Р Е Ш Е Н И Е
№ 1867/15.10.2021г.
гр. Пловдив, 15 октомври 2021 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХIII-ти касационен
състав, в публично съдебно заседание на двадесет
и първи септември през две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НЕДЯЛКО БЕКИРОВ
ЧЛЕНОВЕ: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ
НИКОЛАЙ СТОЯНОВ
при секретаря Д. К. и участието на прокурор А. Т., като разгледа КАНД № 1962 по описа на съда за 2021 г., докладвано от съдия Н. Стоянов, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е
по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка
с чл.63, ал.1, изр. второ от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационна
жалба на Н. М.Щ., ЕГН ********** *** против Решение №260043 от 02.06.2021 г.,
постановено по АНД № 516/2020 г. по описа на Районен съд - Карлово, с което е
потвърден електронен фиш за налагане на глоба серия К № 3161805, издаден от
ОДМВР- Пловдив, с който е
наложено административно наказание на основание чл.189, ал.4, вр.чл. 182, ал.2,
т.3 ЗДвП глоба в
размер на 100 /сто/ лева.
Касаторът в подадената
жалба счита, че обжалваното решение е постановено в нарушение на материалния
закон и при противоречие със съдопроизводствените правила. Иска се отмяна на
обжалваното съдебно решение и на потвърдения с него административен акт.
Редовно призован, в съдебно заседание не се явява и не се представлява.
Ответникът по касационната
жалба – ОД МВР-Пловдив взема становище по допустимостта и основателността на
жалбата, като счита, че тя следва да бъде отхвърлена, а съдебното решение като
законосъобразно, да бъде оставено в сила. Претендира разноски за юрисконсултско
възнаграждение.
Контролиращата страна чрез
участвалият по делото прокурор при Окръжна прокуратура гр. Пловдив дава
заключение, че жалбата е неоснователна и предлага оспореният съдебен акт да
бъде оставен в сила.
Касационната съдебна инстанция, като се запозна със становищата на страните и обжалваното
съдебно решение, обсъди наведените касационни основания, при спазване на
изискванията на чл.218 от АПК, намира за установено следното:
Касационната жалба е подадена в преклузивния
14-дневен срок по чл. 211 от АПК от надлежна страна и в съответствие с
изискванията за форма и реквизити, поради което се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество, тя е неоснователна.
Районният съд е бил
сезиран с жалба, подадена от Н. М.Щ. срещу процесният ЕФ с искане да бъде
отменен поради съществени нарушения на
административно наказателното производство. Съгласно обстоятелствата, изложени
в обжалвания административен акт по установеното административно нарушение на
чл.21 ал.2, във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, те са се изразили в това, че на
13.11.2019 г., в 09,54 ч., на път I-6, км.274+900м.,
кръстовище за гара Калофер, извън населено място, с посока на движение изток-
запад, моторно превозно средство- лек автомобил „Мерцедес Е 270 ЦДИ“ с рег. №
РВ 8040 КА, е извършил нарушение за скорост, при въведено ограничение на
скоростта 40 км/ч. с пътен знак В26, се е предвижвал със скорост от 61 км/ч и
при приспаднат в негова полза толеранс от 3%, е налице превишение от 21
км/ч. Нарушението е установено и заснето с автоматизирано техническо
средство № TFR1-М612.
По делото са представени
като доказателства административната преписка, касаеща Електронен фиш със
снимков материал и разписка за връчването му на 01.06.2020 г., снимков материал
№3698, TFR1-М612 от 13.11.2019 г., справка от
ИС на КАТ за собственик на МПС, удостоверение от регистър на одобрените
типови средства за измерване на БИМ-София №10.02.4835/24.02.2020г., Протокол
рег.№281р-16366/20,11,2019 г. за използвано на 13.11.19г. одобрен тип средство
за измерване на скорост със снимков материал.
За да потвърди атакувания ЕФ, след анализ на така събраните писмени доказателства, районният съд е приел, че по безспорен и
категоричен начин е установено извършеното административно нарушение и неговия
автор, законосъобразно е определена и наложена и съответната санкция, с което
са изпълнени всички законови изисквания по неговото издаване.
Решението
на съда е правилно.
Нарушението е извършено на
13.11.2019 г. С изменението на разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП (нова -
ДВ, бр. 10 от 2011 г., изм., бр. 19 от 2015 г., бр. 101 от 2016 г., в сила от
21.01.2017 г., бр. 54 от 2017 г.) е предвидено при констатиране на нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което
не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно
средство или отнемане на контролни точки, да се издава електронен фиш в
отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер,
определен за съответното нарушение. Единственото изискване, за да се издаде ЕФ,
е нарушението да е установено и заснето с Автоматизирани технически средства и
системи /АТСС/. Легалната дефиниция на АТСС се
съдържа в § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП и според нея те са уреди за контрол,
работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно
Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в
присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни –
прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни –
прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало
и край на работния процес. Не се спори и се установява от доказателствата,
приобщени по делото на РС, че превишението на скоростта на процесния автомобил
е установено с ATCC TFR-1M и това изрично е записано в електронния фиш.
Последното, видно от Удостоверение за одобрен тип средство за измерване №
10.02.4835 е
вписано под № 4835 в Регистър на одобрените средства за измерване на Българския
институт по метрология.
В настоящия казус от доказателствата
по делото се установява, че контролните органи са изпълнили изискванията на чл.
4 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата/Наредбата/- контролът да се осъществява със АТСС, одобрено
по реда на Закона за измерванията, притежаващо удостоверение за одобрен тип
средство за измерване и преминало първоначална или последваща проверка от
Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от председателя на
Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, удостоверено с
представени по административната преписка Протокол от проверка № 2-33-19, извършена от оторизиран
проверител – Лаборатория за проверка на средствата за измерване в сектор
„Полицейска техника“ към Главна дирекция „Национална полиция“ на МВР, на
15.07.2019 година и
Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835.
С оглед на това, като взе
предвид събраните по делото писмени доказателства, съдът намира, че АТСС,
заснела процесното нарушение на 13.11.2019 г., в 09,54 ч., на път I-6, км.274+900м.,
кръстовище за гара Калофер, извън населено място, с посока на движение изток-
запад е правилно експлоатирана,
поради което и производството по ангажиране на административнонаказателна
отговорност чрез издаването на електронен фиш, се е развило при спазване на
установените процесуални правила.
Първоинстанционният
съд е изпълнил служебното си задължение да проведе съдебното следствие по
начин, който е осигурил обективно, всестранно и пълно изясняване на всички
обстоятелства, включени в предмета на доказване по конкретното дело, при
точното съблюдаване на процесуалните правила относно събиране, проверка и
анализ на доказателствата. Фактите са установени в пълнота и правилно от
районния съд, като на същите е правена съвкупна преценка, въз основа на които
са дадени законосъобразни правни изводи за съставомерност за извършено
административно нарушение от конкретното административнонаказано лице. В
дадения случай, по
отношение на направените изводи за установяване на нарушението, автора на
административно нарушение, неговото виновно поведение и приложимостта на
санкционните разпоредби, изводите на първоинстационния съд са законосъобразни.
Те са направени на база събраните по делото доказателства и са съответни на
установената съдебна практика. Първоинстанционният съд
законосъобразно е приел, че по преписката и по делото са събрани необходимите
доказателства относно механизма на извършване на нарушението и неговия автор,
което е довело до законосъобразно изпълнение на административно –
производствените правила. Решението на
съда е съобразено с правилата, въведени с разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, която установява, че при нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на
нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната
структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика,
на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката начините за
доброволното и заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от
министъра на вътрешните работи. Спазена е процедурата по издаване
на атакувания електронен фиш. В този смисъл касационната инстанция изцяло
споделя мотивите на първоинстанционният съд, като няма смисъл същите да бъдат
преповтаряни, а съобразно възможностите на чл.221 ал.2 изр.2 от АПК съдебният
състав изцяло препраща към тях. Ето защо, фактическите констатации и правните
изводи на районния съд, се споделят и от
настоящата съдебна инстанция, като не е необходимо тяхното преповтаряне.
Наведените в касационната жалба
оплаквания, се явяват неоснователни. Във
връзка с възраженията на касатора, поддържани пред настоящата инстанция,
следва в случая да се посочи, че те са същите, както и пред първоинстанционният
съд.
Неоснователно е и възражението, че са
налице съществени нарушения на проведения административно – наказателен процес,
които са ограничили правото на защита на нарушителя. Със съставеният ЕФ по
категоричен и ясен начин е посочено мястото на извършеното административно
нарушение и посоката на движение на процесното МПС. Снимковият материал ясно и
категорично дава възможност за определяне на рег. номер и посоката на движение
на автомобила, както и на засеченото превишение на скоростта. Същият е годно
доказателство за установените обстоятелства. Липсват нарушения и при изписване
на протоколът за използване на АТСС. По всички направени възражения решаващият
съд е дал законосъобразен отговор, като при правилна преценка на събраните
писмени доказателства по делото и при правилно приложение на материалния закон,
е достигнал до обосновани изводи относно незаконосъобразността на електронния
фиш, като е формирал правилно вътрешно убеждение.
Касационната инстанция намира,
че от приобщените по делото доказателства е доказано и авторството на вмененото
на Н.Щ. нарушение. Установява се от клип 3698,
удостоверяващ автомобила, с който е извършено нарушението-превишение на
скоростта, че това е МПС с рег. № РВ8040 КА, който автомобил по данни от
справката от делото на РС е собственост
на Н.Щ..
Поради
гореизложените съображения, съдът намира, че не са налице твърдените касационни
основания, поради което обжалваното решение като валидно, допустимо,
постановено в съответствие и при правилно приложение на закона и при спазване
на съдопроизводствените правила, следва да бъде оставено в сила.
С голед изхода на спора, разноски се дължат на ответника,
който е направил своевременно искане за тяхното присъждане. Същите следва да се
поределят на осн. чл.65 ал.5 ЗАНН, във врз чл.37 ал., ЗПП вр чл.27е от Наредба
за заплащане на правната помощ в минимален размер от 80 лева и с оглед
фактическата и правна сложност на делото.
Предвид на изложеното
и на основание чл.221 ал.2 от АПК, Съдът
РЕШИ :
ОСТАВЯ
В СИЛА
Решение №260043 от 02.06.2021 год., постановено по АНД № 516/2020 година по
опис на Районен съд – Карлово, I-
ви н.с.
ОСЪЖДА
Н. М.Щ.,
ЕГН ********** ***, да заплати на Областна дирекция на МВР-град Пловдив сумата
от 80.00 /осемдесет/ лева разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.
Решението е
окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ :