Решение по дело №357/2018 на Районен съд - Костинброд

Номер на акта: 47
Дата: 12 март 2019 г.
Съдия: Аксиния Борисова Атанасова
Дело: 20181850200357
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 ноември 2018 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

Гр. К., 12.03.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Районен съд – гр. К.,  ІI – ри състав  в публично заседание на осемнадесети февруари две хиляди и деветнадесета  година, в състав :

 

                                         Районен съдия : АКСИНИЯ АТАНАСОВА

 

При секретаря                Д.М.                          и в присъствието

на прокурора                                                                     разгледа докладваното

от съдията                             Атанасова                        АНД № 357  по описа

за 2018 година, за да се произнесе, съдът взе предвид следното :

 

         Производството е по реда на чл. 59 и следващите от Закона за административните нарушения и наказания.

И.П.П., ЕГН ********** ***, чрез адв. Е. - САК е подал жалба до РС - гр. К. срещу наказателно постановление № 18 – 1204 - 002651 / 14.09.2018 г. издадено от Началник група към ОДМВР - С., в която се сочат съображения на НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНОСТ И  НЕОБОСНОВАНОСТ НА АТАКУВАНОТО НАКАЗАТЕЛНО  ПОСТАНОВЛЕНИЕ. Жалбоподателят  моли  съда  да  постанови  решение,  с  което  да  отмени  същото  изцяло.

На съдебно заседание пред настоящата инстанция жалбоподателят редовно призован не се явява, представлява се от упълномощеният си защитник – адв. Е. – САК, който моли съдът да постанови решение, с  което да отмени атакуваното наказателно постановление, като излага подробно доводите си.

Въззиваемата страна редовно призована на съдебно заседание пред настоящата инстанция не изпраща представител и не е взела становище по така подадената жалба.

         Съдът, след като обсъди доводите на страните и ги прецени във връзка със събраните по делото доказателства по реда на чл. 14 и чл. 18 НПК, приема за установено следното от фактическа страна : 

         Видно е от приложения към делото акт за установяване на административно нарушение № Д756853 / 14.08.2018 г., че на 14.08.2018 г. в 22.25 часа в община К., на път С. – П. – Б. – Б. – М. – Л., при движение по ул. „Л.ш.“, от гр. М.към гр. С., жалбоподателят е управлявал лек автомобил „Мерцедес А 170 ЦДИ”, с рег. № СА **** КК, собственост на А.Й.П., ЕГН **********, във видимо нетрезво състояние, като силно лъха на алкохол. Същият отказва да бъде изпробван с техническо средство „Алкотест – Дрегер 7510“, с фабричен № ARDM – 0182.Н. на водача е издаден талон за медицинско изследване с номер 0018512, като по този начин е нарушил чл. 174 ал. 3 пр. 1 от ЗДвП. 

         Въз основа на съставен акт за установяване на административно нарушение Началникът издава наказателно постановление № 18 – 1204 - 002651 / 14.09.2018 г., с което на  основание чл. 53 от ЗАНН, чл. 174 ал. 3 пр.1 от ЗДвП е наложил на И.П.П., ЕГН ********** *** административно наказание : „Глоба” в размер на 2 000.00 / две хиляди / лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 24 / двадесет и четири / месеца.

         Изложената фактическа обстановка по делото съдът прие въз основа на свидетелските показания на свидетелите С.И.С., Б.Г.В. и  П.И.П. - актосъставител, както и приобщените на основание чл. 283 от НПК писмени доказателства.

         При така установената фактическа обстановка съдът прави следните изводи от правна страна :

От приложените по делото доказателства е видно, че наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на 16.10.2018 г., а жалбата е подадена до РС - гр. К. с вх. № УРИ 120400 – 11096 / 29.10.2018 г. / пощенско клеймо 19.10.2018 г. /. Съдът приема, че жалбата е допустима с оглед на обстоятелството, че същата е подадена в предвидения в чл. 59 от ЗАНН - 7 - дневен срок за обжалване на връченото наказателно постановление.

Административнонаказателното производство се образува със съставянето на акта, с който се установява извършването на административното нарушение. В чл. 42 от ЗАНН са въведени минималните законови изисквания към един акт за установяване на административно нарушение, които следва да са налице, за да бъде той законосъобразен. Посочените в чл. 42 от ЗАНН законови реквизити на акта за установяване на административно нарушение са задължителни и с оглед на използуваното словосъчетание в разпоредбата : " Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа…. ". В конкретния случай съдът след като се запозна внимателно с акта за установяване на административно нарушение  № Д756853 / 14.08.2018 г. намира, че същият не отговаря на изискванията на чл. 42 от ЗАНН.

Съдът намира, че е нарушена разпоредбата на чл. 42 т. 5 от ЗАНН т.е. в акта не е посочена законовата разпоредба, който жалбоподателят е нарушил, а именно чл. 5 ал. 3 т. 1 от ЗДвП, а е посочена санкционната разпоредба чл. 174 ал. 3 пр. 1 от ЗДвП. 

С оглед на изложеното липсва едно от задължителните изисквания, на които трябва да отговаря съставения акт за установяване на административно нарушение  - в акта не е посочена законовата разпоредба, която жалбоподателят е нарушил  / чл. 42 т. 5 от ЗАНН /, поради което същият се явява и незаконосъобразен.

Производството по налагане на административно наказание е една последваща дейност и предполага образуване на административнонаказателно производство, наличие на административна преписка и събрани доказателства във връзка с извършеното административно нарушение. Съгласно нормативните изисквания на ЗАНН административнонаказващият орган се произнася по преписката в едномесечен срок от получаването й, като преди да се произнесе наказващият орган проверява съставения акт за неговата законосъобразност и обоснованост, преценява възраженията и събраните доказателства, след което издава наказателно постановление, с което налага съответното по вид и размер наказание.

В чл. 57 ал. 1 от ЗАНН са въведени минималните законови изисквания към едно наказателно постановление, които следва да са налице, за да бъде то законосъобразно. Посочените в чл. 57 ал. 1 от ЗАНН законови реквизити на наказателното постановление са задължителни и с оглед на използуваното словосъчетание в разпоредбата : „ Наказателното постановление трябва да съдържа ….“. В конкретния случай административнонаказващият орган не е изпълнил основното си задължение, а именно : да провери съставения акт с оглед на неговата законосъобразност, като не е взел предвид нарушенията на чл. 42 ал. 1 т. 5  от ЗАНН, допуснати от актосъставителя, поради което и издаденото от Началник група към ОДМВР – С. наказателно постановление № № 18 – 1204 - 002651 / 14.09.2018 г., се явява незаконосъобразно.

Предвид горепосочените процесуални нарушения съдът намира, че наказателно постановление № 18 – 1204 - 002651 / 14.09.2018 г. издадено от Началник група към ОДМВР - С. въз основа на акт за установяване на административно нарушение № Д756853 / 14.08.2018 г. е незаконосъобразно, поради което същото следва да бъде отменено изцяло, заедно с наложените административни наказания, без да се произнася по същество относно останалите основания, посочени в жалбата за отмяна на атакуваното наказателно постановление.

         Водим от горното и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

 

         Р     Е     Ш   И :

       

         ОТМЕНЯ  наказателно постановление № 18 – 1204 - 002651 / 14.09.2018 г. издадено от Началник група към ОДМВР - С.,  с което на И.П.П., ЕГН ********** *** са наложени административни наказания :  „Глоба“ в размер на 2 000.00 / две хиляди / лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 24 / двадесет и четири / месеца, на основание чл. 174 ал. 3 пр. 1 от ЗДвП.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване  пред Административен съд – С. област в 14 – дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

                                                                      

                                                                      

                                                           

 

 

                                                                РАЙОНЕН СЪДИЯ :