Р Е Ш Е Н И Е
13.06.2019 Дупница
Номер Година Град
В ИМЕТО НА НАРОДА
IV Н О
Районен съд – Дупница състав
5 юни 2019
на Година
Мая Гиздова
В публично съдебно заседание в следния състав:
Председател
Членове
Съдебни заседатели:
1.
Светла Стефанова
2.
Секретар:
Председателя на
състава
Прокурор:
Сложи за разглеждане докладваното от
Н А Х 167 2019
дело № по описа за
Обжалвано е наказателно постановление №-ПО-04-1 от 16.01.2019г., на Кмета на Община Кочериново, с което на Ц.М.П. с ЕГН:**********,с постоянен адрес ***, е наложено административно наказание,“глоба” в размер на 200.00 /двеста/ лева на основание чл.429,ал.1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност, за нарушение по чл.4,ал.1,т.1 и т.4 от Наредба за придобиване,притежаване и отглеждане на кучетата на територията на Община Кочериново.
Жалбоподателят,в депозирана си жалба твърди, издаденото наказателно постановление е не правилно и не законосъобразно,като излага подробни съображения в тази насока и моли същото да бъде отменено.В съдебно заседание жалбоподателят не се явява лично,вместо него адвокат Р., като твърди, че поддържа депозираната жалба и отново моли наказателното постановление да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно.
Въззиваемата страна, редовно призована изпраща представител,който оспорва подадената жалба, моли наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно,издадено при стриктно спазване на процесуалните правила.
ДРС, след като взе в предвид събраните по делото доказателства и становища на страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа страна следното:
От анализа на събраните по делото
доказателства е видно, че на 02.11.2018г., комисия назначена със заповед
РД-01-05-414 от 02.11.2018г., на Кмета на Община Кочериново, извършила
проверка на място в двора на бившия
„Завод”, и за допуснатите нередности е съставен констативен протокол.Доктор
Тодор Бачев-гл.експерт към ОДБХ Кюстендил,извършил проверка в Интегрираната
информационна система на БАБХ, и било установено, че от установените по време
на проверката 19 броя кучета,само десет имат регистрация,но нямат подадени
данъчни декларации в Община Кочериново,останалите 10 нямат регистрация и
данъчни декларации.
Така е описано нарушението в издаденото Наказателно постановление.Като нарушени разпоредби са посочени-чл. 4,ал.1,т.1 и т.4 от Наредба за придобиване,притежаване и отглеждане на кучетата на територията на Община Кочериново.По същият начин е описано нарушението и в Акта за установяване на административно нарушение.
За
констатираното нарушение на нарушителя
бил съставен АУАН№3 от 13.12.2018г.,за нарушение по чл. 4,ал.1,т.1 и т.4
от Наредба за придобиване,притежаване и отглеждане на кучетата на територията
на Община Кочериново, а именно
за това,че от 19 броя кучета,само десет имат
регистрация,но нямат подадени данъчни декларации в Община Кочериново,останалите
10 нямат регистрация и данъчни декларации.
В
съставения констативен протокол от 02.11.2018г., е описано, че при направената
проверка,в бившия „завод”, жалбопадателката е посочила шест кучета от дясната
страна на входа.по нейни думи кучетата притежават ветеринарномедицински
паспорти и са собственост на охранителната фирма,което не се потвърдило при
извършената проверка по-късноПри направен оглед било установено, че от лявата
страна на асфалтов път водещ към мавзолея се притичват три кучета,големи и
добре охранени.В дясно от този път били установени още пет кучета,които пазели
25 кози.Едно от кучетата било затворено в клетка.Кучето било поставено при
изключително не хуманни условия, а останалите кучета били вързани с прекалено
къси синджири.След като се запознала обстоятелствено със случая и извършила
проверка в Интегрираната информационна система на БАБХ, комисията констатирала,
на територията на бившия завод действа нерегламентиран приют за кучета и се
извършва нерегламентиран износ на кучета в чужбина.
С
оглед на така установеното, съдът счете,че жалбата е допустима. Същата е подадена в срока по
чл.59, ал.2 ЗАНН, от надлежна страна, а по същество е основателна и съдът отмени наказателното
постановление,по следните съображения.
Обжалваното НП е издадено при допуснато процесуално нарушение водещо до отмяната му. При издаване на НП са нарушени регламентираните в чл. 42, т. 4, във връзка с чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН изисквания за точно описание на нарушението, което се вменява на административно привлеченото лице. Двете посочени по-горе разпоредби на ЗАНН следва да кореспондират помежду си, като описанието на нарушението, дадено в АУАН трябва да остане непроменено в издаденото въз основа на него НП.
При издаването на НП наказващият орган е нарушил императивната разпоредба на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, съобразно която следва да има пълно описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават. В НП липсва каквато и да било фактическа обстановка, в която да са описани ясно и точно обстоятелствата, при които е извършено нарушението. Налице е едно бланкетно обвинение. На практика са преписани правните норми, без да са приведени към хипотезите на тези правни норми, установените в обективната действителност факти. Правната норма обаче поначало посочва общо признаците на състава на административното нарушение, а чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН изискват да се посочат конкретни факти и обстоятелства, които, като се подведат под съответната правна норма, осъществяват предвидения в нея състав на административно нарушение. За действителната фактическа обстановка съдът може да направи предположение след запознаване със събраните доказателства и издаденият АУАН. Без да е налице обаче такава в НП и да се предполага какво е имал предвид при издаването му, административно-наказващият орган, както и да се налага наказание въз основа на предположения, е недопустимо.
В обстоятелствената част на АУАН
се твърди, че 02.11.2018г., комисия назначена със
заповед РД-01-05-414 от 02.11.2018г., на Кмета на Община Кочериново, извършила
проверка на място в двора на бившия
„Завод”, и за допуснатите нередности е съставен констативен протокол.Доктор
Тодор Бачев-гл.експерт към ОДБХ Кюстендил,извършил проверка в Интегрираната
информационна система на БАБХ, и било установено, че от установените по време
на проверката 19 броя кучета,само десет имат регистрация,но нямат подадени
данъчни декларации в Община Кочериново,останалите 10 нямат регистрация и
данъчни декларации.
Както
в АУАН,така и в издаденото въз основа на него Наказателно постановление като
нарушена разпоредба е посочено- чл. 4,ал.1,т.1 и т.4 от Наредба за
придобиване,притежаване и отглеждане на кучетата на територията на Община
Кочериново.Видно от приложената по делото Наредба чл.4,ал.1 гласи-„Необходими
дейдствия при регистрация на кучета –домашни любимци:т.1-„Собствениците на
кучета-домашни любимци,съгласно чл.37,ал.1 от ЗЗЖи чл.174,ал.1-ал.4,навършили
6-седмична възраст,задължително ги предоставят на ветеринарен лекар,който
упражнява ветеринарномедицинска практика,за издаване на паспорт по образец и
извършване на ветеринарномедицински манипулации-ваксинация и обезпаразитяване.Точка
„ гласи-„В тримесечен срок от датата на придобиване на куче собственика подава
декларация в общината по постоянния адрес съгласно чл.117 от ЗМДТ,независимо
дали същото е освободено от дължимия данък,съгласно чл.175 от ЗВД,като попълват
декларация по образец,съгласно Приложение”1” от наредбата.”
Видно
от гореизложеното, е че в АУАН и издаденото въз основа на него НП, са описани
две нарушение, а на жалбоподателя е наложено едно наказание.
Гореизброените процесуални нарушения, които са съществени, от една страна са довели до ограничаване на правото на защита,на жалбоподателя, а именно възможността да разбере какво точна нарушение е извършил, за да може адекватно да подготви защитата си, а от друга - до нарушение на строго формалния характер на административнонакзателното производство, подчиняващо се на строго регламентирани правила.
Нарушението на императивни разпоредби от ЗАНН, касаещи както АУАН, така и НП е довело до опорочаване на административно-наказателното производство, поради което НП ще бъде отменено без да се обсъждат въпросите за авторството и субективното отношение на дееца.
Описаните недостатъци не могат да се преодолеят по реда на чл. 53, ал. 2 ЗАНН, поради което съдът приема, че е нарушено правото на привлечения към административно наказателна отговорност да разбере какво нарушение се твърди, че е извършил. Затова, НП се явява неправилно и незаконосъобразно,поради което съдът го отмени, без да обсъжда последното по същество.
Водим от горното и на
основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №№-ПО-04-1 от 16.01.2019г., на Кмета на Община Кочериново, с което на Ц.М.П. с ЕГН:**********,с постоянен адрес ***, е наложено административно наказание,“глоба” в размер на 200.00 /двеста/ лева на основание чл.429,ал.1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност, за нарушение по чл.4,ал.1,т.1 и т.4 от Наредба за придобиване,притежаване и отглеждане на кучетата на територията на Община Кочериново,като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-гр.Кюстендил, по реда
на АПК в 14 дневен срок от получаване на съобщението.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: