РЕШЕНИЕ
№ 1122
Кърджали, 29.08.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Кърджали - I състав, в съдебно заседание на първи август две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: | АНГЕЛ МОМЧИЛОВ |
При секретар АНЕЛИЯ ЯНЧЕВА като разгледа докладваното от съдия АНГЕЛ МОМЧИЛОВ административно дело № 20247120700115 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството пред Административен съд – Кърджали е образувано след изпращането по подсъдност от ВАС с Определение № 2820/11.03.2024 г. по а.д. № 1321/2024 г.
Депозирана е жалба от П. Д. К. от [населено място] против Заповед № ЗСП/Д-СМ-Д/4700/25.10.2023 г., издадена от директора на дирекция „Бюро по труда“ – Девин, с която на основание чл. 4, ал. 4 във вр. с чл. 2, ал. 1 и чл. 3, ал. 3 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. е отказана целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2023/2024 г. В жалбата е посочено, че се претендират и вреди в размер на 100 000 лв.
Предвид обстоятелството, че в жалбата К. изрично е поискал да му бъде назначен служебен защитник, с Определение № 425/22.03.2024 г. съдът е дал указания за представяне по делото на доказателства по смисъла на чл. 23, ал. 3 от Закона за правната помощ. След изпълнение на указанията на съда с Определение № 541/15.04.2024 г. е допуснато предоставянето на правна помощ по делото. След определянето от АК – [област] на адвокат, който да осъществи процесуално представителство по делото е постановено Определение № 722/30.05.2024 г. по делото, с което е назначен процесуален представител на П. Д. К. жалбата е оставена без уважение, като е указано на процесуалния представител да изправи констатираните нередовности и в 7-дневен срок да посочи, в какво се състои незаконосъобразността на обжалвания акт, в какво се състои конкретното искане до съда и поддържа ли се искането за присъждане на вреди в размер на 100 000 лв. и срещу кого е предявено същото.
С Молба вх. № 1525/17.06.2024 г., депозирана от назначения представител на П. Д. К. от [населено място] – адв. Р. Р., е въведено уточнение, че искането до съда е за отмяна на незаконосъобразния административен акт-Заповед № ЗСП/Д-СМ-Д/4700/25.10.2023 г. на директора на дирекция „Социално подпомагане”- гр.Девин, както и на потвърждаващото го Решение № 21-РД06-0030/05.12.2023 г. на директора на Регионална дирекция „Социално подпомагане”- гр.Смолян. Посочено е, че обжалвания акт е незаконосъобразен като постановен в противоречие с материалния закон – Наредба № РД-07-5/16.052008 г.
В молбата изрично е посочено, че жалбоподателят поддържа въведения в жалбата иск за вреди в размер на 100 000 лв., който е предявен срещу Дирекция „Социално подпомагане“ – Смолян и Регионална дирекция „Социално подпомагане“ – Смолян.
Предвид горното съдът е приел, че с оглед размера на претенцията за обезщетение от вреди и въведените доказателствени искания за назначаване на експертизи, с които очевидно се цели установяване на имуществени и неимуществени вреди, настоящият състав намира, че разглеждането на иска за обезщетение ще затрудни производството по оспорване на административния акт, поради което и на основание чл. 206, ал. 1 от АПК, с Определение от 19.06.2024 г. е отделил предявения иск за обезщетение в отделно производство следва същият да бъде отделен за разглеждане в отделно производство.
С оглед горното предмет на производството по настоящето дело е оспорването на Заповед № ЗСП/Д-СМ-Д/4700 от 25.10.2023 г. на директора на дирекция „Социално подпомагане”- Девин, с искане да бъде отменена от съда като незаконосъобразна.
В съдебно заседание, назначеният му процесуален представител адв. Р. Р., поддържа жалбата. В хода на устните състезания адв. Р. излага съображения, че изискванията, касаещи отпускане на твърдо гориво като помощ, били определени в Наредба № РД 07-5/16.05.2008 г. Счита, че по отношение на жалбоподателя били налице всички предпоставки за отпускане на помощ съгласно наредбата. Нямало допуснати нарушения на разпоредбите, които да дадат основание на директора на ДСП - Девин да не уважи искането. Предвид това е следвало искането да бъде уважено, респ. оспорената заповед била неоснователна и незаконосъобразна. Моли съда да постанови решение, с което да приемете, че оспорената заповед на директора на Дирекция „ДСП” – Девин, както и потвърждаващото решение на РД „СП” – Смолян са незаконосъобразни и да ги отмени, като задължи дирекция „СП” – Девин, да се произнесе отново по подадено от П. Д. К. заявление-декларация, като се съобрази с дадените указания по отношение на прилагането на материалния закон.
Ответникът по жалбата, директор на дирекция “Социално подпомагане” - Кирково, лично и чрез юрисконсулт Н. Д., оспорва жалбата. Представя писмена защита, в която сочи, че на 02.10.2023 г. в ДСП - Девин е постъпило заявление-декларация от П. К. за отпускане на целева помощ за отопление. Отпускането на целева помощ за отопление било регламентирано в Наредба № РД-07-5/16.05.2008 г. Съгласно чл. 4, ал. 3 от Наредба № РД-07-5/16.05.2008 г. в срок до 20 дни от подаване на заявлението- декларация, социален работник, в съответствие с изискванията на чл. 27 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане (ППЗСП), извършвал социална анкета и посещение по настоящия адрес, посочен в заявлението и изготвял социален доклад, съдържащ мотивирано предложение за отпускане или отказ на целева помощ. В конкретния случай, на 10.10.2023 г. двама социални работници били посетили настоящия адрес на жалбоподателя - [населено място], [улица], който П. К. бил посочил в заявлението - декларация, но той отсъствал. Във връзка с това и на основание чл. 27, ал. 5 от ППЗСП служителите оставили уведомление, но П. К. не се явил в указания 3 - дневен срок за справка в ДСП. На 17.10.2023 г. социалните работници посетили повторно визирания настоящ адрес, но отново не открили лицето. Служителите оставили второ уведомление за явяване на П. К. в 3-дневен срок за справка в ДСП, но същият отново не се явил в съответния срок. Именно поради това в изготвения доклад от социалния работник било отправено предложение за отказ на исканата целева помощ, поради невъзможност за извършване на цялостна социална анкета. Моли съда да отхвърли жалбата.
Съдът като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, намира за установено от фактическа и правна страна следното:
От приетото по настоящето дело а.д. № 17/2024 г. на Административен съд – Смолян и приложената в него административна преписка по оспорения акт, съдържаща копия от: Заявление-декларация с вх. № ЗСП/Д-СМ-Д/4700/02.10.2023 г.; Уведомление от 10.10.2023 г.; Уведомление от 17.10.2023 г.; Социален доклад от 23.10.2023 г.; Лист за извършен предварителен контрол за законосъобразност преди вземане на решение за предоставяне на социална подкрепа; Заповед № ЗСП/Д-СМ-Д/4700/25.10.2023 г., издадена от директора на дирекция „Социално подпомагане“ – Девин; Известие за доставяне от 30.10.2023 г.; Решение № 21-РД06-0030/5.12.2023 г., издадено от директора на РДСП - Смолян; Известие за доставяне от 22.12.2023 г., се установява, че: На 02.10.2023 г. П. Д. К. е депозирал заявление – декларация за отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво вх. № ЗСП/Д-СМ-Д/4700 на дирекция „Социално подпомагане“ – Девин; Съгласно чл. 27, ал. 1 от ППЗСП са предприети действия по извършване на социална анкета от служител на Д„СП“ – Девин, при което е извършено посещение в дома на жалбоподателя в [населено място], [улица] на 10.10.2023 г. Предвид отсъствието на лицето е извършено ново посещение в жилището на заявителя на 17.10.2023 г., при което отново П. Д. К. не е открит на адреса. Поставени са два броя уведомления, съдържащи покана за явяване в 3-дневен срок в дирекция „Социално подпомагане“ гр.Девин. С оглед констатираното и неявяването на жалбоподателя в ДСП, на 23.10.2023 г. социалният работник е изготвил социален доклад, съгласно Приложение 2 към чл. 27, ал. 1 от ППЗСП, в който е отправил предложение за отказ на отпускане на исканата помощ; На 27.10.2023 г. директорът на дирекция „Социално подпомагане“ – Девин е издал Заповед ЗСП/Д-СМ-Д/4700/25.10.2023 г., с която на основание чл. 4, ал. 4 във вр. с чл. 2, ал. 4 чл. 3, ал. 3 от Наредба № РД 07-5/2008 г. и изготвения социален доклад, е отказал отпускането целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2023/2024 г., на П. Д. К.. Органът е изложил мотиви, че целевата помощ за отопление с твърдо гориво следва да бъде отказана на основание чл. 27, ал. 7 от ППЗСП, сочейки, че К. не е регистриран в дирекция „Бюро по труда“, не е бил намерен на настоящия си адрес и не се е явил в дирекция „Социално подпомагане“ – Девин за справка, поради което не може да бъде извършена цялостна социална анкета. Цитираната заповед е обжалвана от адресата й в законоустановения срок пред директора на регионална дирекция „Социално подпомагане“ – Смолян; Депозираната жалба е преценена като неоснователна от директора на Регионална дирекция „Социално подпомагане“ – Смолян, поради което с Решение № 21-РД06-0030/5.12.2023 г., е отхвърлена.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че процесната жалбата е подадена от лице, имащо правен интерес от обжалването и в законоустановения срок, поради което се явява допустима и следва да бъде разгледана по същество.
Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а проверява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК. След извършване на проверката по чл. 168 от АПК съдът намира, че жалбата е неоснователна.
Оспореният индивидуален административен акт е издаден от компетентен по място, материя и степен орган в предписаната от чл. 59, ал. 2 от АПК писмена форма, съдържащ фактически и правни основания за постановяването му. При издаването на заповедта не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, довели до постановяването на акта в противоречие с материалноправни разпоредби и целта на закона, респ. не са налице отменителни основания по смисъла на по чл. 146, т. 1, 2, 3, 4 и 5 от АПК, поради следните съображения:
Условията и редът за отпускане на целева помощ за отопление на лица и семейства през отоплителния сезон е регламентиран с Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. Разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от посочения подзаконов нормативен акт, в действащата към датата на депозиране на заявлението от жалбоподателя редакция (ДВ. бр. 51 от 2019 г. в сила от 28.06.2019 г.), сочи, че лицата и семействата подават заявление-декларация по образец, утвърден от изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане, в дирекции „Социално подпомагане“ по настоящ адрес и при спазване на изискванията по чл. 26, ал. 2, 4, 5, 6, 7 и 8 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане.
Съгласно чл. 27, ал. 9 от ППЗСП, въз основа на резултатите от социалната анкета в доклада по ал. 1 социалният работник прави предложение за отпускане или за отказ на помощта, за нейния вид и размер.
Легалната дефиниция за социална анкета е дадена в § 1, т. 11 от ДР на ЗСП, а именно, социалната анкета е дейност по установяване наличието на условията за упражняване на правото на социално подпомагане, извършена от социални работници в дирекция "Социално подпомагане", която се изразява в проверки в дома на лицето и/или семейството, в проучване на документация и събиране на информация. Без социална анкета, извършена в дома на кандидатстващото за целева помощ за отопление лице не може да се извърши преценка ползва ли то именно такава енергия за отопление, както и с колко лица реално съжителства. Последното е от значение за определяне на диференцирания минимален доход за отопление по нормативно регламентираните критерии на чл. 2, ал. 5 от Наредбата. Не могат да бъдат проверени и допълнителните критерии по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане, приложими относно отпускането на целеви помощи за отопление по силата на препращащата разпоредба на чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г.
От приетите по делото писмени доказателства се установява, че при две отделни посещения на социален работник на посочения от заявителя адрес в [населено място], същият не е открит на адреса, както и не се е явил в Д „СП“ – Девин в посочения 3-дневен срок, съгласно оставените уведомления по образец приложение № 1а. Предвид горното, съдът намира, че в случая П. Д. К. е създал непреодолимо препятствие да бъде извършена изискуемата, съгласно чл. 27, ал. 1 от ППЗСП социална анкета от социалните работници в дома му, с оглед отсъствието на жалбоподателя от посочения в заявлението адрес, на който не е открит при извършените две посещения от служители на ДСП и неявяването му, лично или на негов представител, в указания срок в Д „СП“ - Девин, посочен в оставените уведомления, респ. в случая е налице хипотезата на разпоредбата на чл. 27, ал. 7 от ППЗСП, посочена от директора като правно основание в заповедта.
Съгласно чл. 27, ал. 7 от ППЗСП, ако в посочения срок лицето не се яви за справка в дирекция "Социално подпомагане", социалният работник прави мотивирано предложение за отказ поради невъзможност за извършване на социална анкета. С други думи, след като в случая са налице основанията от хипотезата на цитираната норма, то процесната заповед не е издадена в противоречие с материалноправни разпоредби. Директорът на дирекция "Социално подпомагане" е реализирал административното производство в съответствие с разписаните административнопроизводствени правила в ППЗСП и Наредба № РД - 07 - 5 от 16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление.
Следва да се посочи, че без социална анкета, извършена в дома на кандидатстващото за целева помощ за отопление лице, не може да се извърши преценка, дали то ползва именно заявената такава енергия за отопление, както и с колко лица реално съжителства. Това е и пречка да бъдат проверени и допълнителните критерии по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане, приложими относно отпускането на целеви помощи за отопление по силата на препращащата разпоредба на чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г.
Предвид горепосочените и безспорно установените по делото обстоятелства, че жалбоподателят не е бил открит от социалния работник при посещенията му в имота/посочения в заявлението адрес/ за извършване на социална анкета и не се е явил в указания срок в съответната дирекция, взето в съвкупност с всички релевантни по делото данни, от които се извежда и изводът, че П. Д. е декларирал пред органите по социално подпомагане адрес, на който не пребивава постоянно и не е осъществил съдействие за провеждането на социални анкети, то съдът намира атакуваната заповед за обоснована и издадена в съответствие с целта на закона. В този смисъл е налице и съдебна практика - Решение № 9963 от 26.07.2017 г. на ВАС по адм. д. № 7478/2016 г., VI о., докладчик съдията Т. Т., Решение № 14910 от 4.12.2018 г. на ВАС по адм. д. № 1370/2018 г., VI о., докладчик съдията Н. Г. Решение № 1266 от 8.02.2016 г. на ВАС по адм. д. № 5527/2015 г., VI о., докладчик председателят Н. М.
Следва да се отбележи, че в конкретния случай по отношение на П. Д. не са били налице и изискванията на чл. 10, ал. 1, т. 7 от ППЗСП, съгласно която норма едно от допълнителните условия за отпускане на месечната помощ е, безработните лица да са регистрирани в дирекциите "Бюро по труда" най-малко 3 месеца преди подаване на заявление-декларацията за социална помощ. Това условие следва да е налице и при отпускане на целевата помощ за отопление, предвид нормата на чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. В този смисъл, видно от представеното в съдебно заседание писмо с изх. № 10-06-46#1/30.07.2024 г. на директора на дирекция „Бюро по труда“ - Девин, П. Д. К. няма регистрация като търсещо работа лице в периода 01.01.2023 г. – 30.09.2023 г. Последната регистрация на лицето е била от 31.05.2022 г. до 21.12.2022 г., която е прекратена на 22.12.2023 г.
По изложените съображения съдът намира, че оспорената Заповед ЗСП/Д-СМ-Д/4700/25.10.2023 г., издадена от директора на дирекция „Социално подпомагане" – Девин, с която на П. Д. К. е отказана целева помощ за отопление с твърдо гориво (в пари), за отоплителен сезон 2023/2024 г. (от 01 ноември 2023 г. до 31 март 2024 г.), е законосъобразна и обоснована. Депозираната против нея жалба е неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, пред. 5-то от АПК, съдът
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на П. Д. К. от [населено място], [улица], с [ЕГН], против Заповед ЗСП/Д-СМ-Д/4700/25.10.2023 г., издадена от директора на дирекция „Социално подпомагане" – Девин, с която на основание чл. 4, ал. 4 във вр. с чл. 2, ал. 1 и чл. 3, ал. 3 от Наредба № РД 07-5/2008 г., чл. 27, ал. 7 от ППЗСП и изготвения социален доклад, на П. Д. К. е отказана целева помощ за отопление с твърдо гориво (в пари), за отоплителен сезон 2023/2024 г. (от 01 ноември 2023 г. до 31 март 2024 г.), като неоснователна.
Препис от решението да се връчи на страните.
Решението е окончателно и не подлежи на касационно обжалване (чл. 13, ал. 6 от Закона за социално подпомагане).
Съдия: | |