/, за дюли 21.15% /произведени 11 000кг, по бизнес план 52 000кг/ за бадеми 105% /произведени 63 кг, по бизнес план 60 кг/; до 19.08.2019г - за череши 103.82% /произведени 56 270кг, по бизнес план 54 200кг/ - за вишни 11.11% /произведени  3000кг, по бизнес план 27 000кг/, за дюли ненастъпил период на  плододаване /произведени 0 кг, по бизнес план 52 000кг/ за бадеми ненастъпил период на плододаване /произведени 33 кг, по бизнес план 60 кг/. Въз основа на тези данни вещото лице е изчислило средноаритметично изпълнение на бизнес плана за всички посочени години за череши 86.51%, за вишни 60.60%, за дюли 24.05%, за бадеми 142.78%, общо – 60.45%. Изпълнението на бизнес плана по приходи за череши, вишни и дюли за 2016г е 8.82%, за 2017г 23.90%, за 2018г 8.37%.

 

         Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира от правна страна следното:

 

         Жалбата, като подадена в законоустановения срок и от лице с правен интерес, е процесуално допустима. Разгледана по същество, е неоснователна. 

 

         Оспореното Решение № 24/124/06435/01/04/02 от 14.02.2022г на Изпълнителния директор на ДФЗ за налагане на финансова корекция на жалбоподателя е издадено от материално компетентен административен орган, съгласно мотивите на решение №665/ 26.01.2022г по адм.д.№ 6163/ 2021г по описа на ВАС за отмяна на предходно издадения АУПДВ, които са задължителни за административния орган /Решение по а.д. № 3921 / 2022 г. на ВАС/.

 

         Обжалваният акт е издаден в предвидената от закона писмена форма при спазване на изискването за посочване на кореспондиращи си фактически и правни основания. Не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, Спазени са изискванията и на чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, като преди издаване на решението за определяне на финансовата корекция ползвателят е уведомен с писмо, в което подробно е описано констатираното нарушение и му е даден и 14 – дневен срок да изрази становище и да представи доказателства. Решението за определяне на финансова корекция е издадено в срока по чл.73, ал.3 от ЗУСЕФСУ след получаване на възражението, като съдържа подробни мотиви, в които са обсъдени възраженията на ползвателя.

 

         Оспореното решение е постановено при спазване на материалния закон. Материалната законосъобразност на акта за определяне и налагане на финансова корекция се свързва с проверка налице ли е соченото от органа основание за налагането й, правилно ли е определен размерът и налице ли са пречки за настъпване на разпоредените последици.

 

         Според чл. 27, ал. 6 ЗПЗП дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради нарушение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от ПСРС, което представлява основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 1-9 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, се установява с издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 от същия закон, а съгласно ал. 9 на същата разпоредба, изпълнителният директор на Разплащателната агенция одобрява със заповед правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ по ал. 6 и 7, като се отчитат степента, тежестта, продължителността и системността на допуснатото нарушение на приложимото право на Европейския съюз, българското законодателство и сключения административен договор. Такива Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от ЗПЗП по мерките на ПРСР 2007-2013 г.  са приети и обнародвани в ДВ бр. 69/30.08.2019 г.

 

         Подпомагането на жалбоподателя е процедирано по реда на Наредба № 8 от 3.04.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Модернизиране на земеделските стопанства" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. В чл. 51, ал. 1 от Наредба № 8/3.04.2008 г е предвидено в случай, че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни или договорни задължения след изплащане на финансовата помощ, Разплащателната агенция може да поиска връщането на вече изплатени суми заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя на помощта. За определяне размера на санкцията съобразно чл. 51, ал. 2 от Наредбата се взема предвид вида, степента и продължителността на неизпълнението.

 

         Съгласно мотивите на решение №665/ 26.01.2022г по адм.д.№ 6163/ 2021г по описа на ВАС,  за приложима в случая е приета  разпоредбата на чл.27, ал.6 от ЗПЗП  (Нова – ДВ, бр. 51 от 2019 г., в сила от 28.06.2019 г.),  както и че неизпълнението на финансовите показатели на одобрения бизнес план като основа за допускане на процесното подпомагане, е одобрен индикатор за изпълнение на проекта. Впрочем, константна е съдебната практика на ВАС по приложението на ЗПЗП, според която неизпълнението на установените в бизнес плана показатели за приходи от дейността, за които е предоставена безвъзмездна финансова помощ по мерките от ПРСР, представлява неизпълнение на одобрени индикатори.  Между страните не е спорно, че за три пълни финансови години - 2016г., 2017г. и 2018г., ползвателят е реализирал приходи в по-ниски размери от заложените в бизнес плана като част от сключения договор за финансова помощ - не е реализирал прогнозните стойности на заложените в бизнес плана приходи от продажби на продукция череши, вишни и дюли.

 

         Неоснователно се поддържа от него, че няма задължение да спазва този показател. В т.4.18 от сключения между страните договор за отпускане на финансова помощ е предвидено, че ползвателят е длъжен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по договора и в съответствие с одобрения проект и Таблицата за одобрените инвестиционни разходи. Същевременно клаузата на т.4.33 от договора задължава ползвателя да изпълнява одобрения проект за срок от 5 години от сключване на договора. В одобрения проект несъмнено се включва и бизнес планът, който е негова неразделна част.  Съгласно чл.16, ал.5 от Наредба № 8 от 03.04.2008 г., бизнес планът трябва да доказва икономическа жизнеспособност на стопанството. Легална дефиниция на понятието "Икономическа жизнеспособност" е дадена в §1 т.17 от ДР на Наредбата -   генерирането на доходи от дейността, гарантиращи устойчивост на земеделското стопанство за периода на бизнес плана. Следователно преценката за икономическа жизнеспособност изисква преценка на реализираните доходи от дейността за всяка година от срока на договора, а не на идейното предложение на бизнес плана или на добивите от реколтата за съответната година, в каквато насока е възражението жалбоподателя. Независимо, че подпомаганата инвестиция включва построяване на навес и ограда и закупуване на земя и трактор,  нейната цел е да спомага за продажбата на собствена земеделска продукция. В този смисъл е невъзможно на база на количествата произведена продукция да се направи извод за рентабилност на стопанството, защото малкото приходи от произведената продукция означава невъзможност да се генерират доходи от дейността, необходими и достатъчни за поддържането и развитието на стопанството в съответствие с целите на мярка "Модернизиране на земеделските стопанства" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. Затова е без значение фактът, че за част от проверяваните години има изпълнение от и над 100% от заложените количества плодове. Действително, приходите са прогнозна стойност, но след като са обвързани с проекта, не може да бъдат игнорирани, защото представляват индикатори за изпълнението му.  Непостигането заложения финансов резултат дори на 50% съставлява неизпълнение и на самия проект.

 

Твърденията за настъпили температурни аномалии през 2016г и  2017г, както и за влошена икономическа обстановка, като причина за неизпълнението не представляват особени непредвидени обстоятелства по смисъла на  § 1, т. 44 от ДР на Наредба № 8 от 03.04.2008 г. По делото не се установи конкретното им влияние върху добивите от всички подпомагани култури-предмет на оспореното решение /череши, вишни, дюли/ в смисъл на невъзможност за постигане на прогнозираните приходи от реколта. Становището на жалбоподателя, че потенциалният добив през 2017г без настъпилото застрахователно събитие, дори би надвишил заложеното в бизнес плана, се базира на недоказани предположения.  От друга страна, не се установява в ДФЗ да са постъпвали уведомления или искания от жалбоподателя на основание т. 4. 22 от договора и чл. 46, ал. 1 от Наредба № 8 от 03.04.2008 г. за изменение на договора поради възникване на обстоятелства от значение за неговото изпълнение. В чл. 55, ал. 2 от Наредбата е предвидено, че ползвателят на помощта или упълномощено от него лице е длъжно писмено да уведоми РА за възникването на форсмажорни обстоятелства и да приложи достатъчно доказателства във връзка с това в срок до 10 работни дни от датата, на която е в състояние да го направи. В конкретния случай данни за такова събитие през 2017г от страна на оспорващия са подадени до ДФЗ, и то не по надлежния ред, едва с възражението от  09.11.2019г преди  издаване на АУПВД.  Поради това в настоящото производство той не може да се позове на форсмажорни обстоятелства и да бъде освободен от отговорност на основание чл. 55, ал. 1 от Наредба № 8 / 03.04.2008 г.

 

         Неоснователно е и оплакването за постановяване на процесния акт по налагане на финансова корекция след изтичане на срока за образуване  на административно производство по издаването му. Съгласно чл. 3 пар. 1 от Регламент 2988, срокът за давност на процедурите е 4 години от момента в който нередността по см. на чл. 1 пар. 1 от Регламента е извършена. В случай на продължаваща нередност срокът започва да тече от момента на прекратяване на нередността. В конкретния случай нередността е извършена за годините 2016, 2017 и 2018 г.  Откриването на производство по издаване на решение за финансова корекция е на 18.02.2022 г., но следва да се има предвид прекъсването на давността при провеждане на предходното производство по издаване на АУПДВ, започнало на 21.10.2019г, т.е. давността е била прекъсната преди изтичане на 4 години. Не е изтекъл двукратният размер на срока в случаите на прекъсване на давностния срок. Същевременно в настоящия случай не е изтекъл и 10-годишният давностен срок по чл. 171, ал. 2 от ДОПК, считано от 01. 01. на годината следваща годината през която е следвало да се плати публичното задължение. Несподелимо е възражението, че прекратяването на договора поради изтичане на срока му е обстоятелство, препятстващо упражняване на контрол върху спазването му. В клаузата на т.4.1 от договора е предвидено, че ДФЗ има право да упражнява постоянен, текущ и последващ контрол за целево използване на инвестицията.

                По изложените съображения настоящият съдебен състав счита за доказани фактическите констатации на административния орган за допуснати от ЕТ „Гендис-Г. Г.в-Д. Г.в“ нарушения на договора и Наредба № 30/11.08.2008 г., които обуславят издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 ЗУСЕФСУ във вр. с чл. 27, ал. 6 ЗПЗП и чл. 70, ал. 1, т. 7 ЗУСЕФСУ. Правилно размерът на корекцията е определен съгласно т.30 от Приложение към Раздел I от Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от ЗПЗП по мерките от ПРСР 2007– 2013г – за неизпълнение на заложените показатели под 20%. Независимо, че Правилата са издадени от ДФЗ – РА и обнародвани в ДВ след сключване на договора за финансова помощ, ползвателят на помощта е бил надлежно и предварително информиран за задължението за спазване на националното право след одобрението на заявлението му за подпомагане и подписване на договора за финансово подпомагане, както и за последиците от това неспазване – връщане на изплатената финансова помощ /т. 8.1. от договора за финансова помощ/. За ползвателя е съществувала предварително яснота за дължимото от него поведение за получаване и запазване на получената финансова помощ в подписания с фонда договор. С посочените Правила не се създават нови задължения и санкции и те не представляват материалноправна предпоставка за налагане на подлежащата на възстановяване сума. Наред с тях,  разпоредбите на чл. 51, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 8/ 2008 г. дават самостоятелно основание за определяне размера на подлежащата на възстановяване сума. Както се посочи,  критериите за определяне размера на намалението на помощта са видът, степента и продължителността на неизпълнението. В случая е установена висока степен на неизпълнение на проекта, продължителността на неизпълнението е от три години и е невъзможно неговото поправяне. Правилно е счетено и че тежестта на нарушението е голяма, тъй като засяга условията, при които проектът е бил одобрен за финансиране и не води до постигане целите на предоставеното подпомагане. При отчитане на тези критерии законосъобразно с оспорения акт е определена финансова корекция в размер на 100 % от предоставената финансова помощ по договора.

 

         По тези мотиви съдът намира, че Решение № 24/124/06435/01/04/02 от 14.02.2022г на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ е валиден, формално и материално законосъобразен административен акт и издаването му съответства на целите на ЗПЗП и ЗУСЕФСУ за зашита финансовите интереси на ЕС при подпомагане на земеделските производители. Жалбата на ЕТ „Гендис-Г. Г.в-Д. Г.в“ гр.Стара Загора срещу това решение е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

 

 Предвид изхода на спора на основание чл. 143, ал. 3 АПК във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ в полза на ответника следва да се присъдят разноски за ползваната юрисконсултска защита в размер на 100лв.

 

           Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2 във връзка с чл.173, ал.2 от АПК, съдът

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ „Гендис-Г. Г.в-Д. Г.в“ със седалище гр.Стара Загора, бул.“Цар Симеон Велики“ № 172, ап.14 против Решение № 24/124/06435/01/04/02 от 14.02.2022г на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което е определена финансова корекция в размер на 199 828.06лв във връзка с неизпълнение  на договор № 248121/0645 от 19.08.2014г за отпускане на финансова помощ по мярка 121 "Модернизация на земеделските стопанства“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г, като неоснователна.

 

ОСЪЖДА ЕТ „Гендис-Г. Г.в-Д. Г.в“ гр.Стара Загора ДА ЗАПЛАТИ на Държавен фонд „Земеделие“ сумата 100 /сто/ лв за юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението  подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред ВАС на РБ.

 

 

 

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: