Решение по дело №392/2018 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 209
Дата: 19 октомври 2018 г. (в сила от 19 декември 2019 г.)
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20187110700392
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 август 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е № 209

гр.Кюстендил, 19.10.2018г.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

                Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на осемнадесети октомври две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

Административен съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

и секретар Ирена Симеонова, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№392/2018г. по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:

 

                И.Е.М. *** оспорва ЗППАМ №18-1139-000222/04.07.2018г. на началник сектор ПП – Кюстендил, с която му е наложена санкция по чл.171, т.2а, б.“б“ от ЗДвП – прекратяване регистрацията на ППС за срок от 6 месеца, като са отнети 2 бр. регистрационни табели Е5917ВР и СРМПС №*********. Развиват се съображения за незаконосъобразност на акта, поради допуснати нарушения на административно производствените правила и противоречието му с материалния закон.

                 Ответникът не се явява и не изразява становище по жалбата.

                 Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

                 До издаването на оспорената заповед се е стигнало след като на жалбоподателя е съставен АУАН №980728/04.07.2018г. за това, че на същата, около 01.10ч., в с.Нов чифлик управлява собствения си лек автомобил Форд Пума с рег.№Е5917ВР след употреба на алкохол, установено с техническо средство Алкотест дрегер 7510. Скалата на уреда отчела 0.51 промила. Издаден е талон за изследване №0035436 от 04.07.2018г., в който е отразено, че водача приема показанията на техническото средство, поради което не е дал кръв за химически анализ.

                С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима, като подадена срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, в срок /заповедта е връчена на 03.08.2018г., а жалбата е депозирана на 16.08.2018г. видно от щемпел на пощенски плик/, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да я разгледа съд.

 След служебна проверка законосъобразността на оспорения административен акт на основанията по чл.146 от АПК и оплакванията в жалбата, както и по реда на чл.168 от АПК, съдът намира същата за неоснователна, по следните съображения:

                Оспорената ЗППАМ №18-1139-000222/04.07.2018г. на началник сектор ПП – Кюстендил представлява мотивиран административен акт, съдържащ изложение на фактически обстоятелства, които правилно са отнесени към хипотезата на чл.171, т.2а, б.“б“ от ЗДвП. Те са описани в обем, позволяващ да се изведе волята на административния орган и да се разбере ясно и безпротиворечиво какво административно нарушение е извършил нарушителя и какви са неговите съставомерни елементи откъм форма на изпълнително деяние, време и място на извършване. ЗППАМ е издадена от компетентен орган с оглед разпоредбата на чл.172, ал.1 от ЗДвП във вр.с представената заповед №277з-1046/30.06.2017г.  и в предписаната от закона форма.

                  Правилно е приложен и материалния закон. Прекратяване регистрацията на ППС, съгласно чл.171, т.2а, б.“б“ от ЗДвП, се извършва при управление на МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда. В случая съдът, с оглед писмените доказателства – АУАН №980728/04.07.2018г. /АУАН се ползва с презумптивна доказателствена сила по см. на чл.189, ал.2 от ЗДвП/ и талон за изследване, приема за безспорно установено извършено от И.М. нарушение на чл.5, ал.3, т.1 от ЗДвП, а оттук и правилно отнасяне на казуса към хипотезата на чл.171, т.2а, б.“б“ от ЗДвП.

Предназначението на ПАМ с превантивен характер е да осуети възможността на дееца да извърши други подобни нарушения, като тази мярка не съставлява вид административно наказание. Релевантният за приложението на чл.171, т.2а, б.“б“ ЗДвП юридически факт е фактът на допуснато административно нарушение, което е установено и подведено под приложимата материалноправна норма за ангажиране на административната/наказателната отговорност на жалбоподателя. За да наложи ПАМ, за компетентния орган е достатъчен съставеният надлежно АУАН с констатирано от компетентните лица нарушение, което при условията на обвързана компетентност го задължава да наложи посочената мярка. Административният акт, с който се прилага ПАМ предхожда наложеното на нарушителя административно наказание с правораздавателен акт на административнонаказателна юрисдикция /НП/, като двата акта имат общ правопораждащ юридически факт - допуснатото закононарушение.

Във връзка с гореизложеното съдът счита, че административният орган правилно и законосъобразно е издал оспорения акт и същия не страда от пороците по чл.146 от АПК, т.е. липсват основания за неговата отмяна.

                  Воден от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

                  ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на И.Е.М. *** срещу ЗППАМ №18-1139-000222/04.07.2018г. на началник сектор ПП – Кюстендил, с която му е наложена санкция по чл.171, т.2а, б.“б“ от ЗДвП – прекратяване регистрацията на ППС за срок от 6 месеца, като са отнети 2 бр. регистрационни табели Е5917ВР и СРМПС №*********.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от връчването му на страните.

 

 

                          

                        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: