Решение по дело №167/2019 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 225
Дата: 13 юни 2019 г. (в сила от 2 юли 2019 г.)
Съдия: Мая Василева Гиздова
Дело: 20191510200167
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

                                                             Р Е Ш Е Н И Е

13.06.2019

 

 

 

Дупница

 
 


Номер                                                  Година                                     Град

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

IV Н О

 
 


Районен съд – Дупница                                                                                                        състав

5 юни

 

2019

 
 


на                                                                                                           Година

Мая Гиздова

 
В публично съдебно заседание в следния състав:

Председател

Членове

Съдебни заседатели:

 

 
        1.

 

 

Светла Стефанова

 
         2.

 

 
Секретар:

Председателя на състава

 
Прокурор:

Сложи за разглеждане докладваното от

Н А Х

 

167

 

2019

 
 


                                      дело №                                     по описа за                                   

 Обжалвано е наказателно постановление №-ПО-04-1 от 16.01.2019г.,  на Кмета на Община Кочериново, с което на Ц.М.П. с ЕГН:**********,с постоянен адрес ***, е  наложено административно наказание,“глоба” в размер на 200.00 /двеста/ лева на основание чл.429,ал.1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност, за нарушение по чл.4,ал.1,т.1 и т.4 от Наредба за придобиване,притежаване и отглеждане на кучетата на територията на Община Кочериново.

 

 Жалбоподателят,в депозирана си жалба твърди, издаденото наказателно постановление е не правилно и не законосъобразно,като излага подробни съображения в тази насока и моли същото да бъде отменено.В съдебно заседание жалбоподателят не се явява лично,вместо него  адвокат Р., като твърди, че поддържа депозираната жалба и отново моли наказателното постановление да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно.

 

              Въззиваемата страна,  редовно призована  изпраща представител,който оспорва подадената жалба, моли наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно,издадено при стриктно спазване на процесуалните правила.

 

ДРС, след като взе в предвид събраните по делото доказателства и становища на страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа страна следното:

            От анализа на събраните по делото доказателства е видно, че на 02.11.2018г., комисия назначена със заповед РД-01-05-414 от 02.11.2018г., на Кмета на Община Кочериново, извършила проверка  на място в двора на бившия „Завод”, и за допуснатите нередности е съставен констативен протокол.Доктор Тодор Бачев-гл.експерт към ОДБХ Кюстендил,извършил проверка в Интегрираната информационна система на БАБХ, и било установено, че от установените по време на проверката 19 броя кучета,само десет имат регистрация,но нямат подадени данъчни декларации в Община Кочериново,останалите 10 нямат регистрация и данъчни декларации.

Така е описано нарушението в издаденото Наказателно постановление.Като нарушени разпоредби са посочени-чл. 4,ал.1,т.1 и т.4 от Наредба за придобиване,притежаване и отглеждане на кучетата на територията на Община Кочериново.По същият начин е описано нарушението и в Акта за установяване на административно нарушение.

 

За констатираното нарушение на нарушителя бил съставен АУАН№3 от 13.12.2018г.,за нарушение по чл. 4,ал.1,т.1 и т.4 от Наредба за придобиване,притежаване и отглеждане на кучетата на територията на Община Кочериново, а именно за това,че от 19 броя кучета,само десет имат регистрация,но нямат подадени данъчни декларации в Община Кочериново,останалите 10 нямат регистрация и данъчни декларации.

 

В съставения констативен протокол от 02.11.2018г., е описано, че при направената проверка,в бившия „завод”, жалбопадателката е посочила шест кучета от дясната страна на входа.по нейни думи кучетата притежават ветеринарномедицински паспорти и са собственост на охранителната фирма,което не се потвърдило при извършената проверка по-късноПри направен оглед било установено, че от лявата страна на асфалтов път водещ към мавзолея се притичват три кучета,големи и добре охранени.В дясно от този път били установени още пет кучета,които пазели 25 кози.Едно от кучетата било затворено в клетка.Кучето било поставено при изключително не хуманни условия, а останалите кучета били вързани с прекалено къси синджири.След като се запознала обстоятелствено със случая и извършила проверка в Интегрираната информационна система на БАБХ, комисията констатирала, на територията на бившия завод действа нерегламентиран приют за кучета и се извършва нерегламентиран износ на кучета в чужбина.

 

С оглед на така установеното, съдът счете,че жалбата е  допустима. Същата е подадена в срока по чл.59, ал.2 ЗАНН, от надлежна страна, а по същество е     основателна и съдът отмени наказателното постановление,по следните съображения.

               Обжалваното НП е издадено при допуснато процесуално нарушение водещо до отмяната му. При издаване на НП са нарушени регламентираните в чл. 42, т. 4, във връзка с чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН изисквания за точно описание на нарушението, което се вменява на административно привлеченото лице. Двете посочени по-горе разпоредби на ЗАНН следва да кореспондират помежду си, като описанието на нарушението, дадено в АУАН трябва да остане непроменено в издаденото въз основа на него НП.

 При издаването на НП наказващият орган е нарушил императивната разпоредба на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, съобразно която следва да има пълно описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават. В НП липсва каквато и да било фактическа обстановка, в която да са описани ясно и точно обстоятелствата, при които е извършено нарушението. Налице е едно бланкетно обвинение. На практика са преписани правните норми, без да са приведени към хипотезите на тези правни норми, установените в обективната действителност факти. Правната норма обаче поначало посочва общо признаците на състава на административното нарушение, а чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН изискват да се посочат конкретни факти и обстоятелства, които, като се подведат под съответната правна норма, осъществяват предвидения в нея състав на административно нарушение. За действителната фактическа обстановка съдът може да направи предположение след запознаване със събраните доказателства и издаденият АУАН. Без да е налице обаче такава в НП и да се предполага какво е имал предвид при издаването му, административно-наказващият орган, както и да се налага наказание въз основа на предположения, е недопустимо.

В обстоятелствената част на АУАН се твърди, че 02.11.2018г., комисия назначена със заповед РД-01-05-414 от 02.11.2018г., на Кмета на Община Кочериново, извършила проверка  на място в двора на бившия „Завод”, и за допуснатите нередности е съставен констативен протокол.Доктор Тодор Бачев-гл.експерт към ОДБХ Кюстендил,извършил проверка в Интегрираната информационна система на БАБХ, и било установено, че от установените по време на проверката 19 броя кучета,само десет имат регистрация,но нямат подадени данъчни декларации в Община Кочериново,останалите 10 нямат регистрация и данъчни декларации.

 

Както в АУАН,така и в издаденото въз основа на него Наказателно постановление като нарушена разпоредба е посочено- чл. 4,ал.1,т.1 и т.4 от Наредба за придобиване,притежаване и отглеждане на кучетата на територията на Община Кочериново.Видно от приложената по делото Наредба чл.4,ал.1 гласи-„Необходими дейдствия при регистрация на кучета –домашни любимци:т.1-„Собствениците на кучета-домашни любимци,съгласно чл.37,ал.1 от ЗЗЖи чл.174,ал.1-ал.4,навършили 6-седмична възраст,задължително ги предоставят на ветеринарен лекар,който упражнява ветеринарномедицинска практика,за издаване на паспорт по образец и извършване на ветеринарномедицински манипулации-ваксинация и обезпаразитяване.Точка „ гласи-„В тримесечен срок от датата на придобиване на куче собственика подава декларация в общината по постоянния адрес съгласно чл.117 от ЗМДТ,независимо дали същото е освободено от дължимия данък,съгласно чл.175 от ЗВД,като попълват декларация по образец,съгласно Приложение”1” от наредбата.”

 

Видно от гореизложеното, е че в АУАН и издаденото въз основа на него НП, са описани две нарушение, а на жалбоподателя е наложено едно наказание.

 

 

 Гореизброените процесуални нарушения, които са съществени, от една страна са довели до ограничаване на правото на защита,на жалбоподателя, а именно възможността да разбере какво точна нарушение е извършил, за да може адекватно да  подготви защитата си,  а от друга - до нарушение на строго формалния характер на административнонакзателното производство, подчиняващо се на строго регламентирани правила.

 

 Нарушението на императивни разпоредби от ЗАНН, касаещи  както АУАН, така и НП е довело до опорочаване на административно-наказателното производство, поради което НП ще бъде отменено без да се обсъждат въпросите за авторството и субективното отношение на дееца.

 

              Описаните недостатъци не могат да се преодолеят по реда на чл. 53, ал. 2 ЗАНН, поради което съдът приема, че е нарушено правото на привлечения към административно наказателна отговорност да разбере какво нарушение се твърди, че е извършил. Затова, НП се явява неправилно и незаконосъобразно,поради което съдът го отмени, без да обсъжда последното по същество.

 

 Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

 

                                                  Р    Е    Ш    И :

 

 

          ОТМЕНЯ  Наказателно постановление №№-ПО-04-1 от 16.01.2019г.,  на Кмета на Община Кочериново, с което на Ц.М.П. с ЕГН:**********,с постоянен адрес ***, е  наложено административно наказание,“глоба” в размер на 200.00 /двеста/ лева на основание чл.429,ал.1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност, за нарушение по чл.4,ал.1,т.1 и т.4 от Наредба за придобиване,притежаване и отглеждане на кучетата на територията на Община Кочериново,като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

         Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-гр.Кюстендил, по реда на АПК в 14 дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

                                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: