Определение по дело №830/2023 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 1999
Дата: 3 ноември 2023 г.
Съдия: Катя Веселинова Арабаджиева
Дело: 20237170700830
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 1999

Плевен, 03.11.2023 г.

Административният съд - Плевен в закрито заседание в състав:

Съдия:

КАТЯ АРАБАДЖИЕВА

като разгледа докладваното от съдията административно дело830/2023 г. на Административен съд - Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по жалба от М.П.Н. ***, Р.А.Д. ***, Е.Н.Д. ***, Д.Е.Т. ***, П.Г.Т. ***, С.М.М. *** и В.В.М. ***, против неиндивидуализиран административен акт, по Обявление №ТСУ-30-1407-1, гр.Плевен за изменение на ПУП-ПРЗ за УПИ I-3986, IX-3987, VIII-3988, кв.10 по плана на гр.Плевен.

В изпълнение на съдебно определение №1916/23.10.2023 год., с което жалбата е оставена без движение, всички седем жалбоподатели са уточнили в писмени молби с вх.№№6347/27.10.2023 год. и 6356/30.10.2023 год., че оспорват Заповед №РД-12-390/15.08.2023 год. на заместник-кмета на община Плевен; внесли са и са представили платежни документи за внесената държавна такса в размер по 10 /десет/ лева за всеки един жалбоподател; обосновали са правен интерес от оспорване на настоящата заповед, като са посочили, че са собственици на имоти, съседни на процесните, за които е разрешено да се изработи проект за изменение на действащия ПУП-ПРЗ; уточнили са в какво се състои искането им до съда-отмяна на оспорената заповед.

От ответника е постъпило становище с вх.№6416/1.11.2023 год., в което се сочи недопустимост на жалбата поради липса на краен акт за одобрение изменението на ПУП и поради липса на правен интерес у жалбоподателите за оспорване на заповедта като непопадащи сред заинтересованите такива по смисъла на чл.131 от ЗУТ.

Настоящият състав на съда намира за установено следното :

С оспорената Заповед №РД-12-390/15.08.2023 год. на заместник-кмета на община Плевен е разрешено да се изработи проект за изменение на действащия ПОДРОБЕН УСТРОЙСТВЕН ПЛАН - ПЛАН ЗА РЕГУЛАЦИЯ И ЗАСТРОЯВАНЕ за урегулирани поземлени имоти I-3986, IX-3987 и VIII- 3988 в кв. 10 по плана на гр.Плевен. Проектът за подробен устройствен план следва да се съобрази с действащите, санитарно - хигиенни, противопожарни и други нормативни актове по устройството на територията. Подробният устройствен план да се придружава от планове за вертикално планиране, планове - схеми за комуникационно - транспортната мрежа (план - схема на комуникациите), за водоснабдяване, канализация, електрификация, от планове за паркоустройство и благоустройство, геоложки проучвания, газоснабдяване, топлоснабдяване, далекосъобщения и други, на основание чл.108, ал.2 от ЗУТ. При внасянето на подробния устройствен план същият да се съгласува от всички собственици в имотите - предмет на разработката. Проектът за изменение на ПУП - ПРЗ да бъде съгласуван със заинтересованите централни и териториални администрации, а при необходимост - със специализираните контролни органи и експлоатационните дружества по реда на чл. 127, ал. 2 и чл. 128, ал. 6 във връзка с чл.136, ал. 1 от ЗУТ преди внасяне за приемане и одобряване. Да се установи за имота устройствената зона според предвиждането на ОУП на гр. Плевен, както и да се спазят градоустройствените параметри зададени в него за съответната територията. Подробният устройствен план да се процедира по реда на чл.128, ал. 3 от ЗУТ и одобри по чл.129, ал.2 от ЗУТ предвид обхвата на разработката. Предписанието спира прилагането на действащия подробен устройствен план в посочения обхват, съгласно чл.135, ал.6 от ЗУТ.

С оглед съдържанието и правните основания, на които е издадена горната цитирана заповед, следва да се има предвид:

Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното производство. По аргумент от разпоредбите на чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК две от предпоставките за възникване и съществуване правото на жалба, са наличието на акт, подлежащ на съдебно оспорване и правен интерес от обжалването. Тези процесуални предпоставки са от категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно и по всяко време на производството.

Видно от съдържанието на така цитираната оспорена заповед, същата е издадена на основание чл.135, ал.3 и ал.5 от ЗУТ, тъй като с нея се разрешава изработването на проект за изменение на влязъл в сила ПУП, а не е такава по смисъла на чл.124а от ЗУТ, с която се дава разрешение за изработване на проект за подробен устройствен план.

Актовете по чл. 135, ал. 3 и ал. 5 от ЗУТ /какъвто акт се явява и оспорената Заповед № РД-12-390/15.08.2023 год. на Заместник кмета на Община Плевен/, с които се разрешава изработването на проекти за изменение на влезли в сила ПУП, са индивидуални административни актове по смисъла на чл. 214, т. 1 от ЗУТ, подлежащи на съдебно оспорване и контрол за законосъобразност по реда на АПК съгласно чл. 215, ал. 1 във вр. с чл. 219 от ЗУТ. В производството по издаването на акта за разрешаване изработването на проект за изменение на ПУП, органът извършва преценка относно допустимостта на предвидената устройствена процедура и с акта си определя териториалния обхват на разработката, правното основание за допусканото изменение и т. н. С издаване на този акт приключва предварителната фаза от производството по одобряване на измененията на ПУП. Сред правните последици на заповедите по чл. 135, ал. 3 и ал. 5 от ЗУТ са и такива, свързани със спиране прилагането на действащите устройствени планове в частите, за които се отнасят заповедите, съгласно чл. 135, ал. 6 от ЗУТ. А с това непосредствено се засягат правата и законните интереси на собствениците и на носителите на ограничени вещни права в имотите, включени в предметния обхват на процедираното изменение на ПУП, което обуславя и правния интерес на тези лица да оспорят по съдебен ред заповедите по чл. 135, ал. 3 и ал. 5 ЗУТ.

Ето защо актовете по чл. 135, ал. 3 и ал. 5 от ЗУТ, макар да представляват част от производството по изменение на влязъл в сила ПУП, са административни актове със самостоятелно значение и правни последици, подлежащи на съдебно обжалване по реда на АПК.

В практиката си /Решение № 8100 от 05.07.2021 г. по адм. дело 1492/ 2021 г., Решение № 5088/ 21.04.2021 г. по адм. дело № 761/ 2021 г. и др. /, Върховен административен съд приема, че оспорването на заповедите по чл. 135, ал. 3 и ал. 5 от ЗУТ, е допустимо само преди издаването на крайния административен акт, с който приключва образуваното производство по изменение на ПУП. След издаването на административния акт за одобряване на процедираното изменение на ПУП, даденото със заповедите по чл. 135, ал. 3 и ал. 5 от ЗУТ разрешение за изработването на проект за изменение на ПУП, губи своето самостоятелно правно значение. Приема се, че разрешението по чл. 135, ал. 3 и ал. 5 от ЗУТ за изработване на проект за изменение на ПУП има самостоятелно правно значение, само докато производството пред органа е висящо, т. е до постановяване на заповедта за одобряване изменението на ПУП. След като процедурата е финализирана, за заинтересованите лица е налице правен интерес да оспорят единствено крайния акт - решението или заповедта за одобряване на проекта за изменение на ПУП, но не и заповедите по чл. 135, ал. 3 и 5 от ЗУТ, тъй като същите стават част от процедурата, губят самостоятелното си правно значение и подлежат на проверка в производството по обжалване на крайния административен акт. Защитата срещу допустимостта на устройствената процедура, конкретните основания за изменение на ПУП и одобрените с него предвиждания, се осъществява чрез оспорването на акта за одобряване на плана.

Ето защо заместник-кметът на община Плевен следва да бъде задължен в 3/три/дневен срок от съобщението да представи доказателства дали КЪМ ДАТАТА на подаване на жалбите против оспорената заповед е имало издаден краен административен акт, с който приключва образуваното производство по изменение на ПУП.

Заместник-кметът на общината следва да представи още доказателства дали в производството по издаване на оспорената заповед има издадено становище от главния архитект на общината по смисъла на чл.135, ал.4, т.1; има ли издадено решение на ЕСУТ по подаденото заявление за изменение на ПУП; оспорената заповед съобщена ли е на заинтересованите лица по чл. 131 по реда на чл. 124б, ал. 2 и публикувана ли е в Единния публичен регистър по устройство на територията по чл. 5а .

По отношение на правния интерес на жалбоподателите да оспорят настоящата заповед, както и с оглед определяне кои са заинтересованите страни по смисъла на чл.131 от ЗУТ да участват в производството, съдът следва да изиска от заместник-кмета на община Плевен да представи по делото извадка от кадастралния регистър, в която да се съдържа информация за собствениците и носителите на ограничени вещни права в следните имоти: 56722.661.70, 56722.661. 69, 56722.661.68, 56722.661. 67, 56722.661. 66, 56722.661.75, а посредством назначаване на съдебно –техническа експертиза в производството ще установи кои от тях попадат в предметния обхват на чл.131, ал.2 от ЗУТ и имат ли правен интерес от оспорване, респ. от участие в производството като заинтересовани страни.

Воден от горното съдът

ОПРЕДЕЛИ:

ИЗИСКВА от заместник - кмета на община Плевен да представи по делото в 3/три/ дневен срок от съобщението:

  1. доказателства дали КЪМ ДАТАТА на подаване на жалбите против оспорената заповед е имало издаден краен административен акт, с който приключва образуваното производство по изменение на ПУП.
  2. доказателства дали в производството по издаване на оспорената заповед има издадено становище от главния архитект на общината по смисъла на чл.135, ал.4, т.1;
  3. доказателства има ли издадено решение на ЕСУТ по подаденото заявление за изменение на ПУП;
  4. доказателства оспорената заповед съобщена ли е на заинтересованите лица по чл. 131 по реда на чл. 124б, ал. 2 и публикувана ли е в Единния публичен регистър по устройство на територията по чл. 5а ;
  5. извадка от кадастралния регистър, в която да се съдържа информация за собствениците и носителите на ограничени вещни права в следните имоти, съседни на процесните: 56722.661.70, 56722.661. 69, 56722.661.68, 56722.661. 67, 56722.661. 66, 56722.661.75, или стари номера –II-4002, IV-4001, V-4000, VI-3999, VII-3989.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО не подлежи на оспорване.

ПРЕПИСИ от определението да се изпратят на жалбоподателите и на заместник-кмета на община Плевен .

Съдия:

/п/