Определение по дело №260/2025 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 1001
Дата: 22 юли 2025 г.
Съдия: Емилия Кирова-Тодорова
Дело: 20257090700260
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 юли 2025 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 1001

Габрово, 22.07.2025 г.

Административният съд - Габрово - II състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

като разгледа докладваното от съдията Емилия Кирова-Тодорова административно дело260/2025 г. на Административен съд - Габрово, за да се произнесе, взе предвид следното:

Делото е образувано по входирана в деловодството на съда жалба с вх. № СДА-01-1817 от 21.07.2025 г., подадена от О. С., с която се оспорва преиздадено Решение № РД-02-14-1672 от 16.09.2024 г. с рег. № в ИСУН BG16RFOP001-8.006-004-С01-М019 от 27.06.2025г. на зам.-министъра на МРРБ и ръководител на УО на ОПРР за отказ отверификация и плащане по направено искане за окончателно плащане на разходи в размер на 177 240.00 лв. по административен договор за безвъзмездна финансова помощ /АДБФП/ № BG16RFOP001-8.006-004-С01.

С процесния административен акт на основание чл. 60, ал. 1, чл. 62, ал. 1, ал. 2 и ал. 3, чл. 63, ал. 1, т. 1 и чл. 64, ал. 1, предложение второ от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление /ЗУСЕФСУ/ и въз основа на искане за плащане № 2 (окончателно) по административен договор за безвъзмездна финансова помощ, не се извършва верификация и плащане на разходи в размер на 177 240,00 лв., представляващи БФП, отчетени в същото искане за окончателно плащане, на основание чл. 64, ал. 1, предложение второ от ЗУСЕФСУ, което се явява правно основание за отказ от верификация и плащане. С оглед на стартирала процедура по чл. 73 от ЗУСЕФСУ (ред. ДВ бр. 39 от 27 Май 2022 г., приложима на основание съгласно § 70 от ЗИД на ЗУСЕСИФ), засягаща заявените разходи по договори № ОП - 34 от дата 26.09.2023 г. с изпълнител „Еврика 3М“ ЕООД, № ОП - 35 от дата 26.09.2023 г. с изпълнител „Еврика 3М“ ЕООД и № ОП - 36 от дата 26.09.2023 г. с изпълнител „Еврика 3М“ ЕООД, представляващи остойностено евентуалното финансово влияние на твърдения за нарушения, описани в регистриран сигнал № 2375, в размер на 100% от съотносимите разходи, включени в настоящото искане за плащане, не се верифицират и не се плащат.

Основанието за това решение се изразява в следното:

На 08.12.2023 г. чрез ИСУН 2020 е подадено искане за окончателно плащане по посочения по-горе АДБФП, придружено от окончателен технически и финансов отчет. Въз основа на същото е издадено Решение № РД-02-14-1672 от 16.09.2024 г. на Ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020, с което не са верифицирани разходи при изложени в него мотиви. По жалба на О. С. срещу това Решение е образувано административно дело № 374/2024 г. на Административен съд – Габрово. С Решение № 1457 от 20.11.2024 г. Административен съд – Габрово отменя Решение № РД-02-14-1672 от 16.09.2024 г. на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на УО на ОПРР 2014-2020 и връща преписката на същия орган за ново произнасяне, съобразно мотивите на отменителното решение, в сроковете установени в ЗУСЕФСУ. Решенето на съда е обжалвано пред ВАС, който със свое Решение № 6479 от 16.06.2025 г. по административно дело № 913/2025 г., оставя в сила първоинстанционния съдебен акт.

След извършена повторна проверка по верификация на засегнатите разходи от страна на УО на ОПРР 2014-2020, при съобразяване с цитираното по-горе съдебно решение, УО не извършва верификация и плащане на разходи в посочения размер, поради това, че при преглед на представената документация е установено, че в искането за плащане са поискани за възстановяване разходи по договори с изпълнители, по които е стартирала процедура по реда на чл. 73 от ЗУСЕФСУ. По сигнал за нередност № 2375 процедурата е стартирана с писмо с изх. № 99-00-6-23 от 18.01.2024 г. При първоначалния анализ на посочените в сигнала нарушения, УО на ОПРР 2014-2020 е отчел естеството и сериозността на нарушенията и е определил евентуален размер на финансова корекция в размер на 100% от съотносимите разходи. В тази връзка, на основание чл. 62, ал. 2 и чл. 64, ал. 1, предложение второ, ЗУСЕФСУ са отказани за верификация и плащане разходи, представляващи остойностено евентуалното финансово влияние на съмнението за нередност. Неверифицираните разходи поради съмнение за нередност са в размер на 177 240,00 лв., представляващи 100% от отчетените в искането за плащане и подлежащи на верификация разходи по посочените по-горе договори № ОП-34 от дата 26.09.2023 г. с изпълнител „Еврика 3М“ ЕООД, № ОП-35 от дата 26.09.2023 г. с изпълнител „Еврика 3М“ ЕООД и № ОП-36 от дата 26.09.2023 г. с изпълнител „Еврика 3М“ ЕООД, и са разпределени по бюджетни редове, както следва:

• 7 800,00 лв. по б.р. I.1.1 „Участие в специализирани обучения, програми за обмен на опит и добри практики, семинари, работни групи и др. за повишаване капацитета на бенефициентите в контекста на управление и изпълнение на инструменти за Интегрирани териториални инвестиции (ИТИ) за програмен период 2021-2027 г., включително на принципа peer to peer в страната и в чужбина с други общини за подготовката на инвестиции за градско развитие и функционални зони.“. Сумата не се верифицира по фактура № ********** от 01.11.2023 г., по договор № ОП-36 от дата 26.09.2023 г. с изпълнител „Еврика 3М“ ЕООД.

• 44 640,00 лв. по б.р I.1.1 „Участие в специализирани обучения, програми за обмен на опит и добри практики, семинари, работни групи и др. за повишаване капацитета на бенефициентите в контекста на управление и изпълнение на инструменти за Интегрирани териториални инвестиции (ИТИ) за програмен период 2021-2027 г., включително на принципа peer to peer в страната и в чужбина с други общини за подготовката на инвестиции за градско развитие и функционални зони.“. Сумата не се верифицира по фактура № ********** от 28.11.2023 г., по договор № ОП-34 от дата 26.09.2023 г. с изпълнител „Еврика 3М“ ЕООД.

• 124 800,00 лв. по б.р I.1.1 „Участие в специализирани обучения, програми за обмен на опит и добри практики, семинари, работни групи и др. за повишаване капацитета на бенефициентите в контекста на управление и изпълнение на инструменти за Интегрирани териториални инвестиции (ИТИ) за програмен период 2021-2027 г., включително на принципа peer to peer в страната и в чужбина с други общини за подготовката на инвестиции за градско развитие и функционални зони.”. Сумата не се верифицира по фактура № ********** от 07.12.2023 г., по договор № ОП - 35 от дата 26.09.2023 г. с изпълнител „Еврика 3М“ ЕООД.

ИАА е получен от адресата си по електронен път на 27.06.2025 г., видно от приложена електронна комуникация. Жалбата против него е подадена на 10.07.2025 г. и като подадена от заинтересована страна в законния срок, против подлежащ на съдебно оспорване пред административен съд индивидуален административен акт се явява допустима и редовна.

В жалбата си О. С. изтъква доводи за нищожност на атакувания ИАА, т.к. същият противоречи на влязъл в сила съдебен акт – цитираните влезли в сила съдебни решения на АС – Габрово и ВАС. Неправомерно е удължен срокът за приключване на процедурата. Основанието за издаването на акта е нарушение на чл. 15, ал. 1, т. 1 и т. 2 от ЗОП, но не е налице акт на компетентен орган, който да го установява.

Алтернативно се иска отмяна на акта като незаконосъобразен, т.к. същият не съдържа фактически основания за издаването си. Не е посочен вида на нарушението, нито вида на установената нередност, не е посочено какво е съдържанието на въпросния сигнал, не се съдържат мотиви за отказ от верификация и то на стойност 100% от заявеното плащане. Не се мотивира налагането на такъв максимален размер дори в писмото за откриване на производството по администриране на нередността. Налице са и други възможности и остава неясно защо е предпочетена най-неблагоприятната за жалбоподателя. Не е отразен фактът, че са подадени възражения от общината, нито същите са били обсъдени в хода на административното производство по издаване на акта.

Посочено е неприложимо правно основание за издаването на акта – чл. 63, ал. 1, т. 1 от ЗУСЕФСУ, което не кореспондира с диспозитива на Решението. Отказът от верификация е формален и не касае допустимостта на разходите по чл. 57 на същия нормативен акт.

Освен това Решението не съдържа актуална дата на издаване, което е задължителен реквизит за всеки административен акт. Недопустимо е да се „преиздава“ акт, който е отменен и вече не съществува в правния мир. Новият акт не може да е с датата на вече отменен такъв.

Изброени са основни правни принципи, които жалбоподателят счита, че са нарушени със забавеното произнасяне от страна на административния орган: разумно, добросъвестно и справедливо упражняване на власт, съразмерност, истинност, процесуална икономия, нарушено е правото на защита и принципът за равенство при упражняване на законните права на жалбоподателя, като по този начин е извършена злоупотреба с административни правомощия, неефективно управление на средства от съответните фондове.

Налице са и нарушения на материалния закон и редица процесуални нарушения.

Воден от изложеното и на основание чл. 158, ал. 1, във вр. с чл. 151, т. 3, чл. 170, във вр. с чл. 9, ал. 4 от АПК, Административен съд- Габрово

ОПРЕДЕЛИ:

КОНСТИТУИРА страни в производството:

1.Жалбоподател: О. С., с адрес за призоваване и връчване на съобщения: [населено място], пл. С. № 1;

2.Ответник: Зам.-министър на МРРБ и ръководител на УО на ОПРР 2014 – 2020 с адрес за призоваване и съобщения: [населено място], [улица]19.

НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание за 02.09.2025 г. от 10.30 ч., за когато на страните да се изпратят призовки.

ЗАДЪЛЖАВА жалбоподателя в 3-дневен срок от съобщаването да приложи по делото материалите от проведената обществена поръчка.

УКАЗВА на ответната страна, че в нейна тежест да установи че актът е издаден от оправомощен орган, при спазване на процесуалните правила и материалния закон, както и че са налице основанията за неговото издаване: соченото нарушение, което съставлява нередност с финансово изражение, а не само съмнения за такова деяние. Страната следва да установи, че е извършила нова проверка за наличието на релевантните факти, след влизане в сила на горепосочените отменителни съдебни решения, да докаже какво е установено при тази проверка и че на жалбоподателя е предоставена възможност за участие при нея; да посочи на какви стойности са аналогични поръчки, с което да установи, че процесните такива са на завишени стойности.

Страната следва да приложи всички искания за верифициране и за плащане по административния договор, доказателства за евентуално платени суми, цитираният сигнал и доказателства за запознаване на жалбоподателя с него и даване възможност на обяснения и възражения, както и доказателства за обсъждане на тези възражения и обяснения.

ДА СЕ ИЗИСКА СЛУЖЕБНО от КЗК информация относно това, налице ли е произнасяне по сигнала на УО на ОПРР с № 2375 или изобщо по сигнал на същия УО за нарушение, извършено от Община Севлиево по повод цитираната в Решението обществена поръчка открита с Решение на 25.08.2023 г. от Община Севлиево с предмет: „Организиране и провеждане на специални обучения и обмен на опит и добри практики за повишаване капацитета на служители за управление и изпълнение на инструменти за Интегрирани териториални инвестиции за програмен период 2021 – 2027 г.“ и ако е налице, то какъв е резултата, като бъдат представени съответните доказателства.

ДА СЕ ПРИЛОЖИ служебно адм. д. № 374 по описа за 2024 г. на АС – Габрово.

Препис от съдебния акт да се изпрати на страните, в едно с призовките.

Определението не подлежи на обжалване.

Съдия: