Решение по дело №1904/2017 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2063
Дата: 29 октомври 2018 г. (в сила от 12 юли 2019 г.)
Съдия: Мария Димитрова Иванова Даскалова
Дело: 20177050701904
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 юли 2017 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№ .................../…………………….. ,гр. Варна

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

          Административен съд – Варна, ХVІІ-ти състав, в открито съдебно заседание на двадесет и първи ноември 2017 година, в състав:

 

Председател: Мария Иванова-Даскалова

Секретар: Оля Йорданова

Като разгледа докладваното от административния съдия М. Иванова-Даскалова административно дело №1904 по описа за 2017г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл.77 ал.3 от Закона за водите във вр. с чл.145 и следв. от АПК.

Образувано е по жалба на „Водоснабдяване и канализация-Сливен“ ООД-гр.Сливен против Решение №41/07.06.2017г. издадени от Директора на Басейнова дирекция „Черноморски район“, с което на основание чл.72 ал.1 т.2, чл.46 ал.1 т.3 б.“б“ вр. §1 ал.1 т.91 и чл.52 ал.1 т.4 от Закона за водите е изменено и допълнено Разрешително №2314 0021/04.07.2011г. изменено с Решение №951/13.07.2012г., продължено с Решение №1599/07.07.2015г. за ползване на воден обект: река Котленска, за заустване на отпадъчни води за експлоатация на канализационната система на град Котел.

В жалбата се твърдят допуснати съществени нарушения на процесуалните правила при издаване на Решението. Дружеството било  оператор на разрешителното за ползване на водния обект и се явявало пряк адресат на административният акт, а не било уведомено за производството по издаване на Решението, с което се препятствала възможността му да участва в него като заинтересована страна. В резултат не могло да защити правата и интересите си по реда предвиден в АПК. Неправилно и незаконосъобразно с Решението за изменение на разрешителното се вменявали задължения на дружеството-оператор. Тъй като Община Котел е титуляр на разрешителното, което се изменяло с Решението, административното производство по издаване на акта за изменение протичало между нея и административният орган, а дружеството се явявало трето неучастващо в него лице. Не оспорват, че дружеството е оператор, но договорните му отношения с титуляра на разрешителното – общината били отношения между равнопоставени субекти. Поради това в противоречие с основните принципи и целта на закона с издаденият акт за изменение на разрешителното му се вменявали задължения като оператор. Считат, че без да има правомощия и компетентност, административният орган арбитрирал отношенията между общината и дружеството, в които не е страна. Претендират отмяна на Решение №41/07.06.2017г. и присъждане на направените по делото разноски. В съдебно заседание се явява процесуален представител, който поддържа жалбата. Моли да бъде уважена и отменено решението като несъобразено с принципното положение в чл.48 от Закона за водите и др. му разпоредби, че права и задължения по разрешителното възникват и касаят само неговия титуляр, какъвто в случая била Община Котел. Поради това въвеждане на задължения за спазване на условията му в тежест на трето лице било недопустимо и незаконосъобразно, независимо от вида и характера на неговата дейност. Акцентира, че в Закона за водите не съществува разпоредба, която да предвижда автоматично изменение на правата и задълженията по издадените разрешителни за водоползване и заустване при сключване на договор между оператор с Асоциацията по Вик в обособена територия. Счита, че изявлението на представителят на ответника в хода по същество, че Решението е издадено съобразно чл.5 ал.2 от Наредба №2/2011г. касаеща разрешителните за заустване, доказва оплакването в жалбата, че Решението не съдържа мотивировка в необходимия обем и в обстоятелствената му част не са посочени фактически и правни основания, въз основа на които е издадено. Моли Решението да бъде отменено и на дружеството да бъдат присъдени разноски съгласно представения списък и доказателствата за реално заплатеното адвокатско възнаграждение.

 Ответникът Директорът на Басейнова дирекция „Черноморски район“ депозира административната преписка със становище за неоснователност доводите в жалбата за неправилно приложение на закона и нарушение на производствените правила. В съдебно заседание се представлява от юрисконсулт, който оспорва жалбата. Решението било издадено по заявление подадено от Община Котел, при правилно проведена процедура, за започване на която било уведомено дружеството като заинтересована страна. То не депозирало възражение, становище и или др. искане и Решението било издадено в установената от закона форма и при наличие на законовите основания. Разписаните задължения към оператора произтичали от сключения между него и титуляра на разрешителното договор за предоставяне на ВиК услуги. В тази връзка сочи чл.5 ал.2 от Наредба №2/2011г. касаеща разрешителните за заустване, която предвиждала, че условията в разрешителните за заустване свързани с уксплоатация на канализационни системи се изпълняват от ВиК оператора в съответствие с чл.48 ал.4 от Закона за водите и въз основа на договор сключен по реда на глава ХІа от Закона за водите. Моли жалбата да бъде отхвърлена. В условие на евентуалност, ако жалбата бъде уважена,прави възражение за прекомерност на заплатения адвокатски хонорар и моли да бъде присъден минимално предвидения в Наредба №1/2004г. за адвокатските възнаграждения.

          След като разгледа оплакванията в жалбата, становищата на страните, доказателствата по делото и приложимите правни разпоредби, в рамките на задължителната проверка по чл.146 от АПК, съдът достигна до следните фактически установявания:

Община Котел е собственик на канализационната система на гр.Котел. В качеството й на собственик на тази канализационна система във връзка с експлоатацията й на Община котел е издадено Разрешително №2314 0021/04.07.2011г. за ползване на воден обект – река Котленска, приток на р.Луда Камчия, за заустване на отпадъчни води в повърхностни води от Директора на Басейнова дирекция „Черноморски район“ /БДЧР/. Разрешението е издадено на основание чл.46 ал.1 т.3 б.“б“, чл.52 ал.1 т.4 от Закона за водите /ЗВод./ и наредбата по чл.135 ал.1 т.13 от този закон, която е Наредба №2/08.06.2011г. за издаване на разрешителни за заустване на отпадъчни води във водни обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване, издадена от Министъра на околната среда и водите и влязлата в сила на 21.06.2011г. / която в решението ще се изписва за по-кратко като Наредба №2/2011г./. Разрешителното е издадено в писмена форма, с условията и съдържанието посочени в приложение № 2 към чл.16 ал.1 т.2 от Наредба №2/2011г., със срок на действие до 31.07.2015г. В разрешителното като индивидуален административен акт е указан реда и сроковете за обжалването му, не е оспорено и е влязъло в сила.

С Решение №951/13.07.2012г. на Директорът на БД“ЧР“ е изменено Разрешителното в частта на срока 31.12.2014г. за достигане на индивидуални емисионни ограничения за показателите - неразтворени вещества, БПК , ХПК, общ азот-амониев, нитратен, нитритен, и т.н, който е определен както следва: „ до шест месеца от въвеждане в редовна експлоатация на ПОСВ-Котел, но не по-късно от 31.12.2015г.“. Това Решение е издадено с указание за реда и сроковете за обжалването му, не е оспорено и е влязло в сила.

На 24.02.2014г. е сключен договор между Община Котел като собственик и „ВиК-Сливен“ООД-гр.Сливен като ползвател, с който собственика предоставя безвъзмездно „ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води за експлоатация на канализационна система на гр.Котел“ на дружеството, за времето от подписване на договора до въвеждане в експлоатация на Пречиствателна станция за отпадъчни води гр.Котел /ПСОВ/. С този договор ползвателят-“ВиК-Сливен“ООД се задължил:

-да заплаща ежегодно таксата за заустване в определения срок и размер в съответствие с тарифата на МС и изискванията на БДЧР /чл.3 от договора/;

-да извършва процедурата за собствен мониторинг на отпадъчните води, съгласно изискванията и сроковете в Разрешително №2314 0021 /04.07.2011г.; да представя резултатите от мониторинга в БДЧР и РИОСВ-Бургас в определените срокове, както и на собственика /чл.4 от договора/;

-да заплати на собственика стойността на наложените санкции, в случай че такива бъдат наложени на собственика, в резултат на неизпълнение от него като ползвател на условията по чл.3 и чл.4 от договора.

По силата на чл.5 от договора собственикът–Община Котел се задължила при изменение на разрешителното своевременно да уведоми ползвателя за направените промени.

С Решение №1599/07.07.2015г.  Директорът на БД“ЧР“ продължил до 31.07.2018г. срока на действие на Разрешително №2314 0021/04.07.2011г. Това Решение е издадено с указание за реда и сроковете за обжалването му, не е оспорено и е влязло в сила.

Няма спор, че “ВиК-Сливен“ООД-гр.Сливен е предприятие с предмет на дейност – извършване на В и К услуги и се явява В и К оператор по смисъла на чл.2 ал.1 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги. Такива услуги съгласно чл.1 ал.2 от същия закон са услугите по пречистване и доставка на вода за питейно-битови, промишлени и други нужди, отвеждане и пречистване на отпадъчните и дъждовните води от имотите на потребителите в урбанизираните територии (населените места и селищните образувания), както и дейностите по изграждането, поддържането и експлоатацията на водоснабдителните и канализационните системи, включително на пречиствателните станции и другите съоръжения. Във връзка с експлоатацията на канализационната система на гр.Котел и заустването им, тъй като не е било титуляр на разрешителното, но е ВиК оператор, то се явява субекта, който изпълнява условията на разрешителното по силата на чл.5 ал.2 от Наредба №2/2011г. свързана със заустването на отпадъчните води. Съгласно чл.5 ал.2 от Наредба №2/2011г. условията в разрешителните за заустване, свързани с експлоатацията на канализационните системи по ал.1, се изпълняват от ВиК оператор в съответствие с чл.48, ал.4 от ЗВод. въз основа на договор, сключен по реда на глава ХІ"а" от ЗВод. В глава ХІа от Закона за водите в чл.189о ал.3 вр. чл.198п ал.1 е разписано, че с договор Асоциацията по В и К чрез председателя й или общинският съвет чрез кмета на общината предоставя на съответния В и К оператор правото да извършва дейностите по стопанисването, поддържането и експлоатацията на В и К системите и съоръженията, както и предоставянето на В и К услуги на потребителите срещу заплащане и т.н.

На 26.02.2016г. е сключен такъв договор по реда на глава ХІ“а“ от ЗВод. между „Водоснабдяване и канализация-Сливен“-гр.Сливен в качеството на оператор с Асоциацията по ВиК на обособена територия, обслужвана от това дружество /АВиК/ - Договор АС-01-00017/26.02.2016г. за стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията и предоставянето на В и К услуги. Този договор е сключен от АВиК въз основа на взето на 27.02.2015г. решение на общото събрание на Асоциацията за сключване със съществуващия оператор на водоснабдителната и канализационна система в Обособената територия на „ВИК-Сливен“ООД описана в приложение №ІІ, в която попада и Община котел, на договор по чл.198п, ал.1. Договора с дружеството като оператор, е сключен от АВиК като действаща от от името и за сметка на собствениците на публичните активи, намиращи се в обособената територия описана в приложение №ІІ, съгласно чл.198в ал.4 т.2 от ЗВод., сред които е и канализационната ситстема собственост на Община Котел със съоръженията към нея, колекторите за заустване на отпадъчните води от нея и т.н. Този договор е публичен, публикуван е на сайта на обл. администрация Сливен.

На 25.11.2016г. със заявление вх.№РР-4146 Община Котел сезирала директора на БДЧР с искане да бъде изменено Разрешително №2314 0021/04.07.2011г. за ползване на воден обект– река Котленска за заустване на отпадъчни води в повърхностни води във връзка със сключения Договор АС-01-00017/26.02.2016г. Към заявлението е приложена подробна писмена обосновка, в която са цитирани клаузи от договора между оператора „ВиК-Сливен“ООД и Асоциацията по ВиК и клаузите от разрешението, които искат да бъдат изменени в съответствие с договореното, тъй като по силата на договора операторът изпълнява всички задължения по условията на Разрешителното.

В писмената обосновка заявителят Община Котел посочил също, че:

-с писмо изх.№53-04-16/13.07.2015г. са уведомили „ВиК- Сливен”ООД за продължаване срока на Разрешително №23140021/04.Q7.2011г. с Решение №1599/07.07.2015г.;

-с писмо изх. №53-04-25/25.03.2016г. са уведомили „ВиК- Сливен”ООД за задълженията като Оператор при изпълнение условията на Разрешително;

В обосновката предоставили информация за проведения собствен мониторинг, че с писмо изх.№24-02-12/21.03.2016г. с Доклада за изпълнение условията на Разрешително №23140021/04.07.2011г. са уведомили БД“ЧР“ за извършения собствен мониторинг, който съгласно клаузите на сключения договор с Асоциацията осъществявало „ВиК Сливен”ООД, което дружество го извършвало и преди това по силата на договора от 24.02.2014г. За периода от 2016г. до подаване на заявлението представили 10броя протоколи от 27.06.2016г. с резултатите от лабораторно изпитване на отпадъчни води, взети от изходи на колектори на канализационната система на гр.Котел по възлагане от „ВиК-Сливен“ООД.

Със заявлението от общината депозирали също платежно нареждане за заплатена от Община Котел по сметка на БДЧР такса за изменение на Разрешително №2314 0021/04.07.2011г.; декларация по образец №1 по чл.71 ал.2 от ЗООС, че общината няма парични задължения към държавата; писмо от 25.03.2016г. с което кмета на общината напомня на управителя на „ВиК-Сливен“ООД задълженията на дружеството като оператор, които има по силата на договора с Асоциацията, писмо от 13.07.2015г. с което кмета на общината изпратил на дружеството копие от Решение №1599/07.07.2015г.  за продължаване на срока на разрешителното.

          На 12.12.2016г. във връзка със заявлението в БДЧР постъпило писмено становище от 08.12.2016г. на РИОСВ-Бургас. В него е посочено, че към момента няма изградена пречиствателна станция и отпадъчните води се заустват непречистени посредством 10 броя канализационни колектори и няма монтирано измервателно устройство за количеството зауствани отпадъчни води; че доизграждането на канализационната мрежа на град Котел и изграждането на ПСОВ са включени в Общинския план за развитие на Община Котел 2014-2020г., приет с Решение №529/29.08.2014г. на Общинския съвет и в краткосрочната инвестиционна програма на приоритетните проекти в Регионалния план на „ВиК-Сливен" ООД, приет с Решение №371/28.10.2013г. на Общински съвет – Котел.

С писмо от 22.12.2016г. директорът на БДЧР уведомил Община Котел за несъответствия в заявлението за изменение на условията в разрешителното и чл.61 ал.3 от Закона за водите. Дадени са указания за възможността в 60-дневен срок да отстрани несъответствията, като представи определени документи и информация. При неотстраняване на несъответствията е посочено, че няма да бъде открита процедура по изменение на условията на разрешителното.

          Междувременно на 23.12.2016г. в БДЧР постъпило заявление от „ВиК-Сливен“ООД-гр.Сливен с искане за издаване на разрешително за водовземане от подземни води чрез съществуващи съоръжения с цел обществено питейно-битово водоснабдяване на град Котел. По това искане било издадено , по което е издадено Разрешително №2151 0391/17.05.2017г.

В изпълнение на указанията за отстраняване на несъответствия в заявлението на 20.01.2017г. в БДЧР постъпило писмо от Община Котел с информация относно предвидените мерки за изграждане на ПСОВ и външен канализационен колектор и доизграждане на канализационната мрежа на град Котел, с извадки от краткосрочната инвестиционна програма за териториата на „ВиК Сливен“ООД и от Общинския план за развитие на община Котел за периода 2014-2020г. Посочено е, че проектът за Агломерация Котел е включен в резервния списък за финансиране и към момента няма такова, за което е приложено писмо от 20.04.2012г. на МОСВ. Представено е разрешителното за водоползване №0396/04.07.2001г. с цел питейно-битово водоснабдяване на гр.Котел издадено на „ВиК-Сливен“ООД.

Междувременно на 30.01.2017г. в БДЧР постъпило заявление от „ВиК-Сливен“ООД-гр.Сливен, че желае да се ползва от правата по няколко разрешителни за заустване на отпадъчни води, сред които е и Разрешително №2314 0021/04.07.2011г. съгласно чл.79 ал.2 от Закона за водите. Като основание и в писмената обосновка за искането дружеството посочило сключения на 26.02.2016г. договор между него и Асоциацията и придобитото право на ползване на обекта за стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията и предоставяне на ВиК услуги.

С писмо  изведено на 03.02.2017г. директорът на БДЧР уведомил „ВиК“ООД-Сливен за изискванията и ограниченията на Наредба №2/08.06.2011г., с оглед на които и сключения договор с Асоциацията е невъзможно да се ползва от правата по разрешителните за заустване на отпадъчни води, сред които и това за гр.Котел. С оглед на това е указано на дружеството, че заплатените такси във връзка с тези заявления могат да му бъдат възстановени по банков път.

Със същото писмо директорът на БДЧР уведомил „ВиК-Сливен“ООД за постъпилите на 25.11.2016г. заявления от титуляра на разрешителните - Община Котел за изменение на условията в тях на основание сключения договор от 26.02.2016г. между дружеството и Асоциацията. Посочил, че в хода на процедурите по изменение на условията в разрешителните ще се прецизират задълженията на общината като титуляр и на дружеството като оператор на канализационната система.

Директорът на БДЧР се произнесъл по заявлението на заявление вх.№РР-4146/25.11.2016г. на Община Котел с Решение №41 от 07.06.2017г. В него той взел предвид фактите и обстоятелствата в представени със заявлението и с допълнителните писма и становища документи и намерил, че са налице обстоятелствата за изменение на разрешителното. Във връзка с резултатите от извършвания контролен мониторинг през 2014г., 2015г. и 2016г. и превишаването на определените индивидуални емисионни ограничения за заустваните отпадъчни води по някои показатели отчел представената програма с предвидени мероприятия за намаляване на замърсяването за заустваните отпадъчни води и привеждане на дейността на обекта в съответствие с издаденото разрешително. Съобразил информацията от извършени проверки на дирекция „Контрол” при БДЧР и предвид изискванията на Тарифа за таксите за водовземане, за ползване на воден обект и за замърсяване за заплащане на заплащане на такса за заустваните при експлоатацията на канализационната система на град Котел на отпадъчни води установил, че „ВиК - Сливен“ ООД в качеството на оператор е заплатило таксата ползване на воден обект за 2016г. в размер 3 126,23лв. за разрешените количества, каквото задължение има и по Договор АС-01-00017/26.02.201бг. с Асоциацията. Съобразил, че е в процес на установяване по реда на чл.195б от Закона за водите задължението за плащане на остатъка от таксата в размер на 9 378,67лв. за 2016г. за превишаването на индивидуалните емисионни ограничения. От констатациите от контролната дейност по изпълнение на условията на действащото разрешително, наличните в БДЧР данни и от представената от титуляра информация направил извода, че са налице обстоятелства за изменение на разрешителното. На основание чл.72, ал.1, т.2, чл.46, ал.1, т.З, буква „б” във връзка с §1, ал.1, т.91 и чл.52, ал.1, т.4 и от Закона за водите постановил Решение №41, с което изменил и допълнил Разрешително №2314 0021/04.07.2011г. изменено с Решение №951/13.07.2012г., продължено с Решение №1599/07.07.2015г.  за ползване на воден обект: река Котленска, за заустване на отпадъчни води за експлоатация на канализационната система на град Котел както следва:

В Раздел „Други данни“ е вписан договора за предоставяне на водна услуга: Договор АС-01-00017/26.02.2016г. между Асоциацията по ВиК на обособена територия обслужвана от „ВиК-Сливен“ООД-гр.Сливен и „ВиК-Сливен“ООД-гр.Сливен за стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията и предоставяне на ВиК услуги на потребителите.

В Раздел „Задължения за заплащане на такса за заустване на отпадъчни води в повърхностни води” променените условия са:

Условие 1. - За правото на ползване, операторът заплаща такса, за заустване на отпадъчни води в повърхностни водни обекти в размер определен в съответствие с Тарифа на Министерския съвет. Информацията за изчисляваме на дължимата такса се представя по образец утвърден от Министъра на околната среда на Басейнова Дирекция „Черноморски район", ежегодно до З1-ви януари в БДЧР

 Условие 5. - При повреда на устройството, в съответствие с чл.194а, ал.З от Закона за водите, оператора е длъжен незабавно да уведоми БДЧР и дк отстрани повредата в едномесечен срок.

В Раздел „Други условия съобразно спецификата на обекта“ променените условия са: Условие 1- В срок до 31 март на следващата отчетна година, в съответствие с чл.48, ал,1, т,12 от Закона за водите, титулярът е длъжен да I предостави на директорите на БДЧР и РИОСВ, доклад за изпълнението на условията в настоящото разрешително.

Условие 5. - „Водоснабдяване и канализация-Сливен“ ООД-гр.Сливен в качеството си на оператор сключил Договор АС-01-00017/26.02.2016г. с Асоциацията по ВиК на обособена територия, обслужвана от цитираното ВиК, за стопанисване, поддържане и експлоатация на канализационната система на град Котел, да изпълнява и спазва всички условия и срокове определени с настоящия административен акт, свързани с пречистване и заустване на формираните отпадъчни води.      Срок: постоянен

В Раздел „Условия за контрол и контролиращ орган“ променените условия са:Условие 3 - Титулярът на разрешителното и/или операторът са длъжни да допускат по всяко време контролиращите органи до канализационна мрежа и площадката на ПСОВ,

Условие 4. - Титулярът на разрешителното и/или операторът са длъжни да разполагат с цялата документация, свързана с показателите за контрол по чл.26, ал.1 от Наредба №2 от 08.06.2011г. и да я представя на контролиращите органи, както и да им оказва съдействие при извършване на проверката.

В Решението е посочено, че е неразделна част от Разрешително №2314 0021/04.,07.2011г. изм. с Решение №951/13.07.2012г., продължено с Решение №1599/07.07.2015г за заустване на отпадъчни води за експлоатация на канализационната система на град Котел и са дадени указания за реда и сроковете за обжалването му.

С писмо от 08.06.2017г. Решението на директора на БДЧР е изпратено на Кмета на Община Котел, на управителя на „ВиК-Сливен“ООД, на ИД на дирекция „Управление на водите“ в МОСВ, на Обл. управител на Бургас и на директора на РИОСВ-Бургас. Видно от известието за доставяне /л.10 от делото/ на 09.06.2017г. то е получено от „ВиК-Сливен“ООД. На 23.06.2017г. в Административен съд –Сливен е подадена жалбата на дружеството срещу Решение №41/07.06.2017г., от където е препратена по подсъдност на Административен съд-Варна и по нея е образувано настоящото административно дело.

          Жалбата на „ВиК-Сливен“ООД срещу това Решение е подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК и е допустима за разглеждане. Депозирана е срещу подлежащ на оспорване индивидуален административен акт, от лице с правен интерес и активна легитимация за обжалването му. Макар Решение №41/2017г. да е издадено по искане на Община Котел, то е волеизявление с което се изменя и допълва Разрешително за ползване на река Котленска за заустване на отпадъчни води за експлоатация на канализационната система на град Котел, като вместо титуляра на разрешителното се определя оператора на канализационната система като субект на някои от задълженията в разрешението. След като дружеството има качеството на оператор за конкретният обект, то е и адресат на задълженията, които с решението се възрагат на оператора. Освен това „ВиК-Сливен“ООД-гр.Сливен е посочен в раздел „други условия съобразно спецификата на обекта“ на Решението като адресат на новото допълнено условие №5 и е задължено да изпълнява и спазва всички условия и срокове определени с този административен акт, свързани с пречистване и заустване на формираните отпадъчни води. Това обосновава извода, че жалбоподателят е адресат на Решение №41/2017г. за който е налице правен интерес по смисъла на чл.147 ал.1 от АПК за оспорването му.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

В чл.19 ал.1 от Наредба №2/8.06.2011г. за издаване на разрешителни за заустване на отпадъчни води във водни обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване е посочено, че изменение, продължаване, прекратяване и отнемане на разрешителните за заустване се извършват по реда и при условията на глава четвърта, раздели III и IV от Закона за водите.

Съгласно чл.72 ал.1 от ЗВод изменение на разрешителното може да се извършва: служебно от органа по чл.52, ал.1 - при условията на чл.73 – т.1 или по молба на лицето, в полза на което е предоставено –т.2. В случаите по чл.72 ал.1, т.2 органът по ал.1 проверява и изпълнението на условията на издаденото разрешително. В Решение №41 правилно е посочено, че изменението е по молба на Община Котел на която е предоставено разрешителното – т.е. издадено е на основание чл.72 ал.1 т.2 от ЗВодите. По аргумент от чл.76 ал.1 във вр. с чл.52 ал.1 от ЗВод решението за изменение на разрешителното или отказа за изменение се издава от органа, който е издал разрешителното. Няма спор между страните и видно от текста на Разрешително №2314 0021/04.07.2011г., то е издадено от директора на Басейнова дирекция “Черноморски район“ в рамките на компетентността която има по силата на чл.51 ал.1 т.4 от ЗВод. Директорът на Басейнова дирекция “Черноморски район“ е издатела и на последващите актове за удължаване на срока на разрешителното и т.н. В съответствие с цитираните приложими разпоредби от ЗВод и Наредба №2/2011г. касаещи компетентността, ответникът е постановил решението за изменение и допълнение на издадено от него разрешително и не е основателно оплакването в жалбата, че е издадено от некомпетентен орган.

Решението е издадено в изискуемата писмена форма. Правилно административният орган го е издал във вид, който е съобразен с образеца – приложение №2 към чл.16, ал.1, т.2  от Наредба №2/2011г. Решението е волеизявление, което съдържа обстоятелствена част с посробно изложение на фактите и обстоятелствата, които са взети предвид при издаването му, съобразно изискванията в ЗВод и Наредба №2/2011г. В него са посочени правните основания, във връзка с които е издадено. В разпоредителната ум част ясно и точно е посочено в кои раздели от разрешителното какви данни и условия се допълват, както и в кои раздели условията се изменят и как. С оглед на това оспореното Решение е издадено в съответствие с изискванията за форва и съдържание и не са налице основания по чл.146 т.1 и т.2 от АПК за отмяната му. В решението са посочени подробно фактическите установявания на издателя му, както и правните разпоредби с оглед на които е постановено - чл.72, ал.1, т.2, чл.46, ал.1, т.З, буква „б” във връзка с §1, ал.1, т.91 и чл.52, ал.1, т.4 и от Закона за водите. Това позволява да се установи еднозначно волявата на издателя му както от адресатите му, така и от съда при проверката му за законосъобразност. Неоснователни са доводите на жалбоподателя и представителят му, че Решението е немотивирано и неаргументирано. Това, че посочените правни основания за издаването му са норми от Закона за водите и освен тях не са посочени и съответните доразвиващи ги разпоредби от подзаконовия акт, какъвто е Наредба №2/2011г. издадена на основание чл.135, ал.1, т.13 от ЗВод, не може да обоснове извода, че Решението е административен акт, който не отговаря на изискванията в чл.59 ал.2 от АПК. Предвид подробната обстоятелствена част на решението, посочените правни основания за издаването му със съответната разпоредителна част, с указания свързани с оспорването му, изцяло неоснователни са доводите на жалбоподателя, че представлява непълно и неясно волеизявление, което ограничило правото му на защита.

Неоснователни и неподкрепени от доказателствата са твърденията за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила в административното производство по издаване на обжалваното Решение. Както се установи от доказателствата в преписката, Община Котел е титуляр на Разрешително №2314 0021/04.07.2011г. за ползване на воден обект– река Котленска за заустване на отпадъчни води от канализационната система в града в повърхностни води и именно като лице на което е предоставено това разрешително, съгласно чл.72 ал.1 т.2 от ЗВод, е депозирала заявление вх.№РР-4146/25.11.2016г. до издалия го орган - директора на БДЧР с молба за изменението му. Административният орган сезиран с такова искане съгласно чл.72 ал.2 от ЗВод проверява и изпълнението на условията на издаденото разрешително. Такава проверка за изпълнение на условията в издаденото разрешително е предвидено и в чл.21 ал.1 от Наредба №2/2011г. да извърши административният орган, когато е сезиран с искане за изменение на условията в разрешителното за заустване от титуляря му. В съответствие с тези правила и с изискванията в чл.21 ал.2 от Наредба №2/2011г. от Община Котел със заявлението са депозирали писмена обосновка на мотивите за поисканото изменение и то и доклад за извършения мониторинг. Административният орган е процедирал в съответствие с тези изисквания като извършил проверка на наличните документи и констатирал необходимост от представяне на още книжа с информация свързана с изпълнението на условията в разрешителното, за което дал указания на заявителя. Правилно той взел предвид пи постановяване на акта си, че от Община Котел са изпълнили указанията и са представили информация за предвидените мерки за изграждане на ПСОВ и външен канализационен колектор и доизграждане на канализационната мрежа на град Котел, с извадки от краткосрочната инвестиционна програма за териториата на „ВиК Сливен“ООД и от Общинския план за развитие на община Котел за периода 2014-2020г. Посочено е, че проектът за Агломерация Котел е включен в резервния списък за финансиране и към момента няма такова, за което приложили писмо от 20.04.2012г. на МОСВ. Във връзка с поисканите изменения и в изпълнение на изискванията на ЗВод представили доказателства, че са заплатили установените с окончателен акт като дължими годишни такси по разрешителното. Както бе посочено към заявлението са представени от титуляра на разрешителното издаденото разрешително за водоползване №0396/04.07.2001г. с цел питейно-битово водоснабдяване на гр.Котел на ВиК оператора-„ВиК-Сливен“ООД – гр.Сливен, във връзка сключения от който със Асоциацията по ВиК за обособената територия поискали изменение на част от условията на разрешителното.

Неоснователно и оборено от доказателствата е твърдението в жалбата, че „ВиК-Сливен“ООД-гр.Сливен не било уведомено за започналото производство по заявлението на Община котел за изменение на разрешителното за заустване. Видно от съдържанието на приложеното по делото писмо изведено на 03.02.2017г. с изх.№РР-4201/3/ и изх.№РР-4202/3/ издадено от директорът на БД“Черноморсик район“ до „ВиК-Сливен“ООД-Сливен, което е получане във дружеството на 06.02.2017г. съгласно известието за доставянето му, административният орган го е уведомил, че в БДЧР са постъпили на 25.11.2016г. заявления от титуляра на разрешителните за заустване на отпадъчни води- Община Котел с искане за изменение на условията в тях на основание сключения договор от 26.02.2016г. между „ВиК-Сливен“ООД-Сливен и Асоциацията. Именно поради това и поради изискванията и ограниченията на Наредба №2/08.06.2011г. е уведомено дружеството, че е невъзможно да се ползва от правата по разрешителните, вкл. и това за гр.Котел. В писмото административният орган уведомил дружеството, че именно в хода на процедурите по изменение на условията в разрешителните, ще бъдат прецизират както задълженията на общината като титуляр на разрешителното, така тези на дружеството в качеството му на оператор на канализационната система на град Котел. Поради това неподкрепено от доказателствата е оплакването в жалбата, че дружеството не е уведомено за административното производство свързано с изменението на разрешението и поради това не могло да депозира възражения и доказателства. При формиране на този извод съда взе предвид, че в жалбата и до приключване на делото от жалбоподателя не се твърди административният орган да не е изяснил релевантни факти и обстоятелства, нито се представят доказателства, които да оборват верността на констатациите. Това налага извода, че при постановяване на Решението за изменение на разрешителното е спазено изискването на чл.35 от АПК.

В обстоятелствената част на Решението административният орган е изложил установеното при извършената съобразно законовите изисквания проверка за спазване на условията на конкретното разрешително за заустване, което се иска да бъде изменено. Направен е извода, че са изпълнени условията в това разрешително и след като е взето предвид, че са налице и останалите предпоставки за изменението му, правилно и законосъобразно е уважено искането на титуляра и е издадено решение за  изменение и допълнение. При проверката на разпоредителната част на волеизявлението във връзка с оплакванията в жалбата, че с нея неправилно и незаконосъобразно са създадени задължения за дружеството съдът достигна до следните изводи:

В чл.5 ал.2 във вр. с ал.1 от Наредба №2/2011г. е разписано, че условията в разрешителните за заустване, свързани с експлоатацията на канализационните системи на населени места, селищни и курортни образувания, които се издават за цялата канализационна система, се изпълняват от В и К оператор в съответствие с чл.48 ал.4 от Закона за водите въз основа на договор, сключен по реда на глава единадесета "а" от Закона за водите. Именно такъв договор по глава ХІа от ЗВод е сключения договор АС-01-00017 на 26.02.2016г. между Асоциацията по ВиК на обособена територия обслужвана от „ВиК-Сливен“ООД-гр.Сливен и „ВиК-Сливен“ООД-гр.Сливен за стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията и предоставяне на ВиК услуги на потребителите. Поради това правилно с Решение №41/2017г. този договор е отразен в раздел „Други данни“ в графата „договор за предоставяне на водна услуга“ в Разрешителното. По силата на чл.48 ал.4 от ЗВод водоползвателите, които не са титуляри на разрешителни и са В и К оператори по смисъла на чл.2 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги, пречистват и заустват отпадъчни води в повърхностни водни обекти в съответствие с издаденото разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води за съответната канализационна система. Правилно при издаване на Решението административният орган е приложил тези законови разпоредби. Съгласно чл.4.1.а. със сключения договор е предоставено на „ВиК-Сливен“ООД-гр.Сливен като оператор изключителното право да стопанисва, поддържа и експлоатира публичните активи от които се състоят ВиК системите и съоръженията на обслужваната от него територия, в която попадат и ВиК системите и съоръженията, включително канализационната система, колекторите за заустване и т.н. гр.Котел. Това изключително право за стопанисване, поддържане и експлоатиране на публичните активи е предоставено на оператора при следните условия: той не става техен собственик; няма право да ги продава, заменя, отдава под наем и т.н.; може да ги изполва само за предоставяне на услугите и заплаща всички данъци, включително и данъка върху недвижимите имоти, и публичните такси във връзка с ползването на активите и предоставянето на услугите, както и всички санкции за неизпълнение на условията на разрешителните – чл.4.1.б,в,г.,д. от договора. Още на 26.02.2016г. със сключването на този договор с Асоциацията, дружеството –жалбоподател е поело изключителното право да стопанисва, поддържа и експлоатира канализационната система на гр.Котел ведно с условията, ограниченията и задълженията за заплащане на публичните такси във връзка с ползването й и да заплаща всички санкции за неизпълнение на условията на разрешителното свързано със заустването на отпадните води. Тези клаузи в договора сключен доброволно от дружеството са съобразени от административният орган при издаване на Решението и в съответствие с тях са направени измененията в Раздел „Задължения за заплащане на такса за заустване на отпадъчни води в повърхностни води” и „операторът“ е посочен като задължено лице за изпълнение на условие №1- за заплащане на таксата за заустване, вместо „титуляра“, а в условие №5 – за уведомяване на БДЧР при порведа на измервателно устройство и за отстраняване на повредата, вместо „ползвателя“.

В договора с Асоциацията е възпроизведено изискването на чл.48 ал.4 от ЗВод, като в чл.3.6 са разписани клаузите въвеждащи задължение за спазване на изискванията на действащото право и актовете на компетентните органи от оператора и от Асоциацията. В чл.3.6.буква „б“ и буква „в“ от договора, дружеството като оператор се е задължило да изпълнява условията на разрешителните, вкл. за заустване на отпадъчни води във въден обект, дори ако не е техен титуляр; да носи пълна отговорност за изпълнение на изискванията на разрешителните, свързани с експлоатацията на публичните активи, издадени в съответствие с действащото право. В чл.4.2.д от договора в качеството на оператор дружеството се е задължило да стопанисва, експлоатира и поддържа Активите в съответствие с условията на разрешителните, издадени съгласно Закона за водите, включително, без да се ограничава до това, разрешителните за водовземане и за заустване на отпадъчни води. В чл.5.5 е поело задължения свързани с околната среда: не по-късно от 180 дни след датата на влизане в сила на Договора да изготви и предостави на Асоциацията за съгласуване план за опазване на околната среда, включително план за собствен мониторинг в съответствие с изискванията на разрешителните за заустване на отпадъчни води и програма за управление на отпадъците (включително утайките), предоставянето на Услугите.

В съответствие с тези клаузи в договора и поетите по него задължения и условия от дружеството с Решението са направените изменения:

- в раздел „Други условия съобразно спецификата на обекта“ е допълнено условие №5: “Водоснабдяване и канализация-Сливен“ ООД-гр.Сливен в качеството си на оператор сключил Договор АС-01-00017/26.02.2016г. с Асоциацията по ВиК на обособена територия, обслужвана от цитираното ВиК, за стопанисване, поддържане и експлоатация на канализационната система на град Котел, да изпълнява и спазва всички условия и срокове определени с настоящия административен акт, свързани с пречистване и заустване на формираните отпадъчни води.“, със срок – постоянен.

- в условие №1 е отпаднал „ползвателя“ и е останал само „титуляра“ на разрешителното, като задължен да предоставя ежегодния доклад за изпълнението на условията на разрешителното, в съответствие с чл.48 ал.1 т.12 от ЗВод. 

- в раздел „Условия за контрол и контролиращ орган“ в условие №3 и в условие №4 правилно освен титулярът на разрешителното, с и/или е добавен и „оператора“ като задължен да допуска по всяко време контролиращите органи до канализационна мрежа и площадката на ПСОВ и да разполага с цялата документация, свързана с показателите за контрол по чл.26, ал.1 от Наредба №2 от 08.06.2011г. и да я представя на контролиращите органи, както и да им оказва съдействие при извършване на проверката.

          От изложеното се налага крайния извод, че изцяло неоснователни и оборени от доказателствата са твърденията в жалбата, че решението е неправилно и незаконосъобразно, издадено при съществено нарушение на процесуалните правила и в несъответствие с целта на закона. С Решение №41/07.06.2017г. административният орган не е създал задължения на дружеството, а е допълнил данните и изменил условията в действащото разрешително за заустване на канализационната състема на град Котел в повърхностен воден обект изцяло съобразно клаузите на сключения на 26.02.2016г. договор АС-01-00017 на между Асоциацията по ВиК на обособена територия обслужвана от „ВиК-Сливен“ООД-гр.Сливен и „ВиК-Сливен“ООД-гр.Сливен, с който е предоставено на „ВиК-Сливен“ООД-гр.Сливен като оператор изключителното право да стопанисва, поддържа и експлоатира публичните активи от които се състоят ВиК системите и съоръженията на обслужваната от него територия, в която попадат и ВиК системите и съоръженията със съответните условия и задължения.

Решението е издадено в съответствие с целите в чл.2 и чл.2а от Закона за водите - да се осигури интегрирано управление на водите в интерес на обществото и опазване здравето на населението, чрез  създаване на условия за осигуряване на достатъчно количество и добро качество на повърхностните и подземните води за устойчиво, балансирано и справедливо водоползване, за намаляване на замърсяването на водите и тяхното опазване. При проверката не се установява наличие на основание за отмяна на решението по чл.146 т.3, т.4 и т.5 от АПК.

По изложените съображения жалбата е неоснователна и оспорването с нея следва да бъде отхвърлено изцяло. С оглед изхода на спора своевременно направеното искане от пълномощника на ответника за присъждане на юристконсултско възнаграждение следва да бъде уважено. На основание чл.143 ал.4 от АПК и чл.144 от АПК във вр. с чл.78, ал.8 от ГПК във вр. с чл.37 от ЗПП „ВиК-Сливен“ООД-гр.Сливен следва да заплати на БД„Черноморски район“ сумата от 100лв. за юрисконсултско възнаграждение, определено съобразно чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Водим от горното и на основание чл.172 ал.2 от АПК, Съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването направено с жалба вх.№11002/2017г. от „Водоснабдяване и канализация-Сливен“ ООД-гр.Сливен против Решение №41/07.06.2017г. издадени от Директора на Басейнова дирекция „Черноморски район“, с което на основание чл.72 ал.1 т.2 , чл.46 ал.1 т.3 б.“б“ във вр. с §1 ал.1 т.91 и чл.52 ал.1 т.4 от Закона за водите е изменено и допълнено Разрешително №2314 0021/04.07.2011г. изменено с Решение №951/13.07.2012г., продължено с Решение №1599/07.07.2015г. за ползване на воден обект: река Котленска, за заустване на отпадъчни води за експлоатация на канализационната система на град Котел.

 

ОСЪЖДА „Водоснабдяване и канализация-Сливен“ ООД-гр.Сливен с ЕИК ********* да заплати на Басейнова дирекция „Черноморски район“ сумата от 100(сто)лева за юрисконсултско възнаграждение.

 

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Варна в 14-дневен срок от съобщението.

 

                                                          СЪДИЯ: