Определение по дело №128/2021 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 59
Дата: 19 февруари 2021 г. (в сила от 19 февруари 2021 г.)
Съдия: Радостина Ташева Гергичанова
Дело: 20214430200128
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 януари 2021 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 59
гр. Плевен , 19.02.2021 г.
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, XIV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в закрито
заседание на деветнадесети февруари, през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Радостина Т. Гергичанова
като разгледа докладваното от Радостина Т. Гергичанова Административно
наказателно дело № 20214430200128 по описа за 2021 година

Производството по НАХД №128/2021г. по описа на РС-Плевен е
образувано по жалба от *** с ЕГН ********** от гр. Плевен против Акт за
установяване на административно нарушение (АУАН) серия „GA“ № 264946,
издаден от ** при ОД на МВР-Плевен, сектор „Пътна полиция“.
Съдът като взе предвид данните по делото и съобразно приложимите
законови разпоредби, намери за установено следното:
АУАН поставя началото на административно-наказателното
производство, което може да приключи с издаване на наказателно
постановление (НП) или с прекратяване на производството (по арг.
на чл.53 и чл.54 от ЗАНН). Едва издаденото НП ще подлежи на съдебно
обжалване, съгласно чл.59, ал.1 ЗАНН и чл.189, ал.14 ЗДвП. Съставлявайки
задължителна фаза от производството по налагане на административно
наказание, актът не подлежи на самостоятелно оспорване, като неговата
законосъобразност ще бъде преценявана при обжалване на НП по реда
на раздел V от ЗАНН.
Съобразно предназначението и предписаните последици, актът няма
самостоятелно правно значение, поради което не засяга пряко и
непосредствено интересите на нарушителя. АУАН не съдържа властническо
волеизявление, което едностранно да поражда или да е в състояние да породи
промени в правната му сфера, липсва и разпоредителна част, която да го
1
обвързва и задължава да се съобрази с отразените в него факти. Тъй като той
е част от процедурата по ангажиране на административно-наказателната
отговорност за допуснати нарушения на ЗДвП, съществуването на отразените
в АУАН факти може да бъде оспорено чрез възражения пред
административно-наказващия орган (чл.44 ЗАНН) или в рамките на
производството по Глава III, Раздел V от ЗАНН.
Самата административно-наказателната отговорност като вид
юридическа отговорност за правонарушения се осъществява въз основа на
властнически актове – наказателни постановления (арг. на чл.189 ЗДвП, вр.
с чл.53, ал.1 ЗАНН). Последните се издават от изпълнително-разпоредителни
(административни) органи, които в рамките на компетентността си,
установяват факта на нарушението и налагат предвидените в закона санкции.
В качеството си на властнически акт, издаван от органите на
администрацията, наказателните постановления пораждат за адресата си
определени наказателно-правни последици, а дейността по издаването им по
своето предметно съдържание е юрисдикционна (правораздавателна) дейност,
с която по повод съставен акт за извършване на административно нарушение
и при следване на опростено състезателно производство се решава със сила на
пресъдено нещо административно-правен спор (извършено ли е адм.
нарушение, от кого, при какви обстоятелства и форма на вината), и се налага
санкция – административно наказание. В хода на това производство
жалбоподателят може да възрази срещу законосъобразността на
изготвения АУАН по чл.40 от ЗАНН, а в съдебната фаза по чл.59 и сл. от
с.з. – да опровергава доказателствената му сила с допустимите
от НПК доказателствени средства (по арг. на чл.189, ал.2 ЗДвП, чл.14, ал.2
НПК, вр. с чл.84 ЗАНН). Дори АУАН да се квалифицира като
удостоверителен административен акт – официален документ,
материализиращ изявление на овластен от закона орган относно
съществуването на факти с правно значение, липсата на самостоятелни
материално-правни последици изключва възможността на отделното му
оспорване. След като АУАН не притежава призната от действащото право
възможност да засегне по смисъла на чл.120, ал.2 от Конституцията права или
законни интереси на жалбоподателя, не е налице тази съществена
конституционна предпоставка за допустимост на предприетото съдебно
обжалване.
2
С оглед гореизложеното съдът приема, че жалбата е насочена срещу
акт, който не представлява индивидуален административен акт.
В този смисъл съдът прие, че жалбата се явява НЕДОПУСТИМА,
поради което не следва да бъде разгледана, а производството по делото следва
да бъде прекратено.
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата *** с ЕГН ********** от гр.
Плевен против Акт за установяване на административно нарушение (АУАН)
серия „GA“ № 264946, издаден от ** при ОД на МВР-Плевен, сектор „Пътна
полиция“, като недопустима.
ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 128/2021г.
по описа на РС-Плевен.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред
Административен съд - Плевен в 7-дневен срок от неговото съобщаване.


Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
3