Решение по дело №342/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 66
Дата: 7 март 2022 г.
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20217120700342
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали, 07.03.2022г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд Кърджали, в съдебно заседание на девети февруари две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:   АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                                                                               ЧЛЕНОВЕ:   АЙГЮЛ ШЕФКИ

                                                                                                     МАРИЯ БОЖКОВА

 

 

 

при секретаря Павлина Петрова и с участието на Димитрина Делчева заместник-окръжен  прокурор в ОП Кърджали

като разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА адм.д.№ 342 по описа за 2021 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 185, ал.1 от АПК, във вр. с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по протест на заместник-окръжен прокурор в ОП – Кърджали срещу  Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Черноочене, мандат 2019 г. – 2023 година, приет с Решение № 2/ 28.11.2019 г. на ОбС – Черноочене ( Правилника).  В протеста са изложени съображения за съществени нарушения на административнопроизводствените правила при приемане на протестирания подзаконов нормативен акт, а именно – неспазване на 30-днвения срок, предвиден в разпоредбата на чл.26, ал.4 от Закона за нормативните актове. Посочва се, че Проектът на Правилник е бил публикуван на интернет страницата на община Черноочене на 11.11.2019 г.

Претендира се материална незаконосъобразност и на конкретни разпоредби от Правилника, а именно: чл.37, ал.3, т.1 и чл.55, ал.3 в частта „ и на Председателския съвет” и т.1 от същата разпоредба в частта „ и на Председателския съвет”. Твърди се, че посочените норми противоречат на чл.23, ал.4; чл.24; чл.25 и чл.48 и следващите от ЗМСМА. Искането е да се отмени Правилникът, алтернативно – протестираните разпоредби от същия.

В съдебно заседание протестът се поддържа от вносителя. Претендират се деловодни разноски за обнародване на оспорването в ДВ.

Ответникът – Общински съвет Черноочене, редовно призован, чрез упълномощен от председателя, процесуален представител оспорва протеста като неоснователен. Иска присъждане на деловодни разноски.

При извършена проверка на събраните по делото доказателства, АС – Кърджали приема за установена следната фактическа обстановка:

Съобщението за постъпилия протест е обявено по реда на чл.181, ал.1, във вр. с чл.188 от АПК. По делото не са встъпили заинтересовани страни по смисъла на чл.189, ал.2 от АПК.

Правилникът за организацията и дейността на Общински съвет Черноочене е приет с Решение № 2/ 28.11.2019 г. на ОбС – Черноочене

От представен Протокол № 2 от проведено на 28.11.2019 г. заседание на ОбС – Черноочене се установява, че от общо 17 общински съветници, на заседанието са присъствали 17 общински съветници. „За“ приемане на Правилника са гласували  13 общински съветници, „против“ При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Протестът е допустим, като подаден от лице, предвидено в разпоредбата на чл.186, ал.2 от АПК и поради възможността оспорването на подзаконови нормативни актове да се упражни без ограничение във времето.

Разгледан по същество, протестът е основателен поради следните съображения:

При извършена проверка на основание чл. 168, ал.1 от АПК, във вр. с чл. 196 от АПК, съдът приема от правна страна следното:

Редът за издаване на нормативни административни актове е регламентиран в чл. 75 - чл. 80 от АПК, а за неуредените въпроси се прилага субсидиарно Закона за нормативните актове, по аргумент от чл. 80 от АПК.  От събраните доказателства се установява, че протестираният Правилник е приет при спазване изискванията на чл.27 от ЗМСМА за кворум и мнозинство, като гласуването е било явно.

При приемане на Правилника са нарушени разпоредбите на чл.26, ал.3 и ал.4 от ЗНА. От предложение, вх. № 02/ 11.11.2019 г. на ОбС – Черноочене е видно, че председателят на Общинския съвет е представил проект на Правилника. В това предложение, както и в останалите документи, представляващи административната преписка, липсват мотиви, от които да може да се установят обстоятелствата, предвидени в чл.28, ал.2 от ЗНА: причините, които налагат приемането; целите, които се поставят; финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба;  очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива; анализ за съответствие с правото на Европейския съюз. Съгласно чл.28, ал.4 от ЗНА, проектът, поради липса на мотиви, не е трябвало да се обсъжда от съответните комисии в ОбС – Черноочене и от Общинския съвет.

На следващо място, при приемане на Правилника е нарушена нормата на чл.26, ал.4 от ЗНА, предвиждаща Срокът за предложения и становища по проектите, публикувани за обществени консултации по ал. 3, е не по-кратък от 30 дни. При изключителни случаи и изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада, съставителят на проекта може да определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни.

От справка от интернет страницата на община Черноочене се установява, че проектът на Правилник е бил публикуван на 11.11.2019 г., а е приет на 28.11.2019 г. Т.е. 17 дни след публикуването на проекта. Посоченото представлява съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като лишава заинтересованите лица от правото им да изразят становище относно нормативен акт, който пряко ги засяга. От ответника по делото не са представени доказателства, липсват и твърдения, за наличие на хипотезата в изречение 2-ро на чл.26, ал.4 от ЗНА – изключителни случаи.

От изложеното следва, че протестът е основателен и следва да се уважи, като се отмени Правилникът за  организацията и дейността на Общински съвет Черноочене, мандат 2019 г. – 2023 година.

При този изход на делото е основателно своевременно заявеното искане на протестиращата страна за присъждане на деловодни разноски.

Тъй като ОбС – Черноочене не е юридическо лице и няма самостоятелен бюджет, отговорността за разноските по настоящото дело е на община Черноочене, която, съгласно чл. 136, ал. 3 от Конституцията на Р България, е юридическо лице и има самостоятелен бюджет – чл.141, ал.1 от Конституцията.

Ето защо и на основание чл.143, ал.1 от АПК община Черноочене следва да бъде осъдена да заплати в полза на ОП – Кърджали разноски в размер на 20.00 лв., представляващи внесена такса за обнародване на оспорването в ДВ.

Водим от изложените мотиви и на основание чл. 193, ал.1, предл.3-то от АПК, Административният съд

      

 

Р    Е    Ш    И  :

 

 

Отменя Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Черноочене, мандат 2019 г. – 2023 година, приет с Решение № 2/ 28.11.2019 г. на ОбС – Черноочене.

          Осъжда Община Черноочене с ЕИК *** и адрес: *** да заплати на Окръжна прокуратура – Кърджали деловодни разноски в размер на 20.00 лв. (двадесет лева).

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Решението, след влизането му в законна сила, да се обяви по реда на чл. 194 от АПК.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.    

 

                                                                                         2.