Решение по дело №230/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 269
Дата: 2 декември 2022 г. (в сила от 1 декември 2023 г.)
Съдия: Слав Иванов Бакалов
Дело: 20227220700230
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 юни 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 264

гр. Сливен, 02.12.2022  год.

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публичното заседание на четиринадесети ноември

през две хиляди двадесет и втора година в състав:

Административен съдия: СЛАВ БАКАЛОВ

при секретаря                                       Ваня Костова                                 и с участието на прокурора                                                                                              като разгледа докладваното   от                   съдията           административно  дело № 230   по описа за 2022 година, за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл.54 ал.1 от Закона за държавните помощи във връзка с чл.124 и чл.133 от Закона за физическото възпитание и спорта (ЗФВС).

Образувано е по жалба на Сдружение Футболен клуб „Сливен“, юридическо лице с нестопанска цел, против мълчалив отказ на Кмета на Община Сливен да се произнесе по искане за финансово подпомагане за 2022 г..

В жалбата се твърди, че с вх. № 0900-5/10.01.2022 г. до Кмета на Община Сливен, клубът е кандидатствал за финансово подпомагане на основание чл. 7 от Наредба за условията, критериите и реда за финансово подпомагане на спортни клубове и други дейности, свързани с направленията на физическата култура и спорта в Община Сливен. На 12.05.2022 г. били поканени за подписване на договори за финансиране други клубове, но ФК „Сливен“ не бил сред тях. Клубът отговарял на всички условия за финансово подпомагане, но Кметът на Община Сливен неправомерно не е уважил искането. Било уважено искането за финансово подпомагане на ФК „Хаджи Димитър“ и ФК „Самуил Самуилово“, въпреки че не отговаряли на изискванията. Твърди, че Община Сливен показва различен критерий за финансово подпомагане на спортните клубове. Моли съда да се произнесе относно направения мълчалив отказ на Кмета на Община Сливен.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се представлява от председателя И.Р.И., който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. 

Административният орган – Кмета на Община Сливен, чрез упълномощен процесуален представител - гл. юриск. Е. М. оспорва жалбата. Считам, че жалбата е недопустима, тъй като съгласно приетата Наредба от Общински съвет Сливен, за сезирания орган нямало задължение за произнасяне чрез издаване на индивидуален административен акт с точно определено по закон съдържание. Не смята, че е налице мълчалив отказ, тъй като бил издаден протокол от комисията, назначена със заповед на Кмета, в който били посочени мотивите, защо и на кого се отказва, тъй като не отговарят на условията за кандидатстване. Заповедта за разпределяне на финансовите средства била от 11.05.2022 г.. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение..

От събраните доказателства съдът прие за установено следното от фактическа страна:

Оспорващият Футболен клуб „Сливен“ е вписан в търговския регистър като сдружение с предмет на основна дейност: осъществяване на дейност на спортен клуб в обществена ползва в съответствие с разпоредбите на Закона за физическото възпитание и спорта за развитие и практикуване на спорта футбол. ( л.14)

На 10.01.2022 г. с вх. № 0900-5 при Кмета на Община Сливен постъпил Формуляр за кандидатстване на Футболен клуб „Сливен“  за финансово подпомагане по Наредбата на Община Сливен, в т. ч. Методика за разпределение и изчисление на точките на клубовете за предходната година за детско юношеските школи на спортните клубове; Таблица за размера на средствата за Футболните Клубове участващи в Областно първенство за мъже по футбол; Декларация към чл.11 ал.3 т.6 от Наредба за условията, критериите и реда за финансово подпомагане на спортни клубове и други дейности, свързани с направленията на физическата култура и спорта в Община Сливен (Наредбата на община Сливен);  Списък на картотекирани спортисти, участвали в Държавно първенство през 2021 г. и заверени картотеки от съответната спортна Асоциация, Декларация към чл.11 ал.3 т.11 от Наредба на община Сливен; Удостоверение за вписване в Търговския регистър и регистър на ЮЛНЦ на Агенция по вписванията към Министерството на правосъдието; удостоверение, че спортният клуб е вписан в Националния регистър на спортните организации в Република България към Министерството на младежта и спорт; Служебна бележка, издадена от банката, обслужваща спортния клуб, с номера на банковата сметка; Копие на документи за придобита професионална правоспособност и квалификация на треньорите на спортните клубове, съгласно действащата нормативна уредба за професионална правоспособност и квалификация на спортно-педагогическите кадри, и вписване в Регистъра на спортно-педагогическите кадри към Министерството на младежта и спорта; Годишен спортен календар за предходната година, утвърден от УС на федерацията или БФС; Справка-информация (протоколи) за участия в състезания от държавния спортен календар на съответната спортна федерация; Документ за възложено счетоводно обслужване и/или договор със съставител на годишния финансов отчет по чл. 17 от Закона за счетоводството; Договор за ползване на терени и площи на ст. „Хаджи Димитър" гр. Сливен. (л.51-227)

Със Заповед № РД 15-2224/16.12.2021 г. Кметът на Община Сливен сформирал Общинска експертна комисия по спорта, която да обработи подадените от спортни клубове приложения, изготви протокол със становище и определи индивидуалния размер на средствата за подпомагане, съобразно изискванията на Наредбата на община Сливен. (л.236) Така назначената комисия извършила разпределение на средствата за спортни клубове, като резултатите от тази си дейност обективирала в приложен към преписката протокол изх.№ ОРД04-610 от 10.05.2022 г. (л.237-242). Съгласно същия, комисията извършила разпределение на определените от Общински съвет средства за спортна дейност за 2022 г. В протокола ФК „Сливен“ не фигурира измежду одобрените за финансиране спортни клубове. В т.2 от протокола за неодобрените проекти е посочено, че клуба няма участие в първенства на БФС през сезон 2019/2020 г. Има участие в първенства от ДСК от сезони 2020/2021 и 2021/2022. Представеното към проекта удостоверение с № 002/04.01.2022 г. от БФС – Областен съвет Сливен не удостоверява участието на клуба в първенства на БФС през сезон 2019/2020 г.  и е подписано от лице без представителна власт. Посочено е още, че участието на детски отбори по програмата за популяризирането на футбол не се приема за активна спортна дейност. За такова се счита участието на състезатели картотекирани към клуб, член на лицензирана спортна федерация. Към момента на кандидатстване клубът не отговаря на чл.7 ал.1 т.8 от наредбата.

Със Заповед № РД-15-744/11.05.2022 г. Кметът на Община Сливен (на основание чл.12 и чл.13 от Наредба за условията, критериите и реда за подпомагане на спортни клубове и други дейности, свързани с направленията на физическата култура и спорта в община Сливен и цитирания протокол) извършил разпределение на финансовите средства за спортна дейност по функция „Бюджет 2022 година“ на Община Сливен, в т. ч. и средства в размер на 250 000 лв. за спортни клубове, развиващи детско – юношески спорт, за спортно развитие на мъже/жени, юноши/девойки старша и младша възраст – спортни клубове и лични треньори и футболни клубове – кметства Община Сливен. Сред определените за финансиране спортни клубове не фигурира ФК „Сливен“.

Съдът е изискал служебна справка от Български футболен съюз и такава е представена с писмо изх.№ 1-5-460 от 20.10.2022 г., като е приложена Справка за участието на отбори на ФК „Сливен" в първенства и турнири на БФС за сезоните: 2018-2019; 2019-2020; 2020-2021 и 2021-2022 г. изготвена от Райчо Стоянов Райчев Председател на ОС на БФС - гр. Сливен. Според тази справка Футболен Клуб „Сливен" е участвал във футболни първенства, организирани от ОС на БФС - Сливен и ОС на БФС - Стара Загора през спортно състезателните години както следва: За сезон 2018/2019 г.: Футбол 5 деца родени 2010/2011 г.;  Футбол 7 деца родени 2009 г.; Юноши ст. възраст - деца родени 2000/2001 г.; Юноши мл. възраст - деца родени 2002/2003 г.; Деца родени 2004/2005 г.. За сезон 2019/2020 г.:  развитие на детския футбол за деца родени 2009/2010 г. и в един турнир по футбол „Децата и футбола" 2020 г.. За сезон 2020/2021 г.: Футбол 5 деца родени 2012/2013 г.; Футбол 7 деца родени 2010/ 2011 г. За сезон 2021/2022 г.: Деца U 15 родени 2007 г.; Футбол 5 деца родени 2013 / 2014 г. и Футбол 7 деца родени 2011/2012 г. Подготвителна група деца родени 2009 г. (л.421-422)

Жалбата, по която е образувано настоящото съдебно производство е подадена на 03.06.2022 г. срещу мълчалив отказ на Кмета на Община Сливен да се произнесе по искането за финансово подпомагане на ФК „Сливен“.

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими доказателствени средства, включително приложените към административната преписка писмени доказателства, които не бяха оспорени от страните по предвидения в закона ред. Неоснователно е възражението на ответника по оспорването относно представената по делото  Справка за участието на отбори на ФК „Сливен" в първенства и турнири на БФС, изготвена от Райчо Стоянов Райчев Председател на ОС на БФС - гр. Сливен. Тази справка е представена с писмо на изпълнителния директор на БФС, отговарящ за цялостната административна, организационна и спортно-техническа дейност на БФС. Съгласно чл.70 ал.1 от Устава на БФС, зоналните и областни съвети са органи на БФС и осъществяват дейността си на териториален принцип, както следва: 1. Зонален съвет – на територията на няколко области, определени от ИК; 2. Областен съвет – на територията на област, съвпадаща с териториалното деление на страната. Според ал.2 на същия текст зоналните и областните съвети: 1. организират изпълнението на решенията на органите на БФС; 2. организират и провеждат държавния и зонален спортен календар за аматьорския и детско-юношеския футбол; 3. организират и осъществяват взаимодействието с териториалните държавни органи и органите на местно самоуправление. Съветите се ръководят от председател, който е член на съответния съвет. (чл.70 ал.3 от Устава на БФС) В този смисъл изхожда от лице, ръководещо териториална структура на БФС, поради което възражението на ответника, че справката е издадена от лице без представителна власт е голословно.

 Въз основа на така изградената фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Оспорването е направено в рамките на регламентирания от закона срок, доколкото липсва уведомяване на оспорващия за издадената от Кмета на община Сливен Заповед № РД-15-744/11.05.2022 г.. Съгласно чл.124 ал.1 от ЗФВС финансовото подпомагане с публични средства на дейности в областта на физическото възпитание, физическата активност, спорта и спортно-туристическата дейност се извършва при спазване на правилата в областта на държавните помощи. Министърът на младежта и спорта и кметовете на общините са администратори на помощ съгласно Закона за държавните помощи. (чл.124 ал.2 от ЗФВС) Според чл.54 ал.1 от Закона за държавните помощи  всяко заинтересовано лице може да оспори акт за предоставяне на държавна помощ или минимална помощ, когато се засягат интереси, свързани с осъществяваната от него дейност по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Доколкото искането на оспорващия за подпомагане не е удовлетворено, то несъмнено са засегнати интереси за осъществяваната от него дейност. В този смисъл жалбата е подадена от лице, което има правен интерес от това производство и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което то е допустимо.

Разгледана по същество, жалбата е основателна и като такава следва да бъде уважена.

Предметът на оспорване в настоящото съдебно производство, очертан от оспорващата страна, е мълчалив отказ на Кмета на Община Сливен да предостави финансово подпомагане на ЮЛНЦ ФК „Сливен“ гр.Сливен по реда на Наредба за условията, критериите и реда за финансово подпомагане на спортни клубове и други дейности, свързани с направленията на физическата култура и спорта в Община Сливен. Настоящата съдебна инстанция намира, че такъв отказ е формиран, доколкото с цитираната по – горе заповед е извършено разпределение на средствата за финансово подпомагане измежду спортни клубове на територията на общината, като настоящият оспорващ не е сред одобрените. Основанието за неговото игнориране от финансово подпомагане е посочено в съставения от комисия протокол, който е неразделна част от административната преписка и е послужил като основание за издаване заповедта на кмета на общината. Относими и приложими към процесния случай са разпоредбите на Закона за физическото възпитание и спорта (ЗФВС) и Наредба на за условията, критериите и реда за финансово подпомагане на спортни клубове и други дейности, свързани с направленията на физическата култура и спорта в Община Сливен. Съгласно чл. 6, т. 1 от ЗФВС, общинската политика в областта на физическата активност, физическото възпитание, спорта и спортно-туристическата дейност се осъществява чрез финансово подпомагане в съответствие с националната програма по чл. 7, ал. 2, като съобразно чл. 133, ал. 1 и ал. 4, със средства от бюджетите на общините може да се финансира изпълнението на дейностите по чл. 6, т. 1, като условията и редът за финансиране и подпомагане на тези дейности се определят с наредба на общинския съвет. В случая това, както се отбеляза по – горе е Наредбата на община Сливен, съгласно чийто чл.6 ал.1, Община Сливен предоставя финансова помощ на спортните клубове, отговарящи на условията и критериите, приети с настоящата наредба. Следователно, с приемането на подзаконовия нормативен акт с местно значение, Община Сливен е приела да осъществява дейностите по чл. 6, т. 1 от ЗФВС, като подпомага финансово спортните клубове, отговарящи на определени в същия акт условия. При преценка на относимите норми на наредбата, настоящата съдебна инстанция намира, че при превратно тълкуване на чл.7 ал.1 т.8 от посочената наредба оспорващия е изключен от кръга на спортните клубове, получили финансово подпомагане за 2022 г.

Съгласно цитирания текст от наредбата, спортните клубове кандидатстващи за финансиране, трябва да са развивали активна спортна дейност минимум три година преди кандидатстването. Този текст е пределно неясен, като от посочената разпоредба не става ясно, дали три година преди кандидатстването е следвало да бъде развивана тази дейност или най-малко три години преди кандидатстването следва да се развива спортна дейност. Анализът на тази разпоредба съвместно с останалите изисквания по чл.7 ал.1 от наредбата, сочи като най-вероятно второто тълкуване, а именно, че най-малко през трите години преди кандидатстването, съответния кандидат е следвало да развива активна спортна дейност. В мотивите към протокола на комисията назначена от кмета на община Сливен, да разгледа подадените предложения за финансиране, е посочено, че оспорващия няма участие в първенства на БФС през сезон 2019/2020 г.,  като участието на детски отбори по програмата за популяризирането на футбол не се приема за активна спортна дейност. За такова се счита участието на състезатели картотекирани към клуб, член на лицензирана спортна федерация.

По делото е установено, че за сезон 2019/2020 г. оспорващият е участвал в програма за развитие на детския футбол за деца родени 2009/2010 г. и в един турнир по футбол „Децата и футбола" 2020 г., като това обстоятелство явно не се оспорва и от помощния орган на кмета на община Сливен. Спорен е въпросът дали това участие представлява активна спортна дейност или не. В посочената наредба на община Сливен липсва легална дефиниция на понятието „активна спортна дейност“, такава липсва и в други нормативни актове, уреждащи процесната материя. От легалните дефиниции на понятията „състезателна дейност“ и „физическа активност“ съгласно § 1 т.18 и т.21 от ДР на ЗФВС, може да се извлече значението на спорното понятие. В този смисъл под активна спортна дейност, следва да се разбира целенасочена (планирана, структурирана и повторяема) форма на изява на двигателните и психическите способности на индивида по практикуване на спорт. В това понятие липсва изискване за участие в първенства на БФС, чрез участието на състезатели картотекирани към клуб. Действително съгласно чл.7 ал.1 т.3 от посочената наредба, кандидатите следва да участват в състезания включени от съответната спортна федерация в държавния и международен спортен календар. Това изискване обаче не конкретизира периода на това участие, а по административната преписка и делото е установено, че оспорващия е участвал във футболни първенства организирани от БФС за сезон 2018/2019 г.: Футбол 5;  Футбол 7; Юноши ст. възраст; Юноши мл. Възраст и Деца родени 2004/2005 г.. За сезон 2020/2021 г.: Футбол 5; Футбол 7. За сезон 2021/2022 г. Деца U 15; Футбол 5 и Футбол 7.

Спорна е дейността за сезон 2019/2020 г., когато оспорващия е участвал в програма за  развитие на детския футбол за деца родени 2009/2010 г. и в един турнир по футбол „Децата и футбола" 2020 г.. Следва ли това участие да се разглежда, като активна спортна дейност. Както бе посочено по-горе, критериите за тази преценка не включват участие в спортни състезания, а  целенасочена форма на изява на двигателните и психическите способности на индивида по практикуване на спорт. За установяване на посоченото обстоятелство Наредбата на община Сливен предвижда подаването на декларация по приложени 5, съгласно чл.11 ал.2 т.6 от наредбата. Такава декларация е допустима съгласно чл.45 от АПК, представена е от оспорващия, като в нея същият е декларирал, че развива спортно състезателна и тренировъчна дейност (масов детско-юношески спорт, спорт за мъже и жени, масов спорт за хора с увреждания и т. н.) на територията на Община Сливен минимум три календарни година преди годината на кандидатстване за финансово подпомагане. (л.57) Тази декларация, наред с информацията за участията в сезон 2019/2020 г., водят до извода, че и през този период оспорващия е развивал активна спортна дейност.

При преценката за възможността за развитие на активна спортна дейност през сезон 2019/2020 г., административният орган не е съобразил ограниченията наложени, с извънредното положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. във връзка с епидемията от Covid-19 и последвалата епидемична обстановка, като съгласно Заповед № РД-01-124 от 13.03.2020 г.  на министъра на здравеопазването, бяха преустановени всякакви масови мероприятия, включително спортни. Липса на такава преценка е довела до необоснованост на административния акт.

При горните съображения настоящата съдебна инстанция намира, че оспореният мълчалив отказ да се произнесе по искане за финансово подпомагане на ФК „Сливен“, депозирано с вх. № 0900-5 /10.01.2022 г. на основание Наредба за условията, критериите и реда за финансово подпомагане на спортни клубове и други дейности, свързани с направленията на физическата култура и спорта в Община Сливен е незаконосъобразен и следва да бъде отменен, като преписката се изпрати на административния орган за издаване на акт, съобразно указанията по тълкуване и прилагане на закона.

С оглед изхода на делото, неоснователна се явява претенцията на административния орган за присъждане на разноски. Оспорващият не е правил искане за присъждане на разноски.

Ръководен от изложените съображения,  и на основание чл.172 ал.2 от АПК съдът

Р   Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ мълчалив отказ на Кмета на Община Сливен да се произнесе по искането за финансово подпомагане на Сдружение Футболен клуб „Сливен“ гр.Сливен, депозирано с вх. № 0900-5/10.01.2022  г. на основание Наредба за условията, критериите и реда за финансово подпомагане на спортни клубове и други дейности, свързани с направленията на физическата култура и спорта в Община Сливен.

ИЗПРАЩА преписката на Кмета на Община Сливен за издаване на акт, съобразно указанията по тълкуване и прилагане на закона.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: