Р Е
Ш Е Н
И Е
№: 21 Февруари 2020 г. Град Царево
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Царевският
районен съд, наказателен състав
На
двадесети февруари две хиляди и двадесета година
В
публично заседание, в следния състав: Председател: Минчо Танев
Секретар: Нели Стоянова
като разгледа докладваното от съдия Минчо Танев
НАХД
№ 637 по описа на съда за 2019 год. за да се произнесе, взе пред вид следното:
Производството е по реда на чл. 59-
чл. 63 от ЗАНН.
Образувано
е по жалба на „***“ ЕООД, ЕИК ***, срещу Наказателно
постановление № ***год. на Началник отдел „Оперативни дейности“ Бургас, в ЦУ на
НАП, с което на основание чл. 185, ал. 2 от Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС)
на „***“ ЕООД, ЕИК ***, е наложена имуществена санкция в размер на 5000,00 лева
за нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба Н-18/ 13.12.2006 г. на МФ.
С жалбата се иска да бъде отменено наказателното
постановление като се сочат възражения.
Редовно призован в съдебно заседание за жалбоподателя изпраща
упълномощен представител. Иска се отмяна на НП.
За административнонаказващия орган- ТД на НАП в гр. Бургас
се явява упълномощен представител. Иска се потвърждаване на НП.
В хода на съдебното следствие съдът разпита в
качеството на свидетел актосъставителя.
Жалбата е подадена от лице посочено в НП като
нарушител и в срока по чл. 59, ал. 2
от ЗАНН. Съдържа изискуемите от закона реквизити и производството пред
ЦРС е редовно образувано.
След по отделна и съвкупна преценка на доказателствата
по делото и направената служебна проверка, съдът, приема за установено от
фактическа и правна страна следното:
Административнонаказателното производство е започнало
със съставяне на акт за констатиране на административно нарушение на 29.07.2018
г. за това, че на 21.07.2018 г. при извършена проверка и съставен за това
протокол в търговски обект стопанисван от жалбоподателя, е било констатирана
касовата наличност и налични парични средства към момента на започване на
проверката както следва: разчетна касова наличност – 118,00 лева; фактическа
наличност – 967,00 лева и съответно разлика от 849,00 лева.
В ЕКАФП не са били отразени служебно въведени или
служебно изведени суми, видно от разпечатан по време на проверката дневен
финансов отчет.
Горната фактическа обстановка е отразени в акта за
установяване на административно нарушение и правната квалификация на
установеното нарушение е по чл. 33, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ.
Съставянето на акта е станало в присъствието на представител на жалбоподателя.
АУАН е подписан от актосъставителя и от свидетеля очевидец на нарушението и при
съставяната на акта.
Като взел предвид акта, протокола за извършена
проверка и приложените към него фискални бонове и другите писмени доказателства
административнонаказващият орган е издал атакуваното наказателно постановление.
В него при идентичност на фактическата обстановка е направена същата правна
квалификация.
На основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС на търговеца–жалбоподател е наложено
административно наказание имуществена санкция в размер от 5000,00 лева.
Изложената фактическа обстановка се установява от
писмените и гласни доказателства по делото. Съдът кредитира показанията на
актосъставителя, тъй като ги намира за последователни, и безпристрастни.
Съгласно разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредба
Н-18/2006 г. на МФ извън случаите на продажби, всяка промяна на касовата
наличност (начални сума, въвеждане, извеждане на пари в или извън касата) на
фискалното устройство се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно
въведени" или "служебно изведени".
В настоящия случай няма спор, че е констатирана
разлика между касовата наличност и фактическата такава в обекта, стопанисван от
дружеството жалбоподател.
Съгласно разпоредбата на чл. 185, ал. 2 от ЗДДС лице, което извърши или допусне
извършването на нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото
прилагане, се налага глоба –за физическо лице, което не е търговец в размер от
300,00 до 1000,00 лева, или имуществена санкция –за юридическите лица и
едноличните търговци, в размер от 3000,00 до 10 000,00 лева. Когато
нарушението не води до не отразяване на приходи се налага санкциите по чл. 185, ал.1
от ЗДДС. Нормата е бланкетна, поради което наказващият орган е
посочил за нарушение нормата на чл. 33, ал. 1 от Наредба Н-18/2006 г. на МФ. В
настоящия случай е констатирано, че ЕКАФП има заложени опции "въвеждане"
и "извеждане" на сумите, поради което наличната парична сума е
следвало да бъде въведена. В този смисъла деянието правилно е квалифицирано
като нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба Н-18/2006 г. на МФ. Освен изложеното
от съществено значение за осъществяване на елементите от обективна страна на чл. 185, ал. 2 изречение второ от ЗДДС е неизпълнението на
задължението към Държавата да е довело до неотразяване на приходи. Нито в акта,
нито в наказателното постановление са изложени мотиви по какъв начин от
фактическа страна неизпълнението на задължението по чл. 33, ал. 1 от Наредба
Н-18/2006 г. на МФ е довело до неотразяване на приходи. Тежестта да докаже
факта на нарушението и неговия автор, както и да формулира от обективна страна
неизпълнението на задълженията към Държавата е вменена на актосъставителя и
наказващия орган, но в настоящия случай фактът на нарушението, неговите обективни
елементи и обстоятелства са неясно посочени и недоказани. В изпълнение на
санкцията е следвало да бъде наложена в границите посочени в чл. 185, ал. 1
от ЗДДС, а не съгласно чл. 185, ал. 2 изречение второ от ЗДДС, поради което
последната е неправилно определена, следователно неправилно е приложен
материалният закон, което е основание за изменяване на наказателното
постановление. Принципното правило е, че съдът не може да извършва
преквалификация, когато става въпрос за нови или различни признаци от състава
на нарушението, каквито в настоящия случай не са налице. Затова,
преквалифициране на деянието в конкретната хипотеза не би довело до прилагане
на закон за по–тежко наказуемо нарушение и увеличаване на наказанието, което да
утежни положението на нарушителя. В случая не е налице процесуална пречка да
бъде процедирано по този начин, тъй като не се променят фактите, изложени в
АУАН и НП, срещу които се защитава жалбоподателя и правото му на защита не е
нарушено. Съгласно чл. 27 от ЗАНН, административното наказание се определя съобразно разпоредбите
на този закон
в границите на наказанието, предвидено за извършеното нарушение, като при
определяне на наказанието се вземат предвид тежестта на нарушението, подбудите
за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства,
както и имотното състояние на нарушителя. Според настоящия съдебен състав, за
постигане целите на административните наказания, визирани в разпоредбата на чл. 12 от ЗАНН, на дружеството жалбоподател, следва да бъде определен размер
на наложеното наказание в минималния предвиден от законодателя в нормата на чл. 185, ал. 2 във вр. ал. 1 от ЗДДС,
а именно 500,00 лв. който е подходящ да осъществи функциите на
административното наказание, свързани със специалната и генерална превенция.
С оглед на изложеното, обжалваното НП следва да бъде изменено,
като да се измени размерът на наложената имуществена санкция от 5 000,00
лв. на 500,00 лева /в този смисъл Решение
№ 1869 от 4.11.2019 г. на АдмС - Бургас по к. а. н. д. № 2429/2019 г. и др./.
Мотивиран от гореизложеното на основание чл. 63, ал. 1
предложение трето от ЗАНН, съда
Р Е
Ш И
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № ***год. на Началник
отдел „Оперативни дейности“ Бургас, в ЦУ на НАП, с което на основание чл. 185, ал. 2 от Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС)
на „***“ ЕООД, ЕИК ***, е наложена имуществена санкция в размер на 5000,00 лева
за нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба Н-18/ 13.12.2006 г. на МФ, като вместо
това постановява: ИЗМЕНЯ размера на наложената на основание чл. 185, ал.
2 от ЗДДС имуществена санкция на „***“ ЕООД, ЕИК ***, за нарушение
по чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/ 13.12.2006 г. на МФ, във
връзка с чл. 118, ал.
4, т. 1 от ЗДДС, като го НАМАЛЯВА от 1000,00 лева на 500,00 лева, на
основание чл. 185, ал.
2, изр. 2-ро, във връзка с ал. 1 от ЗДДС.
ОСЪЖДА „***“ ЕООД, ЕИК ***, да заплати на ЦУ на НАП, гр. Бургас,
сумата от 50.00 лева, за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Бургаски административен
съд, в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ :