Решение по дело №331/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 23
Дата: 28 януари 2021 г. (в сила от 13 май 2021 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20207120700331
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 28.01.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд - Кърджали в открито съдебно заседание на дванадесети януари през две хиляди двадесет и първа година в състав:

СЪДИЯ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

при секретаря Павлина Петрова, като разгледа докладваното от съдия Шефки адм. дело № 331 по описа за 2020 г. на КАС и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.76, ал.5 от Закона за здравното осигуряване. Образувано е по жалба от „Медицински център – Авицена“ ЕООД, ***, ЕИК ***, подадена чрез управителя д-р Д. Х. М. срещу Заповед за налагане на санкция № РД-21-179/21.09.2020 г., издадена от директора на РЗОК-Кърджали, с която на жалбоподателя е наложена финансова неустойка, общо в размер на 2 250 лв., за нарушения, описани в т.1-45 от заповедта.

Жалбоподателят намира оспорената заповед за незаконосъобразна, като постановена при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Твърди, че дейностите в описаните случаи са действително извършени, при спазване изискванията на НРД МД 2018 и НРД МД 2020-2022, както и че са спазени изискванията за попълване на медицинската документация. Иска отмяна на оспорената заповед. Претендира направените по делото разноски.

Ответникът – Директор на РЗОК - Кърджали, чрез процесуалния си представител - юк. С., намира жалбата за неоснователна. Счита, че оспорената заповед е законосъобразна, като издадена от компетентен орган, съдържаща всички изискуеми от закона реквизити, и при  посочени конкретни законови разпоредби, нарушени виновно от страна на жалбоподателя. В представено писмено становище излага подробни съображения. Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли подадената жалба.

След като обсъди събраните по делото доказателства и доводите на страните, настоящият съд прие следното:

Със Заповед №РД-20-132/08.06.2020 г. на директора на РЗОК - Кърджали, е наредена пълна проверка на лечебното заведение за СИМП: Медицински център „Авицена“ ЕООД, ***, по изпълнение изискванията на ЗЗО, НРД МД 2020-2022, НРД МД 2018 и Индивидуален договор №***/*** г. Предвидено е проверката да се извърши в периода от 08.06.2020г. до 14.08.2020г. Със заповедта са определени поименно и трите длъжностни лица при РЗОК –Кърджали, на които е възложена проверката, измежду които и един лекар. 

 Във връзка с извършената проверка е изготвен протокол № ***/***г. от контрольори при РЗОК - Кърджали, в който, по отношение дейността на лечебното заведение, са констатирани нарушения на установените изисквания за работа с медицинска документация, описани в т.2.1 - 2.28,  както и нарушения  на условията и реда за оказване на медицинска помощ, описани в т.4.1.1 – 4.1.9; т. 4.2.1 – 4.2.7 и т. 4.4.1. Съставен е и доклад с изх.№***/*** г.

Въз основа на горното и на основание чл.74, ал.5; чл.55, ал.2, т.2, т.3, т.5 и т.6б от Закона за здравното осигуряване, чл.422, ал.1, чл.414, ал.1, чл.416, ал.1 от НРД МД 2020-2022 и чл.400, ал.1 от НРД МД 2018, е издадена Заповед за налагане на санкции №РД-21-179/21.09.2020 г., предмет на настоящото производство, с която на лечебното заведение - жалбоподател е наложена санкция - финансова неустойка от по 50 лв., за всяко едно от нарушенията, описани в т. 1-45 от заповедта. Заповедта е получена на 21.10.2020 г., от управителя на ЛЗ, а жалбата срещу нея е подадена на 03.11.2020 г., пред органа, чийто акт се оспорва.

Представен е Договор за оказване на специализирана извънболнична медицинска помощ от медицински център №***/*** г., сключен между НЗОК, като Възложител и «Медицински център-Авицена» ЕООД, като Изпълнител.

По делото е приложена и медицинската документация, относима към случаите, визирани в т.1-45 от процесната заповед.

При така описаните факти, съдът приема за установено следното:

Жалбата е допустима, като подадена в срок, срещу подлежащ на оспорване акт и от лице с правен интерес от оспорването.

Разгледана по същество жалбата е частично основателна.

Оспореният акт е издаден от компетентен орган – директора на РЗОК Кърджали, който по силата на чл.74, ал.5 от ЗЗО, разполага с правомощието да издава заповеди за налагане на санкция.

С разпоредбите на чл.414, ал.1 от НРД МД 2020-2022  и на  чл. 400, ал.1 НРД МД 2018, посочени като основание за налагане на санкциите за нарушенията, установени в заповедта  е предвидено, когато изпълнител на извънболнична медицинска помощ наруши условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл. 55, ал. 2, т. 2 от ЗЗО, определени в този НРД, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, да налага санкция "финансова неустойка" в размер от 50 до 150 лв. Идентичен е и размерът на санкцията за изпълнител на извънболнична медицинска помощ, който наруши установените изисквания за работа с медицинска или финансова документация /чл.416, ал.1 НРД МД 2020-2022/.

В  т. 1- 21  от процесната заповед са визирани нарушения  на изискванията за работа с медицинска документация, установени в чл.219, ал.1, вр с чл.217, чл.218, ал.1 и ал.2, т.1Б.1 от НРД МД 2020-2022, както и в чл.58, ал.1, вр. с чл.14 и чл.57, т.1 от индивидуалния договор. По отношение на горните случаи е прието, че в изготвените първични медицински документ „Амбулаторен лист“ /бл.МЗ-НЗОК№1/, липсва подпис на пациента.

Според посочените като нарушени разпоредби на чл.218, ал.1 и ал.2, т.IБ.1, вр. с чл.219, ал.1 от НРД МД 2020-2022, Амбулаторния лист (бл. МЗ-НЗОК № 1) е първичен медицински документ, изготвян съгласно изискванията, реквизитите и стандарта, посочени в приложение № 2. От своя страна, в т. 10 от указанията за попълване на първичния медицински документ „Амбулаторен лист“ е предвидено, пациентът да удостовери с подписа си, че е информиран за извършените медицински дейности, назначените изследвания и терапия, както и че към момента на прегледа не е хоспитализиран. При отказ на пациента от назначената терапия или от хоспитализация, лекарят в свободен текст описва отказа в полето "Терапия" и задължително изисква подпис на пациента или негов законен представител. В чл.218, ал.2, т.IБ.1, изр.2 се предвижда амбулаторният лист да се издава от лекаря от лечебното заведение за СИМП, а екземпляр от него на хартиен носител, подписан от лекаря и от ЗОЛ, да се води по ред, определен от лечебното заведение.

От приложените по делото амбулаторни листове на ЗОЛ/л.56- 80/, визирани в т.1 -21 се установи, че тези първични медицински документи не съдържат подпис на пациента, удостоверяващ че последният е информиран за извършените медицински дейности, назначените изследвания и терапия, както и че към момента на прегледа не е хоспитализиран, в нарушение на посочените по-горе изисквания на НРД МД 2020-2022, поради което санкцията, наложена за нарушенията, описани в т.1 -21 от заповедта, се явява законосъобразна.

По горните съображения, съдът намира за законосъобразна и санкцията, наложена за случая, визиран в т.22 от заповедта, касаещ липсата на екземпляр от амбулаторен лист /АЛ/ на хартиен носител, съгласно изискването на чл.219, ал.2, т.IБ.1, изр.2 НРД МД 2020-2022. Видно от приложения по делото АЛ /л.81/, същия е разпечатан на 08.06.2020 г., като последното действие е удостоверено с подпис и с печат на лечебното заведение, като не са представени доказателства за съставен АЛ на хартиен носител, носещ подписа на лекаря и на ЗОЛ.

В т.23-25 от заповедта са описани случаи на отчетени първични медицински документи „Направление за медико-диагностична дейност“, в които липсва подпис, положен от пациента, удостоверяващ вземането на биологичен материал. Прието е нарушение на чл.219, ал.1, вр с чл.217, чл.218, ал.1, т.4 и ал.2, т.IV.1 от НРД МД 2020-2022.

Съгласно предвиденото в чл.218, ал.1 и ал.2, т.IV.1, вр. с чл.219, ал.1 от НРД МД 2020-2022, "Направление за медико-диагностична дейност" (бл. МЗ-НЗОК № 4) е първичен медицински документ, изготвян съгласно изискванията, реквизитите и стандарта, посочени в приложение № 2. В т. 7 от указанията за попълване на този медицински документ се съдържа изискване, в него да се впише датата, на която пациентът с подписа си удостоверява, че е взет биологичен материал или е извършено образно изследване. Предвидено е направлението за медико-диагностична дейност за извършване на МДИ да се издава в един екземпляр от изпълнител на ПИМП/СИМП и да се изпраща на медико-диагностичната лаборатория чрез пациента. /чл.218, ал.2, т.IV.1/.

Видно от приложените Направления за медико-диагностична дейност на ЗОЛ, визирани в т.23-25 /л.82-87/, последните документи не съдържат подпис на пациента, в нарушение на посочените по-горе изисквания на НРД МД 2020-2022, поради което санкцията, наложена за нарушенията, описани в т.23-25 от заповедта, се явява законосъобразна.

Налице са и описаните в т.26-28  от процесната заповед, нарушения на установените в чл.219, ал.1, вр. с чл.218, ал.1 и чл.250 от НРД МД 2020-2022, изисквания за работа с медицинска документация. Констатираните нарушения се изразяват в невярно посочена дата на извършения преглед в амбулаторните листове /т.26 и т.28/, както и в несъответствие между датата на извършения преглед, според първичния медицински документ „Амбулаторен лист“ и тази, посочена електронния отчет, представен в РЗОК-Кърджали /т.27/.

В т. 4 от указанията за попълване на първичния медицински документ „Амбулаторен лист“ е предвидено последния да съдържа датата и часа на прегледа.

Съгласно разпоредбата на чл.250 НРД МД 2020-2022, за неверни данни, посочени в отчетите и в справките, изискуеми по договора, ИМП носят отговорност съгласно условията на глава двадесета и глава двадесет и първа.

Установи се от приложените по делото доказателства - писмени обяснения изх.№***/*** г./л.89/; справка за осигурено лице /л.90/, АЛ №***/*** г. /л.96/; справка за отчетени онлайн дейности /л.98/, че ЗОЛ Н. М. Н. /т.26/ и ЗОЛ Ф. Ю. Ю. /т.28/, са били прегледани преди датите, посочени в електронните отчети за дейността в АЛ №**/*** г. и АЛ №***/*** г. В първия случай ЗОЛ е починало на *** г., т.е преди вписаната в електронния отчет дата на прегледа – 30.04.2020г., а във втория случай прегледът е бил извършен на 06.03.2020г. Установи се също така от АЛ №***/*** г. и представения електронен отчет за дейността, отразена в АЛ №***/*** г., касаещи извършения преглед на ЗОЛ Х. Т. А., че е налице несъответствие между датата на извършване на прегледа, посочена в първичния медицински документ „Амбулаторен лист“ и тази в електронния отчет, представен в РЗОК-Кърджали.

В т.29-44 от заповедта са констатирани нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, поради: неспазване на изискванията за диспансеризация съгласно Наредба №8/2016 г. и Приложение №13 към НРД МД 2018 /т.29-38/, както и поради извършена медицинска дейност извън адреса на дейност на ЛЗ, посочен в сключения договор с НЗОК/РЗОК, в нарушение на чл.30, т.1 и т.2, вр. с чл.117, т.2, чл.109 и чл.118 от НРД МД 2020-2022, както и на чл.7, т.1 и т.2 от Индивидуалния договор, сключен с ЛЗ /т.39-44/. Прието е, че в горните случаи на ЗОЛ не е осигурена медицинска помощ по вид, обем и качество, съответстваща на договорената.

Действително, според чл. 30, т.1 и т.2 от НРД МД 2018 и чл.30, т.1 и т.2 от НРД МД 2020-2022, посочени и в заповедта, като правни основания,  изпълнителите на медицинска помощ са длъжни да осигуряват на ЗОЛ договорената медицинска помощ и да изпълняват правилата за добра медицинска практика съгласно условията на НРД, както и да предоставят медицинска помощ по вид, обем и качество, съответстваща на договорената. Идентично е и съдържанието на чл.7, т.1 и т.2 от сключения с ЛЗ индивидуален договор.

Съгласно чл.5, ал.2 от Инструкция № РД-16-31/23.06.2016 г. и Инструкция № РД-16-43/09.06.2020 г. за условията и реда за осъществяване на контрол по чл. 72, ал. 2, 3, 4, 5, 6, 7 и 8 от ЗЗО, при осъществяване на контрол върху изпълнителите на медицинска помощ длъжностните лица по чл. 72, ал. 2 от ЗЗО, които нямат образователно-квалификационна степен магистър по медицина (лекар), нямат правомощията по чл. 73, ал. 1, т. 7 от ЗЗО. Последната разпоредба регламентира правомощията на контролните органи по чл. 72, ал. 2, да проверяват съответствието на дейността на изпълнителите с критериите за достъпност и качество на медицинската помощ, регламентирани в НРД в съответствие с чл. 59в.

По аргумент от горните разпоредби, съответствието на дейността на изпълнителите с критериите за достъпност и качество на медицинската помощ, следва да бъде проверявано само от  длъжностни лица по чл. 72, ал. 2 от ЗЗО, с образователно-квалификационна степен магистър по медицина (лекар). Такова  изискване се съдържа и в чл. 388, ал.1 от НРД МД 2018, както и в чл.400, ал.3 от НРД МД 2020-2022. Респ., контрольорите без образователно-квалификационна степен магистър по медицина (лекар) нямат правомощия да констатират факти и обстоятелства, свързани с критериите за качество и достъпност на оказаната медицинска помощ по чл. 59в от ЗЗО.

Нарушенията, визирани в т.29-44 от заповедта, издадена въз основа на констатираното в т.4.1.1 – 4.1.9; т. 4.2.1 – 4.2.7 от съставения протокол ***/***г. и доклад /който впрочем не е подписан от единствения лекар-контрольор/, се отнасят до качеството на оказаната медицинска помощ, поради което проверката е следвало да се извърши от контрольори с образователно-квалификационна степен магистър по медицина (лекар).

В случая, в нарушение на горното правило, в състава на проверяващия екип присъства само един лекар – д-р П., като останалите две длъжностни лица, нямат такава образователно-квалификационна степен, поради което проверката в тази й част е извършена от длъжностни лица без необходимата компетентност. Последното нарушение е съществено и е самостоятелно основание за отмяна на издадената заповед, в частта й по т.29-44, тъй като последната е основана на констатации, извършени от лица без необходимата компетентност.

Незаконосъобразна е оспорената заповед и в частта й по т.45, визираща случай на отчитане на контролен преглед на ЗОЛ Г. А. Ч., в рамките на един месец след дехоспитализацията на пациента.

По делото е приложен АЛ № **/*** г. – издавания екземляр на хартиен носител, съдържащ подпис на пациента и лекаря, за извършен на Ч. преглед на 07.01.2020г., в *** ч., с посочена основна диагноза „***“.  Въпреки дадените на ответника изрични указания /с разпореждане на съда от 18.11.2020г./, че не сочи доказателства за периода на хоспитализация на горното ЗОЛ, такива не бяха представени и в хода на съдебното производство. От приложеното към административната преписка извлечение от Персонална информационна система на отчетени онлайн дейности за пациент-КП, представено и в о.с.з., действително се установява, че на 05.12.2019 г. въпросният пациент е бил хоспитализиран в МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ по КП №222 „***“. Налице е и информация за хоспитализация по КП №158 „***“, от 07.01.2020г. Липсват обаче данни за деня на дехоспитализацията на горното лице, за да се прецени дали прегледът, извършен на 07.01.2020г. е в рамките на един месец след дехоспитализацията, съответно дали този контролен преглед е вече е бил закупен от НЗОК, по правилото на чл.344, ал.1, т.1, б.“г“ НРД МД 2020-2022. На следващо място, липсват и доказателства въпросния преглед да е бил отчетен с „Медицинско направление за консултация или провеждане на съвместно лечение“-бланка МЗ-НЗОК, за да е установено нарушението на забраната по чл. 349, ал.3 от НРД МД 2020-2022, поради което последното нарушение се явява недоказано и не са налице предпоставките на чл.414, ал.1 НРД МД 2020-2022,  за налагане на санкция в определения размер.

По изложените съображения, съдът намира, че са налице основания за отмяна на оспорената заповед на директора на РЗОК - Кърджали, в частта й по т.29-45, с която са наложени финансови неустойки, общо в размер на 850 лв. По отношение на останалата част по т.1-28, не са налице основанията по чл. 168, ал.1, във вр. с чл. 146 АПК, за отмяна на оспорения акт, поради което жалбата следва да се отхвърли, като неоснователна.

При този изход на делото и направеното от жалбоподателя искане за присъждане на разноски, такива следва да бъдат присъдени, съобразно уважената част от жалбата. При направени от жалбоподателя разноски в размер на 530 лв., от които: 50 лв. за д.т. и 480 лв. за адвокатско възнаграждение, на последния се следват разноски в размер на 201 лв.

Ето защо и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Заповед за налагане на санкции №РД-21-179/21.09.2020 г. на директора на РЗОК - Кърджали, в частта й, с която на Медицински център „Авицена“ ЕООД, ***, са наложени финансови неустойки в размер на 850 лв., за нарушения, констатирани в т.29-45 от заповедта.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Медицински център „Авицена“ ЕООД, ***, в останалата й част.

ОСЪЖДА РЗОК, гр.Кърджали да заплати на Медицински център „Авицена“ ЕООД, ***, разноски по делото в размер на 201 лв.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ: