№ 5
гр. Царево , 29.01.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЦАРЕВО, II НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публично
заседание на двадесети януари, през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:Минчо Т. Танев
при участието на секретаря Нели Г. Стоянова
като разгледа докладваното от Минчо Т. Танев Административно
наказателно дело № *** по описа за 2020 година
Производство по реда на чл. 145 от АПК, вр. чл. 72, ал. 4 от Закона за
Министерство на вътрешните работи.
Образувано е по жалба на П.Ж., ЛН **********, срещу Заповед за
задържане на лице рег. № ***-*** год. издадена от С. Д. С., Инспектор КП,
**
към РУ- Царево, ОД на МВР- Бургас, с която на основание чл. 72, ал. 1, т. 2 от
ЗМВР е заповядано, за срок до 24 часа да бъде задържан жалбоподателя в
помещение за временно задържане на РУ- Царево.
Жалбоподателят, лично и чрез своя пълномощник, иска от съда да
постанови решение, с което да отмени оспорваната заповед като
незаконосъобразна. Излага съображения за липсата на предпоставки за
задържане и неспазване на изискванията за съдържание.
Ответникът– органът, издал оспорвания акт, изразява становище за
неоснователност на жалбата.
Съдът, като разгледа направените възражения и приложената
административна преписка, намери за установено следното:
Жалбата е подадена в срок, от адресат на оспорваната заповед, пред
1
надлежен съд, поради което е допустима.
Разгледана по същество жалбата, е неоснователна.
С атакуваната заповед, на основание чл. 72, ал. 1, т. 2 от ЗМВР, за срок
до 24 часа, жалбоподателя е бил задържан в помещение за временно
задържане на РУ на МВР- Царево, като лице, което не изпълнява полицейско
разпореждане и след надлежно предупреждение, съзнателно пречи на
полицейски орган да изпълни задължението си по служба.
Оспорената заповед е издадена от компетентен полицейски орган, в
пределите на материалната му компетентност по чл. 72, ал. 1 от ЗМВР, в
установената от закона форма. Съгласно чл. 74, ал. 1 от ЗМВР, задържането
на лицата по чл. 72, ал. 1 от ЗМВР се извършва с писмена заповед. Спазени са
условията и срока по чл. 73 от ЗМВР. Реквизитите на съдържанието на
заповедта за задържане са определени в чл. 74, ал. 2 от ЗМВР. Оспорената
заповед има съдържанието посочено в чл. 74, ал. 2 от ЗМВР, като съдържа
името, длъжността и местоработата на служителя, издал заповедта,
основанието за задържането, данни индивидуализиращи задържаното лице,
датата и часът на задържането, ограничаването на правата на лицето по чл. 72
от ЗМВР. В оспорения административен акт изрично е посочено, че лицето,
веднага след задържането си е запознато с правата по чл. 72, ал. 3 и 4 и чл. 73
от ЗМВР. Посоченото в заповедта правно основание на чл. 72, ал. 1, т. 2 от
ЗМВР е, че след надлежно предупреждение, лицето съзнателно пречи на
полицейски орган да изпълни задължението си по служба. Съобразно т. 2 на
разпоредбата, заповедта трябва да съдържа както фактически, така и правни
основания за издаването й, т.е. актът трябва да бъде мотивиран. В настоящият
случай, заповедта е мотивирана, като в нея са изложени фактическите и
правни основания за издаването й. Изискването за излагане на фактическите
основания на заповедта в случая е изпълнено, като е посочено в каква връзка
е формирано предположението за евентуална съпричастност на лицето. В
случая не е необходимо подробно и изчерпателно описание на всички данни
относно деянието, съдържащи се в доказателствата по преписката.
Достатъчно е засегнатото лице да е разбрало на какво основание е задържано
и в какво се изразява престъпното деяние, което полицейският орган счита, че
е извършено, т.е. да е разбрало по повод на какво е формирано подозрението
2
срещу него. Видно от приложената по делото заповед, това е изпълнено от
полицейските служители.
Отделно от това, на лицето е дадена възможност и да ангажира
адвокатска защита, от което свое право той се е възползвал, т.е. в конкретния
случай са налице посочените предпоставки, поради което следва да се
приеме, че оспорената заповед е в съответствие с практиката на Европейския
съд за защита на правата на човека. На задържаното лице е бил осигурен
превод и са му били разяснени всички обстоятелства по задържането, вкл. и
са му били разяснени правата, на говорим и разбираем за него език. Дадено
му е била и възможност- от която лицето се е възползвал- да проведе разговор
и с посолството на държавата, на който е жител.
Нормата на чл. 72, ал. 1, т. 2 от ЗМВР, овластява полицейските органи
да задържат лица в случаи, определени от закон, а именно, които след
надлежно предупреждение, съзнателно пречат на полицейски орган, да
изпълни задължението си по служба, като процедурата е регламентирана в
следващите правни норми от закона. По правната си същност задържането
под стража на основание чл. 72, ал. 1, т. 2 вр. с чл. 73 от ЗМВР представлява
принудителна административна мярка по смисъла на чл. 22 от ЗАНН–
административно разпореждане на орган на власт, непосредствено засягащо
правната сфера на адресата, която има за цел чрез задържането да се
предотврати възможността лицето да извърши престъпление, да продължи да
извършва престъпление или да се укрие. Предпоставка за прилагането е
наличието на фактически осъществени действия от лицето, които действия по
своя характер да представляват, съзнателно възпрепятстване на полицейски
орган, да изпълни задължението си по служба и които действия да са
извършени след надлежно предупреждение отправено от органа към лицето.
В заповедта са посочени фактически обстоятелства, мотивирали задържането
на лицето. Същото се установи и пред съда, от показанията на разпитаните
свидетели. АО- С.С.- посочи, че жалбоподателя е извършил действия,
възпрепятстващи полицейски орган, да изпълни задължението си по служба,
предупреден е бил да преустанови тези си действия, но същия не е
преустановил действията си.
Според съда, в случая няма несъответствие с целта на закона, което да
3
нарушава принципа за съразмерност, съобразно чл. 6 от АПК, в степен
такава, че да води до нищожност на акта. В случая следва да се посочи, че по
силата на ЗМВР полицейските органи имат правомощия да задържат лице за
срок от 24 часа, което след надлежно предупреждение съзнателно пречи на
полицейски орган да изпълни задължението си по служба (чл. 72, ал. 1, т. 2 от
ЗМВР), с цел опазване на обществения ред и предотвратяване извършването
на правонарушения. При приложението на нормата на чл. 72, ал. 1, т. 2 от
ЗМВР законът не изисква от полицейския орган да дава точна, правна
квалификация на извършеното деяние. Достатъчно е да са извършени такива
действия от задържаното лице, с които същото да се опитва да осуети
проверката на полицейските органи и да им попречи да изпълнят
задълженията си. Прилагането оспорената мярка е в рамките на оперативната
самостоятелност на административния орган и предвид изложената
фактическа обстановка същата е пропорционална. Съгласно разпоредбата на
чл. 6, ал. 2 от АПК, административният акт и неговото изпълнение не могат
да засягат права и законни интереси в по- голяма степен от най-
необходимото за целта, за която актът се издава. В контекста на принципа по
чл. 6, ал. 2 от АПК, прилагането на ПАМ по чл. 72, ал. 1, т. 2 от ЗМВР следва
да е оправдано от гледна точка на съразмерността на налаганото ограничение
с необходимостта за постигането на законовата цел. Налагането на
принудителната административна мярка "задържане за срок от 24 часа" в
случая е оправдано, защото безспорно се установи, че жалбоподателя-
въпреки отправено предупреждение- предприема действия, с които
препятства изпълнението на служебните задължения на полицейските органи,
като след надлежно предупреждение, съзнателно пречи на полицейския орган
да изпълни задължението си по служба. Изведените от практиката на
Европейския съд по правата на човека принципи по прилагането на чл. 5, § 1,
б. b) от ЕКПЧ, съотнесени към настоящия случай, водят до извод, че мярката
е приложена на предвидено в закон основание, по установения ред и е в
съответствие с възможността, предвидена от Конвенцията, за законно
ограничаване правото на свободно придвижване с цел осигуряване
изпълнението на задължение, предписано от закон. Не се спори, че веднага
след изтичане на законоустановения срок, жалбоподателя е бил освободен.
По делото не са ангажирани други доказателства, годни да опровергаят
4
изложените в АУАН фактически констатации, а оттам и наложената на
жалбоподателя принудителна административна мярка е съобразена с
материалноправните разпоредби и съответна на целта, която преследва закона
с постановяването на актове от категорията на процесния, поради което и
Заповедта следва да бъде потвърдена, а подадената срещу нея жалба–
отхвърлена като неоснователна.
По изложените съображения съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.Ж., ЛН **********, срещу Заповед за
задържане на лице рег. № ***-*** год. издадена от С. Д. С., Инспектор КП,
**
към РУ- Царево, ОД на МВР- Бургас.
Решението подлежи на касационно обжалване, пред Административен
съд- Бургас, в 14 дневен срок от съобщаването на страните.
Съдия при Районен съд – Царево: _______________________
5