Решение по дело №447/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 май 2021 г. (в сила от 6 януари 2022 г.)
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20207160700447
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 120

гр. Перник, 27.05.2021 г.

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в открито съдебно заседание на тринадесети май две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                        СЪДИЯ: ЛОРА СТЕФАНОВА

 

         При секретаря НАТАЛИЯ СИМЕОНОВА, като разгледа административно дело № 447/2020 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл. 145 - 178 от АПК.

         Образувано е по жалба, подадена от Б.Л.Б., ЕГН ********** *** против отказ за включване на землището на село ****, общ. ****, с ЕКАТТЕ ****в Приложение № 1 към чл. 3, ал. 3 от Наредбата за определяне на критериите за необлагодетелстваните райони и териториалния им обхват, обективиран в писмо изх. ****на Заместник-министър на земеделието, храните и горите.

         В жалбата са изложени оплаквания за материална незаконосъобразност на оспорения отказ. Искането към съда е да го отмени. Заявена е претенция за присъждане на съдебни разноски.

В съдебно заседание, жалбоподателят, чрез пълномощника си – адв. М. поддържа жалбата. Навежда аргумент за нищожност на отказа, поради издаването му от некомпетентен орган. Моли съда да го обяви за нищожен, алтернативно – да го отмени, като незаконосъобразен. Претендира присъждане на разноски.

В съдебно заседание ответникът – заместник – министър на земеделието, храните и горите, чрез процесуалния си представител – директор на дирекция „АФСДЧР“ в Областна дирекция „Земеделие“ – гр. Перник – Л. Л., оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли, като неоснователна. Прави възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение. Заявява претенция за разноски.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК, приетите по делото писмени доказателства, намери от фактическа страна следното:

         Видно от официалната електронна страница на Министерство на земеделието, храните и горите /https://www.mzh.government.bg/ на 15.01.2020 г. на основание чл. 26 от ЗНА е открита процедура за обществено обсъждане на проект за Изменение на Наредбата за определяне на критериите за необлагодетелстваните райони и териториалния им обхват, приета с Постановление № 30 на Министерски съвет от 2008 г./обн. ДВ бр. 20 от 2008 г., изм. и доп. бр. 53 от 2011 г./, със срок до 14.02.2020 г.

Със заявление с вх. № 115/11.02.2020 г. жалбоподателят е депозирал в Министерството на земеделието, храните и горите, жалба с която е поискано в приложение № 1 към чл. 3, ал. 3 от Наредбата за определяне на критериите за необлагодетелстваните райони и териториалния им обхват/Наредбата/ да бъде включено землището на с. ****, общ. ****, с ЕКАТТЕ ****, тъй като същото отговаря на предпоставките на чл. 3, ал. 1, т. 1 от Наредбата. Приложено е геодезическо заснемане, изпълнено от „Сървей груп“ ЕООД и списък на лицата, подписали жалбата. От обяснителната записка към геодезическото заснемане се установява, че то е извършено за определяне на средната кота за землище с. ****, ЕКАТТЕ ****, общ. ****, обл. Перник, като за изходни точки са използвани перманентните станции от лицензираната от АГКК мрежа „ГЕОНЕТ“. Посочено е, че средната кота, получена от заснемането на най-ниската и най-високата точка в землището е 746 м.

         С постановление № 25/20.02.2020 г., обн. ДВ бр. 16/24.02.2020 г., в сила от 24.02.2020 г. е изменена и допълнена Наредбата за определяне критериите за необлагодетелстваните райони и териториалния им обхват, приета с Постановление № 30 на Министерски съвет от 2008 г./обн. ДВ бр. 20 от 2008 г., изм. и доп. бр. 53 от 2011 г./. Землището на с. ****, общ. ****, с ЕКАТТЕ ****не е включено в приложение № 1 към чл. 3, ал. 3 от Наредбата. Изменението на наредбата е влязло в сила на 24.02.2020 г.

Административното производство, в което е издаден оспорения акт е започнало по заявление вх. 94-475/06.03.2020 г., подадено от жалбоподателят, с което е поискал от Министъра на земеделието, храните и горите землището на с. ****, общ. **** да бъде включено в приложение № 1 към чл. 3, ал. 3 от Наредбата за определяне на критериите за необлагодетелстваните райони и териториалния им обхват. Във връзка с това е изискана информация от Военно-георгафска служба и от Института по почвознание, агротехнологии и защита на растенията „Никола Пушкаров“ за надморската височина на землището на с. ****.

Предоставената информация от Военно-географска служба е за изчислената надморска височина на землището на с. ****, като е използвана технология за дистанционно изследване на земната повърхност, а за измерването е използван стереомодел, който осигурява точност на измерване не по-ниска от 1 м. Измерени са 516 броя точки и въз основа на тях е изчислена средна надморска височина 660 м.

С писмо вх. № 94-475/03.04.2020 г. в Министерство на земеделието, храните и горите е изпратена информация от Института по почвознание, агротехнологии и защита на растенията „Никола Пушкаров“. Тя се основава на обработени статистически 950904 броя точки от землището на с. ****, които са получени от цифровия модел на релефа/DEM/, с размер на клетката 4х4 м. След приложен геостатистически анализ на цялата редица от точки е получена стойност – средна надморска височина 695.815 м. Извършена е и теренна проверка на място, при която са посетени обектите и измерени надморските височини и координатите на 26 броя точки, определени от земеделски стопани, в присъствието на последните. Посочено е, че средната надморска височина на село **** е 695.815 м.

С писмо изх. ****заместник-министър на земеделието, храните и горите е отговорил на жалбоподателя във връзка с подаденото от него заявление с вх. № ****В писмото, въз основа на информацията, предоставена от Военно-географската служба и от Института за почвознание, агротехнологии и защита на растенията „Никола Пушкаров“, е прието, че средната надморска височина на землището на с. ****, общ. **** е 695.815 м., поради което то не отговаря на изискванията на чл. 3, ал. 1, т. 1 от Наредбата за определяне на критериите за необлагодетелстваните райони за включването му в обхвата на необлаготелстваните райони.

Със заявление, с вх. № 94-475/20.05.2020 г. Б.Л.Б. е поискал от Министъра на земеделието, храните и горите да отговори писмено на заявеното искане за включване на землището на с. ****, ЕКАТТЕ ****в приложение № 1 към чл. 3, ал. 3 от Наредбата за определяне на критериите за необлагодетелстваните райони и териториалния им обхват.

С писмо изх. № 94-475/05.06.2020 г. заместник-министър на земеделието, храните и горите е уведомил жалбоподателя, че отговорът му е изпратен с писмо изх. ****По делото не са ангажирани доказателства за датата на връчване на оспорения отказ на жалбоподателя. Срещу него последният е депозирал жалба с вх. № 94-475/11.06.2020 г., въз основа, на която е образувано настоящото производство.

В хода на съдебното оспорване за установяване компетентността на органа издал акта, предмет на съдебен контрол, ответникът е представил заповед № РД09-349/15.04.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите.

Изслушана и приета е съдебно-техническа експертиза, изготвена вещото лице инж. Л.Т.М., която съдът кредитира като пълна, обоснована и обективна, изготвена от експерт с необходимите професионални знания и опит. От заключението се установява, че за определяне на средната надморска височина са измерени 20 броя точки, равномерно разпределени във високата, средната и долната/ниската/ част на землището на с. **** и е установено, че същата е 738.692 м. в Балтийска височинна система. За по-голяма точност за определяне на средната надморска височина са използвани и наличните в района на землището общо 16 броя триангулачни точки. Установено е, че повечето от тях са разположени в ниската част на землището и оказват негативно влияние при определяне на средната надморска височина. Изчислената средна надморска височина на землището на с. **** по триангулачни точки е 735.016 ч. А общата средна надморска височина в Балтийска височинна система е 736.854 м. Посочено е, че землището на с. ****, граничи със землищата на с. ***, общ. Ковачевци, с. ***, с. ***, с. *** и гр. ****, които са включени в приложение № 1 към чл. 3, ал. 3 от Наредбата за определяне на критериите за необлагодетелстваните райони и териториалния им обхват, като процента на обща граница с тези землища надхвърля 90%.

         При така установеното от фактическа страна, Административен съд – Перник, в настоящия състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

         Съгласно определение № 2332/19.02.2021 г., постановено по адм. д. № 11356/2020 г. по описа на ВАС, което е задължително за настоящия състав на основание чл. 235, ал. 2 от АПК, жалбата е подадена от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, против подлежащ на пряк съдебен контрол административен акт, поради което е процесуално допустима.

         Разгледана по същество е основателна.

Оспореният акт е нищожен, тъй като е издаден от некомпетентен орган.

Предвид мотивите, изложени в определение № 2332/19.02.2021 г., постановено по адм. д. № 11356/2020 г. по описа на ВАС, оспореният административен акт по съществото си представлява отказ, постановен по конкретно искане за провеждане на процедура по чл. 3, ал. 3 от Наредбата за включване в приложение № 1 към същата разпоредба на землището на с. ****, общ. ****.  

Съгласно чл. 12, ал. 6 от ЗПЗП министерски съвет, по предложение на министъра на земеделието, храните и горите с участието на Националното сдружение на общините в Република България, определя с Наредба критериите за необлагодетелстваните райони и териториалния им обхват в съответствие с правото на Европейския съюз. Съгласно чл. 31, ал. 1 от Устройствения правилник на министерски съвет и на неговата администрация министрите отговарят за подготовката на проектите на актове, от компетентността на правителството в ръководените от тях ресори, освен ако в закон е предвидено друго.

От нормата на чл. 12, ал. 6 от ЗПЗП следва, че правомощието за иницииране на процедура за включването в приложение № 1 към чл. 3, ал. 3 от Наредбата, респективно – в обхвата на необлагодетелстваните райони на землището на с. ****, общ. ****, е предоставено на министъра на земеделието, храните и горите. Законовата разпоредба не предвижда възможност това правомощие да бъде делегирано на някой от заместник – министрите. Затова то е от изключителната компетентност на министъра на земеделието, храните и горите и не съществува правна възможност за предоставянето му на друго длъжностно лице.

В случая оспореният отказ е издаден от заместник - министъра на земеделието, храните и горите, който по аргумент от чл. 12, ал. 6 от ЗПЗП не е компетентен да стори това. Представената от ответника заповед № РД09-349/15.04.2020 г.  на министъра на земеделието, храните и горите не установяват наличието делегирана компетентност или упражняване на правомощия при заместване. От нея е видно, че на основание чл. 25, ал. 4, във вр. с чл. 26 от Закона за администрацията и Устройствения правилник на министерство на земеделието, храните и горите, заместник – министър на земеделието, храните и горите Лозена Василева е определена да подпомага министъра при осъществяване на политическата програма на Министерството на земеделието, храните, горите като част от програмата на правителството на Република България и при изработване на проекти за нормативни актове, уреждащи изчерпателно посочени десет групи обществени отношения. Наредено е в изпълнение на така възложените функции заместник – министърът да организира и контролира дейността на: дирекция „Развитие на селските райони“, дирекция „Морско дело и рибарство“, дирекция „Обща политика в областта на рибарството“, дирекция „Пазарни мерки и организация на производители“, дирекция „Стопански дейности, инвестиции и хидромелиорации“ – отдел „Инвестиции, концесии и хидромелиорации“, Изпълнителна агенция по лозата и виното, Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури, Национална служба за съвети в земеделието, Държавен фонд „Земеделие“ – програма за развитие на селските райони, Програмата за морското дело и рибарството и пазарните механизми.

С представената заповед са определени областите, в които посочения заместник-министър ще осъществява следващите му се от чл. 26, ал. 1 от ЗА функции по подпомагане на министъра при осъществяването на политическата програма на правителството и по разработването на проекти за нормативни актове и са му възложени правомощия по организация, координация и контрол на конкретно посочени дирекции и изпълнителни агенции. С нея не му се възлага заместване на министъра при отсъствие, в какъвто случай, заместник-министърът би разполагал с правомощие да упражнява всички правомощия, предоставени със закон на министъра, както и не му се делегира правомощието по чл. 12, ал. 6 от ЗПЗП за отправяне на предложение до Министерски съвет за определяне критериите и обхвата на необлагодетелстваните райони. Последното би било и незаконосъобразно, тъй като чл. 12, ал. 6 от ЗПЗП не предвижда възможност за делегация. Правомощието да предложи на Министерски съвет включване на конкретно землище в приложение № 1 към чл. 3, ал. 3 от Наредбата е предоставено само на министъра на земеделието, храните и горите и той не разполага с възможност да го делегира на заместник – министър. Заместник – министър би могъл да го упражни законосъобразно само при условията на заместване на министъра, при отсъствие на последния. В случая, обаче доказателства за такова заместване не са представени.

От изложеното следва, че оспореният административен акт е издаден от некомпетентен орган – заместник – министър на земеделието, храните и горите, поради което е нищожен. На основание чл. 173, ал. 4, във вр. с чл. 172, ал. 2, пр. 1, във вр. с чл. 146, т. 1 от АПК нищожността му следва да бъде обявена, а преписката изпратена на компетентния орган за произнасяне.

Предвид изхода от спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените от него разноски – 30 лв. – заплатена държавна такса и 400 лв. – заплатено възнаграждение за вещо лице.

Съдът намира за основателно възражението на ответника за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение в размер на 1000 лв. Съгласно чл. 8, ал. 2, т. 8 от Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения минималният размер на възнаграждението за процесуално представителство по дела по ЗПЗП е 500 лв. В настоящият случай правния спор не разкрива фактическа и правна сложност по-голяма от тази на обичайния тип дела по ЗПЗП. Производството е протекло в две открити заседания със събиране на писмени доказателства и изслушване на вещо лице. Поради което в полза на жалбоподателя следва да се присъдят разноски за адвокатско възнаграждение в минималния размер от 500 лв.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 174, ал. 3, във вр. с чл. 172, ал. 2, предл. 1 от АПК, настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник

 

Р   Е   Ш   И

 

         ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на отказа за включване на землището на село ****, общ. ****, с ЕКАТТЕ ****в Приложение № 1 към чл. 3, ал. 3 от Наредбата за определяне на критериите за необлагодетелстваните райони и териториалния им обхват, обективиран в писмо изх. ****на Заместник-министър на земеделието, храните и горите.

 ИЗПРАЩА административната преписка на компетентния административен орган – Министър на земеделието, храните и горите за произнасяне.

ОСЪЖДА Министерство на земеделието, храните и горите да заплати на Б.Л.Б., ЕГН ********** ***, съдебни разноски общо в размер на 930.00 /петстотин и тридесет лева/.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

                                               СЪДИЯ:/п/