Р Е Ш Е Н И Е № 191
гр. В., 06.08.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
В.ският районен съд, 4 – ти наказателен състав, в публичното заседание на петнадесети юли две хиляди и двадесета година в състав:
Председател: Андрей Дечев
Съдебни заседатели: ………...……...…
Членове:……...……………
при секретаря П. Йорданова и в присъствието на
прокурора………………………………… като разгледа докладваното от
съдията Дечев…………… НАХД № 239……
по описа………… за 2020 г. и за да се произнесе взе
предвид следното :
Производството е по реда на чл.
59 и сл. ЗАНН.
Обжалван
е издаден Електронен фиш на ОДМВР В., серия К № 0009970, с който е наложено
административно наказание „имуществена
санкция“ в размер на 2000 лева на
основание чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ, във
вр. с чл. 638, ал. 1, т. 2 от КЗ, на „М.Б.“
ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес : гр. С., бул. „Б.Ш.“, № 247, ет. 2,
представлявано от управителя П.П.П., за нарушение по чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ,
във вр. с чл. 638, ал. 1, т. 2 от КЗ , извършено на 11.11.2019 г. в 10,57 ч. в обл. В., община В., на републикански път I-1 /Е–79/, км 12+900, срещу РСПАБ, посока на движение
от гр. Димово към гр. В. при ограничение на скоростта от 50 км/ч, въведено с
пътен знак В26, установено и заснето с автоматизирано техническо средство АТСС/ARHCAM
S1/, радар идент. № 11743be, при управление на МПС „Т.А.“ с рег.
№ СВ3977НМ.
Жалбоподателят
в депозираната жалба желае да бъде отменен обжалваният електронен фиш. В
съдебно заседание, редовно и своевременно призован, същият не се явява,
и изпраща процесуален представител, който моли да се отмени електронният фиш
като незаконосъобразен и необоснован.
Въззиваемата
страна, редовно призована за съдебно заседание, изпраща процесуален представител, който заема становище в с.з. да се потвърди електронния фиш като
законосъобразен и правилен.
Съдът, въз основа на събраните и приложени по делото
доказателства, и след като съобрази доводите и исканията на страните, намира и
приема за установено следното:
Жалбата е с правно основание чл.59, ал.1
от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал.2 от този текст, от легитимиран
субект, при наличие на правен интерес от обжалване и пред компетентния съд,
поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество същата е
основателна.
Съдът
намира, че при издаването на обжалвания електронен фиш за налагане на
имуществена санкция за нарушение, установено с автоматизирано техническо
средство или система са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,
засягащи правото на защита на жалбоподателя и възпрепятстващи го да научи в
извършването на какво нарушение е обвинен и му е наложено административно
наказание, както и да организира адекватно защитата си, като същите не могат да
бъдат санирани чрез законосъобразното им повтаряне.
Съгласно
обжалвания ЕФ е констатирано извършено нарушение от юридическо лице - на „М.Б.“ ЕООД, ЕИК: *********, съгласно
Търговския закон собственик на МПС –
товарен автомобил марка „Т.А.“ с рег. № СВ3977НМ, по отношение на което не е
сключило договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“, като
нарушението е установено с АТСС (ARH CAM S1).
АТСС
(ARH CAM S1) е мобилна система за видеоконтрол ARH CAM S1 № 11743са която представлява радар ARH CAM S1, който се
поставя на стойка с три „крачета“, по известна с името „тринога“ камера.
Посоченото автоматизирано техническо средство фиксира скоростта на превозното
средство, регистрационния му номер, датата и точния част, посоката на движение,
както и координатите на мястото където е установено МПС. АТСС (ARH CAM S1) като
мобилно техническо средство съгласно §6,
т.65, б.“б“ от ДР на ЗДвП е признато с разпоредбите на чл.189, ал.4 от ЗДвП и с
Наредба № 81213-532/2015г. като вид техническо средство с което да се
установяват нарушения, и одобрено съгласно Удостоверение № 17.09.5126 като тип
средство за измерване със срок до 07.09.2027г. По делото е представено
Удостоверение № 10.02.4835 /л.30/ за друго техническо средство – мобилна
система за видеоконтрол на нарушения на правилата за движение TFR1-M, различно от записаното в ЕФ и в протокол за проверка
/л.17/, посочено по-горе техническо средство АТСС (ARH CAM S1)
От представената по делото разпечатка /л.13/ се установява, че на 11.11.2019г. на
републикански път I-1 /Е–79/, км 12+900, срещу РСПАБ, посока на движение от гр.
Димово към гр. В. при ограничение на скоростта от 50 км/ч, въведено с пътен
знак В26, установено и заснето с автоматизирано техническо средство АТСС/ARHCAM
S1/, радар идент. № 11743be, е заснет на МПС „Т.А.“ с рег. № СВ3977НМ с
фиксирана скорост от 67 км/ч при превишение от 17 км/ч., като фикссираната
скорост и превишената скорост не са отразени въобще в атакувания ЕФ.
От
представените по делото доказателства съдът намира, че не е надлежно доказано
извършено нарушение по чл.483, ал.1, т.1 от КЗ от страна на дружеството –
жалбоподател. По делото няма представена справка или разпечатка от проверка
извършена в Гаранционен фонд установяваща че лекия автомобил, собственост на
дружеството заснет на 11.07.2019г. с АТСС с превишена скорост, не е имал
валидно сключена и действаща застраховка „Гражданска отговорност“ към тази
дата. Напротив – представено е копие от застрахователна полица за автомобила
/л.11/ № BG/03/119000629547, издадена за „Т.А.“
с № на рама SB1ZS3JE60E482574, като видно от
представеното копие от свидетелство за регистрация част II /л.10/ става въпрос за същия автомобил и за същия му
собственик, като е сключен договор за задължителна застраховка „Гражданска
отговорност на автомобилистите“ от 00:00 ч. на 01.03.2019г. до 23:59 часа на
29.03.2020г., следователно към датата и часа на твърдяното в ЕФ нарушение -11.11.2019
г. в 10,57 ч., автомобилът е имал сключен договор за такава застраховка.
Съгласно
санкционната разпоредба на чл.638, ал.1, т.2 от КЗ на лице по чл.483, ал.1, т.1 от КЗ което
притежава моторно превозно средство, което е регистрирано на територията на Р.Б.
и не е спряно от движение, което не изпълни задължението си да сключи
задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, се налага
имуществена санкция от 2000 лв. – за юридическо лице или едноличен
търговец. Съгласно ал.4 на същата
разпоредба, когато с автоматизирано техническо средство или система е
установено управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и
действащ застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска
отговорност“ на автомобилистите, на собственика на моторното превозно средство
се налага глобата или имуществената санкция по ал.1.
В настоящия случай съдът намира че е налице
несъответствие между нарушението описано в ЕФ и фактическият състав на
нарушението, за което е предвидено санкциониране посредством ЕФ, а именно -
установено управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и
действащ застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска
отговорност“ на автомобилистите или нарушение по чл. 21, ал. 2 от ЗДвП. При
установено управление на такъв автомобил е предвидено санкциониране с ЕФ на собственика
на моторното превозно средство с предвидената имуществена санкция в размер на
2000 лв. В настоящия случай дружеството – жалбоподател е санкционирано само за
липса на валидно действащ договор, без да е посочено установено посредством АТСС управление на автомобил без
задължителната застраховка, още повече, че такава застраховка е била валидна
към момента на твърдяното в ЕФ нарушение.
Съдът
намира, че при издаване на атакувания ЕФ е допуснато и друго съществено
процесуално нарушение, което е във връзка с наложена имуществена санкция с ЕФ.
Съгласно чл.647, ал.3 от КЗ, когато с автоматизирано техническо средство или
система е установено и заснето управление на моторно превозно средство, за
което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна
застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, се издава електронен
фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител при условията и по реда,
предвидени в Закона за движение по пътищата. Както вече беше посочено,
разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП регламентира императивното изискуемото
съдържание на електронния фиш. В тази разпоредба е предвидено ЕФ да се издава,
когато за извършено нарушение, заснето с АТСС, е предвидено наказание глоба, но
не и имуществена санкция. Съгласно задължителните разяснения, дадени с
Тълкувателно решение № 3 от 03.07.2014г. по т.д. № 5 /2013г. на ВАС, институтът
на “имуществената санкция”, въведена с разпоредбата на чл.83, ал.1 от Закона за административните нарушения и
наказания, не е идентичен с “глобата”, която е едно от административните
наказания, предвидени в чл.13 - глава втора “Административни нарушения и
наказания” от ЗАНН. Предвидените в чл.13
от ЗАНН административни наказания са
само по отношение на физическите лица, тъй като за да бъде определено като
административно нарушение едно деяние, то трябва да бъде извършено виновно –
чл.6 от ЗАНН, а вина могат да формират
само физически лица – чл.24 и 26 от
ЗАНН. Имуществената санкция е
отделен правен институт, въведен с разпоредбата на чл.83, ал.1 от ЗАНН като обективна, безвиновна отговорност
на юридическите лица и едноличните търговци за неизпълнение на задължения към
държавата или общината при осъществяване на тяхната дейност. Съгласно текста на
чл.83, ал.1 от ЗАНН, в предвидените в
съответния закон, указ, постановление на Министерския съвет или наредба на
общинския съвет случаи на юридически лица и еднолични търговци може да се
налага имуществена санкция за неизпълнение на задължения към държавата или
общината при осъществяване на тяхната дейност. Имуществената санкция е изведена
в специална разпоредба от ЗАНН в самостоятелна глава четвърта
“Административнонаказателни санкции спрямо юридически лица и еднолични
търговци”, която е след глава втора “Административни
нарушения и наказания”. Законодателят
прави ясно разграничение между глобата и имуществената санкция като правни
термини и правни институти. Двата института са самостоятелно регламентирани и
са въведени с различни нормативни разпоредби.
Поради това правилата, приложими към глобите, налагани на физически
лица, не следва механично да се прилагат към имуществените санкции, налагани на
юридически лица и на еднолични търговци. Тези различия не допускат приложимост
по аналогия на разпоредбите, касаещи наказанието глоба, и за имуществената
санкция.
С
оглед изложените съображения съдът намира, че обжалваният електронен фиш е
незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63,
ал.1 от ЗАНН, съдът,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Електронен фиш на ОДМВР В., серия К № 0009970, с
който е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на
2000 лева на основание чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ, във вр. с чл. 638, ал. 1, т.
2 от КЗ, на „М.Б.“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес : гр. С., бул. „Б.Ш.“,
№ 247, ет. 2, представлявано от управителя П.П.П., за нарушение по чл. 483, ал.
1, т. 1 от КЗ, във вр. с чл. 638, ал. 1, т. 2 от КЗ , извършено на 11.11.2019
г. в 10,57 ч. в обл. В., община В., на републикански път I-1 /Е–79/, км 12+900,
срещу РСПАБ, посока на движение от гр. Димово към гр. В. при ограничение на
скоростта от 60 км/ч, въведено с пътен знак В26, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство АТСС/ARHCAM S1/, радар идент. № 11743be, при
управление на МПС „Т.А.“ с рег. № СВ3977НМ.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 дневен
срок от съобщението до страните пред Административен съд-гр. В..
РАЙОНЕН СЪДИЯ :А.Д.