Решение по дело №70/2025 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 273
Дата: 22 май 2025 г.
Съдия: Светослав Атанасов Пиронев
Дело: 20251510100070
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 14 януари 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 273
гр. Дупница, 22.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДУПНИЦА, IІІ-ТИ СЪСТАВ ГО, в публично
заседание на тринадесети май през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:Светослав Ат. Пиронев
при участието на секретаря Сашка Ив. Вукадинова
като разгледа докладваното от Светослав Ат. Пиронев Гражданско дело №
20251510100070 по описа за 2025 година
Производството е образувано по жалба на Д. Д. З. и Р. Д. З. срещу Заповед № РД-04-
228/02.10.2023г. на Директора на ОД „Земеделие“ – Кюстендил, с която е одобрен проект за
разпределение на масивите за ползване на обработваеми земи в землището на с. ***,
ЕКАТТЕ *****, общ. Невестино, обл. Кюстендил, изготвен на основание чл. 37в, ал. 3
ЗСПЗЗ за стопанската 2023/2024г.
ОД „Земеделие“ – Кюстендил оспорва жалбата като неоснователна. Излага подробни
съображения в подкрепа на становището си, че е спазена процедурата по издаване на
заповедта, като не са осъществени поддържаните пороци.
Заинтересованите страни „Ротшилд и сие“ ЕООД, А. Й. И., Г. Й. З., Д. М. И. и О. А. Б.
не са изразили становище по жалбата.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, намира от фактическа
страна следното:
От приложената заповед № РД-07-44/20.07.2023г. (л. 52 от адм. д. № 2178/2023г. на РС-
Дупница) е видно, че на основание чл. 37в, ал. 1 ЗСПЗЗ Директорът на ОД „Земеделие“ –
Кюстендил е определил състав на комисии по чл. 37в, ал. 1 ЗСПЗЗ за землищата на
територията на Община Невестино (в т.ч. с. ***) за стопанската 2023/2024г., на които е
възложено да ръководят сключването на споразумения между собствениците и/или
ползвателите за създаване на масиви за ползване на земеделски земи в съответните землища
за стопанската 2023/2024г. и в случай, че не се постигнат доброволни такива, да състави
проект за служебно разпределение на ползването на земите по масиви по определения в
1
ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ ред.
От приложената декларация (л. 27-31) е видно, че Р. Д. З. е подал декларация, че не белае да
участва по чл. 37в ЗСПЗЗ, а Д. Д. З. е декларирал, че желае да участва в масиви за ползване
относно имот *****.28.47, и не желае за останалите описани в декларацията имоти.
Видно от приложените протоколи (л. 53-56 от адм. д. № 2178/2023г. на РС-Дупница), на
18.08.2023г. комисията е разгледала подадените декларации по чл. 69 ППЗСПЗЗ и заявления
по чл. 70 ППЗСПЗЗ; подадените заявления по чл. 70, ал. 1 ЗСПЗЗ за участие в споразумение
по чл. 37в, ал. 2 ЗСПЗЗ за землището на с. ***, общ. Невестино; декларациите по чл. 37б, ал.
3 вр. чл. 37в, ал. 7 ЗСПЗЗ за стопанската 2023/2024г.; регистър на ползваните имоти по чл.
72, ал. 2 ППЗСПЗЗ и картата на масивите за ползване на землището на с. ***, общ.
Невестино.
От същите доказателства се установява и това, че комисията е провела и второ заседание на
11.09.2023г., на което е констатирано, че в законоустановения срок по чл. 37в, ал. 2, изр. 5
ЗСПЗЗ (30 август), не е представено споразумение на масиви за ползване на земеделски земи
на основание чл. 37в, ал. 2 ЗСПЗЗ за стопанската 2023/2024г., като е приет проект за
разпределение на масивите.
От приложения доклад по чл. 37в, ал. 4 ЗСПЗЗ (л. 57-58 от адм. д. № 2178/2023г. на РС-
Дупница) е видно, че комисията е изготвила доклад до директора на ОД „Земеделие“ -
Кюстендил, който съдържа данните по чл. 37в, ал. 4 ЗСПЗЗ.
От цитираните протоколи е видно и това, че на 28.09.2023г. комисията е провела трето
заседание, на което е прието изменение на проекта за разпределение на масивите за ползване
на обработваеми земи (ниви) за стопанската 2023/2024г., представен с вх. № ПО-09-
1415/11.09.2023г.
От приложения доклад по чл. 37в, ал. 4 ЗСПЗЗ (л. 59-60 от адм. д. № 2178/2023г. на РС-
Дупница) е видно, че комисията е изготвила доклад до директора на ОД „Земеделие“ -
Кюстендил, който съдържа данните по чл. 37в, ал. 4 ЗСПЗЗ.
От приложения проект за разпределение (л. 39-40 от адм. д. № 2178/2023г. на РС-Дупница)
се установява, че на 28.09.2023г. комисията е предложила проект за разпределение на
масивите за ползване на земеделски земи, изготвен на основание чл. 37в, ал. 3 ЗСПЗЗ, за
землището на с. ***, ЕКАТТЕ *****, общ. Невестино, обл. Кюстендил, изготвен на
основание чл. 37в, ал. 3 ЗСПЗЗ за стопанската 2023/2024г.
От приложената Заповед № РД-04-228/02.10.2023г. на Директора на ОД „Земеделие“ –
Кюстендил (л. 18-24 от адм. д. № 2178/2023г. на РС-Дупница) е видно, че е одобрен проекта
за разпределение на масивите за ползване, като от приложените писмени доказателства (л.
61-66 от адм. д. № 2178/2023г. на РС-Дупница) се установява, че заповедта е обявена в
кметството и в сградата на общинската служба по земеделие и е публикувана на интернет
страницата на общината и на ОД „Земеделие“ – Кюстендил.

2
При така установената фактическа обстановка, съдът приема от правна страна
следното:
Жалбата е допустима, доколкото е подадена в срок от надлежна страна, която разполага с
правен интерес да оспорва процесната заповед. Разгледана по същество същата се явява
неоснователна, а съображенията за този извод са следните:
Съгласно чл. 37в, ал. 1 ЗСПЗЗ масиви за ползване на земеделски земи се създават по
споразумение между собствениците и/или ползвателите. Сключването на споразумението се
ръководи от комисия за всяко землище на територията на общината, определена със заповед
на директора на областната дирекция „Земеделие“ в срок до 5 август на съответната година.
В състава на комисията се включват: кметът на населеното място, съответно кметският
наместник или оправомощени от тях длъжностни лица, представител на общинската служба
по земеделие и представител на областната дирекция „Земеделие“. При изготвянето на
проекта на разпределение в работата на комисията участват и собствениците и/или
ползвателите на земеделски имоти в съответното землище, заявили изричното си желание за
участие в процедурата за създаване на масиви за ползване по чл. 37б, ал. 3. Споразумението
се сключва по образец, утвърден от министъра на земеделието, и съдържа данни за
комисията, участниците, разпределените им имоти или части от имоти, включително по ал.
3, и дължимото за тях рентно плащане (чл. 37в, ал. 2 ЗСПЗЗ), а когато между ползвателите
не се постигне споразумение при условията на ал. 1, както и за земите, които
споразумението не обхваща, комисията съставя проект за разпределение на ползването на
земите по масиви, по следния ред: 1. правото за ползване на отделния масив се предоставя
на ползвателя с най-голям дял собствена и/или арендована/наета земеделска земя в масива;
2. площта на земеделските земи, за които няма сключени договори и не са подадени
декларации от собствениците им по чл. 37б, се разпределя между ползвателите
пропорционално на площта и съобразно начина на трайно ползване на собствената и/или
арендуваната/наетата земеделска земя в съответното землище (чл. 37в, ал. 3 ЗСПЗЗ).
Целта на нормите от гл. Va ЗСПЗЗ e да обезпечат ефективното ползване на земеделските
земи и подпомагане на земеделските стопани от европейските фондове (Решение № 60077
от 14.06.2021 г. на ВКС по гр. д. № 3677/2020 г., I г. о.). С процедурата по създаване на
масиви за ползване тази цел се постига посредством усвояване на пустеещите земи и
уедряване на блоковете, обработвани от отделните стопани. Процедурата се ръководи от
комисия за всяко землище, назначена от съответния директор на ОД „Земеделие“, като
собствениците на земеделски земи декларират в ОСЗ по местонахождението на имотите
формата на стопанисване и начина на трайно ползване на всеки от имотите (чл. 69
ППЗСПЗЗ), а в случай, че не желаят имотите или някои от тях да се включват в масивите, те
посочват изрично това обстоятелство в декларация. Ползвателите могат да подадат
заявление за участие в споразумението по чл. 37в ЗСПЗЗ. Въз основа на декларациите и
заявленията и регистъра на земеделските имоти, ОСЗ изготвя предварителен регистър на
имотите и карта на масивите. Регистърът и картата съдържат данни за всички имоти по
КВС, включително и за тези, за които не са подадени декларации и заявления (арг. чл. 37, ал.
3
3, т. 2 ЗСПЗЗ). От масивите се изключват само имотите, за които собствениците са
декларирали, че ще ги обработват самостоятелно. Съгласно чл. 75, ал. 1 ППЗСПЗЗ,
комисията по чл. 37в, ал. 1 ЗСПЗЗ съставя протокол за приемане на картата и регистрите по
образец, утвърден от министъра на земеделието и храните, като протоколът се подписва от
членовете на комисията и от ползвателите на масивите и се одобрява от директора на
областната дирекция „Земеделие”. В случай, че между ползвателите не се постигне
споразумение в съответствие с чл. 37в, ал. 3 ЗСПЗЗ комисията по ал. 1 съставя проект за
разпределение на ползването при спазване на изискванията по т. 1 и т. 2, в зависимост от
характера на земите в масива, липса на сключени договори и неподадени декларации от
собственици по чл. 37б от ЗСПЗЗ. За дейността си комисията изготвя доклад до директора
на Областната дирекция „Земеделие”, който съдържа сключеното споразумение,
разпределението на масивите за ползване, данни за земите по ал. 3, т. 2, за техните
собственици и дължимото рентно плащане, въз основа на който директорът на Областна
дирекция „Земеделие” издава заповед за разпределение на масивите в землището в срок до 1
октомври на съответната година.
Съгласно чл. 37в, ал. 5 ЗСПЗЗ заповедта по ал. 4 подлежи на обжалване, а съгласно чл. 168
вр. чл. 146 АПК съдът следва да провери законосъобразността на заповедта, без да е
ограничен от основанията, посочени от жалбоподателя.
В настоящия случай не е допуснат порок по чл. 146, т. 1 АПК, доколкото правомощието на
директора на Директора на ОД „Земеделие“ – Кюстендил да издаде заповед за
разпределение на масивите в землището на гр. Бобов дол е изрично предвидено в чл. 37в,
ал. 4 ЗСПЗЗ, а процесните имоти попадат в териториалната компетентност на ОД
„Земеделие“ - Кюстендил.
При издаване на оспорената заповед е спазена процедурата по чл. 37в ЗСПЗЗ и гл. VII
ППЗСПЗЗ, като в същата са участвали всички собственици и/или ползватели на земеделски
имоти в землището, заявили изрично желание за участие по чл. 37в, ал. 3 ЗСПЗЗ. Правото на
участие в проведената процедура е обезпечено както при изготвяне на предварителните
карти и регистри, на проектите въз основа на тях и на окончателните карта и регистър, които
са неразделна част от крайния акт. Съгласно чл. 74, ал. 3 ППЗСПЗЗ изготвеният от
комисията по чл. 37в, ал. 1 ЗСПЗЗ проект на картата на масивите за ползване и регистърът
към нея следва да бъдат съобщени на заинтересуваните лица по реда, предвиден в чл. 72, ал.
3, като това следва да бъде сторено до 25 август в хипотезата на постигнато споразумение и
до 10 септември в хипотезата на разпределение от комисията по чл. 37в, ал. 1 ЗСПЗЗ. Въз
основа на обявяването в посочените срокове заинтересуваните лица в последващи
императивно определени срокове могат да искат промени в проектите на регистъра и
картата към споразумението, респективно разпределението. В случая посочените
разпоредби са спазени, като комисията е обсъдила необходимостта от приемане на
изменения в проекта на заседанието си от 28.09.2023г.
Съобразено е и изискването на чл. 37в, ал. 4 ЗСПЗЗ като комисията е изготвила доклад по
чл. 37в, ал. 4 ЗСПЗЗ до директора на ОД „Земеделие“ – Кюстендил (л. 59-60 от адм. д. №
4
2178/2023г. на РС-Дупница), който съдържа всички необходими реквизити. Въз основа
доклада на комисията, директорът на ОД „Земеделие“ - Кюстендил е издал оспорената
Заповед № РД-04-228/02.10.2023г. на Директора на ОД „Земеделие“ – Кюстендил (л. 18-24 от
адм. д. № 2178/2023г. на РС-Дупница), с която е одобрен проекта за разпределение на
масивите за ползване на обработваеми земи в землището на с. ***, ЕКАТТЕ *****, общ.
Невестино, обл. Кюстендил, изготвен на основание чл. 37в, ал. 3 ЗСПЗЗ за стопанската
2023/2024г. Неразделна част от заповедта, с която е одобрен проекта за разпределение са
Приложение 1 № „Опис на разпределените масиви за ползване и включените в тях имоти по
ползватели“ (л. 20-24 от адм. д. № 2178/2023г. на РС-Дупница) и Карта на масивите за
ползване за землището (л. 25 от адм. д. № 2178/2023г. на РС-Дупница).
Изпълнени са изискванията по чл. 37в, ал. 5 ЗСПЗЗ за обявяване на заповедта в кметството и
в сградата на общинската служба по земеделие и за публикуването й на интернет
страницата на общината и на ОД „Земеделие“ – Кюстендил (видно от приложените писма и
разпечатки – л. 61-66 от адм. д. № 2178/2023г. на РС-Дупница).
Не са допуснати и нарушения на административнопроизводствени правила, както и не е
налице противоречие с материалноправни разпоредби. При съобразяване на целта на закона,
административният орган е извършил разпределение на масивите за ползване и е приложено
пропорционалното разпределение на т.нар. „бели петна“ (за приложението му е допусната
експертиза, отменена с оглед изявленията на жалбоподателите, че такава не е необходима).
Следва да се посочи изрично, че спазването на пропорцията при разпределението не
означава участниците да ползват имотите по начина на тяхното желание, тъй като този
начин е предмет единствено на споразумение по чл. 37в, ал. 1 ЗСПЗЗ, каквото в случая
липсва (Решение № 249 от 29.11.2021 г. на АдмС - Кюстендил по к. а. д. № 278/2021 г.). Ето
защо и с оглед обсъдените по-горе доказателства се налага извод, че не е налице
несъответствие между площите, получени от участниците в резултат на служебното
разпределение и полагащите им се по закон.
Не се констатират и незаконосъобразни действия при съставянето на комисията по чл. 37в
ЗСПЗЗ, както и при осъществяване на нейните правомощия в хода на образуваната
административна процедура. Последната е проведена законосъобразно, без да са допуснати
нарушения при съставянето на проекта за служебно разпределение на масивите за ползване.
За пълнота на изложението следва да се посочи, че по делото не са ангажирани
доказателства за основателност на възраженията, обективирани в жалбата от 30.10.2023г.,
въз основа на която е образувано настоящото производство. Поддържаното възражение, че
не са имали възможност да се позоват на грешки при извършване на разпределението се
опровергава от обсъдените по-горе доказателства, от които е видно, че същите са участвали
в процедурата и са подавали декларации по чл. 69, ал. 1 ППЗСПЗЗ.
По възражението за незаконосъобразно включване на техни имоти в разпределението следва
да се посочи, че същото макар и последователно поддържано пред съдебните състави, не
съдържа достатъчно конкретика, а има предимно бланкетен характер, тъй като не е посочен
конкретен имот измежду включените в разпределението, за когото да се твърди, че се
5
притежава от жалбоподателите. Не са ангажирани и доказателства в подкрепа на това
възражение. Обратно - при съпоставка на имотите, за които в декларацията по чл. 69, ал. 1
ППЗСПЗЗ изрично е поискано да не бъдат включвани в разпределението, и тези по
Приложение № 1 към оспрената заповед (л. 20-24 от адм. д. № 2178/2023г. на РС-Дупница)
се установява, че не е налице припокриване. При това положение, няма основание да се
приеме, че в обобщения баланс (л. 51 от адм. д. № 2178/2023г. на РС-Дупница) и
извършеното разпределение са включени и имоти, неподлежащи на разпределение.
По изложените съображения следва да се приеме, че оспорената заповед е законосъобразна,
поради което подадената жалба следва да се отхвърли като неоснователна.
Воден от горното, съдът
РЕШИ:

ОТХВЪРЛЯ подадената от Д. Д. З., ЕГН: ********** и Р. Д. З., ЕГН: **********
жалба срещу Заповед № РД-04-228/02.10.2023г. на Директора на ОД „Земеделие“ –
Кюстендил, с която е одобрен проект за разпределение на масивите за ползване на
обработваеми земи в землището на с. ***, ЕКАТТЕ *****, общ. Невестино, обл. Кюстендил,
изготвен на основание чл. 37в, ал. 3 ЗСПЗЗ за стопанската 2023/2024г.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – Кюстендил, в 14-дневен
срок от датата на получаване на съобщение за изготвянето му.

Преписи от решението да се връчат на страните.
Съдия при Районен съд – Дупница: _______________________
6