Решение по дело №442/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 391
Дата: 17 ноември 2022 г.
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20227080700442
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  

№ 391

 

гр.Враца, 17.11.2022г.

 

 

В     ИМЕТО     Н А    НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВРАЦА, VІ-ти състав   в  публично съдебно заседание на 20.10.2022г. / двадесети октомври  две хиляди двадесет и втора   година/ в  състав:                                                            

                    

АДМ СЪДИЯ: ТАТЯНА КОЦЕВА

 

с  участието на секретаря Стела Бобойчева, като разгледа докладваното от съдията  адм. дело №442 по описа на съда за 2022г., и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството  е  по  реда  на  чл.145  и  сл.  АПК  във  вр.  с  чл.215   Закон за  устройство на територията /ЗУТ/.

Образувано е по жалба на Н.М.П., представлявана от * С.В. срещу ЗАПОВЕД №1007/20.06.2022г. на Кмета на Община Враца за одобряване на проект за ПУП-ПРЗ за промяна предназначението на земеделска земя ПИ №38875.349.377, находящ се в землището на ***. С жалбата се твърди, че оспорената заповед е неправилна, необоснована и незаконосъобразна. Твърди се, че не е спазена процедурата по одобрението на промяна на предназначението на земеделска земя. Проектът не е обявен на заинтересованите лица и същите не са имали възможност да дадат становище си по него. Нарушени са изискванията и процедурите, предвидени в глава пета “промяна на предназначението на земеделски земи за неземеделски нужди“ на ЗОЗЗ. Предвидено е право на преминаване на електропроводи и водопроводи през нейния имот в нарушение на изискванията на ЗУТ и ЗОЗЗ, като не е потърсено нейното съгласие, нито е преценено наличието на друго техническо решение. Също така има неточности в кадастралната карта по отношение на имотите, за което е иницирано производство пред АГКК и същото не е взето предвид при издаване на заповедта.  По така изложените съображения се иска отмяна на заповедта.

В с.з. жалбоподателят, чрез * С.В.  моли за уважаване на жалбата и отмяна на атакуваната заповед, като незаконосъобразна. Счита, че са нарушени процедурите по ЗОЗЗ и ЗУТ за издаване на заповедта. От решението на ОбС-Враца за промяна на предназначението на земеделска земя, в състава на комисията отсъстват каквито и да е юристи. Това решение не е съобщено на жалбоподателката, въпреки че тя е заинтересовано лице и има право да го оспорва. Също така липсва оценка на въздействието на околната среда, което е процесуално нарушение и води до неоснователност на взетото решение за промяна на предназначението на земеделската земя. Освен това не са спазени и процедурите по ЗУТ за издаване на процесната заповед. По тези съображения моли за уважаване на жалбата. Претендират се разноски по делото за държавна такса в размер на 10.00 лева и адвокатско възнаграждение в размер на 600 лева.

Ответникът - Кметът на Община Враца изразява  становище за неоснователност на жалбата в представено по делото становище. 

Заинтересованата страна–„М.С.8.“ ЕООД, представлявано от * К.К. в представен по делото писмен отговор и  становище, чрез * Ц.С. счита жалбата за неоснователна и недоказана, а оспорената заповед за законосъобразна по изложени съображения в същите.

Въз основа на данните по делото се установява следната фактическа обстановка:

Административното производство е започнало във вр. с подадено  заявление №2600-1023/13.06.2022г. от заинтересованата страна „М.С.8.“ ЕООД, представлявано от * К.К. ***,  за одобряване на подробен устройствен план – ПРЗ 377 масив 349 - смяна на предназначение *** за имот с идентификатор №38875.349.377. Към заявлението са приложени и съответните документи, отбелязани в същото и приложени по преписката.

Заявлението е  разгледано от ОЕСУТ при Община Враца, видно от  решение по т.5 от Протокол №7/16.06.2022г.  на  ОЕСУТ, който  приема предложения подробен устройствен план и предлага на Кмета на Община Враца да издаде заповед за одобряване на основание чл.129, ал.2 от ЗУТ.

С решение №560 по Протокол №34/22.02.2022г.  на  ОбС-Враца/т.1/ е  одобрено задание и се разрешава изработването на ПУП-ПРЗ за промяна предназначението на земеделска земя, ПИ с идентификатор №38875.349.377, находящ се в *** с начин на трайно ползване “пасище“, с площ 2847,00 кв.м. и обособяването му в нов УПИ с предназначение за хале за изработване на метални конструкции и административна сграда“ в новообособена устройствена зона“Пп“.  В т.2 е посочено застрояването да се предвиди „свободно“, т.3 - същия да се разработи съгласно изискванията на Наредба №8/2001г. на МРРБ.  Решението е взето с 32 гласа-за, против-0 и  въздържали се-3.

С  Решение № ПО-10-10/15.12.2021г. за промяна предназначението на земеделски земи за неземеделски нужди и утвърждаване на площадки и трасета за проектиране на обекти в земеделски земи на комисията по чл.17, ал.1,т.1 от ЗОЗЗ, ОД“Земеделие“-Враца на основание чл.22,ал.1 вр. чл.18 от ЗОЗЗ е утвърдила площадка за проектиране, с която се засяга 2 847 кв.м. земеделска земя, седма категория, собственост на „М.С.8.“ ЕООД за изграждане на обект „производствено хале за метални конструкции и административна сграда“, ПИ с идентификатор 38875.349.377 по КККР на ***, при граници, посочени в приложената скица. На решението е отбелязано, че е влязло в сила на 03.01.2022г.

От ОД“Земеделие“-Враца на 05.11.2021г. е издаден Акт №24 за категоризиране на земеделските земи при промяна на тяхното предназначение, като земята, включена в площадката, с обща площ  2847 кв.м. е категоризирана при неполивни условия и седма категория.

В  удостоверение изх.№ 1337/03.09.2020г. на Н.С. ЕАД, клон *** е посочено, че имот с номер 38875.349.377 в землището на *** от картата на възстановената собственост е неполивен.

С  Решение на РИОС-Враца за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда с №ВР-32-ПР/2021г. е решено да не се извършва оценка на въздействието върху околната среда, в поземлен имот 38875.349.377, землище ***, като в същото подробно са посочени мотиви, както и условията, които следва да се спазват.

От нот.акт за покупко-продажба на недвижим имот от 07.11.2019г. е видно, че Н.П. е собственик на имот с идентификатор №38875.349.13.1,349.18.1, 349.17 и 351.1.2, приложена е и скица №15-1070614/25.11.2019г. за  ПИ  с  идентификатор 38875.349.17.

Със  Заповед  №1007/20.06.2022г. на Кмета на Община Враца на основание чл.44, ал.2 от ЗМСМА, чл.129, ал2 и чл.134, ал.2,т.6 от ЗУТ, заявление №2600-1023/13.06.2022г. от „М.С.8.“ ЕООД ***, представлявано от К.К., Решение №560 от Протокол №34/22.02.2022г. на ОбС-Враца за допускане изработването на ПУП и Решение по т.5 от Протокол №7/16.06.2022г. на ОЕСУТ при Община Враца е одобрен Подробен устройствен план-план за регулация и застрояване/ПУП-ПРЗ/ за промяна на предназначението на земеделска земя, ПИ с идентификатор №38875.349.377, находящ се в *** с начин на трайно ползване“пасище“, с площ 2847,00 кв.м. и обособяването му в нов УПИ с предназначение „хале за изработване на метални конструкции и административна сграда“ в новообособена устройствена зона“Пп“. Посочени са и параметрите и показателите на застрояване-„свободно“, характер на застрояване-„ниско/Н до 10м/“, плътност на застрояване-до 80%, плътност на озеленяване мин.20% и интензивност на застрояване –до 2,5. Заповедта е обявена на страните с писмо рег.№ 2600-1023/21.06.2022г., като е получена от Н.П. на дата 24.06.2022г., видно от приложеното известие за доставяне, а жалбата е депозирана на 06.07.2022г., видно от вх.номер на същата.

При така изложената фактическа обстановка и като съобрази разпоредбата на чл.168, ал.1 АПК, съгласно която съдът извършва проверка на административния акт на всички основания посочени в чл.146 т.1-5 вкл., Съдът  направи следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срок и от надлежна страна с правен  интерес, срещу подлежащ на оспорване адм.акт по см. на чл.21 АПК, поради което същата е процесуално допустима. От данните по преписката е видно, че  имота на жалбоподателя е  съседен на имот №38875.349.377 и доколкото се променя предназначението на последния, то жалбоподателя се явява заинтересовано лице по смисъла на  чл.131, ал.2, т.4 ЗУТ и има правен интерес от оспорване на заповедта. Разгледана по същество  жалбата е  неоснователна по следните съображения:

Съгласно  разпоредбата  на  чл.129, ал.2 ЗУТ  Кметът на общината е оправомощен да издава заповеди от рода на оспорената, поради което и заповедта е издадена от компетентен орган. Съдържа фактически и правни основания за нейното издаване и отговаря на изискването за форма по чл.59, ал.2 от АПК, същата е издадена при спазване на  административно производствените правила  и  в  съответствие с материалния закон.   

Оспорената заповед е издадена на основание чл.129, ал.2 и чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ, заявление от заинтересованата страна „М.С.8.“ ЕООД, ***,  за одобряване на подробен устройствен план – ПРЗ 377 масив 349 - смяна на предназначение *** в землището на *** за имот с идентификатор №38875.349.377. Заявлението е разгледано от ОЕСУТ при Община Враца, видно от решение по т.5 от Протокол №7/16.06.2022г.  на  ОЕСУТ.

Налице е и решение №560 по Протокол №34/22.02.2022г.  на  ОбС-Враца /т.1/, с което  е  одобрено задание и се разрешава изработването на ПУП-ПРЗ за промяна предназначението на земеделска земя, ПИ с идентификатор №38875.349.377, находящ се в ***, землището на *** с начин на трайно ползване“пасище“, с площ 2847,00 кв.м. и обособяването му в нов УПИ с предназначение „хале за изработване на метални конструкции и административна сграда“ в новообособена устройствена зона“Пп“. Въз основа на решението е направена разработка за изработване на ПУП-ПРЗ, упи 1377, масив 349- обяснителната записка, придружена със скица на имота и от която е видно, че имота граничи с път.  

Спазена е процедурата по чл.20а от ЗОЗЗ, като е налице дадено съгласие от комисията по чл.17, ал.1,т.1 от ЗОЗЗ за промяна на предназначението на земеделските земи за неземеделски земи и е утвърдена площадка за проектиране, видно от решение № ПО-10-10/15.12.2021г. на ОДЗ-Враца. Положителното решение на комисията е основание за издаване на разрешение за изработване на подробен устройствен план при условията и по реда на ЗУТ. Решението на комисията по чл.17, ал.1 от ЗОЗЗ е част от регламентирания сложен фактически състав за промяна предназначението на земеделската земя за неземеделски нужди. От ОДЗ е издаден и акт №24/05.11.2021г. за категоризиране на земеделски земи при промяна на предназначението и съответната  зем.земя е  категоризирана в седма категория.  Съгласно  §1,т.10 от ЗОЗЗ и  чл.30, ал.1,т.4 от ППЗОЗЕ  е издадено от „Н.с.“ ЕАД, клон *** удостоверение за поливност изх. № 1337/03.09.2020г. и  съгласно същото имот с номер 38875.349.377 в землището на *** е неполивен. На основание чл.93, ал.1, ал.3 и ал.6 от ЗООС, чл.7, ал.1 и чл.8, ал.1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда  е  налице  и издадено решение №Вр-32-ПР/2021г. за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействие върху околната среда на РИОСВ-Враца, с което е решено да не се извършва оценка на въздействие върху околната среда за инвестиционното предложение, предмет на плана.  С оглед на горното и представените доказателства в адм.преписка съдът намира, че е спазена регламентираната в ЗОЗЗ, ЗООС и ЗУТ процедура по одобрението на промяна предназначението на земеделската земя, предмет на заповедта.

Възраженията на жалбоподателя, че са нарушени изискванията и процедурите, предвидени в глава пета“промяна на предназначението на земеделски земи за неземеделски нужди“ на ЗОЗЗ е неоснователно с оглед на изложеното по-горе. Следва да се посочи, че твърдението на жалбоподателя за това е общо и  не  се посочва кое изискване от закона е нарушено, а  се твърди общо че  е  нарушена процедурата.

Възражението, че е предвидено право на преминаване на електропроводи и водопроводи през имота на жалбоподателя, в нарушение на ЗУТ и ЗОЗЗ и не е искано от жалбоподателя съгласие, нито е предложено друго техническо решение е също неоснователно. С оспорената заповед е предвидено смяна предназначението на земеделска земя в неземеделски нужди. Със същата не е предвидено право на преминаване през имота на жалбоподателя на електропроводи и водопроводи, в каквато насока са твърденията, същото  е  последваща  процедура с отделен акт, който подлежи на самостоятелно оспорване. Отделно от това следва да се посочи, че от обяснителната записка за ПУП е видно, че по пътя за селото има водопровод, от който ще се захранят сградите в имота, като електрозахранването на сградите в имота ще се осъществи от електропреносната мрежа на ЧЕЗ със становище.

Възражението, че има неточности и грешки в кадастралната карта по отношение на процесния имот и имота на жалбоподателя от една страна не е подкрепено с доказателства, а от друга страна същото  не се преценява в това производство и е ирелевантно към предмета  на  делото.

Не се споделя и възражението, че липсва оценка на въздействието на околната среда, което е съществено процесуално нарушение. От представеното по делото решение  №Вр-32-ПР/2021г. за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействие върху околната среда на РИОСВ-Враца е видно, че е взето решение от компетентния за това орган да не се извършва оценка на въздействие върху околната среда за инвестиционното предложение, предмет на плана. 

Възражението, че от самото решение на ОбС-Враца за промяна на предназначението на зем.земя, в състава на комисията отсъстват каквито да е юристи е неоснователно. При вземане на решение от ОбС не е необходимо в състава му да присъстват юристи. От взетото решение на ОЕСУТ/което може би има предвид адв. В./е видно, че в състава на комисията присъстват юристи, като вземането на решение в тяхно отсъствие не е проц.нарушение, тъй като решението е  взето  с  необходимото мнозинство, видно от същото.

Възражението, че жалбоподателя не е уведомен за взето решение от ОбС също не е съществено процес.нарушение, още повече че решението е било разгласено на интернет страницата на общината, като следва да се посочи че това решение не подлежи на обжалване по реда на чл.124б,ал.4 от ЗУТ.

С  оглед на посочените основания в  оспорената заповед  и доказателствата по преписката  съдът  намира, че  процедура по  започване на производството  по    смяна на предназначението на зем.земя   е  спазена.   

В предвид на изложеното, оспорената заповед  е  законосъобразна, като постановена в съответствие с процесуалния и материалния закон и като такава следва да бъде потвърдена. Жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли. 

С  оглед изхода на спора  на жалбоподателя не следва да се присъждат разноски, въпреки че искането е направено своевременно. От страна на ответника и заинтересованата страна не са претендирани разноски, поради което и съдът не дължи произнасяне по този въпрос.

Водим  от  горното  и  на  основание  чл.172, ал.2  от  АПК, Съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.М.П., чрез адв. С.В. срещу Заповед № 1007/20.06.2022 г. на Кмета на Община Враца за одобряване на ПУП-ПРЗ за промяна предназначението на земеделска земя ПИ № 38875.349.377, находящ се в *** с начин на трайно ползване “пасище“, с площ 2847,00 кв.м. и обособяването му в нов УПИ с предназначение „хале за изработване на метални конструкции и административна сграда“ в новообособена устройствена зона“Пп“.

Решението подлежи на обжалване чрез АдмС-Враца пред  ВАС-София  в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, на които на основание чл.138 от АПК да се изпрати препис от решението.

 

АДМ.СЪДИЯ: