Решение по дело №65/2020 на Районен съд - Крумовград

Номер на акта: 40
Дата: 14 август 2020 г. (в сила от 2 септември 2020 г.)
Съдия: Иван Илиев Йорданов
Дело: 20205130200065
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 юли 2020 г.

Съдържание на акта

  Р Е Ш Е Н И Е

  гр.Крумовград ....14 .08. 2020 г.

 

  В ИМЕТО НА НАРОДА

                                                                                                                              

Крумовградският районен съд ......................................................колегия в публичното

заседание на двадесет и първи юли.................................................................................

през две хиляди и двадесета  година в състав:

 

                                                                      Председател: Иван Йорданов…..................

                                                                           Членове : ……….......................................

                                                       Съдебни заседатели: ….............................................

                                                                                                     

Секретар Емилия Василева….....................................…..................................................

Прокурор.....................................……………………….…………...................…..................

като разгледа докладваното от съдията Йорданов......……..............................….…......

АН дело № 65. .........…......……................... по описа за 2020 год….……………….........

 

Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Същото е образувано по жалба на С.Б.Й., с ЕГН **********,***, който е останал недоволен от електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, серия К № 2515684 от 21.12.2018 г. на ОД на МВР Кърджали, с който му е била наложена глоба в размер на 100 лева за извършено нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП за това, че на 21.12.2018 год., в 15,24 часа, на път II-59 с.Горна Кула, мах.Младост на км. 31+500 до автобусната спирка по посока на движение от гр.Крумовград за гр.Момчилград при ограничение на скоростта 50 км./ч., в населено място, заснет с АТСС TFRl“ 626 и приспаднат толеранс от 3 км./ч., управлявал МПС марка „Ситроен Ц 5“,  с рег.№ *******, с установена скорост от 78 км./ч., при разрешена 50 км./ч., или с други думи с превишена скорост от 28 км./ч., установено и заснето с автоматизирано техническо средство № 626.

    Счита електронния фиш за неправилен и незаконосъобразен и съставен при допуснати нарушения на административнопроизводствените правила.

Иска отменяване на наложената със ел.фиш глоба, като развива подробни съображения в жалбата.

В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, не се явява, а се представлява от адв. Д.Ч., който поддържа жалбата така, както е предявена.

Ответната страна – административно - наказващият орган, ОДМВР - Кърджали, РУ - Крумовград, е постъпило писмено становище от гл. ю.к. Мариана Петрова, в което се развиват доводи за неоснователност на жалбата, и респ. за правилност и законосъобразност на издаденият ел.фиш. Иска се потвърждаването на атакуваното постановление и заплащане на юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

С електронен фиш серия К № 2515684, издаден от ОДМВР - Кърджали, и на осн.чл.189, ал. 4, във връзка с чл. 182 ал.1 т.3 от ЗДвП  на жалбоподателят С.Б.Й. е било наложено  административно наказание  „глоба в размер на 100 лева, за това, че на 21.12.2018 год., в 15,24 часа, на път II-59 с.Горна Кула, мах. Младост, на км. 31+500 до автобусната спирка по посока на движение от гр. Крумовград  за гр.Момчилград  при ограничение на скоростта 50 км./ч., в населено място, заснет с АТСС TFRl 626 и приспаднат толеранс от 3 км./ч., управлявал МПС марка „Ситроен Ц 5“, с рег.№ *******, с установена скорост от 78 км./ч., при разрешена 50 км./ч., или с други думи с превишена скорост от 28 км./ч., установено и заснето с автоматизирано техническо средство № 626.

В ел. фиш е посочено, че разрешената скорост е 50 км/ч, установената скорост е била 78 км/ч, а превишението е било с 28 км/ч, което представлява нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП.

Като доказателство по делото АНО е приложил клип  № 4043 от радар № 626, който съдържа 4 броя снимки от дата 21.12.2018 г. в 15,24 часа, и в които се вижда  МПС с рег. № К 4462ВКкато измерената скорост е 81 км/ч., при ограничение от 50км/ч., и превишение на скоростта с 31км в час, и е прието като стойност на наказуемата скорост 78 км в час, като наказуемо превишение на скоростта е от 28 км/ч. с оглед приложения и законов толеранс от минус 3 км/ч.

В този снимков материал е посочено и мястото на нарушението, но само с координати (приложена е карта с географските координати на мястото, където е разположена АТСС). Посочен е също така и регистрационният номер на автомобила, който съвпада с посоченият номер във ел.фиш, в който точно и ясно е посочено мястото на нарушението.

Видно от копие на протокол с рег. № 289р- 18629/ 27.12.2018 г.  на РУ - Крумовград към ОДМВР- Кърджали, се установява, че автоматизираното техническо средство (посочено по-горе с №626), на 21.12.2020 г. за времето от 14, 30 ч. до 16,00 часа е било разположено на път II-59 с.Горна Кула на км. 31+500 по посока на движение от Крумовград за гр.Момчилград,. От този протокол е видно, че за това време са били направени 7 клипа (с нарушения) с посочени номера, в това число и процесният, посочен по-горе (със съответният номер). Към протокола е приложена и схема/скица на разположението на самата мобилна система за видеоконтрол.

От приложената като доказателство по делото справка за нарушител/ водач се установява, че жалбоподателя не е бил системен нарушител на правилата за движение.

От справка в Централна база КАТ за собствеността на автомобила е установено, че въпросният лек автомобил е собственост на Бисер Стефанов Й. и С.Б.Й.,***.

Установява се също, че мобилната система за видеоконтрол, с идентификационен № 626/13 год. отговаря на метрологичните изисквания, съгласно Протокол  от проверка № 5 -18 – 18 /30.08.2018 год. на лаборатория за проверка на радарни скоростомери и анализатори за алкохол в дъха.

Съгласно протокол за извършено обучение от 19.03.2015 год. е извършено такова на служители на РУ - Крумовград.

Видно от приложеното удостоверение за одобрен тип средство за измерване №10.02.4835 се установява, че е от 24 .02. 2010 г. и се отнася за АТСС „ТFR1-М", вписана под № 4835 в регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване и има срок на валидност до 24 .02. 2020 г.

По делото е приета като доказателство разписка за доставяне на  обжалвания електронен фиш, с дата на получаване 08.06.2020 г.

При така приетата фактическа обстановка от права страна съдът съобрази следното:

Съдът приема, че жалбата е процесуално допустима, като подадена в 14- дневен срок за обжалване.

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в 14 - дневен срок за обжалване, тъй като изхожда от легитимирана страна в процеса и е подадена в срок от жалбоподателя на 22 .06. 2020 г.,(дата на пощенско клеймо), тъй като на 08 .06. 2020 г. му е връчен обжалвания ЕФ. Разгледана по същество е неоснователна.

Електронният фиш съдържа всички реквизити, предвидени в чл.189, ал.4 от ЗДвП; териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението е посочена като ОДМВР-Кърджали. Няма изискване в закона в същия да се посочва конкретно кой е неговия издател, а така също и по какъв ред следва да се обжалва, същото да съдържа подпис и печат на издателя му, посочване на мястото и датата на издаването му. Не може по аналогия да се прилагат правилата на ЗАНН, относно съдържанието на АУАН и НП,тъй като такова препращане не е предвидено. Още повече, че в случая е използван утвърден образец на ЕФ от министъра на вътрешните работи.

При така посоченото място – на територията на община Крумовград, безспорно е видна компетентността на ОД на МВР-Кърджали да издаде ЕФ, както и компетентността на настоящия съд да се произнесе по спора.

Както се установява от мотивите на Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 година по т.д. № 1/2013 година на ВАС, издаването на електронния фиш е строго ограничено и възможно само в случаите на предварително стационарно позиционирани технически средства със съответните предварителни обозначения за съществуването им (чл. 165, ал. 2, т. 6 и т. 7 ЗДвП), същите да работят на автоматичен режим без нужда от обслужване от съответен контролен орган. В останалите случаи при използване на мобилни технически средства, обслужвани и използвани непосредствено от контролен орган, тази разпоредба е неприложима и за констатираните с тези технически средства нарушения на ЗДвП е приложим общият ред за съставяне на АУАН и издаване на наказателно постановление.

На първо място, с изменението на ЗДвП с ДВ от 13.03.2015 г., електронни фишове могат да се издават и от автоматизирани технически средства или системи, съответно стационарни или монтирани на автомобил, какъвто е настоящия случай при спазване на изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.

Съгласно § 65. (Нова – ДВ, бр. 19 от 2015 г.) от ДР на ЗДвП , "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат:а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган;б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

На второ място,с последното изменение на чл.189, ал.4 от ЗДвП, ДВ бр.54 от 2017год., в сила от 09.07.2017год., която редакция е в сила към момента на извършване на процесното нарушение, се предвижда издаването на ЕФ да става в отсъствие на контролен орган и на нарушител, при наличието на предпоставки за това, а именно - нарушението да е установено и заснето с АТС или система и за него да не се предвижда наказание „лишаване от право да се управлява МПС или отнемане на контролни точки.Или отсъствието на контролния орган и нарушителя е меродавно към момента на издаването на ЕФ, а не на установяването на административното нарушение.

Следва да бъде съобразена и законовата промяна от 09.07.2017 г. на чл. 165, ал.2, т.8 от ЗДвП, с която е отпадна изискването контролните органи да обозначават, чрез поставяне на пътни знаци и да оповестяват в средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на МВР участъка от пътя, на който се осъществява контрол по спазването на правилата за движение чрез АТСС.

Предвид изложеното следва, че ограничението с ТР № 1/26.02.2014 г. на ВАС в случая е неприложимо, предвид последвалите законодателни изменения в ЗДвП.

В това тълкувателно решение и в чл. 7, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. , която разпоредба понастоящем е отменена, е посочено, че при контролиране на движението с горепосочената система следва да е поставен предупредителният знак. Такова изискване нормативно към настоящия момент липсва, предвид, че чл.7 от Наредбата е отменен, а и дори при неговото действие в практиката на съдилищата се приемаше, че непоставянето на знака не е съществено нарушение.

Съдът приема, че електронния фиш е издаден в съответствие с разпоредбата на чл.189 ,ал.4 от ЗДвП. Установено и заснето е нарушение с АТСС, а именно мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение АТСС „ТFR- 1 - М", за което свидетелства приложения клип № 4043 от радар № 626 от 21.12.2018 г. год., който съгласно чл. 189,ал. 15 от ЗДвП е веществено доказателствено средство в административнонаказателния процес.

Съгласно съдържанието на специалната разпоредба на чл. 188, ал.1 ЗДвП собственикът или този, на когото е предоставено МПС, отговаря за извършеното с него нарушение, а в случай, че собственикът не посочи на кого е предоставил МПС, се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение. В настоящият казус се установява, че съгласно справка от централна база КАТ, МПС е регистрирано на жалбоподателя Бисер Стефанов Й. и на С.Б.Й.,***. Жалбоподателят не се е възползвал от правото си по чл. 188, ал.2, изр.2 ЗДвП да посочи името на лицето, което е управлявало моторното превозно средство, поради което този съдебен състав намира, че правилно жалбоподателят е привлечен към административнонаказателна отговорност, доколкото е посочен като автор на деянието.

Правилна е и правната квалификация на нарушението, че се касае за административно нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, тъй  като е отчетена скорост 78 км/ч на МПС – то с приспаднатия толеранс от  3 км/ч при разрешена 50 км/ч., като в случая е установено, че то е извършено при движение в населено място, следователно превишението е от 28 км/ч.

При превишение от 28 км/ч., правилно е определено, че съгласно чл.182,ал.1, т.3 от ЗДвП следващото се административно наказание е глоба в размер на 100 лв.

Въз основа на гореизложените съображения съдът намира, че обжалваният електронен фиш е законосъобразен, като не са налице основанията за отмяната на същият, поради което той следва да бъде потвърден (Виж в този смисъл Решение № 54 от 19.05.2020 г. постановено по к. адм. н. д. № 7 /2020 г. по описа на Административен съд - Кърджали, което е част от константната (трайната) му практика по тези дела).

С оглед изхода на делото и направената претенция за разноски, на основание чл.63, ал.5, вр. ал.3 от ЗАНН следва на административно наказващия орган да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер определен в чл.37 от ЗПП. Съгласно чл.37, ал.1 от ЗПП заплащането на правната помощ е съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя в наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП. По силата на чл.27 е от Наредбата за заплащане на правната помощ, възнаграждението за защита в производствата по ЗАНН е от 80 до 120 лв. В случая по делото е проведено едно съдебно заседание, в което не е взел участие процесуалният представител на наказващия орган, но е изготвил и депозирал писмена защита, поради което следва да се присъди възнаграждение в минималния размер от 80 лв. Доколкото издателят на наказателното постановление се намира в структурата на Областна дирекция на МВР-Кърджали, именно в полза на същата в качеството й на юридическо лице (чл.37, ал.2 от ЗМВР) следва да бъдат присъдени разноските по делото.

Воден от горното, съдът

 

                                             Р  Е  Ш  И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, серия К № 2515684 от 21.12.2018 г.  на ОД на МВР - Кърджали, с който на С.Б.Й., с ЕГН **********,***,  на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП, е наложена глоба в размер на 100 (сто) лева, за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП .

ОСЪЖДА С.Б.Й., с ЕГН **********,***,  да заплати на Областна дирекция на МВР-Кърджали, сумата от 80 лв., представляваща направени разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване от страните пред Административен съд гр.Кърджали в четиринадесет дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

 

                                                        Районен съдия: