Решение по дело №186/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 993
Дата: 17 май 2021 г.
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20217180700186
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ 993

 

17.05.2021 г., гр. Пловдив

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

               Пловдивският административен съд, петнадесети състав, в съдебно заседание на двадесет и втори април, две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА

 

При секретаря М.Г.

Като разгледа докладваното АД № 186 по описа за 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:

              Производството е по реда на чл. 156 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/, във връзка с чл. 4, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/ и е образувано  по жалба на „ЛУМИ“ ЕООД, с ЕИК *********,със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от управителя А.А., депозирана чрез адвокат Г., против Акт за установяване на задължение по декларация  № 444 от 17.09.2020г., издаден от Т.Д.П.-Г.на длъжност главен инспектор „Ревизии и контрол“, отдел „МДТ“ при община „Родопи“, в частта, с която са определени задължения за такса битови отпадъци за компонента чистота на територията за обществено ползване за периода от 01.01.2018г.-31.12.2019г. в размер на 9 101.87лв. и лихва в размер на 1395.55 лв.

              Жалбоподателят оспорва материалната компетентност на лицето, издало оспорения акт. Твърди, че услугата поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване не е предоставена от община „Родопи“ и установените задължения в общ размер от 10 497.42лв. не се дължи. Претендира се отмяната на Акт за установяване на задължение по декларация, № 444 от 17.09.2020г. в оспорената част и разноските по делото.

                Ответникът – Началник отдел “Местни данъци такси” при Община „Родопи“, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за неоснователна. Излага подробни писмени съображения в посока правилност и законосъобразност на частично оспорения административен акт.                                                                                

               Пловдивският административен съд, в настоящия състав, като прецени допустимостта на жалбата и наведените в нея основания, приема, че същата е процесуално допустима, подадена от надлежна страна и в срок  /потвърдителното, в оспорената част, решение №288 от 22.12.2020г  на Началник отдел “Местни данъци и такси” при Община „Родопи“ е връчено на 11.01.2021г., като на 22.01.2021г. е депозирана жалбата пред Административен съд-Пловдив/.

               Административният акт е обжалван по административен ред, което е абсолютна положителна процесуална предпоставка за допустимост на съдебното обжалване. Спазен е преклузивният срок по чл. 156, ал. 5 ДОПК за обжалване пред съд.

               Съдът като взе предвид посочените в жалбата съображения, събраните по делото  писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното: Недвижимите имоти на „ЛУМИ" ЕООД са декларирани, както следва: С декларация по чл. 17 от ЗМДТ с вх. № F45944/22.03.2011 г. е деклариран недвижим имот УПИ /парцел/ 008127, извън строителни граници на с. Оризари, общ. „Родопи", състоящ се от земя с площ 13 802 кв.м., с отчетна стойност 263 779,82 лв. и данъчна оценка 21 133,60 лв. С декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № **********/02.12.2014 г. е деклариран недвижим имот кадастрален № 003055, УПИ /парцел/ 3.49, извън строителни граници на с. Кадиево, общ. „Родопи", състоящ се от земя с площ 15 836 кв.м., с отчетна стойност 194 593,60 лв. и данъчна оценка 32 026,70 лв. 3. С декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № ********** / 02.12.2014 г. е деклариран недвижим имот кадастрален № 003056, УПИ /парцел/ УЛИЦА, извън строителни граници на с. Кадиево, общ. „Родопи", състоящ се от земя с площ 1 198 кв.м., с отчетна стойност 14 721,08 лв. и данъчна оценка 2 422,80 лв. За имота има открита партида № 6612F12635. С декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № **********/18.12.2019 г. е деклариран недвижим имот кадастрален № 8.153, извън строителни граници на с. Оризари, общ. „Родопи"', състоящ се от земя с площ 26 963 кв.м., с отчетна стойност 350 772,40 лв. и данъчна оценка 42 234,80 лв. За имота има открита партида № 6612F48367. Начало на облагане 01.01.2018 г. С декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № **********/18.12.2019 г. е деклариран недвижим имот кадастрален № 8.155, извън строителни граници на с. Оризари, общ. „Родопи", състоящ се от земя с площ 507 кв.м., с отчетна стойност 6 595,77 лв. и данъчна оценка 776,30 лв. За имота има открита партида № 6612F48370. Начало на облагане 01.01.2018 г. С декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № ********** 18.12.2019 г. е деклариран недвижим имот кадастрален № 8.154, извън строителни граници на с. Оризари, общ. „Родопи", състоящ се от земя с площ 728 кв.м., с отчетна стойност 9 470,84 лв. и данъчна оценка 1 114,70 лв. За имота има открита партида № 6612F48371. Начало на облагане 01.01.2018 г. С декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № **********/ 17.12.2019 г. е деклариран недвижим имот кадастрален № 8.141, извън строителни граници на с. Оризари, общ. „Родопи", състоящ се от земя с площ 44 379 кв.м., с отчетна стойност 315 513,50 лв. и данъчна оценка 67 953,10 лв. За имота има открита партида № 6612F48372. Начало на облагане 01.01.2018 г.С декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № **********/17.12.2019г. е деклариран недвижим имот кадастрален № 8.140, извън строителни граници на с. Оризари, общ. „Родопи", състоящ се от земя с площ 784 кв.м., с отчетна стойност 5 573,87 лв. и данъчна оценка 1 200,50лв. За имота има открита партида № 6612F48375. Начало на облагане 01.01.2018 г.С декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № ********** / 17.12.2019 г. е деклариран недвижим имот кадастрален № 8.150, извън строителни граници на с. Оризари, общ. „Родопи", състоящ се от земя с площ 573 кв.м., с отчетна стойност 9 891,18 лв. и данъчна оценка 877,40 лв. За имота има открита партида № 6612F48384. Начало на облагане 01.01.2018 г.       С декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № **********/17.12.2019 г. е деклариран недвижим имот кадастрален № 8.151, извън строителни граници на с. Оризари, общ. „Родопи", състоящ се от земя с площ 15 113 кв.м., с отчетна стойност 260 882,23 лв. и данъчна оценка 23 141,00 лв. За имота има открита партида № 6612F48386. Начало на облагане 01.01.2018г. С декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № **********/17.12.2019 г. е деклариран недвижим имот кадастрален № 8.152, извън строителни граници на с. Оризари, общ. „Родопи", състоящ се от земя с площ 115 кв.м., с отчетна стойност 1 985,15 лв. и данъчна оценка 176,10 лв. За имота има открита партида № 6612F48387. Начало на облагане 01.01.2018 г.

             С подадените декларации по чл. 17 и чл. 14 от ЗМДТ „ЛУМИ" ЕООД, декларира, че е едноличен собственик на описаните имоти, намиращи се в с. Оризари и с. Кадиево, общ. „Родопи", област Пловдив. Партидите не са закрити. Имот с партиден номер 6612F12633 и № 6612F12634 и № 6612F 12635 се намират извън строителните граници в местността „Текерлека“ на с. Кадиево, община „Родопи“  останалите имоти се намират извън строителните граници в местността „Узунките“ на с. Оризари, община „Родопи“.

            Съдът дължи произнасяне относно такса битови отпадъци за компонента чистота на териториите за обществено ползване за периода от 01.01.2018г-31.12.2019г. както следва:

 

Вид на задължението

Период/

година

Сметосъб. и сметоизв.

депо

чистота на територии

Размер на Лихва към 16.09.2020 г.

1

ТБО 6612F12633

01.01.2018-31.12.2018

 

 

738.58 лв.

153.15 лв.

2

ТБО 6612F12635

01.01.2018-31.12.2018

 

 

758.91 лв.

157.35 лв.

3

ТБО 6612F48367

01.01.2018-31.12.2018

 

 

57.41 лв.

11.91 лв.

4

ТБО 6612F48370

01.01.2018-31.12.2018

 

 

982.16 лв.

203.67 лв.

5

ТБО 6612F48371

01.01.2018-31.12.2018

 

 

18.47 лв.

3.83 лв.

6

ТБО 6612F48372

01.01.2018-31.12.2018

 

 

26.52 лв.

5.50 лв.

7

ТБО 6612F48375

01.01.2018-31.12.2018

 

 

883.44 лв.

183.17 лв.

8

ТБО 6612F48384

01.01.2018-31.12.2018

 

 

15.61 лв.

3.24 лв.

9

ТБО 6612F48386

01.01.2018-31.12.2018

 

 

27.69 лв.

5.74 лв.

10

ТБО 6612F48387

01.01.2018-31.12.2018

 

 

730.47 лв.

151.47 лв.

11

ТБО

М209 110322

01.01.2018-31.12.2018

 

 

5.56 лв.

1.15 лв.

12

ТБО 6612F12633

01.01.2019-31.12.2019

 

 

870.47 лв.

92.36 лв.

13

ТБО 6612F12635

01.01.2019-31.12.2019

 

 

758.91 лв.

80.53 лв

14

ТБО 6612F48367

01.01.2019-31.12.2019

 

 

57.41 лв.

6.09 лв.

15

ТБО 6612F48370

01.01.2019-31.12.2019

 

 

1157.55 лв.

122.83 лв.

16

ТБО 6612F48371

01.01.2019-31.12.2019

 

 

21.77 лв.

2.31 лв.

17

ТБО 6612F48372

01.01.2019-31.12.2019

 

 

31.25 лв.

3.31 лв.

18

ТБО 6612F48375

01.01.2019-31.12.2019

 

 

1041.20 лв.

110.49 лв.

19

ТБО 6612F48384

01.01.2019-31.12.2019

 

 

18.39 лв.

1.95 лв.

20

ТБО 6612F48386

01.01.2019-31.12.2019

 

 

32.64 лв.

3.46 лв.

21

ТБО 6612F48387

01.01.2019-31.12.2019

 

 

860.91 лв.

91.35 лв.

22

ТБО

01.01.2019-31.12.2019

 

 

6,55 лв.

0,69 лв.

 

 

 

 

 

 

 

 

Общо:

9101.87 лв.

1395.55 лв.

 

 

             В хода на съдебното производство от ответника, във връзка с указаната от съда доказателствена тежест, са представени и приети следните писмени доказателства: Структура на община „Родопи" Приложение 1 към Решение № 81 на Общински съвет „Родопи", прието с Протокол № 03 от 20.03.2020 г.;Заповед № 308/04.05.2020 г. за назначаване на Теодора Димитрова Първанова - Гергинова на длъжност Гл. Инспектор „Ревизии и контрол" в отдел „МДТ" при община „Родопи"; Длъжностна характеристика на Т.Д.П.-Г.-Гл. Инспектор „Ревизии и контрол" в отдел „МДТ" при община „Родопи"; Заповед № 404/22.06.2020 г. за назначаване на Тодор Д. Запрянов на длъжност Началник отдел отдел „Местни данъци и такси" при община „Родопи";         Длъжностна характеристика на Тодор Д. Запрянов на длъжност  Началник отдел „Местни данъци и такси" при община „Родопи";Трудов договор, длъжностна характеристика и допълнителни споразумения на Т.П.Т.- общ работник в звено „Чистота", назначена в кметство с. Оризари, община „Родопи" и др. документи, подробно описани в молбата от 02.04.2021г. /л. 208-л.211 по делото/

               По делото е приета Заповед № 1246 от 23.10.2017г. на Кмета на Община „Родопи“, с която на основание чл. 63, ал.2 от ЗМДТ са определени видът на предлаганите услуги  и граници на районите за 2018г., за които ще се извършват услугите по чл. 62 от ЗМДТ.

               Имотите на жалбоподателя не попадат в изброените райони по т.2.1. от заповедта, а попадат в т.2.2 поради спецификата на теренните условия, както и за имоти, непопадащи в определените в т.2.1 граници. За тези граници на райони се извършват само услугите: обезвреждане на битови отпадъци в депа или други съоръжения за битови отпадъци; поддържане на чистотата на територии за обществено ползване. Попадат в т.2.2.7 от цитираната заповед, тъй като имотите на жалбоподателя са незастроени УПИ в земеделски земи и горски територии, както се установява от приетите по делото писмени доказателства.

               Съдът установи, че със Заповед № 1079 от 09.10.2018г. на Кмета на община „Родопи“, на основание чл. 63, ал.2 от ЗМДТ, са определени за 2019г. видът на услугите и границите на районите. Отново имотите на жалбоподателя попадат в т. 2.2.7 от заповедта, което е в изпълнение на чл. 10, ал.11, т.2 от  Наредба №7 на общински съвет „Родопи за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги. /Наредбата/. Съгласно цитираната разпоредба от Наредбата не се събира такса за сметосъбиране и сметоизвозване за всички незастроени имоти, намиращи се в границите на районите, обявени със заповедта на кмета по чл. 10.ал.3 от наредбата.

               С оглед на установеното от фактическа страна Съдът формира следните правни изводи:

              Съгласно чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на общинската администрация по реда на ДОПК. Съгласно чл. 4, ал. 3 от ЗМДТ в производствата по ал. 1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а в производствата по обезпечаване на данъчни задължения - на публични изпълнители, а съгласно ал. 4 служителите по ал. 3 се определят със заповед на кмета на общината.

              Оспореният акт за установяване на задължения по декларация АУЗД №444 от 17.09.2020г. е издаден от Т.Д.П.-Г.на длъжност главен инспектор „Ревизии и контрол“, отдел „МДТ“ при община „Родопи“, упълномощена със Заповед № 560 от 11.06.2020г. на Кмета на община „Родопи“ /л. 26 по делото/, поради което актът е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма и съдържание. Не са допуснати процесуални нарушения при издаването му.

             Няма спор по делото, че жалбоподателят е собственик на имотите, описани по-горе и е подал декларации по чл. 14 ЗМДТ като задължено лице. Спорни в случая са установените такси за битови отпадъци за компонента чистота на териториите за обществено ползване за периода 01.01.2018г.-31.12.2019г.

             Съгласно чл. 62 от ЗМДТ / в редакцията към процесния период/ такса за битови отпадъци се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места, като нейният размер се определя по реда на чл. 66 от ЗМДТ с решение на Общинския съвет за всяка услуга поотделно. Съгласно чл. 63, ал. 1 от ЗМДТ / в относимата редакция към процесния период/за имоти, намиращи се извън районите, в които общината е организирала събиране и извозване на битови отпадъци, се събира такса за ползване на депо за битови отпадъци и/или за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване. Съгласно втората алинея на чл. 63 от ЗМДТ границите на районите и видът на предлаганите услуги по чл. 62 в съответния район, както и честотата на сметоизвозване се определят със заповед на кмета на общината и се обявяват публично до 30 октомври на предходната година. Съгласно чл. 71 от ЗМДТ / в приложимата редакция/ такса не се събира за: 1) сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината; 2) поддържане чистотата на териториите за обществено ползване - когато услугата не се предоставя от общината; 3) обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения - когато няма такива.

            Съгласно чл. 66, ал. 1, т. 3 ЗМДТ, /редакция към процесния период/, услугата поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване по своя характер се изразява в почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковете и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване. Следователно, макар да не е дадена легална дефиниция на услугата, е посочено нейното съдържание чрез изброяване на примерни нейни елементи. Съдържанието на разпоредбата сочи, че нейната цел е да осигури чистотата на онази част от територията на населените места, която с оглед на своето предназначение се ползва за обществени нужди. Налице е примерно изброяване на видовете дейности, които се включват в услугата поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, като по законова делегация е предоставено правомощие на кмета на общината да посочи районите, в които се извършва тази услуга.

            Относно поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване, съдът приема, че за този компонент не се представят безспорни доказателства от страна на администрацията.

            Представените трудови договори, длъжностни характеристики на общинските служители, ангажирани с поддържането на чистотата в района, фактури за закупуване на МПС - самосвал марка „Ситроен“, използван от кметството в с. Оризари, ведно с Договор № 24 от 26.03.2018 г., Приемо - предавателен протокол към него, Заявка за поемане на задължение № 453 от 19.03.2018 г., Искане за извършване на разход с код 453/1/05.04.2018 г. и преводно нареждане; Фактура № ********** от 31.07.2018 г. за ремонт на МПС - самосвал марка“ Ситроен“, използван от кметството в с. Оризари, ведно със Заявка за поемане на задължение № 1270/1/15.08.2018 г., Искане за извършване на разход с код 1270/2/15.08.2018 г. и преводно нареждане, допълнителни споразумения, не доказват фактически извършваната дейност от тези служители. Няма представени графици за работа на служителите, не са представени протоколи за отчитане на извършената работа (напр. за метене, миене на улици или пространства около контейнери, озеленяване и отстраняване на изсъхнала растителност и др. дейности), доклади от проверяващи служители, отчети за обема, времето и мястото на предоставяне на услугата, с които да се констатира фактът на поддържането на чистотата в съответните площи и обемът на извършената работа. Представените протоколи за извършени дейности се отнасят само за м.10 и м.11 2019г. и то само за с. Оризари, а за с. Кадиево се отнасят само за м.11. и м.12. 2019г. Няма доказателства че през процесните години е извършвано регулярно поддържане на чистотата в съответните площи. Освен това тези протоколи не съответстват на никакви графици, планове, отчети за обема, времето и мястото на предоставяне на услугата, за да бъдат съпоставени.

           За услугите по чл. 62 от ЗМДТ / в приложимата редакция/ таксата се дължи само, ако са осъществени в съвкупност двете кумулативно дадени предпоставки – имотът на задълженото лице да се намира в район, в който със заповед по чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ кметът на общината е организирал извършване на съответната услуга и тази услуга реално е предоставена. Доколкото, по отношение на имотите на жалбоподателя, не се установи в съдебното производство второто кумулативно изискване на закона, то съдът намира, че в тази част АУЗД е незаконосъобразен. Следователно жалбата е основателна, а оспореният АУЗД, в оспорената част, ще бъде отменен.

             Предвид изхода на делото и направените от страните искания за присъждане на разноски, същите се дължат от ответника в полза на жалбоподателя. Ответникът дължи сумата в размер на 1850 лв. /хиляда осемстотин и петдесет лева/, от които 50 лв. внесена ДТ и 1800 лв., изплатено адвокатско възнаграждение.

            Ето защо и на основание чл. 160, ал. 1 и чл. 161, ал. 1 ДОПК Административен съд Пловдив, І отделение, XV състав,

Р Е Ш И:

            ОТМЕНЯ Акт за установяване на задължение по декларация  № 444 от 17.09.2020г., издаден от Т.Д.П.-Г.на длъжност главен инспектор „Ревизии и контрол“, отдел „МДТ“ при община „Родопи“, в частта, с която са определени задължения за такса битови отпадъци за компонента чистота на територията за обществено ползване за периода от 01.01.2018г. - 31.12.2019г. в размер на 9 101.87 лв. и лихва в размер на 1395.55 лв.

          ОСЪЖДА Община „Родопи“ да заплати в полза на „ЛУМИ“ ЕООД, с ЕИК *********,със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от управителя А.А., сумата в размер на 1850 лв. /хиляда осемстотин и петдесет лева/.

       Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд, в 14-дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

 

                                           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /П/