Решение по дело №384/2025 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 2415
Дата: 29 май 2025 г. (в сила от 29 май 2025 г.)
Съдия: Десислава Кривиралчева
Дело: 20257150700384
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 април 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 2415

Пазарджик, 29.05.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пазарджик - III състав, в съдебно заседание на двадесет и седми май две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА
   

При секретар ДЕСИСЛАВА АНГЕЛОВА като разгледа докладваното от съдия ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА административно дело № 20257150700384 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 118 от КСО и е образувано по жалбата на М. И. М., [ЕГН] от с. Света Петка, общ. Велинград, обл. Пазарджик, [улица], подадена чрез адв. Т. АК – Пазарджик, против Решение № 1012-12-72#1 от 24.03.2025 г. на Директора на ТП на НОИ Пазарджик, с което е изменено Разпореждане № 122-00-970-7/31.01.2025 г. на ръководителя на осигуряването за безработица.

В жалбата се твърди, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно. Моли се да бъде отменено оспореното решение и потвърденото с него разпореждане. Претендира направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява, представлява се от адв. Т., която по изложени съображения моли съда да уважи подадената жалба като отмени оспореното решение като неправилно и незаконосъобразно. Претендира направените по делото разноски.

Ответникът по оспорването, редовно призован, се представлява от главен юрисконсулт С., която моли съда да остави без уважение жалбата и да постанови съдебен акт, с който да потвърди обжалваното мотивирано решение като правилно и законосъобразно. Претендира направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на ответната страна.

Административен съд – Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Предмет на оспорване е Решение № 1012-12-72#1 от 24.03.2025 г. на Директора на ТП на НОИ Пазарджик, с което е изменено Разпореждане № 122-00-970-7/31.01.2025 г. на ръководителя на осигуряването за безработица, и е отпуснат нов размер на обезщетение на М. И. М. за периода от 01.09.2023 г. до 30.04.2024 г., в размер на 29,63 лева дневно.

Оспореното решение е съобщено редовно на жалбоподателя, който в законоустановения 14-дневен срок е упражнил и правото си на жалба пред Административен съд – Пазарджик.

Установи се по делото, че М. М. е подала заявление с вх. № ЗПОБ-602-00858 от 21.08.2023 г. в Дирекция „Бюро по труда“ гр. Велинград за отпускане на парично обезщетение за безработица (ПОБ) на основание чл. 54а от КСО, като в него е декларирала, че последното правоотношение с работодател в Швеция е прекратено, считано от 21.08.2023 г. В тази връзка на основание чл. 1, ал. 6 от Наредбата за отпускане и изплащане на паричните обезщетения за безработица (НОИПОБ) до г-жа М. е изпратено уведомително писмо изх. № 122-00-970-1 от 24.08.2023 г. да представи следните документи:

- заявление за удостоверяване на осигурителни периоди и доходи от друга държава-членка на ЕС;

- декларация относно определяне на пребиваване във връзка с прилагане на чл. 65(2) от Регламент (ЕО) № 883/2004;

- документи от Швеция и фишове да изплатени заплати.

Към подаденото заявление с искане за отпускане на парично обезщетение за безработица г-жа М. е представила в ТП на НОИ – Пазарджик с вх. № 10 ИМ 2-4896 от 19.09.2023 г. следните документи:

- заявление за удостоверяване на осигурителни периоди и доходи от друга държава-членка на ЕС за Швеция;

- декларация относно определяне на пребиваване във връзка с прилагане на чл. 65(2) от Регламент (ЕО) № 883/2004;

- документи за упражнявана трудова дейност в Швеция;

С подаденото заявление М. М. е поискала й бъде отпуснато парично обезщетение за безработица като е декларирала, че последното правоотношение е прекратено на 21.08.2023 г. и е упражнявала трудова дейност на територията на държава-членка на Европейския съюз (ЕО), т.е. за нея са приложими правилата за координация на схемите за социална сигурност – Регламент (ЕО) № 883/2004 и Регламент на Съвета (ЕО) № 987/2009. Същата е поискала удостоверяване на осигурителен период от Швеция за времето от 18.06.2023 г. до 20.08.2023 г. (вкл.). На основание чл. 8 от Наредбата за отпускане и изплащане на паричните обезщетения за безработица чрез системата за електронен обмен на социално осигурителна информация между България и държавите-членки на Европейския съюз със структуриран електронен документ (СЕД) U001 № 748239 и U003 № 750594 е изискано предоставяне на информация за горепосочения период от Швеция. Във връзка с това с Разпореждане № 122-00-970-1 от 26.09.2023 г. на ръководителя на осигуряването за безработица на основание чл. 54г, ал. 4 от Кодекса за социално осигуряване е спряно производството по отпускане на парично обезщетение за безработица до получаване на структурирани електронни документи (СЕД) U002 и U004 от компетентната институция на Швеция.

В ТП на НОИ – Пазарджик за г-жа М. М. са получени структурирани електронни документи (СЕД) U002 № 864365 и U004 № 864368 от компетентната институция на Швеция с удостоверени:

- период на осигурена заетост: от 01.06.2023 г. до 31.08.2023 г.;

- причина за прекратяване на заетостта – „дата на изтичане на договора“;

- брутен доход за периода: от 01.06.2023 г. до 31.08.2023 г. - 45527.00 шведски крони за 53 отработени дни и компенсация – 7986.00 шведски крони.

Съобразно това на основание чл. 55 от АПК с Разпореждане № 122-00-970-4 от 27.08.2024 г. е възобновено производството по подаденото от лицето заявление за отпускане на парично обезщетение за безработица. С Разпореждане № 122-00-970-5 от 30.09.2024 г. на основание чл. 54ж, ал. 1, във връзка с чл. 54а, ал. 1, чл. 546, ал. 8, чл. 54в, ал. 1 от КСО и чл. 62, параграф 3 от Регламент (ЕО) № 883/2004 на М. М. е отпуснато парично обезщетение за безработица за периода от 01.09.2023 г. до 30.04.2024 г. в размер на 25.33 лв. дневно.

В съответствие с разпоредбата на чл. 54б, ал. 8 от КСО, при издаване на цитираното разпореждане за отпускане на парично обезщетение за безработица, длъжностното лице е взело предвид:

1. доходите, получавани от М. М. по време на последната й работа в Швеция за периода от 01.06.2023 г. до 31.08.2023 г. (вкл.);

2. всички доходи на лицето в Република България, включително съответните доходи за периодите по чл. 54, ал. 7, за последните 24 календарни месеца, предхождащи месеца на прекратяване на осигуряването, в конкретния случай осигурителните доходи в Република България за периода от 01.09.2021 г. до 11.06.2023 г. (вкл.).

Във връзка с постъпила от лицето жалба вх. № 1012-12-269 от 23.10.2024 г. срещу Разпореждане № 122-00-970-5/30.09.2024 г. на основание чл. 117 от КСО с Решение № 1012-12-269#1 от 22.11.2024 г. ръководителят на ТП е отменил Разпореждане № 122-00-970-5/30.09.2024 г. и върнал преписката за ново разглеждане. Съобразно това чрез системата за електронен обмен на социално осигурителна информация между България и държавите-членки на ЕС със структуриран електронен документ (СЕД) U003 № 1161765 от 07.11.2024 г. отново е изискано удостоверяване на брутен доход на г-жа М. за периода 01.06.2023 г. до 31.08.2023 г. от компетентната институция на Швеция.

В ТП на НОИ – Пазарджик е получен СЕД U004, в който компетентната шведска институция е удостоверила доход на лицето за периода от 01.06.2023 г. до 31.08.2023 г. в размер на 61426.00 шведски крони и компенсация за неползван отпуск 7986,00 крони. Предвид това и на основание чл. 546, ал. 8 от КСО от ръководителя на осигуряването за безработица е издадено Разпореждане №122-00-970-7 от 31.01.2025 г., с което на М. М. е отпуснато парично обезщетение за безработица за периода от 01.09.2023 г. до 30.04.2024 г. в размер на 28.49 лв. дневно.

За да измени обжалваното разпореждане Директорът на ТП на НОИ – Пазарджик е приел, че при изчисляване на паричното обезщетение за безработица е допусната грешка при изчисляването, поради което го е изменил като е определил нов размер на дневното парично обезщетение за безработица в размер на 29,63 лева дневно за периода от 01.09.2023 г. до 30.04.2024 г.

От друга страна Директорът на ТП на НОИ – Пазарджик е приел, че при изчисляване на паричното обезщетение за безработица са съобразени разпоредбите на чл. 54б, ал. 8 КСО и чл. 62 от Регламент (ЕО) № 883/2004 като новият размер е правилно определен.

Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е подадена в срок от лице, което има правен интерес от оспорването, и се явява допустима.

Разгледана по същество същата е основателна.

Оспореното решение е издадено от компетентен орган по смисъла на чл. 117, ал. 1 КСО, в предписаната от закона писмена форма, при надлежно изложени мотиви, съобразно изискванията на чл. 59, ал. 2 АПК. При издаването на решението са спазени административно-производствените правила, като разпореждането на ръководителя на осигуряването за безработица е обжалвано по административен ред, и в резултат на проведено производство по чл. 117, ал. 1, т. 2, б. „б“ от КСО е постановено и оспореното решение.

Съдът намира обаче, че решението е издадено в противоречие с материалноправните разпоредби.

Съгласно чл. 54а от КСО, право на парично обезщетение за безработица имат лицата, за които са внесени или дължими осигурителни вноски във фонд „Безработица“ най-малко 12 месеца през последните 18 месеца, преди прекратяване на осигуряването и които: 1. имат регистрация като безработни в Агенцията по заетостта; 2. не са придобили право на пенсия за осигурителен стаж и възраст в Република България или пенсия за старост в друга държава или не получават пенсия за осигурителен стаж и възраст в намален размер по чл. 68а или професионална пенсия по чл. 168; 3. не упражняват трудова дейност, за която подлежат на задължително осигуряване по този кодекс или по законодателството на друга държава, с изключение на лицата по чл. 114а, ал. 1 от КТ.

Според чл. 54б, ал. 8 от КСО (нова – ДВ, бр. 67 от 2024 г.), когато в периода по ал. 1, от който се определя среднодневното възнаграждение или среднодневният осигурителен доход, или в месеца, в който е прекратено осигуряването, се включва осигурителен стаж, придобит по законодателството на държава, с която се прилагат европейските регламенти за координация на системите за социална сигурност, при определяне размера на паричното обезщетение за безработица се вземат предвид: 1. доходите, получавани от лицето по време на последната му работа и 2. всички доходи в Република България, включително съответните доходи за периодите по ал. 7, както и доходите в други държави, за които се прилагат европейските регламенти за координация на системите за социална сигурност за последните 24 календарни месеца, предхождащи месеца на прекратяване на осигуряването. Цитираната разпоредба е материалноправна, тоест действа занапред и регулира обществените отношения, които имат за предмет осъществяване на правото на обезщетение за безработица и начина на изчисляване на неговия конкретен размер.

Установено е в случая, че заявлението за отпускане на парично обезщетение за безработица е подадено от жалбоподателя по надлежния ред на 21.08.2023 г., тоест преди влизането в сила на разпоредбата на чл. 54б, ал. 8 от КСО, като всички факти и обстоятелства, обуславящи материалното право на заявителя на парично обезщетение за безработица, съобразно чл. 54а от КСО, са били реализирани изцяло към датата на подаване на заявлението. В разглежданата хипотеза, обратно на доводите в оспореното решение, не са налице юридически факти, относими към материалното право на обезщетение, които да са настъпили след подаването на заявление, до влизане в сила на новия закон, но да не са завършили своето действие, като липсата на произнасяне от страна на административния орган, не може да се причисли към горните юридически факти. Правопораждащите за жалбоподателя факти са се осъществили при действието на разпоредбите на КСО преди обнародване на чл. 54б, ал. 8 от КСО и правото му на подпомагане е упражнено чрез заявление преди влизане в сила на новата разпоредба. Както бе посочено, материалноправните норми имат действие занапред, като нормата на чл. 54б, ал. 8 от КСО няма придадено обратно действие и по аргумент от чл. 14, ал. 1 от Закона за нормативните актове тя е приложима за правопораждащи факти, настъпили след влизането й в сила.

Действието на нормативния акт изразява неговата правна задължителност (юридическата му сила). Влизането в сила на нормативния акт е началният момент на влизането му в действие. Основният принцип, който определя действието на нормативния юридически акт във времето, е принципът ex nunc – действието му занапред. Той е детерминиран от дълбоката същност на правото да осигури сигурност и стабилност при регулирането на обществените отношения. Действието занапред означава, че нормативният юридически акт следва да се приложи само по отношение на факти и обстоятелства, които са се осъществели след момента на влизането му в сила. Новият закон по правило, поема под своето действие бъдещите юридически факти и юридическите факти, които той заварва, но не са се реализирали изцяло. (В този смисъл решения по адм. дела №№ 159/2016, 841/2016 и 3145/2016 г., ВАС Шесто отделение).

Съдът счита, че липсват такива факти. Удължаването на административното производство се е реализирало самоцелно, а последвалото потвърждаване със СЕД на вече установени обстоятелства е ирелевантно досежно прилагането на материалноправните разпоредби. В тази връзка неправилно административният орган е определил размера на паричното обезщетение за безработица на жалбоподателя въз основа на осигурителния доход за периода от 01.09.2021 г. до 11.06.2023 г., поради което доводите за неправилно определен размер на обезщетението, са основателни. Административният акт, който следва да бъде издаден за отпускане на помощта, няма конститутивно действие, а декларативно такова, поради което при произнасянето по подаденото заявление административният орган е следвало да съобрази правилата за действие във времето на материалноправните норми и на това основание да приложи тази норма, която е действала към момента на възникване на фактическия състав.

Съгласно чл. 62, § 1 от Регламент (ЕО)№ 883/2004, компетентната институция на държава-членка, чието законодателство предвижда изчисляването на обезщетенията да се основава на размера на предишното трудово възнаграждение или професионален доход, отчита изключително трудовото възнаграждение или професионалния доход, получавани от заинтересованото лице при последната му работа по трудово правоотношение или като самостоятелно заето лице съгласно посоченото законодателство. А съответно чл. 62, § 2 от Регламент (ЕО) № 883/2004, параграф 1 се прилага също когато законодателството, прилагано от компетентната институция предвижда специален изискуем осигурителен период за определяне на трудовото възнаграждение, служещо за база за изчисляване на обезщетенията и когато за целия или за част от този период спрямо заинтересованото лице се е прилагало законодателството на друга държава-членка. Разпоредбата на чл. 62, § 3 от Регламента гласи, че чрез дерогация от параграфи 1 и 2, доколкото се засягат безработни лица, обхванати от член 65, § 5, буква а), институцията по пребиваване взема предвид трудовото възнаграждение или професионалния доход, получавани от заинтересованото лице в държавата-членка, чието законодателство се е прилагало спрямо него при последната му работа като заето или като самостоятелно заето лице, в съответствие с регламента по прилагането. Визираната в тази норма дерогация се отнася до принципното правило за компетентност на държавата-членка по последна заетост в хипотезата на лица по чл. 65, § 5 б. „а“ от Регламент (ЕО) № 883/2004, в чийто кръг попада и жалбоподателят. В посочената хипотеза компетентна е държавата членка по пребиваване на безработното лице, чийто период на последна трудова заетост е бил в друга държава – членка. Но и в този случай, съгласно чл. 62 § 3 от Регламента, компетентната по изключение институция по пребиваване взема предвид трудовото възнаграждение или професионалния доход, получавани от заинтересованото лице при последната му работа в другата държава-членка съгласно правилото на чл. 62 § 1 и § 2 от Регламент (ЕО) № 883/2004. Ето защо е неправилно тълкуването на органа за това, че нормата на чл. 62 § 3 от основния регламент дерогира приложението на разпоредбите на чл. 62 § 1 и § 2 от същия.

Предвид гореизложеното, съдът намира, че Решение № 1012-12-72#1 от 24.03.2025 г. на Директора на ТП на НОИ Пазарджик, с което е изменено Разпореждане № 122-00-970-7/31.01.2025 г. на ръководителя на осигуряването за безработица, е незаконосъобразно, като издадено в противоречие с материалноправни разпоредби, поради което следва да бъде отменено.

Съгласно чл. 174 от АПК, в този случай съдът следва да определи срок за новото произнасяне. Доколкото всички необходими и относими доказателства са събрани, органът следва да се произнесе в 14-дневен срок от получаване на преписката, след влизане в сила на настоящото съдебно решение.

С оглед изхода на делото и своевременно направеното искане от жалбоподателя ще следва ответникът да бъде осъден да му заплати направените по делото разноски в размер на 710 лева, от които 10 лева държавна такса и 700 лева за адвокатски хонорар. Съдът намира за неоснователно направеното възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение, предвид фактическата и правна сложност на делото.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Пазарджик, Трети състав

 

 


РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Решение № 1012-12-72#1 от 24.03.2025 г. на Директора на ТП на НОИ Пазарджик, с което е изменено Разпореждане № 122-00-970-7/31.01.2025 г. на ръководителя на осигуряването за безработица, и е отпуснат нов размер на обезщетение на М. И. М. за периода от 01.09.2023 г. до 30.04.2024 г., в размер на 29,63 лева дневно.

ВРЪЩА преписката на ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Пазарджик за ново произнасяне, съобразно указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

ОПРЕДЕЛЯ на основание чл. 174 АПК, 14-дневен срок за издаване на административния акт, считано от влизане в сила на решението.

ОСЪЖДА ТП на НОИ – Пазарджик да заплати на М. И. М., [ЕГН] от с. Света Петка, общ. Велинград, обл. Пазарджик, [улица], направените по делото разноски в размер на 710 (седемстотин и десет) лева.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване на основание чл. 119 във вр. чл. 117, ал. 1, т. 2, б. „б“ от КСО.

 

Съдия: (П)