Решение по дело №2915/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 364
Дата: 2 март 2020 г. (в сила от 18 декември 2020 г.)
Съдия: Ивета Жикова Пекова
Дело: 20197050702915
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр.Варна, …………...2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд, ШЕСТИ състав, в публично заседание на трети февруари две хиляди и двадесета година в състав:

         

                                                   Председател: ИВЕТА ПЕКОВА

 

и при участието на секретаря Добринка Долчинкова, като разгледа докладваното от съдията Ивета Пекова адм.дело N 2915 по описа за 2019 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по чл.145 и сл. АПК вр. чл.56 ЗУТ.

Образувано е по жалба на Г.Х.К., адрес-*** против отказ на кмета на община Аксаково да издаде разрешение за поставяне на ПО-фургон с площ от 20 кв.м. и предназначение-обслужване по ПУП-охраняем обект в собственият му имот, представляващ ПИ с идентификатор 37099.45.116 по КККР-с.Кичево, обективиран в писмо изх.№УТ7-15/5 от 29.08.2019г. на кмета на община Аксаково.

Жалбоподателят твърди, че е собственик на ПИ с идентификатор 37099.45.116 с влязъл в сила ПУП-№4/15.06.2010г. Твърди, че с оглед на нормалното изграждане и функциониране на обекта е следвало да бъдат проведени процедури по промяна на предназначението на полския път, осигураващ достъп до имота, за което е подавал заявления и жалби от 2010г.-2012г. до кмета и другите служби на общината и ОСЗ за съдействие, разрешение и подсигуряване достъп до имота, както и пътя да не се разорава до имота, но това винаги се спирало с някаква цел и за да минат сроковете. Твърди и че поради грешка имотът му бил включен за обработване за 2014г. Твърди и че със заявление от 10.05.16г. е поискал достъп до пътя, но до момента няма отговор. За да запази ПУП е започнал процедура със скица за проучване и проектиране, за която му казали, че е безсрочна и която има презаверка от 14.03.18г. Твърди и че за всичко това има и комбинирана скица №15/1138 от 11.09.18г. за виза за навес и е представил конструктивно становище при гл.архитект. Твърди, че не му е предоставено право на достъп до път, за да влиза в имота си, който е обработван без негово съгласие и без да му е заплащано за това, а той е заплащал за имота данъци и такса смет. В с.з., чрез процесуалния си представител адв.П. твърди, че административният орган няма основание да откаже издаване на разрешение за поставяне в собствения му имот на преместваем обект. Твърди, че от преписката е видно, че имотът няма земеделски характер, за него се плащат данъци и такси, а действието на комисията по чл.17 не е отпаднало, а дори да се приеме, че земята има замеделски характер, то на основание чл.2 от Наредба 19 от 2012г. е допустимо дори изграждане на постройка, а не само преместваем обект на земя до 10 дка, какъвто е процесният имот. Моли да бъде отменен оспореният акт и да му бъдат присъдени направените по делото разноски.

Ответната страна–кмета на община Аксаково, чрез процесуалния си представител ю.к. Ю., оспорва жалбата. Твърди, че писмото, което се оспорва, има само уведомителен характер, поради което не е налице годен за оспорване административен акт. Счита, че от събраните по делото доказателства безспорно е установено, че жалбоподателят не е представил необходимите документи за издаване на разрешение за поставяне на преместваем обект, съгласно изискванията на чл.56 ал.2 ЗУТ и чл.59б ППЗОЗЗ, както и че решение №4 от 15.06.10г. на комисията по чл.17 ал.1 ЗОС е изгубило правно значение и земята, включена в имота, в който се иска поставяне на преместваем обект е земеделска. Моли производството по делото да бъде прекратено като недопустимо, а в условията на евентуалност жалбата да бъде отхвърлена. Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, съобразно представения списък на разноските.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото и становищата на страните, административният съд приема за установено от фактическа страна следното:

Обжалва се отказ на кмета на община Аксаково да издаде разрешение за поставяне на ПО-фургон с площ от 20 кв.м. и предназначение-обслужване по ПУП-охраняем обект в собствения на жалбоподателя имот, представляващ ПИ с идентификатор 37099.45.116 по КККР-с.Кичево, обективиран в писмо изх.№УТ7-15/5 от 29.08.2019г. на кмета на община Аксаково.

От заявление вх. № УТ7-15/08.05.2018 г. се установява, че е подадено от жалбоподателя за издаване на разрешение за поставяне на преместваем обект за срок от 10 г. в частен имот- ПИ с идентификатор 37099.45.116 с площ 9301 кв.м. и предназначение: начин на трайно ползване – за друг вид производствен, складов обект, находящ се в м.Куру дере, с.Кичево, община Аксаково. Към заявлението е приложен нот.акт №84/06.03.2008г., съгласно който жалбоподателят е придобил чрез покупко-продажба поземлен имот- нива, цялата с площ от 9301кв.м., находящ се в землището на с.Кичево, община Аксаково, област Варна, м.“Куру дере“, съставляващ имот №045116, ЕКАТТЕ37099, с описани категория на земята и граници. Приложена е и скица №15-162230/16.03.2018г. за ПИ с идентификатор 37099.45.116, находящ се в с.Кичево, общ.Аксаково, обл.Варна по КККР, одобрени със заповед №РД-18-57/05.07.16г., с адрес на ПИ-м.Куру дере, площ – 9301кв.м., трайно предназначение на територията- урбанизирана, начин на трайно ползване- за друг вид производствен, складов обект, номер по предходен план- 045116, собственик – жалбоподателят с нот. акт № 84/2008г. Приложена е и декларация по чл.17 от Наредба за определянето и администрирането на местни такси и цени на услуги на територията на община Аксаково, относно определяне размера на ТБО за временно преместваеми обекти.

Съгласно протокол №5 от заседание на назначената със заповед №24/09.01.18г., допълнена и изменена със заповед № 228/04.04.18г., на кмета общинска експертна комисия, проведено на 23.05.2018г. се установява, че по т.11 е разгледано заявлението на Г.К., като комисията е констатирала, че в подаденото заявление липсват данни за преместваемия обект /описание, площ и предназначение/ и снимка или друг вид визуализация на обекта. След извършена служебна проверка комисията е установила, че за имота няма издадено разрешение за строеж и заверен протокол за откриване на строителна площадка, поради което предвид разпоредбата на §27, ал.3, т.2 от ПЗР на ЗИД на ЗОЗЗ решението за промяна на предназначението е загубило правно действие. Комисията е взела решение да се уведоми заявителят, че следва в срок от 6 месеца от съобщението да представи заявление с коректно попълнени данни за преместваемия обект/описание, площ, предназначение/; снимка или друг вид визуализация на обекта; решение по чл.59б от ППЗОЗЗ на комисията по чл.17 ал.1 ЗОЗЗ. За констатациите на комисията и решението й на жалбоподателя е изпратено уведомление изх.№УТ-15/1/22.06.18г.

Със заявление вх. № УТ7-15/2/26.06.2018 г. жалбоподателят е поискал издаване на разрешение за поставяне на преместваем обект- фургон с площ от 20 кв.м. и предназначение – обслужване по ПУП- охраняем обект, като е посочил, че е допълнение към заявление вх.№УТ7-15/08.05.2018г. Посочено е, че се представят допълнителни документи от ОД“Земеделие“ за имота, 4 бр. снимки на обекта.

Съгласно решение №4 от 15-17 юни 2010г. на комисията по чл.17 ал.1 т.1 ЗОЗЗ при ОД“Земеделие“-Варна, същата е взела решение: на основание чл.24 ал.2 ЗОЗЗ и чл.41 ал.1 ППЗОЗЗ променя предназначението на земеделска земя, собственост на физически и юридически лица, за нуждите на собствениците, както следва: по т.168- на 9301 кв.м. земеделска земя, в т.ч.ІV категория- 6657кв.м. и ІІІ кат.-2644кв.м., неполивна, собственост на Г.К. за изграждане на обект:“Производствено-складова дейност и офиси“ в землището на с.Кичево, общ.Аксаково, м.“Куру дере“, имот №0145116, при граници и съседи, посочени в приложената скица и влязъл в сила ПУП. В решението е посочено и че с оглед нормалното изграждане и функциониране на обекта, следва да се проведат процедури по промяна на предназначението на полския път, осигуряващ достъп до имота. Посочено е и собственикът на земята да отнеме и оползотвори хумусния пласт от площадката и да заплати посочената такса.

С писмо изх.№ АУ-42-54/1/12.02.18г. на Началника на Общинска служба по земеделение- Аксаково е препратено по компетентност писмо от К. - собственик на имот № 045116 с площ 9,301 дка в землището на с.Кичево, с което е поискано предприемане на действия по осигуряване на достъп до имота, който представлява урбанизирана територия с начин на трайно ползване „друг вид производствен, складов обект“ и не е включен в заповед №17-17-45/02.10.17г., с която са разпределени масивите за ползване в землището, като е указано в 3-дневен срок от получаване на писмото да бъде извършена проверка на място, а за резултатите от същата да бъде съставен констативен протокол и да бъде уведомен К.. Съгласно писмо от 30.03.2018г. началникът на Общинска служба по земеделие-Аксаково е уведомил жалбоподателя, че в изпълнение на писмото на Директора на ОД“Земеделие“ и във връзка с подаденото заявление, в което се твърди, че имот № 045116 по картата на възстановената собственост /КВС/ в землището на с.Кичево, общ.Аксаково, обл.Варна, идентичен на имот с идентификатор 37099.45.116 по кадастралната карта на с.Кичево, общ.Аксаково, обл.Варна се ползва неправомерно като фактически се възпрепятства и достъпът до същия, служители на Общинска служба по земеделие - гр.Аксаково са извършили проверка по документи и на място. При проверката е констатирано, че съгласно КВС имот №045116 с площ 9.301 дка, в местност „Куру дере” е собственост на Г.Х.К., с начин на трайно ползване - „производствен терен” - решение на комисията по чл.17, ал.1, т.1 от ЗОЗЗ- -№4/15.06.2010г.; съгласно скица на СГКК - Варна, издадена на 18.07.2017г. имотът е с идентификатор 37099.45.116 и начин на трайно ползване – „За друг вид производствен, складов обект”; съгласно сключеното доброволно споразумение за ползване на масивите в землището на с.Кичево за стопанската 2017/2018г., утвърдено на основание чл.37в, ал.4 от ЗСПЗЗ със Заповед № 17-17-45/02.10.2017г. на Директора на ОД „Земеделие” Варна имотът не е включен в масив за ползване, но граничи с масив, определен за ползване от „Черноморско зърно”ЕООД. С писмото жалбоподателят е уведомен, че от извършената проверка на място е установено, че имотът не се обработва; съгласно одобрената с посочената заповед карта на ползването на землището предвидените пътища за осъществяване на достъп до имота са с №№045220 и 045221, които не се обработват, а трайните знаци на терена за обозначаване границите на имот № 045116 са видими и ненарушени с изключение на един бетонен стълб. Относно питането на жалбоподателя за заплащане за ползването на имота, му е отговорено, че общинската служба по земеделие няма правомощия относно отношенията между ползвателите и собствениците на имоти. Към писмото е приложен и протокол от извършената проверка на състоянието и ползването на имот № 045116 по КВС в землището на с.Кичево, община Аксаково.

Съгласно протокол №6 от заседание на назначената от кмета ОЕК, проведено на 04.07.2018г. се установява, че по т.15 е разгледано заявлението на Г.К., като комисията е констатирала, че заявителят е представил заявление с коректно попълнени данни за преместваемия обект с вх.№УТ7-15/2/26.06.18г.; снимка на преместваемия обект; писмо от ОД „Земеделие”-Варна с изх.№ АУ43-54/12.02.18г.; писмо от ОС”Земеделие”-Аксаково с изх.№ РД-05-231/1/30.03.18г. с протокол от извършена проверка относно имот № 045116 по КВС в землището на с.Кичево и писмо от ОД „Земеделие” с изх.№ АУ-42-54/4/17.04.18г. и е взела следното решение: не е изпълнено предходно решение на комисията за представяне на решение по чл.59б от ППЗОЗЗ на комисията по чл.17 ал.1 ЗОЗЗ. За решението на жалбоподателя е изпратено по пощата с обратна разписка уведомление изх.№ УТ7-15/3/07.08.18г. на постоянен и настоящ адрес-***, като съгласно отбелязването на обратната разписка- не е потърсено.

С възражение от 04.04.19г. жалбоподателят е възразил пред кмета на община Аксаково във връзка с отговора, който е получил по заявлението вх.№ 9400-211/2/22.01.2019г. и е направил искане да получи разрешително за навес и преносим обект фургон за охрана.

Съгласно протокол №4 от заседание на назначената от кмета ОЕК, проведено на 19.04.2019г. се установява, че по т.6 е разгледано възражението на Г.К. относно взети решения от ОЕК в т.11 от протокол №5/23.05.18г. и т.15 от протокол №6/04.07.18г., касаещи предоставяне на решение по чл.59б от ППЗОЗЗ на комисията по чл.17 ал.1 ЗОЗЗ, като е взето решение комисията да се произнесе след извършване на служебна проверка за валидността на решение на комисията по чл.17 ал.1 т.1 ЗОЗЗ- №4/15.06.2010г. За взетото решение е изпратено уведомление на жалбоподателя по пощата, което също се е върнало като непотърсено- съгласно обратната разписка.

С писмо изх.№ 2400-239/05.07.19г. кметът на община Аксаково е изискал актуална информация от Директора на ОД”Земеделие”-Варна въз основа на посоченото в писмото и разпоредбите на чл.24 и §27 ал.3 т.2 ПРЗ на ЗИД на ЗОЗЗ относно начина на трайно ползване на имота и валидността на решение №4/15.06.2010г. В писмото е посочено, че във връзка с постъпили заявления с вх.№УТ7-15/08.05.2018 г., вх. № УТ7-15/2/26.06.2018г. и № Ж-59/04.04.2019 г. от Г.Х.К., с искане за издаване на разрешение за поставяне на ПО - фургон, с площ 20 кв.м., с предназначение: обслужване по ПУП - охраняем обект, в собствен имот, представляващ ПИ с идентификатор 37099.45.116 по КККР на с. Кичево, община Аксаково, област Варна /045116 по КВС/ е извършена служебна проверка, при която е установено, че с Решение №30.31/23.02.2010г. на Общински съвет - Аксаково е одобрен подробен устройствен план - план за застрояване /ПУП-ПЗ/ за ПИ 045116 по КВС на землище с.Кичево, с цел отреждането на имота за „производствено-складова база за пластмасова дограма, автосервиз, паркинг, офис сграда и шоурум за автомобили”, като предназначението на ПИ №045116 по КВС на землище с.Кичево, общ.Аксаково е променено за производствен терен с решение №4/15.06.2010г. на Комисията по чл.17, ал.1, т.1 от ЗОЗЗ при ОД „Земеделие” - Варна, но в община Аксаково няма информация за датата на влизане в сила на решението. Посочено е, че към момента за имота няма издадено разрешение за строеж и заверен протокол за откриване на строителна площадка.

          В отговора- изх.№ РД-12-02-716-1/08.07.2019г., директорът на ОД”Земеделие”-Варна е уведомил кмета на община Аксаково, че след извършена проверка е установено, че Решение №4/15.06.2010г. за промяна предназначението на земеделска земя за неземеделски нужди, включена в имот № 043116 в землището на с.Кичево, община Аксаково е влязло в сила на 14.12.2010г., съгласно вносна бележка за платена такса по чл.30 ЗОЗЗ; за решението не са налице разпоредбите на §27, ал.3, т.2 от ПЗР към ЗИД на ЗОЗЗ, относно запазване на неговата валидност, тъй като в 6 - годишния срок от влизането в сила на този закон /до 25.05.2017г./ в имота не е започнало изграждането на обекта. Посочено е, че от Общинската администрация –Аксаково, от собственика или инвеститора до момента не е постъпило уведомление по чл.64а, ал.5 и 6 от ППЗОЗЗ за спазване на законовите разпоредби и започване на строителството в указания срок, предвид което в регистъра на решенията за промяна предназначението на земеделските земи, за състоянието на решението е отразено „изгубено правно действие”, предвид което земята, включена в имота към момента е земеделска; територията, в която попада имота е урбанизирана, тъй като за същата има влязъл в сила ПУП, който не е обвързан със срока на валидност на решението. В писмото е посочено и че тъй като решението на комисията е издадено до 25.05.2011г., същото отговаря на условията да бъде потвърдено по реда на §30 на ЗИД на Закона за посевния и посадъчния материал. След получаване на решението за потвърждение сроковете за валидност на решението са съгласно чл.24 ал.5 ЗОЗЗ. За имот №045116 по КВС/ идентификатор 37099.45.116 по КК/ не е постъпвало искане за потвърждаване на решението, поради което не е налице валидно решение за промяна предназначението на земеделска земя за неземеделски нужди и строителни книжа не следва да бъдат издавани.

          От протокол №8 /12.07.2019г. от заседанието на назначената със заповед №114/22.02.19г. ОЕК се установява, че по т.8 са разгледани заявленията на жалбоподателя за издаване на разрешение за поставяне на ПО - фургон, с площ 20 кв.м и предназначение - обслужване по ПУП - охраняем обект, в частен имот, представляващ ПИ с идентификатор 37099.45.116, трайно предназначение на територията: урбанизирана, НТП: за длуг вид производствен, складов обект, местност „Куру дере” по КККР на с. Кичево, община Аксаково, целият с площ 9301 кв.м, съгласно нотариален акт за продажба на недвижим имот № 84/2008 г. и скица № 15-162230-16.03.2018 г., издадена от СГКК - Варна, за срок от 10 /десет/ години. Предвид решението по т. 6 от Протокол № 4/19.04.2019 г. комисията да се произнесе след извършване на служебна проверка за валидността на решение на комисията по чл.17, ал.1, т.1 от 3033-№4/15.06.2010 г. след извършена служебна проверка, МЗХГ ОД „Земеделие” Варна с писмо изх. № РД-12-02-716-1/08.07.2019г. уведомява, че решение на комисията по чл.17, ал.1, т.1 от ЗОЗЗ -№ 4/15.06.2010 г. за промяна предназначението на земеделска земя за неземеделски нужди, включена в имот № 045116 в землището на с. Кичево, община Аксаково, е изгубило правно действие, предвид което, земята включена в имота, към настоящия момент е земеделска. Предвид горното, комисията е взела решение, че разрешение за поставяне на ПО – фургон в собствения на жалбоподателя имот не може да бъде издадено по представените към момента документи, тъй като решение на комисията по чл.17, ал.1, т.1 от ЗОЗЗ - № 4/15.06.2010 г. е изгубило правно действие, поради което следва да се уведоми писмено заявителят, че комисията ще се произнесе след представяне на влязло в сила Решение по чл. 59б от ППЗОЗЗ на комисията по чл. 17, ал. 1 от ЗОЗЗ, тъй като решение № 4/15.06.2010 г. на комисията е изгубило правно действие; ситуационна схема за поставяне, определяща пространственото разположение, вида, типа, размерите и предназначението на обекта и обяснителна записка, съдържаща: описание на обекта /в т.ч. площ, материали/ и начин на закрепване, в случай че има такова, изготвени от правоспособен проектант или типов проект, придружен с декларация за характеристиките на обекта, издадена от производителя въз основа на протоколи от изпитване или изчисления и/или сертификат за система за управление на качеството, и/или на документи, удостоверяващи съответствие с техническите изисквания на нормативните актове.

С писмо изх.№ УТ7-15/5 от 29.08.2019г. кметът на община Аксаково е уведомил жалбоподателя за взетите решения от ОЕК и че исканото разрешение за поставяне на ПО не може да бъде издадено по представените документи, тъй като решението на комисията по чл.17 ал.1 т.1 ЗОЗЗ - №4/15.06.2010г. е изгубило правно действие. Посочено е и че комисията ще е произнесе след представяне на влязло в сила Решение по чл. 59б от ППЗОЗЗ на комисията по чл.17, ал.1 от ЗОЗЗ, тъй като решение № 4/15.06.2010 г. е изгубило правно действие и на ситуационна схема за поставяне, определяща пространственото разположение, вида, типа, размерите и предназначението на обекта и обяснителна записка, съдържаща: описание на обекта /в т.ч. площ, материали/ и начин на закрепване, в случай че има такова, изготвени от правоспособен проектант или типов проект, придружен с декларация за характеристиките на обекта, издадена от производителя въз основа на протоколи от изпитване или изчисления и/или сертификат за система за управление на качеството, и/или на документи, удостоверяващи съответствие с техническите изисквания на нормативните актове. Уведомлението е връчено на жалбоподателя на 03.09.19г.

Представени са и заповедите, с които са определени членовете на общинската експертна комисия и задачите им.

От жалбоподателя е представена скица от 30.05.2016г. за проучване и проектиране за имот №045116, предвиден по ПУП-ПЗ за „производствено –складова база за пластмасова дограма, автосервиз, паркинг, офис сграда и шоурум за автомобили”; скица №К03858/17.05.2016г. за имот 045116 в землището на с.Кичево, общ.Аксаково, собственост на жалбоподателя, с площ 9,301 дка, начин на трайно ползван- производствен терен; комбинирана скица №15/1138/11.09.2018г. –виза за навес в имот ПИ с идентификатор 37099.45.116. Съгласно писмо изх.№ПО-10-86-1/05.08.2019г. директорът на ОД”Земеделие”-Варна е уведомил жалбоподателя, че решение № 4/15.06.2010г. за промяна предназначението на земеделска земя за неземеделски нужди е влязло в сила на 14.12.2010г., като от Общинска администрация –Аксаково до момента не е постьпило уведомление по чл.64а, ал.5 и 6 от ППЗОЗЗ за спазване на законовите разпоредби и започване на строителството в указания срок, съгласно разпоредбите на §27, ал.3, т.2 от ПЗР към ЗИД на ЗОЗЗ, в който е указано, че за да запази решението за промяна предназначението своята валидност е необходимо в 6 - годишния срок от влизането в сила на този закон /до 25.05.2017г./ да бъде започнато строителството в имота, иначе решението губи правно действие. Посочено е, че територията, в която попада имотът е урбанизирана, тъй като за същата има влязъл в сила ПУП, който не е обвързан със срока на валидност на решението, а във връзка с искането в подаденото заявление да бъде потвърдена промяната на предназначението на земята с цел застрояване са приложени извадки от ЗИД на Закона за посевния и посадъчния материал и от ЗИД на ЗОЗЗ в частта за потвърждаване на решение за промяна предназначеие на земеделска земя. Представени са и заявление от жалбоподателя до кмета на община Аксаково с посочена дата 23.12.16г., с което са посочени други подадени от него заявления за осигуряване на достъп до имота му, като се иска отмяна/корекция/ за неправилно взет данък смет. Приложено е и възражение с дата 04.04.2019г., което представлява част от административната преписка и е описано по-горе. Съгласно представените в с.з. приходни квитанции жалбоподателят е заплатил такса битови отпадъци за имот-земя в с.Кичево за 2016г., 2017г.и 2018г. на 28.05.19г. и за 2019г.-вноски за данък недвижими имоти за имот-земя в с.Кичево на 17.12.19г. Представено е и писмо от началника на отдел „Местни данъци и такси” при община Аксаково, с което е уведомил жалбоподателя, че съгласно подадената от него декларация по чл.14 ЗМДТ за имот 045116, имотът е посочен като земя с променено предназначение „производствено –складова дейност и офиси”, имотът попада извън районите на организирано сметосъбиране и сметоизвозване, като дължимите ДНИ и ТБО са коректно определени, съобразно действащите през годната ставки, приети от ОбС-Аксаково.

При така изложената фактическа обстановка съдът приема от правна страна следното:

Жалбата е подадена от надлежна страна и в срок, поради което оспорването пред съда е допустимо. Искането за издаване на разрешение за поставяне на преместваем обект е подадено от собственика на имота. В оспореният акт не е  посочен срок за обжалването му, като жалбата е подадена в срока по чл.140 АПК.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

При преценка на законосъобразността на оспорения административен акт, на основание чл.168 от АПК, съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 АПК. Съдът е длъжен да извърши проверка издаден ли е същият от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалоправните предпоставки за издаването му и съобразен ли е с целта на закона.

В случая е подадено заявление за издаване на разрешение за поставяне на преместваем обект за срок от 10г. в частен имот- ПИ с идентификатор 37099.45.116 с площ от 9301 кв.м. и предназначение: начин на трайно ползване- за друг вид производствен, складов обект, находящ се в м.Куру дере, с.Кичево, общ.Аксаково. Допълнително е уточнено, че искането е за издаване на разрешение за поставяне на ПО- фургон с площ от 20 кв.м. и предназначение –обслужване по ПУП-охраняем обект.

Съгласно чл.56 ал.1 ЗУТ /в редакцията му към датата на подаване на заявлението/ върху поземлени имоти могат да се поставят преместваеми увеселителни обекти и преместваеми обекти за търговски и други обслужващи дейности - павилиони, кабини, маси, зарядни колонки за електрически превозни средства, както и други елементи на градското обзавеждане /спирки на масовия градски транспорт, пейки, осветителни тела, съдове за събиране на отпадъци, чешми, фонтани, часовници и други/, а съгласно ал.2 за обектите по ал. 1 се издава разрешение за поставяне по ред, установен с наредба на общинския съвет, а за държавни и общински имоти - и въз основа на схема, одобрена от главния архитект на общината. За държавните имоти схемата се одобрява след съгласуване със съответната централна администрация, която стопанисва имота, а в останалите случаи - с областния управител.

          Съгласно цитираната разпоредба, включително и в действащата й към настоящия момент редакция, разрешението за поставяне се издава по ред, установен с наредба на общинския съвет, в случая Наредба за разполагане на преместваеми обекти, елементи на градското обзавеждане и рекламно-информационни елементи, приета от ОбС-Аксаково на основание чл.56 ал.2 ЗУТ. Съгласно чл.4 ал.3 от наредбата в поземлени имоти, които не са общинска собственост преместваеми обекти се поставят след представяне на скица – предложение изготвена от възложителя /върху копие от актуална скица на имота. Съгласно ал.4 скицата с указан начин на поставяне определя пространственото разположение на преместваемия обект в урегулиран поземлен имот и неговия вид, размер и функция, както и проекти за мероприятия за осигуряване на прилежащата инфраструктура и благоустрояване, в зависимост от функцията на обекта. Общата квадратура на ПО и застроените до момента обекти в имота не може да надвишават допустимите норми на застрояване посочени с устройствените параметри на зоната, в която се намира имота. Преместваемите обекти се разполагат при спазване изискванията на ЗУТ и Наредба № 7 от 22.12.2003г. за правила и нормативи за устройство на отделни видове територии и устройствени зони. Съгласно чл.7 заявленията се подават до кмета на общината и към тях се прилагат посочените в разпоредбата документи. Съгласно чл.9 от наредбата поставяне на преместваеми обекти се извършва въз основа на разрешение за поставяне, което се издава от кмета на общината или упълномощено от него длъжностно лице в 14-дневен срок от одобряване на протокола на комисията по чл.9 ал.2. Комисията е постоянно действащ орган, съгласно ал.2. Отказите се постановяват с мотивирана заповед.

В случая комисията по чл.9 ал.2 от наредбата е разгледала заявлението, като при служебна проверка е установила, че за имота няма издавано разрешение за строеж и заверен протокол за откриване на строителна площадка, поради което предвид разпоредбата на §27 ал.3 т.2 ПРЗ на ЗИД на ЗОЗЗ решението за промяна предназначението на комисията по чл.17 ал.1 ЗОЗЗ е загубило правно действие. Въз основа на решението на комисията с оспореният акт кметът на общината е отказал издаване на исканото разрешение.

Обжалваният акт е издаден от компетентен орган, отговаря на формалните изисквания на чл.59 от АПК, относно неговата форма и съдържание и е издаден при спазване на изискванията на процесуалния закон, съобразен е с материалния закон.

Спорът между страните е относно приложението на разпоредбата на §27, ал.3, т.2 от ПЗР към ЗИД на ЗОЗЗ.

Жалбоподателят твърди, че решението за промяна предназначението не е загубило правно действие.

Същият, съгласно нот.акт №84/2008г. е придобил поземлен имот-нива с площ от 9301кв.м., находящ се в землището на с.Кичево, община Аксаково. Не се спори, че с Решение №30.31/23.02.2010г. на Общински съвет - Аксаково е одобрен подробен устройствен план - план за застрояване /ПУП-ПЗ/ за ПИ 045116 по КВС на зембище с.Кичево, с цел отреждането на имота за „производствено-складова база за пластмасова дограма, автосервиз, паркинг, офис сграда и шоурум за автомобили”, както и че предназначението на ПИ №045116 по КВС на землище с.Кичево, общ.Аксаково е променено за производствен терен с решение №4/15.06.2010г. на Комисията по чл.17, ал.1, т.1 от ЗОЗЗ при ОД „Земеделие” – Варна.

Съгласно разпоредбата на §27, ал.3, т.2 от ПЗР към ЗИД на ЗОЗЗ когато към влизане в сила на този закон, решението за промяна предназначението на земеделска земя не е отменено по чл.35 с влязъл в сила административен акт или с акт на съда, то запазва действието си в следните срокове: т.2 до изтичане на 6-годишен срок от влизането в сила на този закон-когато изграждането на обекта не е започнало. Цитираната разпоредба е обнародвана в ДВ бр.39 от 2011г. и е в сила от 24.05.2011г., следователно 6-годишният срок по т.2 изтича на 24.05.2017г. По идентичен начин са уредени отношенията и в разпоредбата на чл.24 от ЗОЗЗ, като съгласно ал.5, в сила от 24.05.2011г., решението за промяна предназначението на земеделска земя губи правното си действие, когато в 6-годишен срок от влизане в сила на решението за промяна на предназначението, изграждането на обекта не е започнало/т.3/.

За да бъде спазено изискването на §27, ал.3, т.2 от ПЗР към ЗИД на ЗОЗЗ, респективно чл.24, ал.5, т.3 от ЗОЗЗ е необходимо да бъде започнат строеж в имота, което се удостоверява със съставяне на протокол за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво на строежа по аргумент от чл.157 ЗУТ. Изграждането на обекта се счита за започнало, когато са изпълнени разпоредбите на чл.157 ал.1 ЗУТ, съгласно чл.64а ал.2 ППЗОЗЗ.

Съгласно чл.157, ал.1 от ЗУТ за начало на строежа, съобразно издаденото разрешение за строеж се счита денят на съставяне на протокола за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво.

В случая е безспорно установено, че за имота не е издавано разрешение за строеж, не са издавани и протоколи за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво. Не са налице доказателства, а и не се твърди изграждането на строеж. Жалбоподателят се позовава на издадената му скица- виза за навес, но издаването й не поставя началото на строеж по смисъла на чл.157 ЗУТ.

Твърденията на жалбоподателя относно неосигурен достъп до път са неотносими в настоящото производство, по отношение на исканото разрешение за поставяне на ПО, а следва да бъдат направени в производство за оспорване на отказ за осигуряване на път, в случай, че не е налице такъв достъп. Жалбоподателят твърди и че със заявление от 2016г. е поискал достъп до път, но до момента не е получил отговор. В случай, че е налице мълчалив отказ по такова заявление, жалбоподателят е следвало да го оспори по съответния ред.

Обстоятелствата дали са плащани ДНИ и ТБО за имота и дължими ли са те са относими в производство по оспорване на определените от съответните компетентни лица при звеното за местни приходи при община Варна със съответния акт данък недвижими имоти и такса битови отпадъци.

По реда на цитираната от процесуалния представител на жалбоподателя Наредба  №19 от 15.10.2012г. за строителство в земеделски земи без промяна на предназначението им се издава разрешение за строеж, а не за поставяне на преместваеми обекти по чл.56 ал.2 ЗУТ. Редът и условията за издаване на разрешение за поставяне на преместваеми обекти, съгласно чл.56 ЗУТ е уреден в наредбата на ОбС-Аксаково.

Законодателят е предвидил и ред за потвърждаване на издаденото решение за промяна предназначениет, а именно в §30 от ЗИД на ЗППМ. Заинтересованото лице подава мотивирано заявление до комисията по чл.17 ал.1 ЗОЗЗ, като прилага към него посочените в §30 ал.1 документи. Комисията се произнася в едномесечен срок от постъпването му, като решението й може да се обжалва по реда на АПК.

В случая не са налице условията за издаване на исканото разрешение за поставяне на преместваем обект. Не е налице решение на комисията по чл.17 ал.1 ЗОЗЗ, тъй като издаденото от 2010г. е загубило своето правно действие. Същото не е потвърдено по съответния ред. Не е представена и ситуационна схема за поставяне, определяща пространственото разположение, вида, типа, размерите и предназначението на обекта и обяснителна записка.

Предвид горното, съдът намира, че обжалваният акт е законосъобразен и правилен, жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

Предвид изхода на спора и направеното искане, на ответната страна следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 200лв.

Водим от гореизложеното, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Г.Х.К., адрес-*** против отказ на кмета на община Аксаково да издаде разрешение за поставяне на ПО-фургон с площ от 20 кв.м. и предназначение-обслужване по ПУП-охраняем обект в собственият му имот, представляващ ПИ с идентификатор 37099.45.116 по КККР-с.Кичево, обективиран в писмо изх.№УТ7-15/5 от 29.08.2019г. на кмета на община Аксаково.

ОСЪЖДА Г.Х.К.,ЕГН ********** ***  юрисконсултско възнаграждение в размер на 200лв.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщението на страните.

 

                                                                              СЪДИЯ: