Решение по дело №204/2022 на Районен съд - Девин

Номер на акта: 17
Дата: 10 март 2023 г.
Съдия: Илияна Росенова Ферева - Зелева
Дело: 20225410100204
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 21 юли 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 17
гр. Девин, 10.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДЕВИН в публично заседание на девети февруари
през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Илияна Р. Ферева - Зелева
при участието на секретаря Диана Ал. Стоева
като разгледа докладваното от Илияна Р. Ферева - Зелева Гражданско дело №
20225410100204 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 37и, ал. 8 във връзка с ал.6 Закона
за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСП33), във връзка §19,
ал.1 ЗИД АПК (ДВ, бр. 39 от 2011 г.) и чл.145 и следващи АПК. Образувано е
по жалба от Д. Д. А., с ЕГН **********, от с. Б., общ. Б., обл. Смолян, ул. П.
№ *, чрез пълномощник адв. Б. К., съдебен адрес гр. С., ул. Д. П. № *, ет. *
против Протокол от 12.05.2022г. на Комисията по чл.37и, ал.6 ЗСПЗЗ,
назначена със заповед № 4/13.01.2022г. на Кмета на Община Борино, област
Смолян в частта за извършеното разпределение на пасищата, мерите и
ливадите от Общинския поземлен фонд ( ОПФ) в землището на с. Б., за
участие в което жалбоподателят е подал Заявление с вх. № 603/16.02.2022г. и
същият не е допуснат до разпределение на площите от ОПФ за землище Б.
като незаконосъобразен, издаден при съществено нарушение на
административно производствените правила и в противоречие с материално
правни разпоредби и му присъди сторените разноски по делото.
В жалбата поддържа твърдения за незаконосъобразност на
обжалвания Протокол от 12.05.2022г. на Комисията по чл.37и, ал.6 от ЗСПЗЗ,
назначена със Заповед № 4/13.01.2022г. на Кмета на Община Борино, с който
е било извършено разпределение на имотите от общинския поземлен фонд с
начин на трайно ползване - пасища, мери и ливади, определени с Решение №
222 по Протокол № 30/29.12.2022г. на Общински съвет - Борино за всеки
собственик/ползвател на животновъдни обекти с пасищни селскостопански
животни по реда на чл.37и, ал.6 и 7 от ЗСПЗЗ.
Протоколът от 12.05.2022г. не е бил обявен, съгласно
изискванията на чл.37и, ал.8, изр. първо от ЗСПЗЗ - протоколът по ал.6 или по
ал.7 се обявява в кметството и се публикува на интернет страницата на
общината и може да се обжалва по отношение на площта на разпределените
имоти в 14-дневен срок пред районния съд. Жалбоподателят е узнал за
1
извършеното разпределение едва след подадено заявление за достъп до
информация по реда на ЗДОИ като е получил препис на 08.07.2022г. Твърди
още, че е регистриран земеделски производител, който по силата на Договор
№ 47/03.02.2017г., сключен с Община Борино, обл. Смолян е ползвал под
наем общински мери, пасища и ливади, определени за индивидуално
ползване, при спазване условията на чл.37и, във връзка с чл.24а, ал.2, т.6 от
ЗСПЗЗ, за срок от 5 стопански години на собственици или ползватели на
животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни, регистрирани в
Интегрираната информационни система на БАБХ, съобразно броя и вида на
регистрираните животни. На 16.02.2022г. в срока по чл.37и, ал.5 ЗСПЗЗ е
подал Заявление с вх.№ 603 за участие в новото разпределение за ползваните
с Договор №47/03.02.2017г. зем. земи от ОПФ, на което разпоредбата на
чл.37и, ал.6, изр. второ ЗСПЗЗ му дава предимство като ползвател на същите
по договора от 2017г. С обжалвания протокол от 12.05.2022г. комисията по
чл.37и, ал.6 ЗСПЗЗ е извършила разпределение на пасищата, мерите и
ливадите от ОПФ в землището на с. Б., а той като заявител за участие в
процедурата не е допуснат с решение на комисията на „ Дж. Дж. А. да не се
предоставя зем. земя от ОПФ, поради неизпълнение на задълженията му като
наемател, съгласно клаузите на Раздел II от Договор № 47/03.02.2017г. през
предходните две стопански години 2019/2020 и 2020/2021г.
Протоколът за окончателното разпределение на имотите, съгласно
разпоредбата на чл.37и, ал.6, изр. последно от ЗСПЗЗ при наличие на
необходимите площи се съставя в срок до 1 май, а протоколът на комисията е
с извършено разпределение на 12.05.2022г., в нарушение на закона по
отношение срока на съставяне на протокола.
В оспорения административен акт не са посочени фактическите
основания за извършеното разпределение, съгласно чл.37и, ал.4 ЗСПЗЗ – не
съдържа конкретните факти, които обосновават, че съответният заявител има
право да участва в извършваното разпределение. Жалбоподателят няма право
да участва в разпределението за землище Б., без изложени конкретни
фактически основания съгласно изискванията на чл.59, ал.2, т.4 от АПК,
което е пречка да се извърши проверка за съответствие на разпределението с
материално правната разпоредба на чл.37, ал.4 от ЗСПЗЗ. Непосочването на
фактически основания за издаване на оспорения административен акт води до
неговата материалната незаконосъобразност, така и до противоречието му с
целта на закона.
В съдебно заседание жалбоподателят, чрез адв. К., поддържа
доводите си за незаконосъобразност на Протокола от 12.05.2022г., поради
съставянето му след като е бил изтекъл законния срок по чл.37и ал.6, изр.
последно ЗСПЗЗ (01.05). Извършеното разпределение от комисията по чл.37и,
ал.6 ЗСПЗЗ без участие на жалбоподателя при подадено от него заявление в
срока чл.37и, ал.5 ЗСПЗЗ е извършено, без да са изложени конкретни
фактически основания за взетото решение в нарушение на чл.59, ал.2, т.4
АПК, поради което обжалваният акт противоречи на материално правните и
административно-производствените правила за неговото издаване.
Ответникът, чрез адв. Св. Н. оспорва жалбата с доводи, че
представените от жалбоподателя „скрийншотове“ не са валидно
доказателствено средство относно означената първа дата в тях 13.07, към
2
която е изтекъл срока за обжалване на процесния административен акт.
Съгласно представени по делото протоколи за обявяване, това е извършено на
13.05., от която дата е започнал да тече 14 дневният срок и е изтекъл на 27.05.
Жалбата е депозирана след изтичане на срока за обжалване, предвид
публикуване на протокола на сайта на общината или на таблото за обявяване
на 13.05.2022г. Последвалото публикуване през месец август, не е основание
за възстановяване на пропуснатият срок от жалбоподателя за обжалване.
Съдът, прие от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е процесуално допустима. Постъпила е лице имащо
право на жалба, съгласно чл.37и ал.8 ЗСПЗЗ, изпратена по пощата на
20.07.2022г., в срока по чл.37и ал.8 ЗСПЗЗ, считано от 07.07.2022г. ( писмо
изх.№ 2233/07.07.2022г. на Кмета на Община Борино до Областен управител
на Област Смолян), с което е изпратен Протокол по чл.37и ал.6 ЗСПЗЗ за
разпределение на пасища мери и ливади от ОПФ.
Процесният протокол от 12.05.2022г. на комисията по чл.37и ал.6
ЗСПЗЗ от разпределение на имотите от Общински поземлен фонд (ОПФ) е
бил обявен на 02.08.2022г., в 17:56 часа, поради което срокът за неговото
обжалване е започнал да тече съгласно чл.37и ал.(8) ЗСПЗЗ от датата на
обявяването на интернет страницата на общината. Съдът приема, че датата на
обявяване е установена от вещото лице по изслушаната съдебно-техническа
експертиза, според която до 21,07.2022г. (датата на образуване на настоящото
дело) на IP-адреса на Община Борино, област Смолян, в раздел „Общинска
собственост“ е бил качен единствено Протокол от разпределение на имотите
от Общински поземлен фонд (ОПФ) „Протокол комисия 37и ЗСПЗЗ Б. 2016-
2017“.
Процесният протокол на Комисията по чл.37и, ал.6 от ЗСПЗЗ от
12.05.2022г. е създаден на 02.08.2022г., в 17:56 часа, с оглед на което самият
протокол е качен на сайта на Община Борино, област Смолян, на 02.08 или на
03.08.2022г., след започване на работния ден.
Съставените протоколи от 13.05.2022г. за изпълнение на
задължението от Община Борино за публикуване на утвърден протокол по
чл.37и ал.6 и ал.7 ЗСПЗЗ, съставен на 12.05.2022г. от комисия назначена със
Заповед № 4/13.01.2022г., публикуван на интернет страницата на община
Борино на 13.05.2022г. в 16.00ч. са оспорени в частта на датата от
заключението на вещото лице, което установи - от 12.05.2021г. до
21.07.2022г. на IP адреса на община Борино в раздел Общинска собственост е
бил качен единствено „Протокол от разпределение на имотите от ОПФ на
Комисия по 37и ЗСПЗЗ Б. за 2016-2017 (видно от Приложение № 3 до
Приложение № 29). Протоколът от комисия по чл.37и ЗСПЗЗ Б. за 2022г.,
видно от Приложение № 13 (скрийншота, приложен по делото) е обявен на
03.08.2022г., със създаден PDF файл на 02.08.2022г., в 17:56 часа.
Ползваният от община Борино програмен продукт Sitefinity,
позволява на администратора да слага дата, която се показва на сайта за всеки
документ. (Приложение № 39 скриншота от компютъра на администратора в
деня на посещението).
Предвид така установеното по обявяване на оспорения
индивидуален административен акт, какъвто е протоколът на комисията по
3
чл.37и, ал.6 ЗСПЗЗ жалбата е процесуално допустима, като постъпила в срок
и от правоимащо лице по чл.37и, ал.8 ЗСПЗЗ.
Разгледана по същество е основателна, по следните съображения:
На 29.12.2021г. е прието Решение № 222, с Протокол № 30 от
ОбщС - Борино относно „Предоставяне на ливади, мери и пасища от
Общинския поземлен фонд (ОПФ) за общо или индивидуално ползване на
собственици и ползватели на животновъдни обекти по чл.37"и" ЗСПЗЗ,
посочени в Приложение № 1 - за землище с. Б., за 2022г., раздел III. Съгласно
т.5 ОбщС - Борино дава съгласие на кмета на общината да назначи комисия,
която да определи необходимата на всеки кандидат площ по реда на чл.37и,
ал.4 ЗСПЗЗ и разпределя имотите за всяко землище след съставяне на
протокол от комисията и упълномощава кмета на общината да подпише
договори за отдаване под наем или аренда на земи от ОПФ по реда на чл.37и,
ал.6, ал.8 и ал.12 ЗСПЗЗ на собственици или ползватели на животновъдни
обекти за срок на ползване 5 стопански години.
На 13.01.2022г. е издадена Заповед №4 от кмета на Община
Борино, на основание чл.44, ал.2 ЗМСМА, във връзка с чл.37“и“ от ЗСПЗЗ и
Решение № 222/29.12.2021г. на ОбС – Борино, с която е назначена комисия
със задача да извърши проверка на основание чл.37и, ал.4 за разпределение на
имотите от ОПФ, с начин на трайно ползване - пасища, мери и ливади по
чл.37и, ал.4 ЗСПЗЗ, определени с Решение № 222 по Протокол №
30/29.12.2021г. на Общински съвет - Борино за всеки собственик/ползвател на
животновъден обект с пасищни селскостопански животни.
Съгласно чл.37и, ал.4 ЗСПЗЗ комисията следва да определи
свободна незаета земеделска земя от ОПФ за землищата на с.Б., с.Яг. и с.Б.,
общ. Борино и да разпредели свободната земеделска земя с НТП (мери,
пасища и ливади) от общинския поземлен фонд ОПФ за стопанската 2021-
2022г. за сключване на договори за наем/аренда с ползватели с пасищни
селскостопански животни, регистрирани със съответните животновъдни
обекти в Интегрираната информационна система на Българска агенция по
безопасност на храните (БАБХ).
На 10.02.2022г. е издадена Заповед № 27 от кмета на общината, на
основание чл. 44, ал.2 ЗМСМА, във връзка с чл.37“и“ от ЗСПЗЗ, с която
възлага на М. Ах. А. - Заместник кмет на община Борино да подписва
Договорите за наем за земеделска земя от ОПФ, както и да следи за
стриктното изпълнение от Комисията разпределянето на свободната
земеделска земя с НТП /мери, пасища и ливади/ от общинския поземлен фонд
ОПФ за стопанската 2021-2022г. за сключване на многогодишни договори за
наем/аренда с ползватели на пасищни селскостопански животни,
регистрирани със съответните животновъдни обекти в Интегрираната
информационна система на Българска агенция по безопасност на храните
/БАБХ/ .
На 16.02.2022г. от жалбоподателя е депозирано Заявление вх.№
603 до кмета на Община Борино за участие в разпределение на общински
земи, в качеството си на собственик на животновъден обект № 4824 – 084,
регистриран в интегрираната информационна система ( ИИС) на БАБХ в
землището на с. Б., общ. Б., обл. Смолян, с брой животни – 243 овце.
4
На 04.03.2022г. е съставен Констативен протокол от комисията, в
изпълнение на Заповед № 4/13.01.2022г., издадена във връзка с Решение №
222/29.12.2021г. на ОбС - Борино, във връзка с предстоящата кампания по
чл.37и, ал.6 ЗСПЗЗ относно разпределението на пасищата, мерите и ливадите
от Общинския поземлен фонд. По постъпилото заявление от жалбоподателя,
комисията решава: 9. Д. Д. А. - заявление с вх. № 603/16.02.2022г. да не се
предоставя земеделска земя от ОПФ, тъй като през предходните две
стопански години 2019/2020 и 2020/2021г. не е изпълнявал клаузите от
договор № 47/03.02.2017г., раздел II – „Задължения на наемателя“: 3. Да не
допуска замърсяване на общинските пасища, мери и ливади с битови,
строителни, производствени, опасни и други отпадъци; 4. Да не се палят сухи
треви и храсти в пасищата, мерите и ливадите; 5. Да не се извършва паша
нощем и без пастир, както и да не се допуска лагеруване на домашни животни
в пасищата; 6.Да не допуска използване на общинските пасища, мери и
ливади, както и на местата за водопой от животни, които не са
идентифицирани и на които не са извършени мерките по държавната
профилактична програма и по програмите за надзор и ликвидиране на
болестите по животните; 7. Да не се извършва паша в горите, граничещи с
пасищата.
На основание чл.37ж, ал.1 ЗСПЗЗ, комисията решава да не
допуска заявление с вх. № 603/16.02.2022г., депозирано от жалбоподателя по
изложените мотиви.
От жалбоподателя е представен Договор № 47/03.02.2017г.,
вписан в СВ – Девин, с вх.рег. №150, 03.02.2017г., Акт №19, сключен между
него и Община Борино, с предмет на договора, отдаването под наем на
общински мери, пасища и ливади, определени за индивидуално ползване, при
спазване условията на чл. 37и, във връзка с чл. 24а, ал.2, т.6 ЗСПЗЗ за срок от
5 (пет) стопански години на собственици или ползватели на животновъдни
обекти с пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната
информационна система на БАБХ, съобразно броя и вида на регистрираните
животни.
На 12.05.2022г. е съставен Протокол от Комисия назначена със
Заповед № 4/13.01.2022г. на кмета на община Борино в изпълнение на
Решение № 222/29.12.2022г. на ОбС – Борино за разпределение на имотите
oт ОПФ, с начин на трайно ползване пасища, мери и ливади, определени с
Решение № 222 по Протокол № 30/29.12.2022г. на Общински съвет - Борино
за всеки собственик/ползвател на животновъдни обекти с пасищни
селскостопански животни но реда на чл.37и, ал.6 и 7 от ЗСПЗЗ. Постъпили
общо 27 броя заявления от собственици или ползватели на животновъдни
обекти, за стопанската 2021/2022 за общо брой животински единици (ЖЕ) -
520 бр. След разглеждане на всички постъпили заявления през 2022г.
комисията е подновила 25 бр. договори с лица, подали заявления.
По Заявление с вх. № 603/16.02.2022г. депозирано от
жалбоподателя комисията е взела решение да не се предоставя зем. земя от
ОПФ поради факта, че през предходните две стопански години 2019/2020 и
2020/2021г. не е изпълнявал клаузите от договор № 47/03.02.2017г., в раздел
II.
5
Със Заповед № РД-04-196/23.12.2021г., издадена от Директора на
областта дирекция „Земеделие“ - Смолян е одобрено споразумение за
разпределение на масивите за ползване на пасища, мери и ливади в землище
с. Б., общ. Борино по чл.37ж, ал.1 от ЗСПЗЗ.
Съгласно Договор №47/03.02.2017г. сключен между Община
Борино и жалбоподателят, на основание протоколите на комисията, назначена
със Заповед № 82/06.04.2016г. на Кмета на Община Борино, определената за
кандидата площ по чл.37и, ал.1, ал.4 и ал.6 ЗСПЗЗ, като е отчетено наличието
на притежавани или ползвани на правно основание от заявителя пасища, мери
и ливади, са били отдадени под наем поземлени имоти: 1) 17 000/282 876
кв.м. идеални части от поземлен имот е идентификатор 05462.215.4 по КККР
на с. Б., общ. Б., обл. Смолян, м. „С. Ул.“, НТП пасище; 2) 14 900/139 005
кв.м. идеални части от поземлен имот с идентификатор 05462.20.21 по КККР
на с. Б., общ. Б., обл. Смолян, м. „Б.“, НТП - пасище; 3) 6 500/32 839 кв.м.
идеални части от поземлен имот с идентификатор 05462.163.18 по КККР на с.
Б., общ. Б., обл. Смолян, м. „Б.“, НТП - пасище; 4) 4 000/36 676 кв.м. идеални
части от поземлен имот с идентификатор 05462.163.5 по КККР на с. Б., общ.
Б., обл. Смолян, м. „Б.“, НТП - пасище; 5) Поземлен имот с идентификатор
05462.154.13 по КККР на с. Б., общ. Б., обл. Смолян, м. „Б.“, НТП - пасище; 6)
2 900/36 186 кв.м. идеални части от поземлен имот с идентификатор
05462.154.100 по КККР на с. Б., общ. Б., обл. Смолян, м.“Б.“, НТП - пасище;
7) 3 800/256 164 кв.м. идеални части от поземлен имот с идентификатор
05462.205.34 по КККР на с. Б., общ. Б., обл. Смолян, м. „К. Авл.“, НТП -
пасище; 8) 15 000/188 047 кв.м. идеални части от поземлен имот с
идентификатор 05462.203.18 по КККР на с. Б., общ. Б., обл. Смолян, м. „Т.
м.“, НТП - пасище; 9) 700/13 190 кв.м. идеални части от поземлен имот с
идентификатор 05462.133.8 по КККР на с. Б., общ. Б., обл. Смолян, м. „П. п.“,
НТП - ливада; 10) 2 600/41 390 кв.м. идеални части от поземлен имот с
идентификатор 05462.160.19 по КККР на с. Б., общ. Б., обл. Смолян, м. „Кр.“,
НТП - ливада; 11) 15 000/56 188 кв.м. идеални части от поземлен имот с
идентификатор 05462.215.125 по КККР на с. Б., общ. Б., обл. Смолян, м. „С.
Ул.“, НТП – пасище и 12) 25 000/81 080 кв.м. идеални части от поземлен имот
с идентификатор 05462.226.5 по КККР на с. Б., общ. Б., обл. Смолян, м. „Кь.
ю.“, НТП – пасище.
При тези данни от фактическа страна, от правна съдът прие
следното: Съгласно чл.37и ЗСПЗЗ пасищата, мерите и ливадите от държавния
и общинския поземлен фонд се отдават под наем или аренда по реда на чл.
24а, ал. 2 на собственици или ползватели на животновъдни обекти, с пасищни
селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна
система на БАБХ, съобразно броя и вида на регистрираните животни, по цена,
определена по пазарен механизъм. Пасища, мери и ливади от държавния и
общинския поземлен фонд се предоставят под наем или аренда на лица, които
нямат данъчни задължения, както и задължения към Държавен фонд
"Земеделие", държавния поземлен фонд, общинския поземлен фонд и за земи
по чл. 37в, ал. 3, т. 2.
Съгласно чл.37и, ал.4 ЗСПЗЗ пасищата, мерите и ливадите се
разпределят между правоимащите, които имат регистрирани животновъдни
обекти в съответното землище, съобразно броя и вида на регистрираните
6
пасищни селскостопански животни, в зависимост от притежаваните или
ползвани на правно основание пасища, мери и ливади, но не повече от 15 дка
за 1 животинска единица в имоти от първа до седма категория и/или до 30 дка
за 1 животинска единица в имоти от осма до десета категория. На
правоимащите лица, които отглеждат говеда с предназначение за
производство на месо и животни от местни (автохтонни) породи, се
разпределят до 20 дка за 1 животинска единица в имоти от първа до седма
категория и до 40 дка за 1 животинска единица в имоти от осма до десета
категория. На правоимащите лица, отглеждащи говеда за мляко или месо,
овце и/или кози, одобрени за подпомагане по дейностите от подмерки
"Плащания за преминаване към биологично земеделие" и "Плащания за
поддържане на биологично земеделие", включени в направление биологично
животновъдство, се разпределят имоти до 0,15 животинска единица на
хектар, независимо от категорията на имотите.
Съгласно разпоредба на чл. 168, ал. 1 АПК, съдът извършва
проверка за законосъобразност на обжалвания административен акт, като
проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма,
спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по
издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона (чл.146, т. 1- 5
вкл. АПК), изхождайки от изложените в акта правни и фактически основания.
Жалбоподателят оспорва законосъобразността на съставен
Протокол от 12.05.2022г., издаден от комисията по чл. 37и ал. 6 от ЗСПЗЗ,
назначена от кмета на общината, която следва да разпредели на
правоимащите имотите за землището по реда на ал.4. При разпределението
предимство имат кандидати, които до датата на разпределението са ползвали
съответните имоти по договори с изтекъл срок. Останалите неразпределени
имоти се разпределят по възходящ ред, като се започва от лицата, които
притежават най-малко животински единици. Комисията съставя протокол за
окончателното разпределение на имотите при наличие на необходимите
площи в срок до 1 май.
Протоколът от 12.05.2022г. обективира процедура по
разпределение на пасища и ливади по реда на чл. 37и от ЗСПЗЗ, съответно
чл.98 и сл. ППЗСПЗЗ - предоставяне под наем или аренда на пасища, мери и
ливади от ОПФ, без търг или конкурс на правоимащите лица по чл. 37и ал. 1
ЗСПЗЗ. Комисията по чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ определя необходимата за всеки
кандидат площ по реда на ал. 4 от закона и извършва разпределение на
имотите за всяко землище и се сключва договор за наем или аренда от кмета
на общината, съответно директора на ОДЗ с правоимащите лица въз основа на
протокола на Комисията.
С процесния протокол жалбоподателят не е допуснат за
предоставяне на земя от ОПФ по изложени от комисията мотиви на взетото
решение - през предходните 2019/2020г. и 2020/2021г. не е изпълнил клаузите
на договор №47/03.02.2017г., раздел II - неизпълнение на задълженията на
наемателя. Без негово участие е извършено разпределение на имотите от
ОПФ с НТП - пасища, мери и ливади, определени с Решение № 222 по
Протокол № 30 от 29.12.2022г. на Общински съвет Борино за всеки
собственик/ползвател на животновъдни обекти с пасищни селскостопански
животни по реда на чл.37и, ал.6 и 7 от ЗСПЗЗ.
7
В срока по чл.37и, ал.5 ЗСПЗЗ ( до 10.03.) жалбоподателят е
депозирал Заявление е вх.№ 603/16.02.2022г. за участие в разпределението, с
което е поискал отново да му бъдат предоставени за ползване отдадените с
Договор № 47/03.02.2017г. земи от ОПФ.
Заявлението е оставено без уважение с Констативен протокол от
04.03.2022г., за който не се представят доказателства за съобщаването му, в
нарушение на чл.37и, ал.5 ЗСПЗЗ, тъй като индивидуален административен
акт по смисъла на чл. 58, ал. 1 АПК, взетото решение подлежи на съдебен
контрол.
Съгласно чл.37и, ал.6, изр. второ от ЗСПЗЗ при разпределението
предимство имат кандидати, които до датата на разпределението са ползвали
съответните имоти по договори с изтекъл срок. Отказът на комисията да
допусне до участие жалбоподателя е възпроизведен в обжалвани акт, с мотив
не изпълнява клаузите от договор №47/03.02.2017г. в раздел II задължения на
наемателя - не съдържа конкретни фактически основания, поради което
страда от пороци по смисъла на чл.59, ал.2, т.4 АПК.
Съгласно нормата на чл. 59, ал. 2, т. 4, пр. 1 от АПК всеки
административен акт следва да съдържа мотиви, т. е. фактическите и правни
основания за неговото издаване, което изискване в случая очевидно не е
спазено. Мотивите представляват обосновката на акта, фактическите
констатации, изведени след анализ на събраните доказателства в хода на
процедурата, както и формираните правни изводи за приложение на
определената правна норма. Липсата на мотиви е съществено процесуално
нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, допуснато в оспорения протокол.
Липсват мотиви - фактически основания относно начина, по който комисията
е разпределила площите за ползване на всеки от заявителите за землището на
с.Б., съобразно притежавани или ползвани на правно основание пасища, мери
и ливади в съответното землище, което представлява съществено нарушение
на административно-производствените правила. Липсата на фактически
основания за извършеното разпределение е пречка да се извърши проверка за
съответствие на разпределението с материалноправната разпоредба на чл.37и,
ал.4 ЗСПЗЗ. Непосочването на фактически основания за издаване на
оспорения административен акт води до неговата материалната
незаконосъобразност, така и до противоречието му с целта на закона.
Протоколът, в оспорената част – недопускане на жалбоподателя до
разпределение на площите от общинския поземлен фонд, не е издаден в
изискуемата форма, съгласно разпоредбата на чл.59, ал.2, т.4 АПК, което води
до неговата незаконосъобразност - липса на мотиви в оспорения
административен акт относно извършената от комисията преценка за
недопускането на жалбоподателя до участие.
Предвид горното съдът счита, че е налице противоречие на
оспорения административен акт с материалноправна разпоредба съгласно
чл.146, т. 4 АПК ( чл.37и, ал.4 ЗСПЗЗ) и при издаването му са допуснати
съществени нарушения на административно-производствените правила
съгласно чл. 146, т. 3 АПК ( чл.59, ал.2 т.4 АПК), поради което следва да се
отмени като незаконосъобразен.
При този изход на делото и съобразно направеното искане, на
8
чл.143 АПК в тежест на ответника, като орган издал оспорения акт се
възлагат сторените от жалбоподателя разноски по делото, съобразно
представения списък по чл.80 ГПК: за експертиза в размер на 400.00 лева и
720.00лв., с ДДС изплатено адв. възнаграждение, което е съответно на
минималните размери, съгласно чл.8 ал.3 Наредба №1/09.07.2004г. за
минималните размери на адв. възнаграждения, поради което възражението за
прекомерност е неоснователно.
Мотивиран от изложените съображения, Девинският районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ по жалба от Д. Д. А., с ЕГН **********, от с. Б., общ.
Б., обл. Смолян, ул. П. № *, чрез пълномощник адв. Б. К., съдебен адрес гр.
С., ул. Д. П. № *, ет. * оспорения Протокол от 12.05.2022г. на Комисията по
чл.37и, ал.6 ЗСПЗЗ, назначена със Заповед № 4/13.01.2022г. на Кмета на
Община Борино, област Смолян в частта за извършеното разпределение на
пасищата, мерите и ливадите от Общинския поземлен фонд (ОПФ) в землище
на с. Б., за участие в което Д. Д. А., с ЕГН ********** е
подал Заявление с вх. № 603/16.02.2022г., като не е допуснат до
разпределение на площите от ОПФ за землище Б., поради издаването му при
допуснати съществени нарушения на административно-производствените
правила, съгласно чл. 146, т. 3 АПК ( чл.59, ал.2 т.4 АПК) и противоречие с
материалноправна разпоредба, съгласно чл.146 т.4 АПК ( чл.37и, ал.4 ЗСПЗЗ)
като незаконосъобразен.
ОСЪЖДА Община Борино да заплати на Д. Д. А., с ЕГН
**********, от с. Б., общ. Б., обл. Смолян, ул. П. № * разноски по делото в
размер на 1120.00 ( хиляда сто и двадесет) лв., на основание чл.143 АПК.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните пред Окръжен
съд - Смолян в двуседмичен срок, считано от връчването му
Съдия при Районен съд – Девин: _______________________
9