Решение по дело №203/2020 на Районен съд - Костинброд

Номер на акта: 260158
Дата: 19 април 2021 г. (в сила от 19 май 2021 г.)
Съдия: Стефан Марков Стойков
Дело: 20201850200203
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е №

 

гр. К.19.04.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         РАЙОНЕН СЪД КОСТИНБРОД, трети състав, в открито съдебно заседание на първи октомври, две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: Стефан Стойков

 

При участието на секретар Д.М., като разгледа  АНД № 203 по описа за 2020 година, докладвано от съдията Стойков, взе предвид следното:

Делото е образувано по жалба на Т.С.В., ЕГН ********** ***, против Наказателно постановление № 119 от 30.04.2020 г., издадено от Директор на ОД на МВР С., с което на основание чл. 209, а, ал. 1 от Закона за здравето му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 500 лева.

 Жалбоподателят иска отмяна на издаденото НП, като го счита за неправилно, незаконосъобразно, и постановено при съществени нарушения на материалния и процесуалния закон.

Твърди, че е нарушено правото му на защита поради разминаване между АУАН и НП що се отнася до посочените в тях нарушени актове. Твърди, че наложената противоепидемична мярка е в противоречие с други нормативни актове – забраната в друг закон за носене на облекло покриващо носа и устата. Твърди, че в АУАН не са описани обстоятелствата, при които е извършено нарушението. Твърди, че не е извършил описаното нарушение, след като малко преди проверката е закупил сандвич, който е консумирал, смъквайки маската до нивото на брадичката. Твърди, че е приложима разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, тъй като при направената забележка е вдигнал маската, която е покрила устата и носа.

В съдебно заседание жалбоподателя се явява лично и с упълномощен представител – адвокат Д.Б., като поддържа подадената жалба. Ангажира гласни доказателства. Поддържа искането си си за отмяна на НП на основанията, посочени в жалбата.

            Въззиваемата страна – ОД на МВР С., редовно уведомена, не изпраща представител. Постъпило е писмено становище от упълномощен представител, с което се иска отхвърляне на жалбата като недоказана и потвърждаване на обжалваното НП.

            Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено от фактическа и правна страна следното:

            Жалбата е допустима - подадена е от лицето, санкционирано с посоченото НП, в законоустановения - 7дневен  срок, по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН. НП е издадено на 30.04.2020 г., като липсват доказателства за връчването му, поради което съдът приема жалбата за подадена в посочения срок.

По същество е основателна, но с различни от изложените в жалбата основания.

Обжалваното НП е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение  № 119 от 24.04.2020 г. /бланков № 646805/, съставен срещу жалбоподателя за това, че на същата дата, около 15.10 часа в гр. Костинброд, на открито обществено място ул. „Л.“ срещу № 1, същият е  без защитна маска за лице или друго средство, покриващо носа и устата.  

В АУАН извършеното е квалифицирано като нарушение на т. 9 от зап. № РД-01-124/13.03.2020 г., доп. със зап. № РД-01-197/10.04.2020 г. на министъра на здравеопазването, относно въведени противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 1 от ЗЗ.

В обжалваното НП са изложени следните фактически обстоятелства, отнасящи се до действията на жалбоподателя, а именно: че на посочената дата, час и място „…лицето се е намирало на посоченото място без поставена защитна маска за лице, за еднократна или многократна употреба или друго средство покриващо носа и устата, с което си действие не е изпълнил противоепидемичните мерки във връзка с обявеното извънредно положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020 г., с което виновно е нарушил точка 9 от Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. за допълнение на Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., изм. и доп. със Заповед № РД-01-131/17.03.2020 г., Заповед № РД-01-139/19.03.2020 г. , Заповед № РД-01-144/22.03.2020 г. , Заповед № РД-01-154/26.03.2020 г. , Заповед № РД-01-168/30.03.2020 г., Заповед № РД-01-169/31.03.2020 г., Заповед № РД-01-172/02.04.2020 г. и Заповед № РД-01-195/10.04.2020 г. на Министъра на здравеопазването, относно въвеждане на противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 1 от Закона за здравето…..“     

С обжалваното НП на жалбоподателя, на основание чл. 53, ал. 1 от ЗАНН и чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето му е наложена парична санкция „глоба“ – 500 лева.

В хода на проведеното съдебно следствие пред настоящия съд не са събирани гласни доказателства, като съдът намира за установена фактическите обстоятелства, описани в АУАН, който е съставен в надлежната форма, по надлежния ред, подписан е от лицата, посочени в него, а препис от акта е предявен на жалбоподателя и е подписан от него без възражения. Препис от АУАН е връчен на жалбоподателя на 24.04.2020 г., което е видно от изричната разписка за това. АУАН е съставен от оправомощено лице, на което по реда на чл. 209а, ал. 3 от ЗЗ е предоставено правомощие да съставя АУАН за извършени нарушения или неизпълнение на въведени от министъра на здравеопазването или от директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки. В тази насока е приложена /служебно от съда/ заповед № 517з-1494 от 24.03.2020 г. на директора на ОД на МВР С.. Именно това лице, в същото време е част от лицата, на които е възложено издаване на НП за тези нарушения - чл. 209а, ал. 4 от ЗЗ, като макар и да липсват конкретни доказателства, съдът не приема за основателно възражението за нищожност на НП на това основание, след като публично известно е че именно старши комисар Николай Викторов Спасов заема длъжността директор на ОД на МВР С..

Без съмнение съдът приема за установено, че на 24.04.2020 г. около 15.10 часа в гр. Костинброд, на открито обществено място ул. „Л.“ срещу № 1, същият е  без защитна маска за лице или друго средство, покриващо носа и устата.  Правилно е посочено нарушената разпоредба – т. 9 от зап. № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със зап. № РД-01-197/10.04.2020 г. /макар и в АУАН и в НП да е налице неточност относно точната дата на издаване на цитираната заповед № 197/.

В същото време обаче е налице незаконосъобразност в издаденото НП, в което са описани фактически обстоятелства, различни от описаните в АУАН и в същото време тези обстоятелства не дават основание за извод, че са осъществени обективните признаци на нарушението, за което е наложена санкцията.

Посочената като нарушена норма - точка № 9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. на Министъра на здравеопазването, е в сила от 12.04.2020 г., като е установена с последващ акт - Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. за изменение и допълнение на основния подзаконов нормативен акт, с който са въведени противоепидемични мерки. Цитираната норма установява задължение, както следва: „Всички лица, когато се намират в закрити или на открити обществени места (в т.ч. транспортни средства за обществен превоз, търговски обекти, паркове, църкви, манастири, храмове, зали, улици, автобусни спирки и др.) са длъжни да имат поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата (в т.ч. кърпа, шал и др.).“ Допълнително е определено, че за целите на тази мярка обществени са и местата, и пространствата, които са свободно достъпни, и/или са предназначени за обществено ползване (в т.ч. всички места, на които се предоставят обществени услуги).

Може да се обобщи, че с цитираната точка 9 е създадено задължение за всички лица, намиращи се на открити или закрити обществени места да носят маска или друго защитно средство, покриващо устата и носа. Без съмнение в АУАН са посочени обстоятелствата, според които жалбоподателят е осъществил от обективна страна нарушение на цитираното задължение, след като на посочената дата и час се е намирал на обществено място – пред № 1 на ул. „Л.“, и е бил без защитна маска или друго средство, покриващо носа и устата. Това поведение е описано в акта, но в обжалваното НП липсва един от посочените обективни признаци, а именно характера на мястото, където се е намирал жалбоподателя – „открито обществено място“. Неописването на това обстоятелство е съществен пропуск в изпълнение на задължението по чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН да бъде описано нарушението и обстоятелствата, при които е извършено. Неописването на нарушението с неговите обективни признаци представлява незаконосъобразност, която е съществена, тъй като не дава възможност да бъде упражнено правото на защита в пълна степен – извършителят да узнае фактите, от които се прави извод за осъществяване от негова страна на предвидено в закона нарушение, и да има възможност да организира защитата си съобразно тези факти, а освен това различното описание на деянието в АУАН и НП създава несигурност при осигуряване възможност на едно лице да узнае какво нарушение му се вменява в отговорност и на основание какви факти.

Поради това следва да бъде отменено обжалваното НП.

Само за пълнота на изложението следва да бъде отбелязано объркването на гражданите, след като са издадени многобройни заповеди, с което са въвеждани и отменяни различни противоепидемични мерки. Като пример може да бъде посочено обстоятелството, че заповедта за въвеждане на противоепидемични мерки е издадена на 13.03.2020 г., като само за месец има издадени общо девет отделни акта, с които се изменя или допълва първоначалния акт за въвеждане на тези мерки. Неизбежно е да настъпи объркване сред гражданите и след като на 30.03.2020 г. са издадени последователни заповеди – номера 168 и 169, с които съответно се въвежда и отменя мярка изискваща задължение за носене на защитна маска за лице на открити и закрити обществени места. Без съмнение многобройните и разнопосочни актове за въвеждане на противоепидемичните мерки налага състояние на несигурност по въпроса какви са актуалните противоепидемични мерки и без съмнение това създава затруднения за гражданите при спазването им.

Извън това съдът намира за излишно да се обсъжда подробно възможността с подзаконов акт /извън закон и указ/ да се въвеждат норми за поведение и съответни санкции за това, което принципно е предвидено в чл. 2, ал. 2 от ЗАНН, но е недопустимо при определяне и въвеждане на противоепидемични мерки, по същество норми за поведение на гражданите, да не е предвиден нито един ред за осигуряване на необходимата публичност на тези мерки и правила за поведение, след като тези актове не са обявени по общия ред, предвиден за  нормативните актове – публикуване в ДВ. Незаконосъобразно е да ангажираш отговорността на гражданите за извършени административни нарушения, след като във всички цитирани заповеди /основна и допълнителни/ не е предвиден начин на обявяване на тези противоепидемични мерки, като дори не е разпоредено публикуването им в електронната страница на Министерство на здравеопазването /което практически е единственото място за откриването им/.

Не следва да се обсъжда подробно и факта, че от 11.03.2020 г., когато са въведени първите противоепидемични мерки, до 14.05.2020 г. в Закона за здравето – чл. 63, съществува понятието „извънредна епидемична обстановка“, без да е налице дефиниция на това състояние, както и редът за установяването му, а в същото време е послужило като основание за издаване на посочените заповеди и въвеждане на противоепидемичните мерки, с което е нарушен принципа за законосъобразност на административно-наказателната дейност.

Предвид изхода от делото и направеното искане за присъждане на разноски следва да бъде възложено в тежест на въззиваемата страна заплащане на жалбоподателя на сумата от 300 лева, като съдът не споделя оплакването на въззиваемата страна за прекомерност, след като това е минималното възнаграждение, определено по реда на чл. 18, ал. 2, вр. чл. 7, ал. 2, т. 1 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Поради това на жалбоподателя следва да бъде присъдено обезщетение за направените разноски в размер на 300 лева, която сума следва да бъде възложена в тежест на ОД на МВР С. - § 1, т. 6 от ДР на АПК.     

Предвид всичко изложено и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН СЪДЪТ

 

Р  Е  Ш  И

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 119 от 30.04.2020 г., издадено от Директор на ОД на МВР С., с което на Т.С.В., ЕГН ********** ***, на основание чл. 209, а, ал. 1 от Закона за здравето е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 500 (петстотин) лева за извършено нарушение на точка № 9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. на Министъра на здравеопазването.

ОСЪЖДА ОД на МВР С., БУЛСТАТ *********, да заплати на Т.С.В., ЕГН ********** сумата от 300 /триста/ лева, представляваща обезщетение за направени разноски – заплатено адвокатско възнаграждение.

 

    Решението може да се обжалва пред Административен съд С.-област в 14/четиринадесет/дневен срок, считано от датата на получаването му.

Препис от решението да се изпрати на жалбоподател, чрез пълномощника и въззиваемата страна

         

 

 

                                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: