Определение по адм. дело №1196/2025 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 4736
Дата: 26 ноември 2025 г.
Съдия: Дарина Драгнева
Дело: 20257240701196
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 ноември 2025 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 4736

Стара Загора, 26.11.2025 г.

Административният съд - Стара Загора - IV състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: ДАРИНА ДРАГНЕВА

като разгледа докладваното от съдията Дарина Драгнева административно дело1196/2025 г. на Административен съд - Стара Загора, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.172 ал.5 от ЗДвП вр. с чл.145 и сл. от АПК, образувано по жалбата Г. К. С. с постоянен адрес в град Стара Загора против Заповед №25-1228-000792/13.11.2025г за прилагане на принудителна административна мярка – временно отнемане на СУМПС [номер] на водача, до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 6 месеца, на основание чл.171 т.1 б „з“ предл. „гг“ от ЗДвП, издадена въз основа на АУАН серия GА №431730/13.11.2025г, съставен за административно нарушение по чл.175 ал.3 вр. с чл.140 ал.1 предл първо вр. с чл.143 ал.10 от Закона за движение по пътищата – водач, който управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред, поради служебно прекратена на 10.10.2025г регистрация, на основание чл.143 ал.10 от ЗДвП / след получено уведомление Гаранционния фонд по чл. 574 ал.11 от КЗ/.

Заповедта е връчена на 17.11.2025г с указания за правото да бъде обжалвана в 14-дневен срок по административен или по съдебен ред пред АС Стара Загора. Жалбата е подадена от адресата на принудителната мярка на 17.11.2025г, поради което е допустима, а това обуславя допустимост и на особеното искане за спиране на допуснатото по чл.172 ал.6 от ЗДвП предварително изпълнение, без забрана за съда да го спре, ако са налице основанията по чл.166 ал.4 вр. с ал.2 от АПК.

В жалбата се съдържа твърдение, че веднага след съставяне на АУАН, по-специално на 13.11.2025г е сключена застрахователна полица с начален момент на действие 15.18ч и до 23.59ч на 12.11.2026г, поради което и предвид извършвана от лично от физическото лице дейност като търговец се иска от съда да спре предварителното изпълнение до постановяване на окончателен съдебен акт.

Искането за спиране на допуснато по закон предварително изпълнение е неоснователно по аргумент от чл.166 ал.4 вр. с ал.2 от АПК. Съгласно чл.166 ал.2 от АПК допуснато по силата на закона предварителното изпълнение на административен акт може да се спре само въз основа на нови обстоятелства, които предполагат настъпване на значителната или трудно поправима вреда, на която искането за спиране се основава – спирането на предварително изпълнение е обезпечителна мярка, която предотвратява вреди, чието настъпване не е оправдано, не се изисква и не е неизбежно за охраната на обществения интерес, презумиран от законодателя или установен от органа с влязло в сила разпореждане по чл.60 ал.1 от АПК. Отнемането на СУМПС, поради своята същност неизбежно води до невъзможността да се управлява МПС, включително и в изпълнение на трудови/ служебни задължения или за търговска дейност в собствена полза, за която и не са представени доказателства по делото, а това означава, че тази последица не е причина за спиране на предварителното изпълнение. Тя е неизбежно присъща на принудителната мярка, защото разпорежда настъпването й. Следователно необходимостта от притежаване на СУМПС като условие за упражняване на декларираната с неговото издаване правоспособност не е ново обстоятелство. Законодателят е предвидил, че с отнемане на СУМПС се препятства упражняване на правоспособността за управление на МПС, което е необходимо, за да се постигне охрана на обществения интерес – спазване на реда за държавно управление, чрез управление на МПС, което е регистрирано по надлежния ред. Мярката е наложена на основание установения по надлежния ред, чрез редовно съставен АУАН, нарушение по чл.175 ал.3 от ЗДвП, а не поради не сключване на задължителна застраховка „ГО“ на автомобилистите, което е причина за служебно прекратяване на регистрацията. Предоставянето на данни за сключена задължителна застраховка на ГО на автомобилистите пред регистриращите органи е основание по чл.143 ал.10 от ЗДвП да бъде възстановена регистрацията на моторното превозно средство, но отнемането на СУМПС на водача - принудителната мярка, има друга цел и тя е да препятства възможността да продължава управлението на МПС с прекратена регистрация до решаване на въпроса за отговорността, както и да се осигури изпълнение на предвиденото за това нарушение административно наказание временно лишаване от право да се управлява МПС. Необходимостта от прилагане на мярката не е отпаднала, защото не е решен въпроса за отговорността. Не са представени и доказателства за значителни или трудно поправими вреди, които биха настъпили поради нови факти, които не са съобразени от законодателя. Вече се посочи, че същността на отнемането на СУМПС води до резултата, който жалбоподателя не иска да търпи и поради това иска спиране на допуснато по закон предварително изпълнение. Съдът обаче не извършва контрол върху закона, а може само при неговото спазване да спре предварителното изпълнение, ако то ще причини вреда на адресата на мярката, която не е неизбежно присъща на нейното естество. Конкретния случай представлява настъпването на последиците на мярката – лицето временно не притежава правоспособност да управлява МПС, поради което за пътуване с такова средство ще са му необходимите услугите или помощта на друг правоспособен водач.

Накърняването на правото лично да управлява МПС за ежедневни дейности не е нито трудно поправима, нито значителна вреда, защото личното управление на МПС не е абсолютно условие, без което те не могат да бъдат извършвани. Следователно личния интерес не преодолява публичния от прекратяване на възможността да се продължи извършването на нарушението и да се осигури изпълнение на предвиденото административно наказание – мярката е със срок до решаване на въпроса за отговорността. Тя се налага и действа до момента, в който се реши правния въпрос за вината на водача, поради което и основание за нейното издаване са установените с редовно съставен АУАН факти.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 166 ал.4 вр с ал.2 от АПК, Административен съд Стара Загора

О П Р Е Д Е Л И

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на Г. К. С. за спиране предварителното изпълнение на Заповед №25-1228-000792/13.11.2025г, издадена от Началник група, сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Стара Загора.

Определението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 7-дневен срок от връчването му на жалбоподателя и на Началник група, сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Стара Загора.

Съдия: