Решение по дело №892/2022 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 347
Дата: 21 юли 2022 г.
Съдия: Милена Рибчева
Дело: 20225530200892
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 април 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 347
гр. Стара Загора, 21.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, VIII-МИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на деветнадесети юли през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Милена Рибчева
при участието на секретаря Александра Н. Танева
като разгледа докладваното от Милена Рибчева Административно
наказателно дело № 20225530200892 по описа за 2022 година
Обжалвано е НП (наказателно постановление) № 52 от 14.01.2022 г. на Директора на
РИОСВ (Регионална инспекция по околната среда и водите) град Стара Загора.
Жалбоподателят П. Д. П. твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде
отменено.
Въззиваемата страна – Директор на РИОСВ град Стара Загора в качеството й на АНО
(административно-наказващ орган) счита, че НП е законосъобразно и моли същото да бъде
потвърдено.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло
законосъобразността на НП, намери за установено следното:
С обжалваното НП, издадено въз основа на АУАН (акт за установяване на
административно нарушение) № 52 от 16.07.2021 год., жалбоподателят е санкциониран на
основание чл.156, ал.1 от ЗУС – Закон за управление на отпадъците (“За неизпълнение на
предписание по чл.113, ал.3 или чл.120 на физическите лица се налага глоба в размер от
2000 лв. до 10000 лв., а на юридическите лица имуществена санкция в размер от 5000 до
20000 лв.”) за нарушение, извършено на 08.06.2021 год. и установено на 11.06.2021 год. в
с.Б.К., община Стара Загора, и изразяващо се в неизпълнение на предписание по чл.120 от
същия закон (“При извършване на проверките контролните органи по чл.119, ал.1 съставят
констативни протоколи. При констатирани нарушения контролните органи дават
задължително предписание в констативния протокол с определен срок за тяхното
отстраняване и/или съставят актове за установяване на административни нарушения”) – № 3,
дадено му с КП (констативен протокол) за извършена проверка № *** от 28.05.2021 год. – в
срок до 07.06.2021 год. от съставяне на КП да представи документи в РИОСВ Стара Загора
за предаването на посочени части на МПС на лица, притежаващи документ по ч„л.35 от
ЗУО, находящи се пред имот, собственост на П. Д. П., жител на с.Б.К..
От събраните в хода на съдебното следствие доказателства се установи, че на
28.05.2021 год. е била извършена проверка от експерти на РИОСВ Стара Загора, при която
били констатирани наличие два броя разглобени излезли от употреба МПС, във видимо
неизправно състояние и разглобени, с извадени основни компоненти – двигатели. Едното
МПС, при извършена справка в системата на МВР е установено, че е собственост на М.Ат.,
живуща на същия адрес с жалбоподателя, а другото МПС е без регистрационни номера и на
пътното платно до разкомплектованите автомобили са оставени два броя брони. На
1
тротоарът са установени наличие на капаци, аспуси, гърнета и други компоненти на
автомобили, като по настилката на пътното платно са установени омазнени участъци от теч
на масла от дейността по разкомплектоване на автомобили. За извършената проверка е бил
съставен КП № *** от същата дата (л.6 от делото), с който на жалбоподателя били дадени
три предписания, според третото от които (№ 1) в срок до 07.06.2021 год. след съставяне на
КП е следвало да предприеме действия по представяне на документи за предаването на
частите на лица, притежаващи документ по чл.35 от ЗУО. КП № *** от 28.05.2021 год. бил
съставен и получен от М.Ат., живуща на адреса със жалбоподателя (л.8 от делото). На
11.06.2021 год. била извършена повторна проверка от РИОСВ-Стара Загора, обективирана в
КП № *** от същата дата, при която било установено, че към датата на извършването й
предписание № 3 по КП № *** от 28.05.2021 год. не е изпълнено.
При тези данни и тъй като неизпълнението на дадено от контролен орган
задължително предписание представлява отрицателен факт, оборването на който чрез
представяне на доказателства за изпълнение на предписанието е в тежест на задълженото да
го изпълни лице, а жалбоподателят не ангажира доказателства в тази насока, съдът намира
описаното в НП нарушение и извършването му от жалбоподателя за доказани по несъмнен и
безспорен начин, като при изпълнение на служебната си проверка за законосъобразност
съдът не констатира съществени нарушения на процесуалните правила, допуснати при
съставянето на АУАН и/или издаване на НП, в частност – административно-наказателното
обвинение е формулирано от фактическа и правна страна достатъчно пълно, точно и ясно, за
да може жалбоподателят да го разбере и да организира защитата си.
Относно доводите на жалбоподателя, изложени в жалбата – същите касаят
правилността и законосъобразността на предписанието, за неизпълнението на което е бил
санкциониран, но този въпрос не е предмет на настоящото дело, доколкото липсват данни
предписанието да е било оспорено по надлежния за това ред.
В заключение следва да бъде добавено, че не се установиха и обстоятелства,
обуславящи по-ниска степен на обществена опасност на извършеното нарушение в
сравнение в обикновените случаи на нарушения от този вид, респективно – не е налице
основание за приложението на чл.28 от ЗАНН (Закон за административните нарушения и
наказания).
Що се отнася до наложеното с НП административно наказание – имуществена
санкция в размер на 2100 лева, т.е. много близко до предвидения в закона минимум от 2000
лева, респективно – при изключителен превес на смекчаващите отговорността
обстоятелства, съдът намира, че същото (наказанието) съответства на тежестта на
конкретното нарушение, тъй като, доколкото липсват данни за противното, процесното
предписание изобщо (т.е. дори със закъснение) не е било изпълнено.
С оглед на изложените съображения съдът намира, че обжалваното НП е
законосъобразно и следва да бъде потвърдено.
Водим от горните мотиви, съдът,
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 52 от 14.01.2022 год. на Директора на
Регионалната инспекция по околната среда и водите град Стара Загора, като
законосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
2

Съдържание на мотивите

Обжалвано е НП (наказателно постановление) № 52 от 14.01.2022 г. на Директора на
РИОСВ (Регионална инспекция по околната среда и водите) град Стара Загора.
Жалбоподателят П.Д.П. твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде
отменено.
Въззиваемата страна – Директор на РИОСВ град Стара Загора в качеството й на АНО
(административно-наказващ орган) счита, че НП е законосъобразно и моли същото да бъде
потвърдено.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло
законосъобразността на НП, намери за установено следното:
С обжалваното НП, издадено въз основа на АУАН (акт за установяване на
административно нарушение) № 52 от 16.07.2021 год., жалбоподателят е санкциониран на
основание чл.156, ал.1 от ЗУС – Закон за управление на отпадъците (“За неизпълнение на
предписание по чл.113, ал.3 или чл.120 на физическите лица се налага глоба в размер от
2000 лв. до 10000 лв., а на юридическите лица имуществена санкция в размер от 5000 до
20000 лв.”) за нарушение, извършено на 08.06.2021 год. и установено на 11.06.2021 год. в
с.Б.К., община Стара Загора, и изразяващо се в неизпълнение на предписание по чл.120 от
същия закон (“При извършване на проверките контролните органи по чл.119, ал.1 съставят
констативни протоколи. При констатирани нарушения контролните органи дават
задължително предписание в констативния протокол с определен срок за тяхното
отстраняване и/или съставят актове за установяване на административни нарушения”) – № 3,
дадено му с КП (констативен протокол) за извършена проверка № *** от 28.05.2021 год. – в
срок до 07.06.2021 год. от съставяне на КП да представи документи в РИОСВ Стара Загора
за предаването на посочени части на МПС на лица, притежаващи документ по ч„л.35 от
ЗУО, находящи се пред имот, собственост на П.Д.П., жител на с.Б.К..
От събраните в хода на съдебното следствие доказателства се установи, че на
28.05.2021 год. е била извършена проверка от експерти на РИОСВ Стара Загора, при която
били констатирани наличие два броя разглобени излезли от употреба МПС, във видимо
неизправно състояние и разглобени, с извадени основни компоненти – двигатели. Едното
МПС, при извършена справка в системата на МВР е установено, че е собственост на М.Ат.,
живуща на същия адрес с жалбоподателя, а другото МПС е без регистрационни номера и на
пътното платно до разкомплектованите автомобили са оставени два броя брони. На
тротоарът са установени наличие на капаци, аспуси, гърнета и други компоненти на
автомобили, като по настилката на пътното платно са установени омазнени участъци от теч
на масла от дейността по разкомплектоване на автомобили. За извършената проверка е бил
съставен КП № *** от същата дата (л.6 от делото), с който на жалбоподателя били дадени
три предписания, според третото от които (№ 1) в срок до 07.06.2021 год. след съставяне на
КП е следвало да предприеме действия по представяне на документи за предаването на
частите на лица, притежаващи документ по чл.35 от ЗУО. КП № *** от 28.05.2021 год. бил
съставен и получен от М.Ат., живуща на адреса със жалбоподателя (л.8 от делото). На
11.06.2021 год. била извършена повторна проверка от РИОСВ-Стара Загора, обективирана в
КП № *** от същата дата, при която било установено, че към датата на извършването й
предписание № 3 по КП № *** от 28.05.2021 год. не е изпълнено.
При тези данни и тъй като неизпълнението на дадено от контролен орган
задължително предписание представлява отрицателен факт, оборването на който чрез
представяне на доказателства за изпълнение на предписанието е в тежест на задълженото да
го изпълни лице, а жалбоподателят не ангажира доказателства в тази насока, съдът намира
описаното в НП нарушение и извършването му от жалбоподателя за доказани по несъмнен и
безспорен начин, като при изпълнение на служебната си проверка за законосъобразност
съдът не констатира съществени нарушения на процесуалните правила, допуснати при
съставянето на АУАН и/или издаване на НП, в частност – административно-наказателното
обвинение е формулирано от фактическа и правна страна достатъчно пълно, точно и ясно, за
да може жалбоподателят да го разбере и да организира защитата си.
Относно доводите на жалбоподателя, изложени в жалбата – същите касаят
правилността и законосъобразността на предписанието, за неизпълнението на което е бил
санкциониран, но този въпрос не е предмет на настоящото дело, доколкото липсват данни
предписанието да е било оспорено по надлежния за това ред.
В заключение следва да бъде добавено, че не се установиха и обстоятелства,
обуславящи по-ниска степен на обществена опасност на извършеното нарушение в
сравнение в обикновените случаи на нарушения от този вид, респективно – не е налице
1
основание за приложението на чл.28 от ЗАНН (Закон за административните нарушения и
наказания).
Що се отнася до наложеното с НП административно наказание – имуществена
санкция в размер на 2100 лева, т.е. много близко до предвидения в закона минимум от 2000
лева, респективно – при изключителен превес на смекчаващите отговорността
обстоятелства, съдът намира, че същото (наказанието) съответства на тежестта на
конкретното нарушение, тъй като, доколкото липсват данни за противното, процесното
предписание изобщо (т.е. дори със закъснение) не е било изпълнено.
С оглед на изложените съображения съдът намира, че обжалваното НП е
законосъобразно и следва да бъде потвърдено.
2