Решение по дело №1088/2019 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 декември 2019 г. (в сила от 2 януари 2020 г.)
Съдия: Ива Байнова
Дело: 20197260701088
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 септември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№906/05.12.2019г., гр.Хасково

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Хасково, в открито заседание на седми ноември, през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

Съдия: Ива Байнова

при секретаря Дорета Атанасова...………………………........…..........и в присъствието на прокурор Валентина Радева-Ранчева .………………………………………………..като разгледа докладваното от съдия Байнова и. адм. дело №1088 по описа за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.203, ал.1 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл.1, ал.2 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ).

Образувано е по искова молба от П.Д.Д. ***, с посочен съдебен адрес ***, подадена чрез пълномощник, против Областна дирекция на МВР – Хасково.

С исковата молба на основание чл.1 ал.1 от ЗОДОВ се претендира изплащане на обезщетение в размер 300 лв за причинени имуществени вреди – платено адвокатско възнаграждение за осъществено процесуално представителство по АНД №409/2019г. на Районен съд – Хасково, по което с влязло в сила решение е било отменено Наказателно постановление №17- 1253-001473 от 03.01.2018г. на Началник Сектор ПП към ОДМВР- Хасково, ведно със законната лихва върху тази сума, считано  от датата на завеждане на исковата молба до окончателното ѝ изплащане.  Претендира се и присъждане на направените в настоящото производство разноски съгласно представен списък.

Ответникът по иска, ОДМВР – Хасково, редовно призован, не изпраща представител. В депозирана чрез пълномощник  молба изразява становище за основателност и доказаност на предявения иск. Моли при присъждане на разноски по делото, претендираният адвокатски хонорар да бъде определен в минималния размер по Наредба №1 за минималните адвокатски хонорари, а в случай, че искът бъде отхвърлен, моли в полза на ответника да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение съгласно същата наредба.

Представителят на Окръжна прокуратура – Хасково счита предявената искова претенция за доказана по основание и размер и предлага да бъде уважена.

Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Между страните не е спорно, а и се установява от приложеното АНД №409/2019г. на Районен съд-Хасково, че с Наказателно постановление (НП) №17-1253-001473/03.01.2018 г. на Началник сектор ”ПП” при ОДМВР Хасково, на П.Д.Д., за две нарушения по Закона за движение по пътищата (ЗДвП) са били наложени глоба в размер 200 лв –на основание чл.175 ал.1 т.4 от ЗДвП и глоба в размер  200 лв – на основание чл.177 ал.1 т.4 пр.1 от ЗДвП. Наказателното постановление е било оспорено от ищцата пред Районен съд –Хасково, където е било образувано АНД №409/2019 г. по описа на съда. Видно от доказателствата по делото, в производството пред Районен съд –Хасково П.Д.Д. е била представлявана от надлежно упълномощен процесуален представител – адв.Г.Р.Г.. По делото е представен договор за правна защита и съдействие от 24.04.2019 г., от който е видно, че ищцата е заплатила за адвокатска защита по това дело сумата от 300 лева. С Решение №235/08.07.2019г. , постановено по АНД №409/2019г., съдът е отменил издаденото срещу ищцата наказателно постановление. Върху Решение №235/08.07.2019г., постановено по АНД №409/2019г. по описа на Районен съд Хасково е направено отбелязване, че е влязло в законна сила на 07.08.2019 г.

При така установената фактическа обстановка, съдът направи следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл.203, ал.1 от АПК, гражданите и юридическите лица могат да предявяват искове за обезщетение за вреди, причинени от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица. Исковата защита е възможна при условията на чл.1 от ЗОДОВ, като исковете се разглеждат по реда на чл.203 и сл. от АПК, към който препраща и изричният текст на чл.1, ал.2 от ЗОДОВ.

Предявен е иск с правно основание чл.1 ал.1 от ЗОДОВ, във вр. с чл.203 ал.2 от АПК, с който се претендира обезщетение за причинени имуществени вреди, вследствие на отменено с влязло в сила съдебно решение наказателно постановление. Претенцията е заявена срещу процесуално легитимиран на основание чл.205 от АПК ответник по иска – ОДМВР - Хасково, към което юридическо лице принадлежи издателят на отмененото наказателно постановление, поради което искът е допустим.

Разгледан по същество искът е основателен.

Според чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, Държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. Според чл.4 от ЗОДОВ Държавата в лицето на своите органи дължи обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това, дали са причинени виновно от длъжностното лице. Поради това отговорността се характеризира като обективна, безвиновна, а възникването на право на обезщетение предполага установяване на незаконосъобразни актове, действия и/или бездействия.

За да бъде уважен иск с правно основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, следва да се установи кумулативното наличие на следните елементи, които са част от фактическия състав на отговорността на държавата за дейността на администрацията: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата при или по повод изпълнение на административна дейност, които са отменени по съответния ред; вреда от такъв административен акт и причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат. При липсата на който и да е от елементите на посочения фактически състав, не може да се реализира отговорността на държавата по реда на чл.1, ал.1 от ЗОДОВ.

В случая от доказателствата по делото се установява наличието на всички предпоставки за ангажиране на отговорността на ответната страна – ОДМВР - Хасково.

Дейността по налагане на административно наказание е особен вид правораздавателно производство, осъществявано от администрацията. Самото наказателно постановление представлява правораздавателен акт, издаден от несъдебен орган, сезиран със съставен акт за установяване на административно нарушение, който се издава при състезателно производство. Наказателното постановление не подлежи на административен контрол, поради обстоятелството, че е правораздавателен, а не административен акт. Доколкото обаче наказателното постановление се издава от административен орган, същото представлява властнически акт и макар да поражда наказателноправни последици, то е правен резултат от санкционираща административна дейност. Предвид изложеното следва да се приеме, че по своето съдържание дейността по налагане на административно наказание представлява изпълнение на административна дейност, каквото становище е застъпено в ТП № 2/19.05.2015 г. на ВАС и ВКС.

В случая не е спорно, че Наказателно постановление №17- 1253-001473 от 03.01.2018г. на Началник Сектор ПП към ОДМВР- Хасково е отменено с влязло в законна сила Решение №235/08.07.2019г. , постановено по АНД №409/2019г. на РС-Хасково.  Установената незаконосъобразна административна дейност, довела до отмяна на издаденото НП, обуславя наличието на първия елемент от фактическия състав на чл.1 ал.1 от ЗОДОВ.

Безспорно се установява също, че в резултат тази незаконосъобразна административна дейност на ищцата са причинени имуществени вреди, изразяващи се в заплащане на адвокатски хонорар. Видно е от представения договор за правна защита и съдействие и за процесуално представителство по АНД №409/2019г. по описа на Районен съд –Хасково от 24.04.2019г.  , че П.Д.Д. действително е заплатила на адв. Г.Г. сумата от 300.00 лв., поради което е налице и вторият елемент от фактическия състав на чл.1 ал.1 от ЗОДОВ.

По отношение на така заплатената сума следва да се има предвид, че разноските, понесени от лицата в производствата по отмяна на незаконосъобразните наказателни постановления, подлежат на обезщетяване, но не по общия ред, а по реда на специалното производство по ЗОДОВ. Тъй като искът по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ е за обезщетяване на вреди, настъпили вследствие от незаконосъобразността на наказателно постановление, действия или бездействия в рамките на административното наказване, то и производството по обезщетяване на направените разноски следва да се проведе по същия ред. В този смисъл е и възприетото в Тълкувателно постановление №2/19.05.2015 г. на ВКС по тълк.дело №2/2014 г., ОСГК и Първа и Втора колегия на ВАС.

Предвид отмененото по съдебен път наказателно постановление, претърпените от ищцата имуществени вреди, изразяващи се в заплатеното адвокатско възнаграждение за две съдебни инстанции, съставляват пряка и непосредствена последица от постановеното незаконосъобразно наказателно постановление. В този смисъл е и Тълкувателно решение №1/15.03.2017г. на ВАС по тълк.дело №2/2016 г., ОСС, I и II колегия, с което е постановено, че при предявяване пред административните съдилища на искове по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни наказателни постановления, изплатените адвокатски възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им представляват пряка и непосредствена последица по смисъла на чл.4 от този закон. С оглед на това, съдът приема, че е налице и третата кумулативно изискуема предпоставка от фактическия състав на чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, а именно наличие на причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт и настъпилия вредоносен резултат.

Ищцата е направила искане и за присъждане на законна лихва върху претендираната сума, считано от датата на завеждане на исковата молба до окончателното ѝ изплащане. Задължението за лихва има акцесорен характер и е обусловено от наличието на главно задължение, каквото безспорно е налице по делото.

По изложените съображения, съдът приема, че в случая са установени и доказани предпоставките за реализиране на отговорността на държавата по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, поради което исковата претенция е основателна и доказана, и следва да бъде уважена. Ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищцата обезщетение за имуществени вреди в претендирания размер от 300.00 лева, представляващи направени разноски за адвокатско възнаграждение, в резултат на отмененото като незаконосъобразно с влязло в сила съдебно решение  Наказателно постановление №17- 1253-001473 от 03.01.2018г. на Началник Сектор ПП към ОДМВР- Хасково,  ведно със законната лихва върху тази сума, която, съгласно трайната актуална практика на ВАС, е дължима от датата на предявяване на исковата молба – в случая от 11.09.2019г. до окончателното изплащане на сумата.

С оглед изхода на производството, ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищцата и направените по делото разноски в общ размер от 310 лева, представляващи 300 лв. заплатено адвокатско възнаграждение и 10 лв. държавна такса. Следва да се посочи, че минималното възнаграждение за този вид дела, определено по реда на Наредба №1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, възлиза на 300.00 лева.

Водим от изложеното и на основание чл.203 и сл. от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОСЪЖДА Областна Дирекция на МВР – Хасково, с адрес гр.Х., бул.„Б.“, да заплати на П.Д.Д. ***, с посочен съдебен адрес ***, сумата от 300.00 (триста) лева, представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди от незаконосъобразно НП № 17- 1253-001473 от 03.01.2018г. на Началник Сектор ПП към ОДМВР- Хасково, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от 11.09.2019 г. до окончателното ѝ изплащане.

ОСЪЖДА Областна Дирекция на МВР – Хасково, да заплати на П.Д.Д. ***, с посочен съдебен адрес ***, разноски по делото в размер на 310.00  (триста и десет) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                                                      Съдия: