Определение по дело №103/2023 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 май 2023 г.
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20237280700103
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

163/2.5.2023г.

Ямбол

Административният съд - Ямбол - V състав, в закрито заседание на втори май две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

СТОЯН ВЪЛЧЕВ

Като разгледа докладваното от съдия СТОЯН ВЪЛЧЕВ административно дело № 20237280700103/2023

Производството е образувано по жалба на И.Ж.Д. и А.М. Ж.Д. ***, действащи като малолетни чрез своята майка и законен представител И.А.П., представлявани от адв.Х. *** против Писмо изх.№ 9400-5325-(8)/08.03.2023 г. на кмета на община „Тунджа“, като се претендира за отмяната му.

Настоящият съдебен състав приема, че така депозираната жалба е процесуално недопустима поради липса на годен за оспорване административен акт, което е основание за оставянето й без разглеждане съгласно чл.159, т.1 АПК, по следните съображения:

В община „Тунджа“-Ямбол е постъпила жалба вх.№9400-5325-(5)/15.02.2023 г. подадена от С. Г.Г. в качеството му на собственик на УПИ VІІІ-291, кв.19 по кадастралния план на с.Кукорево, общ.Тунджа с направено искане да се извърши проверка във връзка с реализирано незаконно строителство на западната граница на имота му, представляващ УПИ VIII-291, с имот УПИ X-296 и двата в кв.19 по кадастралния план на с.Кукорево, общ.Тунджа. Посочено е, че такова искане е направено и с жалба вх.№ 9400-5325/21.12.2021 г., производството по което е било спряно, но с оглед приключването на адм.дело № 38/2022 г. е отпаднало основанието за спиране и следва административният орган да упражни правомощията и задълженията си по чл.224а от ЗУТ.

Против жалбата е постъпило възражение вх.№9400-5325-(7)/06.03.2023 г. подадено от И.А.П. в качеството й на майка и законен представител на малолетните деца И.Ж.Д. и А.М. Ж.Д., в качеството им на собственици на УПИ Х-296, кв.19 по плана на с.Кукорево, общ.Тунджа, обл.Ямбол, чрез пълномощник адв.Х. ***, с което е изразено становище за недопустимост на жалбата и се иска да бъде оставена без уважение.

Във връзка с направеното възражение до подателите му е изпратено Писмо изх.№ 9400-5325-(8)/08.03.2023 г. на кмета на община „Тунджа“, в което е посочено, че по жалба вх.№ 9400-5325/21.12.2021 г. от С. Г.Г. е започнато административно производство по установяване на незаконно строителство в УПИ Х-296, кв.19 по плана на с.Кукорево, общ.Тунджа, обл.Ямбол, което е било спряно, но поради отпадане на основанието за спиране и на основание чл.225а ЗУТ и сл. във връзка с чл.232, ал.1, т.3 ЗУТ административният орган е задължен да осъществи предписаните от закона действия служебно.

Съгласно чл.21, ал.1 АПК индивидуален административен акт е изричното волеизявление или изразеното с действие или бездействие волеизявление на административен орган или на друг овластен със закон за това орган или организация, лицата, осъществяващи публични функции, и организациите, предоставящи обществени услуги, с което се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт.

Понастоящем атакуваното писмо няма посочените белези, т.к. с него не се създават права или задължения, нито непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на оспорващите.

В този смисъл писмото има единствено информативен характер относно процедурата по установяване на незаконно строителство в УПИ Х-296, кв.19 по плана на с.Кукорево, общ.Тунджа, обл.Ямбол.

В тази връзка съгласно чл.225а, ал.1 кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице издава заповед за премахване на строежи от четвърта до шеста категория, незаконни по смисъла на чл.225, ал.2, или на части от тях.

В случаите на установяване на незаконно строителство административният орган действа служебно, а не по жалба и искане на трети лица. Поради това депозиралият жалба и искане за установяване на незаконно строителство Г. не е страна в административното производство по установяване и бъдещо премахване на незаконно строителство, а такива участници са само административният орган и лицето, спрямо което ще бъде постановено премахването на незаконен строеж. Само това лице е адресат на евентуалния акт за премахване на незаконен строеж, постановен в производството по установяване на незаконен строеж.

Доколкото С. Г.Г. не е страна в административното производство, а има само качеството на сигнализатор, то жалбата му не обвързва административния орган дали да започне производство по установяване и премахване на незаконен строеж.

Поради това административният орган не дължи произнасяне в смисъл на уважаване или отхвърляне нито на жалбата, нито на възражението против нея, а следва да констатира дали е налице незаконен строеж с крайния си акт, който ще подлежи на оспорване единствено от адресата му.

В тази аспект разглежданото писмо от една страна се явява част от процедурата и като такава на основание чл.21, ал.5 АПК не е индивидуален административен акт и не подлежи на самостоятелен контрол.

От друга страна с оспореното писмо не се уважава или отхвърля възражението против жалбата на Г., както неправилно се твърди от инициаторите на настоящия процес.

Както беше посочено, с писмото единствено се уведомяват получателите му, че ще продължи провеждането на производството по установяване на незаконен строеж, което произтича от служебните задължения на компетентния орган, а не от подадената до него жалба с искане за констатиране на такова строителство.

Ето защо Писмо изх.№ 9400-5325-(8)/08.03.2023 г. на кмета на община „Тунджа“, не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 АПК, поради което законосъобразността му не подлежи на съдебен контрол.

Липсата на годен за оспорване административен акт е абсолютна отрицателна процесуална предпоставка за разглеждане на жалбата, за която съдът следи служебно, и води до недопустимост на съдебното производство, т.к. нормата на чл.159, ал.1, т.1 АПК предвижда, че когато актът не подлежи на оспорване жалбата се оставя без разглеждане, а ако е образувано съдебно производство, то се прекратява.

Предвид посоченото подадената жалба се явява процесуално недопустима, поради което следва да се остави без разглеждане, а образуваното въз основа на нея съдебно производство да бъде прекратено.

Водим от горното и на основание чл.159, т.1 АПК, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ поради недопустимост жалбата на И.Ж.Д. и А.М. Ж.Д. ***, действащи като малолетни чрез своята майка и законен представител И.А.П., представлявани от адв.Х. *** против Писмо изх.№ 9400-5325-(8)/08.03.2023 г. на кмета на община „Тунджа“.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 103 по описа на Административен съд-Ямбол за 2023 г.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в седмодневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

Връчването на оспорващата страна да се извършва по реда на чл.137, ал.3 АПК по електронен път на посочения от адв.Х. *** електронен адрес.

Съдия:

/п/ не се чете