Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е
№ 56
10.09.2020г., гр.Хасково
Административен съд – Хасково, в закрито заседание на десети септември две
хиляди и двадесета година, в състав:
Съдия: Антоанета Митрушева
като разгледа докладваното от съдия А.Митрушева
частно адм. дело № 820 по описа на съда за 2020 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.250 и сл. от АПК.
Образувано е по искане на „АТА-СТРОЙ“ ЕООД гр.Хасково,
представлявано от управителя А.Ф. А., чрез адв.Г. К..
В искането се навеждат доводи за
незаконосъобразност на действията на органите на Сектор „Пътна полиция“ към ОД
на МВР – Хасково по отказване на възможността за запазване и по унищожаване на
регистрационните табели на лек автомобил марка „Мерцедес“, модел Г 350 Д, рег.№
ХХХХХХХ, рама № ***, двигател № ***, цвят: черен, във връзка с възстановяването
на служебно прекратена регистрация на МПС на основание чл. 18, т. 2 вр. чл.18б,
ал. 1, т.10 от Наредба № I-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране
от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и
възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета,
теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни
превозни средства.
Сочи се, че тези действия изцяло противоречат на
разпоредбите на чл. 21 и чл. 17, ал. 1 от цитираната наредба и не се основават
на закона или подзаконов нормативен акт.
Въз основа на изложените доводи се иска, на
основание чл. 250 от АПК, съдът да постанови съдебен акт, по силата на който да
задължи органите на Пътна полиция към ОД на МВР – Хасково да предоставят
възможност на дружеството да запази регистрационните номера на посочения
по-горе лек автомобил и да не унищожават регистрационните табели на моторното
превозно средство.
С разпореждане на съда от 09.09.2020г.
Началникът на Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Хасково бе задължен да представи по делото данни за основанието,
на което се извършват твърдените от молителя неоснователни действия, като бъдат
представени всички относими административни актове, заповеди, разпореждания и
друга документация, издадени във връзка с предприетите действия.
В
изпълнение на разпореждането, с писмо вх. № 5193/10.09.2020г., Началникът на
Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Хасково е изпълнил дадените указания,
като не е изразил конкретно становище по отношение на заявеното искане, а е
изложил доводи във връзка с автоматичното прекратяване на регистрацията на
регистрирано ППС на основание чл. 143, ал. 15 от ЗДвП.
От събраните по
делото доказателства бе установено, че на 16.09.2019г. между Е.И.,
като пълномощник на С.К. и С.К., в качеството му на продавач, и А.А., като
пълномощник на А.А., в качеството ѝ на управител и представител на „АТА-СТРОЙ“
ЕООД гр.Хасково, като купувач, е сключен Договор за покупко-продажба на МПС, по
силата на който пълномощникът на продавачите продава на купувача собствения им лек
автомобил марка „Мерцедес“, модел Г 350 Д, рег. № ХХХХХХХ, рама №***, двигател
№ ***, цвят черен, за сумата от 25 000 евро или равностойността им в лева
по фиксинга на БНБ за деня.
По делото е представен и предварителен договор за
покупко-продажба на МПС от 10.10.2019г., сключен между „АТА-СТРОЙ“ ЕООД
гр.Хасково, представлявано от управителя А.А., в качеството на продавач, и Н.
И.П., в качеството му на купувач, с предмет същия лек автомобил. По силата на
този договор страните са поели задължение продавачът да прехвърли на купувача
собствеността върху описаното по-горе МПС за сумата от 30 000 евро до
30.10.2020г., а купувачът да закупи същото при условие, че бъде запазен
регистрационният номер на моторното превозно средство.
От доказателствата по делото бе установен и
фактът, че доколкото собственикът не е изпълнил задължението си в двумесечен
срок от придобиването да регистрира превозното средство, на 17.11.2019г.
регистрацията на това МПС е служебно прекратена на основание чл. 143, ал. 15 от ЗДвП с отбелязване в автоматизираната информационна система
С Молба вх.№ 125300-13272/09.09.2020г. от
„АТА-СТРОЙ“ ЕООД гр.Хасково до Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР - Хасково,
подадена чрез пълномощника на дружеството С.Ш. Ю., е поискано предоставяне на
възможност за възстановяване на регистрацията на гореописания лек автомобил и
запазване на регистрационните табели на моторното превозно средство.
С Писмо рег.№ 125300-13276/09.09.2020г.
Началникът на Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Хасково уведомява
управителя на „АТА-СТРОЙ“ ЕООД гр.Хасково, че отказва запазването на
регистрационен номер ХХХХХХХ при възстановяването на регистрацията на
придобития от дружеството лек автомобил и регистрационни табели ХХХХХХХ, като
се позовава на служебното прекратяване на регистрацията на автомобила и посочва,
че регистрационните табели към момента са невалидни. Заявено е, че при
възстановяване на регистрацията на това МПС, същото следва да получи нов
регистрационен номер и ново свидетелство за регистрация за МПС.
При така установеното от фактическа страна, съдът
намира искането за основателно поради следните съображения:
Съгласно разпоредбата на чл. 250, ал. 1 от АПК
всеки, който има правен интерес, може да иска прекратяване на действия,
извършвани от административен орган или длъжностно лице, които не се основават
на административен акт или на закона. За целите на раздела законодателят
изрично е дефинирал съдържанието на понятието „неоснователни действия“ като
действия, които не се основават на административен акт или на закона. За да е
налице хипотезата на чл. 250, ал. 1 от АПК е необходимо кумулативно наличие на
следните предпоставки: действие, което се извършва от името на административен
орган или от длъжностно лице в администрацията, действието не се основава на
административен акт или на закона, налично е към момента на търсене на защитата
и е налице правен интерес от прекратяването му. В производството по чл. 250 - 255
от АПК съдът установява наличието на фактическо действие и неговото основание,
и ако установи, че то е в изпълнение на закон или на административен акт,
приема, че не е налице елемент от фактическия състав на защитата по чл. 250,
ал. 1 от АПК.
В настоящия казус, от събраните по делото
доказателства безспорно бе установено служебното прекратяване на регистрацията
на процесното МПС на основание чл. 143, ал. 15 от ЗДвП с отбелязване в
електронната система АИС „КАТ- Регистрация на ППС и собствениците им“, както и
инициирана процедура по възстановяване на прекратената регистрация по реда на
чл. 21 от Наредба № I-45 от 24.03.2000г.
Видно от този текст е, че възстановяване на прекратена регистрация се извършва
при поискване от собственика по реда на чл. 14 - 17 само за ПС, чиято
регистрация е прекратена на основание чл. 18, т. 1 поради изнасяне от страната,
съхраняване в частен имот, обявяване за издирване, табели с регистрационни
номера, които не отговарят на българските стандарти БДС 15980 и БДС ISO 7591,
конфискация или отнемане в полза на държавата, и за ПС, чиято регистрация е
прекратена служебно на основание чл. 18, т. 2 във връзка с чл. 18б, ал. 1, т.
8, 9 или 10. Цитираните текстове на чл. 14 – 17 съставляват, от своя страна,
Раздел II от Наредбата – „Промени в регистрацията
на моторните превозни средства и ремаркетата, теглени от тях“. В чл. 17, ал. 1
от Наредбата изрично е предвидено, че при всяка промяна в регистрацията се
подменя свидетелството за регистрация, а табелите с регистрационен номер - по
желание на собственика. В тази връзка съдът приема, че в случая, при наличието
на изрично законодателно препращане на процедурата по възстановяване на
прекратена регистрация към процедурата, свързана с промяна в регистрацията, е
приложим текстът на чл. 17, ал. 1, предл. второ от Наредбата и в този смисъл и
при възстановяване на прекратена регистрация по чл. 18б, ал. 1, т. 10 от
Наредбата липсва основание за подмяна на табелите с регистрационен номер, освен
при изрично заявено желание на собственика за това, каквото в случая очевидно
не е налице.
Допълнителен аргумент в тази насока е и
разпоредбата на чл. 19, ал. 4 вр. ал. 1 от Наредбата, видно от която е, че представените табели действително се изземват и унищожават (ал. 4), но само в случаите на прекратяване на регистрацията
на основание чл. 18, т. 1 във връзка с чл. 18а, ал. 2, т. 2, 3, 4, ал. 5 или
ал. 8, както и на основание чл. 18, т. 2 във връзка с чл. 18б, ал. 1, т. 2, 5
или 9, но не и на основание чл. 18, т. 2 вр. чл. 18б, ал. 1, т. 10, което е
основанието за служебно прекратяване на регистрацията на процесния лек
автомобил в случая.
Предвид изложеното, искането, във връзка с което е
образувано настоящото производство, се явява основателно, съответно следва да
бъде разпоредено на органите на сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР - Хасково
да бъдат прекратени действията по подмяна (изземване и унищожаване) на регистрационните
номера на лек автомобил марка „Мерцедес“, модел Г 350 Д, рег.№ ХХХХХХХ, рама №
***, двигател № ***, цвят: черен, при възстановяване на прекратената на
основание чл. 143, ал. 15 от ЗДвП регистрация на МПС.
Водим от горното и на основание чл. 253, ал. 2 от АПК, съдът
Р А З П О Р Е Д И :
НАРЕЖДА на органите на Сектор
„Пътна полиция“ към ОД на МВР – Хасково безусловно преустановяване на
фактическите действия по подмяна (изземване и унищожаване) на регистрационните
номера на лек автомобил марка „Мерцедес“, модел Г 350 Д, рег.№ ХХХХХХХ, рама №
***, двигател № ***, цвят: черен, при възстановяване на прекратената на
основание чл. 143, ал. 15 от ЗДвП регистрация на МПС.
На основание чл. 253,
ал. 2, изр. второ АПК разпореждането
подлежи на незабавно изпълнение.
Разпореждането може
да се обжалва по реда на глава ХІІІ от АПК в тридневен срок от издаването му
пред Върховния административен съд, като обжалването не спира изпълнението.
СЪДИЯ: