Решение по дело №621/2024 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: 291
Дата: 25 септември 2024 г.
Съдия: Цанка Георгиева Неделчева
Дело: 20242230200621
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 май 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 291
гр. Сливен, 25.09.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, IV СЪСТАВ, в публично заседание на
дванадесети септември през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Цанка Г. Неделчева
при участието на секретаря Галина Едр. Пенева
като разгледа докладваното от Цанка Г. Неделчева Административно
наказателно дело № 20242230200621 по описа за 2024 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по повод жалба от К. Т. Т. с ЕГН ********** от с.
Т., общ. Сливен против НП № 24-0804-002925/29.03.2024 год., издадено от Началник
Сектор в ОД на МВР - Сливен, РУ – Сливен, с което на жалбоподателя е наложено
административно наказание „Глоба” в размер на 150,00 лева на основание чл. 179, ал.
1, т. 5, предл. 5 от ЗДвП за нарушение на чл. 6, т. 1 от ЗДвП и на основание Наредба №
Із-2539 от 17.12.2012 год. на МВР са отнети 13 контролни точки.
В с.з. жалбоподателя, редовно призован, не се явява лично. Представлява се от
процесуален представител, които поддържа жалбата и моли да бъде отменено
издаденото НП, като неправилно и незаконосъобразно.
В с.з. административнонаказващият орган, редовно призован, не изпраща
представител, който да изрази становище по жалбата.
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята
съвкупност и по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото,
съдът намира за установено следното от фактическа страна:
На 13.03.2024 год. бил съставен АУАН, с бл. № 0541322 против жалбоподателя
за това, че на 15.02.2024 год. около 07,20 часа в гр. Сливен, на път II-53 и бул. „Цар
Симеон” в района до „VERSAI – 2020“ в посока кв. „Надежда“, управлявайки лек
автомобил „Хюндай Санта Фе” с рег. № ***** предприема и извършва маневра –
изпреварване на попътно движещи се МПС-та при забрана с пътна маркировка М-1
1
(единична непрекъсната линия) и при насрещно движещо МПС, с което си действие
създава реална опасност и предпоставка за ПТП. В акта било отразено, че същият бил
съставен във връзка с представена докладна записка от ст. инспектор П. Г. – Началник
Участък „Надежда“, РУ – Сливен и представен видеоматериал на CD-R
„SKILCRAFT“, заснет от видеорегистратор на МПС. В акта било посочено, че е
нарушена разпоредбата на чл. 6, т. 1 от ЗДвП. Актът бил връчен лично на
жалбоподателя на 13.03.2024 год. (л. 20 от делото).
Въз основа на акта било издадено процесното НП № 24-0804-002925 от
29.03.2024 год., издадено от Началник Сектор в ОД на МВР – Сливен, РУ – Сливен, с
което на жалбоподателя било наложено административно наказание „Глоба” в размер
на 150,00 лева на основание чл. 179, ал. 1, т. 5, предл. 5 от ЗДвП за нарушение на чл. 6,
т. 1 от ЗДвП и на основание Наредба № Із-2539 от 17.12.2012 год. на МВР били отнети
13 контролни точки. В НП било отразено, че на основание чл. 189з от ЗДвП за
нарушенията по ЗДвП не се прилагат чл. 28 и чл. 58г от ЗАНН предвид високата
обществена опасност на деянието и неговият негативен отзвук сред останалите
участници в движението. НП било връчено лично на жалбоподателя на 16.04.2024 год.
(л. 13 от делото).
Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена от
събраните по делото гласни и писмени доказателства. Въз основа на нея направи
следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима – подадена в законния срок от лице, имащо
правен интерес от обжалване, а разгледана по същество е основателна.
Тъй като съдът констатира нарушения на процесуалните правила и то от
категорията на съществените, които са основание за отмяна на НП, няма да се спира на
това дали е доказано извършването на вмененото във вина на жалбоподателя
нарушение или не.
Както в акта, така и в наказателното постановление, следва изрично да е
описано нарушението, както и обстоятелствата, при които е извършено и
доказателствата, които го потвърждават. В НП следва да бъдат посочени и точно
законовите разпоредби, които са били нарушени, т.е. описаното деяние следва да може
да се подведе под конкретна правна норма, съдържаща състав на административно
нарушение. Следва съгласно разпоредбата на чл. 57, ал.1, т. 5, 6 и 7 от ЗАНН да има
единство между описанието на нарушението, обстоятелствата, при които е извършено,
законните разпоредби, които са били нарушени виновно и основанието за налагане на
административното наказание.
В настоящия случай в съставения АУАН и в издаденото въз основа на него НП е
посочено, че жалбоподателят предприема и извършва маневра – изпреварване на
попътно движещи се МПС-та при забрана с пътна маркировка М-1 (единична
2
непрекъсната линия) и при насрещно движещо МПС, с което си действие създава
реална опасност и предпоставка за ПТП и така описаното нарушение е квалифицирано
като такова по чл. 6, т. 1 от ЗДвП. В разпоредбата на чл. 6, т. 1 от ЗДвП е предвидено,
че участниците в движението съобразяват своето поведение със сигналите на
длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират движението по
пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка.
Същевременно, обаче, административната отговорност на жалбоподателя е ангажирана
на основание чл. 179, ал. 1, т. 5, предл. 5 от ЗДвП, според която се наказва всеки, който
не спазва правилата за изпреварване, ако от това е създадена непосредствена опасност
за движението. Правилата за изпреварване са уредени в разпоредбите на чл. 41 – 43а
от ЗДвП и следователно за да е неправилно изпреварването водачът следва да е
нарушил някоя от тези посочени разпоредби, каквато квалификация не е направил
административнонаказващият орган.
Съгласно разпоредбата на чл. 18 от ЗАНН, за всяко административно нарушение
се налага отделно административно наказание. В настоящия случай в
обстоятелствената част на АУАН и на НП са описани две отделни административни
нарушения: 1) водачът е нарушил пътна маркировка М-1 (единична непрекъсната
линия), което е нарушение на разпоредбата на чл. 6, т. 1 от ЗДвП и 2) водачът е
предприел и извършил маневра – изпреварване на попътно движещи се МПС-та при
насрещно движещо МПС, с което си действие създал реална опасност и предпоставка
за ПТП, което е нарушение на разпоредбите на Раздел IX Изпреварване от ЗДвП.
Административнонаказващият орган не е квалифицирал всяко едно от тях
самостоятелно и да наложи съответните административни наказания, предвидени в
ЗДвП, а е квалифицирал извършените деяния като едно нарушение на чл. 6, т. 1 от
ЗДвП и е наложил административно наказание по чл. 179, ал. 1, т. 5, предл. 5 от ЗДвП,
касаещо нарушаване на правилата за изпреварване, за което обаче липсва
квалификация в АУАН и в НП. По този начин административнонаказващият орган е
ограничил правото на защита на жалбоподателя, тъй като е лишен от възможността да
разбере за какво е ангажирана административнонаказателната му отговорност - дали за
това, че е нарушил пътна маркировка М-1 (единична непрекъсната линия) или за това,
че е предприел и извършил маневра – изпреварване на попътно движещи се МПС-та
при насрещно движещо МПС, с което си действие създал реална опасност и
предпоставка за ПТП.
С оглед гореизложеното констатираното от съда нарушение се изразява в
неспазване на разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 5, 6 и 7 от ЗАНН, а именно липса на
единство между описанието на нарушението, законните разпоредби, които са
нарушени и основанието за налагане на административното наказание. Разпоредбата
на чл. 57 от ЗАНН е императивна, тъй като осигурява правото на защита на
привлечения към административнонаказателна отговорност, в чието съдържание се
3
включва и правото му да знае точно какво административно нарушение се твърди, че е
извършил и какво административно наказание му е наложено, за да може да
организира защитата си в пълен обем. Административнонаказващият орган е следвало
да спази всички изисквания на нормите на ЗАНН, включително на чл. 57, ал. 1, т. 5, 6 и
7 от ЗАНН, като неспазването на това изискване води до незаконосъобразност на
наказателното постановление и същото следва да бъде отменено само на това
процесуално основание, без да се разглежда спорът по същество.
Предвид изложеното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 24-0804-002925/29.03.2024 год.,
издадено от Началник Сектор в ОД на МВР - Сливен, РУ – Сливен, с което на К. Т. Т. с
ЕГН ********** от с. Т., общ. Сливен, е наложено административно наказание
„Глоба” в размер на 150,00 лева на основание чл. 179, ал. 1, т. 5, предл. 5 от ЗДвП за
нарушение на чл. 6, т. 1 от ЗДвП и на основание Наредба № Із-2539 от 17.12.2012 год.
на МВР са отнети 13 контролни точки, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред СлАС в 14 – дневен
срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
4