Решение по дело №5/2023 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 10
Дата: 28 февруари 2023 г.
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20237130700005
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

          Р  Е  Ш  Е  Н И  Е

 

             №……..

 

             гр. Ловеч, 28.02.2023 г.

 

          В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ, втори касационен състав в открито съдебно заседание на тридесет и първи януари  две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:ГЕОРГИ ХРИСТОВ

                                                             ЧЛЕНОВЕ:МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ

                                                                                ДАНИЕЛА РАДЕВА                                                                                                                     

при секретаря Татяна Тотева и в присъствието на прокурора Цветомир Папурков като разгледа докладваното от съдия Вълков к.а.н.д. № 5/2023 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба от ТД на НАП Велико Търново, офис Ловеч чрез пълномощник срещу Решение № 175/28.09.2022 г. на Ловешкия районен съд, постановено по НАХД № 443/2022 г.

По изложени доводи за неправилност на оспорения съдебен акт се иска отмяната му и потвърждаване на издаденото наказателно постановление.

Касационният жалбоподател – редовно призован – не се представлява в съдебно заседание. Представил е писмено становище по същество на правния спор, с което поддържа касационната жалба и претендира присъждане на разноски в размер на сто лева за юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът по делото – „Демо Медия“ ЕООД гр. Троян – редовно призован – не се представлява в съдебно заседание и не изразява становище по касационната жалба

Представителят на Окръжна прокуратура Ловеч дава заключение за неоснователност на жалбата. Счита, че обжалваното съдебно решение е правилно и следва да бъде потвърдено.

Административен съд Ловеч, втори касационен състав намира касационната жалба за процесуално допустима като подадена в законоустановения срок от надлежно легитимирана  страна. Разгледана по същество е неоснователна.

С обжалваното решение Ловешкият районен съд (ЛРС) е отменил наказателно постановление (НП) № 600485- F626198 от 16.09.2021 г. на Директора на офис/дирекция/ за обслужване гр. Ловеч при ТД на НАП гр. Велико Търново, с което на „Демо Медия“ ЕООД гр. Троян, представлявано от М.И.И. са наложени на основание чл. 53 във вр. с чл. 27/чл.83/ и чл. 3, ал.2 от ЗАНН, чл. 355, ал.1, пр.4 от КСО  пет имуществени санкции, всяка една в размер на 500 лв. за нарушения на чл. 5, ал.4, т.1 от същия кодекс във връзка с чл. 4, ал.1, т.1, б „а“ от Наредба Н-13 от 17.12.2019 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите и осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица – неподаване в законоустановения срок на декларация за месеците август – декември 2020 г.

За да постанови този резултат, Районният съд е приел, че компетентният орган, пред който следва да бъде подадена декларацията и който е оправомощен да наложи санкция за това нарушение – ТД на НАП гр. Велико Търново, офис Ловеч е разполагал с обективна възможност да установи нарушителя веднага след пропускането на регламентирания в закона срок, в който следва да бъде подадена декларацията, предвид поддържаната база данни и регистри, в които се съдържа информация за санкционираното лице и въз основа на която може да бъде извършена съответна проверка. Началния момент за констатиране на факта на неподаване на декларацията и за изчисляване на давността по чл. 34, ал.1 от ЗАНН е деня, следващ крайния срок за подаването, тъй като от тази дата наказващият орган е могъл да констатира нарушението и неговия нарушител. Районният съд е констатирал кога е извършено всяко едно от петте нарушения и на коя дата е изтекъл тримесечния срок по чл. 34, ал.1 от ЗАНН и е стигнал до извод, че АУАН се явява издаден след изтичане на този срок за всичките пет нарушения при вече погасена правна възможност на наказващия орган да ангажира отговорността на нарушителя. Решаващия извод на ЛРС е, че краткия тримесечен срок от откриване на нарушителя по чл. 34, ал.1 от ЗАНН е изтекъл и възможността за ангажиране на административно наказателната отговорност на нарушителя е погасена по давност.

Решението е правилно.

Съгласно чл. 34, ал.1 от ЗАНН, не се образува административно наказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на административно нарушение (АУАН) в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението, а за митнически, данъчни, банкови, екологични, валутни и др. нарушения – две години.

С изтичането на три месечния срок се погасява възможността да бъдат реализирани всички правомощия на наказващия орган по административно-наказателното правоотношение.

Настоящият касационен състав споделя изводите на ЛРС, че три месечния давностен  срок по чл. 34, ал.1 за  всичките констатирани административни нарушения е изтекъл  и АУАН е съставен извън рамките на този срок.

Съставянето на АУАН след изтичане на тримесечния срок  по чл. 34, ал.1 от ЗАНН представлява съществено процесуално нарушение. Сроковете са регламентирани в закона и задължават органите, реализиращи административно-наказателната отговорност на правните субекти да извършват необходимите действия в кратък период от време, за да се постигне целта на закона - защита правата и законните интереси на гражданите и организациите.

Според т. 12 от Постановление № 10 от 28.IX.1973 г. на Пленум на ВС, едно от основните условия за провеждане на административно-наказателно преследване е да не са изтекли сроковете по чл. 34 от ЗАНН, поради което административно-наказващите органи и съдилищата са длъжни да следят служебно за това. В този смисъл констатираното съществено процесуално нарушение на нормата на чл. 34 от ЗАНН представлява достатъчно основание за отмяна на оспореното наказателно постановление. Като го е отменил, ЛРС е постановил правилен и законосъобразен съдебен акт.

Пред вид изложеното, касационната жалба е неоснователна. Не са налице касационни отменителни основания. Обжалваното решение е валидно, допустимо и постановено в съответствие с материалния закон, поради което следва да бъде оставено в сила.

По изложените съображения и на основание чл.221, ал.2 от АПК,  Административен съд Ловеч, втори касационен състав

                                      

 Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 175/28.09.2022 г. на Ловешкия районен съд, постановено по НАХД № 443/2022 г.

 Решението е окончателно.

 

 

                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                                            ЧЛЕНОВЕ:

 

 

.