Решение по дело №1938/2021 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 528
Дата: 10 септември 2021 г. (в сила от 2 октомври 2021 г.)
Съдия: Петя Кръстева Георгиева
Дело: 20212120201938
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 април 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 528
гр. Бургас , 10.09.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, VIII СЪСТАВ в публично заседание на седми
септември, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:ПЕТЯ КР. ГЕОРГИЕВА
при участието на секретаря ГЕРГАНА В. СТЕФАНОВА
като разгледа докладваното от ПЕТЯ КР. ГЕОРГИЕВА Административно
наказателно дело № 20212120201938 по описа за 2021 година
Производството е образувано по повод жалба на Д. Г. М. ЕГН **********, с адрес на
местоживеене ***, против електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство или система серия К № 3391289, издаден от ОД на
МВР-Бургас, с който за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4, вр. с
чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в
размер на 400 лева. С жалбата се иска отмяна на електронния фиш, като се сочат доводи за
незаконосъобразност.
Жалбата е подадена в преклузивния срок за обжалване по чл.189, ал.8 ЗДвП от
легитимирано да обжалва лице, поради което същата е процесуално допустима.
Съдът, като прецени поотделно и в съвкупност представените по делото доказателства и
съобрази закона, в контекста на правомощията си по съдебния контрол, намери за
установено от фактическа и правна страна следното:
На 15.02.2020г. в 12:05 часа, в гр.Бургас, път III-906, км.64+900 до „К“ АД в посока от
разклон за кв.“Черно море“ към ПВ Север, при въведено ограничение на скоростта с пътен
знак В-26 за населено място до 50 км/ч. моторно превозно средство се е движело със скорост
84 км/ч., като превишението над разрешената скорост е 34 км/ч., при отчетен толеранс от -
3% на измерената скорост. Скоростта е установена и заснета с автоматизирано техническо
средство TFR1-М 644. От записания файл е установено, че заснетия автомобил е „Фолсваген
Голф“, вид лек автомобил, рег.№ ***, а от извършената справка, че същият е собственост на
Д. Г. М..
Издаден е електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство серия К № 3391289 на МВР-Бургас, с който за
нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4, вр. с чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП
на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на 400 лева.
Съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с техническо
1
средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. В §6, т.63 от ДР на ЗДвП
се съдържа определение за понятието „електронен фиш”, според което същият е електронно
изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез
административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за
нарушения от автоматизирани технически средства”. Електронният фиш съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е
регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното и заплащане. Образецът
на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.
За да бъде ангажирана отговорността на жалбоподателя, нарушението следва да бъде
доказано по несъмнен начин с допустимите от закона доказателствени средства. Съгласно
чл.189, ал.15 от ЗДвП изготвените със системи, заснемащи или записващи датата, точния час
на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки,
видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в
административнонаказателния процес, поради което и видеоклипът може да служи като
годно доказателствено средство за скоростта, с която се е движил водачът. В §6, т.65 от
допълнителните разпоредби на ЗДвП е дадена легална дефиниция на понятието
„автоматизирани технически средства и системи”. Това са уреди за контрол, работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за
измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или
отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.
На основание чл.165, ал.3 от ЗДвП е издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. по
приложение на закона и в частност за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ
бр.36 от 19.05.2015г./, с която министърът на вътрешните работи, е уредил условията и реда
за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол. Анализът на
посочените правни норми обосновават извод, че нарушенията на правилата за движение по
пътищата могат да се санкционират чрез издаване на електронен фиш не само при
установяването им при използване на стационарни АТСС, а и посредством мобилни
автоматизирани технически средства и системи за контрол. Нормативно установените
условия за въвеждането в експлоатация, реда за използване на АТСС и автоматизирания
режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването и
изключването на мобилното АТСС, съответстват на изискванията, посочени в Тълкувателно
решение № 1 от 26.02.2014г. по тълк. дело № 1/2013г. на ВАС. След измененията на ЗДвП
/обн. ДВ бр.19 от 13.03.2015г./ и издаването на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г.,
издаването на електронен фиш за налагане на административни санкции за допуснати
нарушения на чл.21, ал.1 и ал.2 от ЗДвП е допустимо, и когато нарушенията бъдат
установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо средство или система,
функциониращи автоматично, при условие, че са изпълнени изискванията на Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015г.. Присъствието или отсъствието на контролен орган /оператор на
системата/ в патрулния автомобил, по никакъв начин не оказва въздействие върху точността
и обективността на установяване и заснемане на нарушението, тъй като контролният орган
няма възможност да променя или да влияе върху измерването, регистрирането и записа на
нарушенията, установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо средство.
2
Техническото средство към датата на заснемане на нарушението е било годно, видно от
приложените по делото удостоверение за одобрен тип средство за измерване и протокол за
проверка. Скоростта е установена с одобрено от Български институт по метрология
автоматизирано техническо средство, преминало последваща техническа проверка, съгласно
Закона за измерванията и Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на
метрологичен контрол, поради което следва да се приеме, че то е било годно да изпълнява
предназначението си. Обжалваният електронен фиш за налагане на глоба съдържа всички
предвидени в чл.189, ал.4 от ЗДвП задължителни реквизити, поради което не са допуснати
съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяната му на това основание.
Посочено е, че същият е издаден от ОД на МВР Бургас, в съответствие с чл.189, ал.4, изр.2-
ро от ЗДвП. В електронния фиш точно е посочено мястото на извършване на нарушението,
отразено е обстоятелството, че в този участък имало въведено с пътен знак В-26
ограничение на скоростта от 50 км/ч, както и точната измерена от техническото средство
скорост. Посочено е също така и стойността на превишението на скоростта – 34 км/ч..
Съгласно разпоредбата на чл.188, ал.1 от ЗДвП собственикът или този, на когото е
предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение.
Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не
посочи на кого е предоставил моторното превозно средство. Според чл.189, ал.5 от ЗДвП
електронният фиш по ал.4 се връчва на лицето по чл.188, ал.1 или 2 с препоръчано писмо с
обратна разписка или чрез длъжностните лица на определените от министъра на вътрешните
работи служби за контрол, при осъществяване на функциите и правомощията им. В 14-
дневен срок от получаването му собственикът заплаща глобата или предоставя в
съответната териториална структура на МВР писмена декларация с данни за лицето,
извършило нарушението и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно
средство. На лицето посочено в декларацията, се издава и изпраща електронен фиш по ал.4
за извършеното нарушение, като първоначално издаденият електронен фиш се анулира. По
делото са налице доказателства, че на жалбоподателя е връчен обжалвания фиш, но същият
не е представил декларация с данни на друго лице, което да е извършило нарушението.
Наложеното наказание е в съответствие с разпоредбата на чл.189, ал.4, вр. с чл.182, ал.2, т.4
ЗДвП. Размера на административното наказание е точно определен в закона и не може да се
обсъжда намаляването на наложената глоба. Обжалвания електронен фиш е
законосъобразен поради, което следва да бъде потвърден.
Бургаският районен съд мотивиран от гореизложеното на основание чл.63, ал.1 от
ЗАНН вр. чл.189, ал.8 от ЗДвП Бургаският районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство или система серия К № 3391289, издаден от ОД на
МВР-Бургас, с който за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4, вр. с
чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП на Д. Г. М., ЕГН **********, с адрес на местоживеене *** е
наложено административно наказание глоба в размер на 400 /четиристотин/ лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд –
гр.Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
3