Присъда по дело №399/2023 на Районен съд - Смолян

Номер на акта: 17
Дата: 14 ноември 2023 г. (в сила от 30 ноември 2023 г.)
Съдия: Елен Михайлов Маламов
Дело: 20235440200399
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 16 октомври 2023 г.

Съдържание на акта


ПРИСЪДА
№ 17
гр. Смолян, 14.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на четиринадесети
ноември през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:*
при участието на секретаря *
и прокурора Е. П. С.
като разгледа докладваното от * Наказателно дело от общ характер №
20235440200399 по описа за 2023 година

ПРИСЪДИ:
ПРИЗНАВА подсъдимия И. М. И., ****, за ВИНОВЕН в това, че
на 22.10.2022 г., в гр. Смолян, на ул. „*, при управление на моторно превозно
средство - товарен автомобил, марка и модел „* с монтирана кранова уредба,
собственост на * гр. Смолян е нарушил правилата за движение по пътищата -
чл. 5, ал.1, т.1 от ЗДвП - ,,Всеки участник в движението по пътищата с
поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не
трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява
имуществени вреди" и чл. 20, ал.2 от ЗДвП - ,,Водачите са длъжни да намалят
скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за
движението" (слгд преминаване през ляв завой не е забелязал, че част от
монтираната крановата 5 уредба - десен стабилизатор е излезнал извън десния
габарит на управлявания автомобил, не е предприел спиране при
възникналата опасност, вследствие на което с десния стабилизатор се ударил
в задна лява част на паркиран товарен автомобил, марка и модел *) и по
1
непредпазливост причинил средна телесна повреда на намиращата се в
товарния отсек на паркирания товарен автомобил, марка и модел „*, В. Ц. М.
от гр. Смолян, изразяваща се в счупване на дясна раменна кост и разкъсване
на връзките на ставата между лопатката и ключицата вдясно, довели до
трайно затрудняване движенията на горния десен крайник, за срок по-голям
от тридесет дни, поради което и на основание чл.343, ал.1, б."б", пр. II -ро във
вр. с чл.342, ал.1 във вр. с чл.42а, ал.2 във вр. с чл.54 от НК го ОСЪЖДА на
наказание "ПРОБАЦИЯ", включваща следните пробационни мерки:
-"ЗАДЪЛЖИТЕЛНА РЕГИСТРАЦИЯ ПО НАСТОЯЩ АДРЕС"
за срок от ОСЕМ МЕСЕЦА, на основание чл. 42а, ал. 3, т. 1, вр. ал. 2, т. 1 от
НК, изразяваща се в явяване и подписване пред пробационен служител или
определено от него длъжностно лице, при периодичност ДВА ПЪТИ
СЕДМИЧНО.
-"ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ ПЕРИОДИЧНИ СРЕЩИ С
ПРОБАЦИОНЕН СЛУЖИТЕЛ" за срок от ОСЕМ МЕСЕЦА, на основание чл.
42а, ал. 3, т. 1, вр. ал. 2, т. 2 от НК.
На основание чл.343г от НК ЛИШАВА подсъдимия И. М. И. от
правото да управлява МПС за срок от ТРИ МЕСЕЦА.
Вещественото доказателство по делото - 1бр.тахошайба да се
върне на подсъдимия И. М. И..
ОСЪЖДА подсъдимия И. М. И. да заплата в полза на ОД наМВР
– Смолян сумата от 1 642.60 лева/хиляда шестотит четиридесет и два лева и
60 ст./, представляваща направените на досъдебното производство разноски.
Присъдата подлежи на обжалване и протест пред Смолянския
окръжен съд в 15 - дневен срок, считано от днес.
Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
2

Съдържание на мотивите



МОТИВИ към присъда № 17/14.11.2023 г. по НОХД № 399/2023 г.
по описа на Смолянския окръжен съд

Съдебното производство е образувано по внесения обвинителен акт
срещу И. М. И. от гр. Смолян, за пресrъпление по чл. 343, ал.1, б."б", пр. II
във вр. с чл.342, ал.1 от НК, за това че на 22.10.2022 г., в гр. Смолян, на ул.
„***, при управление на моторно превозно средство - товарен автомобил,
марка и модел „***" с рег. № *** с монтирана кранова уредба, собственост на
„***." ЕООД гр. Смолян е нарушил правилата за движение по пътищата - чл.
5, ал.1, т.1 от ЗДвП - ,,Всеки участник в движението по пътищата с
поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не
трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява
имуществени вреди" и чл. 20, ал.2 от ЗДвП - ,,Водачите са длъжни да намалят
скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за
движението" (след преминаване през ляв завой не е забелязал, че част от
монтираната крановата 5 уредба - десен стабилизатор е излязъл извън десния
габарит на управлявания автомобил, не е предприел спиране при
възникналата опасност, вследствие на което с десния стабилизатор се ударил
в задна лява част на паркиран товарен автомобил, марка и модел „***" с рег.
№ ***) и по непредпазливост причинил средна телесна повреда на
намиращата се в товарния отсек на паркирания товарен автомобил, марка и
модел „***" с рег. №***, В. Ц. М. от гр. Смолян, изразяваща се в счупване на
дясна раменна кост и разкъсване на връзките на ставата между лопатката и
ключицата вдясно, довели до трайно затрудняване движенията на горния
десен крайник, за срок по - голям от тридесет дни.
Производството протече по реда на глава двадесет и седма от НПК,
като подсъдимият И. призна всички факти, които са изложени в
обстоятелствената част на обвинителния акт и се съгласи да не се събират
доказателства за тези факти.
Прокурорът поддържа обвинението, като предлага на подсъдимият
да се наложи наказание лишаване от свобода за срок от осем месеца, за
какъвто срок се лиши и от правото да управлява МПС.
Подсъдимият и неговият защитник предлагат да бъде определено
наказание „Пробация“ и лишаване от правоуправление на МПС за срок от
един месец.
Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства и взе
предвид доводите на страните, намира за установено от фактическа и правна
страна следното:
Подсъдимият И. М. И. е правоспособен водач на МПС, притежава
свидетелство за управление на МПС категории "C,B,DE,CE,D,IVI
1
АМ,ТКТ,ВЕ", като се води на отчет в ОДМВР-Смолян.
На 22.10.2022 г., около 17.30 часа, подс. И. И. с товарен автомобил,
марка и модел „***" с рег. № ***, собственост на „***." ЕООД гр. Смолян,
доставил дърва за огрев на адрес гр. Смолян, ул. „***". На място той
разтоварил дърветата с монтираната кранова уредба на автомобила, като
спуснал двата странични стабилизатора монтирани към нея. След свалянето
на дървата, подс. И. прибрал обратно стабилизаторите на крановата уредба,
но не ги заключил от странично разгръщане, след което потеглил с
автомобила по ул. „***" в посока ул. „***". Времето било ясно и сухо, с добра
видимост, като пътната настилка била суха.
Около 18.10 часа подс. И. се спускал с автомобила по ул. „***", като
се движил със скорост около 30км/ч. След преминаване през ляв завой по
посока на движението на автомобила под въздействието на центробежните
сили, десния стабилизатор на крановата уредба излязъл странично извън
десния габарит на автомобила. Подсъдимият не реагирал на възникналата
опасност, вследствие на излизане на стабилизатора, а продължил движението
си с автомобила.
По същото време, на ул. „***", до дом ***, в паркиран отдясно на
пътя товарен автомобил, марка и модел „***" с рег. № ***, в товарния му
отсек /каросерия/ се намирала св. В. М., която разтоварвала чували с оборска
тор, заедно със свидетелите - *** и И. ***. Преминавайки покрай автомобила,
в който се намирала св. М., подс. И. с управлявания от него товарен
автомобил, ударил със стабилизатора на крановата уредба задна лява част на
товарен автомобил, марка и модел „***" с рег. № *** и лявата част на
кабината му, при което св. М. загубила равновесие и паднала зад автомобила
на земята, като усетила силна болка в областта на дясната раменна част и таза.
Управлявания от подсъдимият автомобил продължил движението си, като
ударил със стабилизатора и паркирания пред автомобила, в който била
пострадалата, лек автомобил, марка и модел „***" с рег. № ***, собственост
на св.*** в лявата му част.
След удара в автомобилите, подс. И. спрял с товарния автомобил и
го преместил назад зад товарния автомобил „***", където паркирал
автомобила си. Вследствие на възникналото ПТП били причинени освен
наранявания на пострадалата М., също и щети по автомобилите на
свидетелите - *** и ***. За ПТП бил подаден сигнал на тел.112 и на място
пристигнал медицински екип на ЦСМП - Смолян, който транспортирал
пострадалата М. до МБАЛ - Смолян, където било установено, че същата е с
фрактура на дясна раменна кост и била настанена на лечение в
травматологично отделение.
На местопроизшествието пристигнали и служители на сектор „ПП" и
РУ - Смолян, първоначално свидетелите *** и **** И., а в последствие *** И.
и ***. На място полицейските служители изпробвали водача - подс. И. за
употреба на алкохол с техническо средство, като пробата му била
2
отрицателна. За настъпилото ПТП бил съставен протокол за оглед на
местопроизшествие с приложени скица и фотоалбум. С протокола е иззета и
приобщена като веществено доказателство 1 бр. тахошайба от товарен
автомовобил „***" с рег. № ***.
От заключението на вещото лице по назначени на досъдебното
производство съдебно-медицинска експертиза се установява, че на
пострадалата В. М. при пътнотранспортното произшествие е било причинено:
Счупване на дясна раменна кост. Разкъсване на връзките на ставата между
лопатката и ключицата вдясно. Травматични увреждания са причинени по
механизма на удар с или върху твърд тъп предмет и е възможно по време и
начин да са получени така, както се съобщава в свидетелските показания, а
именно при падане от малка височина върху пътна настилка. Счупването на
раменната кост може да бъде по директен и индиректен механизъм. Като при
директния счупването възниква от пряк удар в областта на раменна кост, а
при индиректен, какъвто е по - вероятно в конкретния случай, счупването на
косrга се получава при падане и подпиране на лакът или длан. Описаните
травматични увреждания се преценят като довели до трайно затрудняване
движенията на горния десен крайник за срок по- голям от 30 дни по смисъла
на чл.129 от НК.
От заключението на вещото лице по назначената на досъдебното
производство автотехническа експертиза се установява, че ударът между част
от крановата уредба монтирана на т.а. „***" и т.а. „***" е насrьпил по
дължина на 19,5-20 м. западно от ориентира, приет в огледния протокол, по
широчина на 1,7 - 1,9 м. северно от южната граница на платното за движение.
Ударът между част от 2 крановата уредба, монтирана на т.а. „***" и л.а „***"
е настъпил по дължина на 27.5 -29 м. западно от ориентира, а по широчина на
1,85-2.0 м. северно от южната граница на платното за движение. При удара на
т.а. „***", същия под действието на ударния импулс се е придвижил напред,
като в същото време тялото на пострадалата В. М. съгласно Първия закон на
Нютюн останало в покой, при което след преместване на автомобила, върху
който тя е била сrьпила, опората под краката й се е преместила напред и
тялото е паднало на земята зад автомобила. Скоростта на движение на т.а.
„***" е била около 30 км/ч. В тази ситуация водачът на т.а. „*** ако бе
забелязал, че част от крановата уредба монтирана на автомобила под действие
на центробежните сили в левия завой е излязла извън десния габарит на
товарния автомобил, той е имал техническа възможност да спре товарния
автомобил преди мястото на удара и да избегне произшествието чрез
безопасно екстрено спиране. Максималната скорост с която е било
технически възможно да бъде преодолян левия завой в конкретната пътно -
климатична обстановка без опасност от странично занасяне на автомобила е
била 51 км/ч. Скоросrга на т.а„***" е била по- малка от критичната скорост за
този завой, т.е. скоростта е била технически съобразена по отношение радиуса
на завоя. Водачът И. И. е управлявал товарния автомобил по платно за
движение на ул. „***" в посока от запад на изток. През това време т.а. „***" и
3
л.а. „***" са били паркирани вдясно на платното за движение, а В. М. е била в
товарния отсек на „***" за извършване на разтоварна дейност. При
преминаване през ляв завой на пътя, най- вероятно част от крановата уредба
монтирана на товарния автомобил под действието на центробежните сили в
левия завой е излязла извън десния габарит на товарния автомобил. Водачът
на автомобила не е реагирал със спиране своевременно и така е насrьпил удар
в задната лява част на „***", а след това и в лявата част на кабината на
автомобила. При удара, същия под действието на ударния импулс се е
придвижил напред, като в същото време тялото на пострадалата В. М.
съгласно Първи закон на Нютюн е останало в покой, при което след
преместване на автомобила, върху който тя е била сrьпила, охпората под
краката й се е преместила напред и тялото е паднала на земята зад
автомобила. След това е насrьпил удар и в лявата страна на л.а. „Мердеце".
След ПТП товарен автомобил „*** е спрял, след което е бил преместен на
мястото и в положението отразени в протокол за оглед на и фотоалбум.
Причината за насrьпилото ПТП от техническа гледна точка е това, че водачът
на товарния автомобил - И. не е реагирал своевременно на опасността от
удара с част от крановата уредба монтирана на автомобила, която най -
вероятно под действие на центробежните сили в левия завой е излязла извън
десния габарит на товарния автомобил.
Видно от заключението на вещото лице по изготвената авто-
оценъчна експертиза стойността на нанесените имуществени вреди при
възникналото ПТП на т.а. „***" с рег. № ***, собственост на *** възлизат на
10 658.40 лева, а стойносrга на нанесените имуществени вреди при същото
произшествие на лек автомобил, марка и модел „***" с рег. № ***,
собственост на *** на 5 982.90 лв.
Горната фактическа обстановка се установява от самопризнанието
на подсъдимия, който още в хода на досъдебното производство се признава за
виновен по повдигнатото му обвинение, което самопризнание се подкрепя от
събраните на ДП доказателства - показанията на разпитаните свидетели (л.75-
97 том I); докладна записка (л.30 том I); протокол за оглед на ПТП с
фотоалбум и скица (л.33-59том I); протокол за оглед на местопроизшествие и
фотоалбум (л. 61- 66 том I); съдебномедицинска експертиза (л. 4- 11, том II);
автотехническа експертиза (л. 65-91, том I1); авто-оценъчна експертиза (л. 97-
112 том II); справка за дисциплина на водач (л.122 - 123, том I); справки за
собственост на MTIC (л.124-125 том I); писмо с медицинска документация от
МБАЛ-Смолян (л.15-62том II);протокол за доброволно предаване с копия от
документи (л.126- 139 том I); справка за съдимост (л.109-111 том I);
декларация за семейно и материално положение и имотно състояние (л. 112
том I); характеристична справка (л. 106 том I);
При така установената фактическа обстановка с деянието си от
обективна и субективна страна, подс. И. М. И. е осъществил състава на
пресrьпление по чл.343, ал.1, б.,,б" пр. 2 във вр. с чл.342, ал.1 от НК, тъй като
на 22.10.2022 г., в гр. Смолян, на ул. „***, при управление на моторно
4
превозно средство - товарен автомобил, марка и модел „***" с рег. № *** с
монтирана кранова уредба, собственост на „***." ЕООД гр. Смолян е
нарушил правилата за движение по пътищата - чл. 5, ал.1, т.1 от ЗДвП -
,,Всеки участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да
създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност
живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди" и чл. 20,
ал.2 от ЗДвП - ,,Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на
необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението" (след
преминаване през ляв завой не е забелязал, че част от монтираната крановата
уредба - десен стабилизатор е излезнал извън десния габарит на управлявания
автомобил, не е предприел спиране при възникналата опасност, вследствие на
което с десния стабилизатор се ударил в задна лява част на паркиран товарен
автомобил, марка и модел „***" с рег. № ***) и по непредпазливост причинил
средна телесна повреда на намиращата се в товарния отсек на паркирания
товарен автомобил, марка и модел „***" с рег. №***, В. Ц. М. от гр. Смолян,
изразяваща се в счупване на дясна раменна кост и разкъсване на връзките на
ставата между лопатката и ключицата вдясно, довели до трайно затрудняване
движенията на горния десен крайник, за срок по - голям от тридесет дни.
С поведението си подс. И. е нарушил чл. 5, ал.1, т.1 от ЗДвП, като е
поставил в опасност живота и здравето на пострадалата В. М.. Същия е
нарушил и разпоредбата на чл.20, ал.2 от ЗДвП, тьй като въпреки наличната
възможност не е предприел своевременно спиране при възникналата опасност
- излизане на част от монтирана кранова уредба - десен стабилизатор, извън
десния габарит на товарния автомобил, вследствие на което е последвал удар
в товарен автомобил „***", при който на пострадалата М. и са били
причинени посочените увреждания и щети на автомобилите на свидетелите -
*** и ***. В случаят подс. И. сам се е поставил в невъзможност да избегне
произшествието, като посочените по-горе нарушения на ЗДвП са в пряка
причинна връзка с насrьпилия вредоносен резултат.
От субективна страна деянието е извършено от подсъдимия при
форма на вината несъзнавана непредпазливост, тъй като той не е искал
насrьпването на съставомерния резултат - увреждането на здравето на
пострадалата и причиняване на средна телесна повреда, но като
провоспособен водач на MHC е бил длъжен и е могьл да ги предвиди.
Като смекчаващи отговорносrга обстоятелства следва да бъдат
отчетени направените самопризнания, добрите характеристични данни,
трудовата ангажираност и изразено съжаление.
Оценени в цялост, горните обстоятелства характеризират
подсъдимия като лице с ниска степен на обществена опасност, поради което
съдът счита, че за неговото поправяне и превъзпитание би могло да
допринесе предвиденото за престъплението по чл. 343, ал.1, б."б", пр. II във
вр. с чл.342, ал.1 от НК по-леко по вид наказание „Пробация“, включваща
следните пробационни мерки: “ЗАДЪЛЖИТЕЛНА РЕГИСТРАЦИЯ ПО
5
НАСТОЯЩ АДРЕС" за срок от ОСЕМ МЕСЕЦА, на основание чл. 42а, ал. 3,
т. 1, вр. ал. 2, т. 1 от НК, изразяваща се в явяване и подписване пред
пробационен служител или определено от него длъжностно лице, при
периодичност ДВА ПЪТИ СЕДМИЧНО и "ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ
ПЕРИОДИЧНИ СРЕЩИ С ПРОБАЦИОНЕН СЛУЖИТЕЛ" за срок от ОСЕМ
МЕСЕЦА, на основание чл. 42а, ал. 3, т. 1, вр. ал. 2, т. 2 от НК.
На основание чл.343г от НК подсъдимият следва да бъде лишен от
правото да управлява МПС за срок от ТРИ МЕСЕЦА.
Така определените наказания като вид и размер съответстват на
степента на обществена опасност на деянието и на подсъдимия, като те ще
допринесат за неговото поправяне и превъзпитание, а същевременно ще
въздействат предупредително-възпиращо както спрямо него, така и спрямо
останалите граждани.
На основание чл. 189, ал. 3 от НПК, подсъдимият следва да бъде
осъден да заплати сумата от 1 642.60 лева. по сметка на ОД на МВР – Смолян,
представляващи разноски по досъдебното производство за експертизи.
Вещественото доказателство по делото - 1бр.тахошайба да се върне
на подсъдимия И. М. И..
Мотивиран от гореизложеното съдът постанови присъдата си.


Съдия при Районен съд-Смолян:
6