Определение по дело №246/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 376
Дата: 24 юни 2019 г.
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20197280700246
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е   № 376/24.6.2019г.

 

гр. Ямбол, 24.06.2019 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, шести състав, в закрито заседание на двадесет и четвърти юни две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Ст. Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 246 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на Ц.В.Р. с постоянен адрес ***, в качеството си на председател на Инициативен комитет за организиране на местна гражданска инициатива с предмет „Запазване на градоустройствения статут, всички съществуващи сгради, преместваеми съоръжения, временни постройки и подобрения в к.к.„Б.“, гр.Ямбол”, чрез адвокат Г.Д., член на САК, със съдебен адрес ***, офис 3 против Решение № XLVI по точка 1 от 07.06.2019 г. на Общински съвет – Ямбол.

След като се запозна с материалите по делото и приложимия закон съдът приема, че така депозираната жалба е процесуално недопустима, като подадена от неправосубектен по смисъла на чл.159, т.2 АПК, по следните съображения:

От приложения по делото протокол се установява, че Инициативен комитет за организиране на местна гражданска инициатива с предмет „Запазване на градоустройствения статут, всички съществуващи сгради, преместваеми съоръжения, временни постройки и подобрения в к.к.„Б.“, гр.Ямбол” с председател Ц.В.Р. и двама членове е учреден на 06.03.2019 г. от граждани на гр.Ямбол с избирателни права по реда на Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление (ЗПУГДВМС).

В същия закон е регламентиран статута на инициативния комитет, като в чл.3, ал.1 е предвидено, че прякото участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление се осъществява чрез няколко форми: референдум, гражданска инициатива, европейска гражданска инициатива и общо събрание на населението.

На свой ред гражданската инициатива бива национална гражданска инициатива и местна гражданска инициатива, а от въпросния протокол е видно, че в случая се касае за местна гражданска инициатива, организирана от инициативен комитет на територията на съответното населено място

В тази връзка жалбата на инициативния комитет е недопустима поради неправоспособност на жалбоподателя.

По дефиницията на § 1 от ДР на АПК "организация" е юридическо лице или сдружение на юридически или физически лица, което е организационно обособено въз основа на закон.

Съгласно чл.147, ал.1 АПК право да оспорват административния акт имат гражданите и организациите чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него, или за които той поражда задължения.

При липса на доказателства за организационно обособяване на инициативния комитет съобразно изискванията на закона, се налага изводът, че жалбоподателят е неправосубектен, т.к. организационната обособеност може да бъде или съобразно Закона за юридическите лица с нестопанска цел, в какъвто смисъл доказателства не са представени, или по ЗПУГДВМС.

Приложените доказателства сочат на формирана местна гражданска инициатива по ЗПУГДВМС.

Съгласно чл.46 и чл.47 ЗПУГДВМС местната гражданска инициатива се организира по решение на събрание на не по-малко от 50 граждани с избирателни права, с постоянен или настоящ адрес на територията на съответната община, район, кметство или населено място, като чрез местна гражданска инициатива гражданите правят предложения до общинския съвет, кмета на общината, на района или на кметството, или до областни или регионални органи на изпълнителната власт за решаване на въпроси от местно значение, а местната гражданска инициатива се осъществява чрез подписка, организирана от инициативен комитет на територията на съответната община, район, кметство или населено място.

Правомощията на местната гражданска инициатива се изразяват единствено в отправяне на предложения до общинския съвет, кмета на общината, на района или на кметството, или до областни или регионални органи на изпълнителната власт за решаване на въпроси от местно значение.

 Законът не предвижда тази форма на гражданско обединение да има право на обжалване на административни актове.

Изброеното съставлява законоустановените правомощия на инициативния комитет, който не е правосубектен, т.е. няма право да подава жалби до съда и да защитава интересите на целия град.

Възможността за организиране на местна гражданска инициатива за решаване на въпроси от местно значение е императивно и ограничително определена в закона и не включва правомощие за сезиране на съда.

Ето защо, въпреки легитимно да са избрани инициативен комитет и председател, правомощията им не включват подаване на жалби срещу административни актове, които се оспорват по реда на АПК.

В посочения смисъл е константната съдебна практика обективирана в определение № 12546 от 21.11.2016 г. на ВАС по адм. д. № 9229/2016 г., IV о., определение № 3631 от 14.03.2014 г. по адм. д. № 10157/2013.на IV отд. на ВАС и определение № 12417 от 20.10.2014 г. по адм. д. № 2395/2014 г. на III отд. на ВАС, както и определения № 7907 от 14.06.2010 г. по адм. д. № 6186/2010 г. и № 1810 от 18.02.2015 г. по адм. д. № 869/2015 г., последните две на 5-членни състави на Върховния административен съд.

Липсата на правосубектност е абсолютна отрицателна процесуална пречка за разглеждане на жалбата и води до недопустимост на съдебното производство.

Предвид посоченото и доколкото съда следи служебно за допустимостта на жалбата, то настоящата е процесуално недопустима, т.к. оспорващият е неправосубектен, поради което на основание чл.159, ал.1, т.2 АПК жалбата следва да се остави без разглеждане и да се прекрати образуваното производство.

Водим от горното и на основание чл.159, ал.1, т.2 АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ поради недопустимост жалбата на Инициативен комитет за организиране на местна гражданска инициатива с предмет „Запазване на градоустройствения статут, всички съществуващи сгради, преместваеми съоръжения, временни постройки и подобрения в к.к.„Б.“, гр.Ямбол”, представляван от председателя Ц.В.Р. с постоянен адрес ***, чрез адвокат Г.Д., член на САК, със съдебен адрес ***, офис 3 против Решение № XLVI по точка 1 от 07.06.2019 г. на Общински съвет – Ямбол.

ПРЕКРАТЯВА  производството по адм.дело № 246 по описа на Административен съд-Ямбол за 2019 г.

Определението подлежи  на обжалване  с частна жалба пред ВАС в седмодневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.        

                                   СЪДИЯ: /п/ не се чете