Р Е Ш Е Н И
Е
гр.
Пазарджик, 23.06.2020 год.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
ПАЗАРДЖИШКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, ХІV
състав, в публично заседание на 01.06.2020 година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР БИШУРОВ
при секретаря И. Ч., като разгледа докладваното от
районен съдия Бишуров АНД № 261/2020г. по описа на Пазарджишкия районен съд, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59
и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „Т.“ ООД, ЕИК ***, със седалище и
адрес на управление в гр.Пазарджик, ***, представлявано от управителя М.Т.М.
против НП № 33-0000195 от 29.11.2019 год.
на Началника на ОО „АА” -
Пазарджик, с което на основание чл.104 ал.1 от ЗАП и за нарушение на чл.57 ал.2
от Наредба № 11 от 31.10.2002г. на МТС за международен автомобилен превоз на
пътници и товари е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лв. /хиляда лева/.
В бланкетната жалба
се навеждат доводи за материална и процесуална незаконосъобразност на
атакуваното НП, чиято отмяна се иска.
В съдебно заседание за дружеството-жалбоподател, редовно призовано, не се
явява процесуален представител и не се изразява
становище по съществото на спора.
За ответникът по жалбата - АНО, редовно призован, не се явява процесуален
представител.
Районният
съд провери основателността на жалбата, след като съобрази становищата на страните, съобразявайки закона, по вътрешно
убеждение и като обсъди събраните по делото писмени и гласни доказателства, при
съблюдаване разпоредбата на чл.63 от ЗАНН, прие за установено от фактическа
страна следното:
Дружеството-жалбоподател
е санкционирано, след като на 11.11.2019г., на адреса по седалището му, била извършена
комплексна проверка по фирмената документация на дружеството-превозвач. В хода
на проверката се установило, че дружеството извършва обществен международен
превоз на товари с лиценз на Европейската общност № 10171, валиден до
04.03.2028 година. Установено било също, че превозвачът не бил организирал труда
на водача Петко Рангелов Трифонов, който бил управлявал МПС срег. № ***, на
21.08.2019г., като за период от 00:48 часа на посочената дата, до 07:09 часа на
същата, не бил направил задължителна почивка от поне 45 минути след период на
управление от четири часа и половина, съгласно изискванията на Регламент 561/06,
а в същото време водачът бил почивал 21 минути.
Всичко
това според проверяващите и АНО съставлявало нарушение на чл.104 ал.1 от ЗАвП
във вр. с чл. чл.57 ал.2 от Наредба № 11 от 31.10.2002г. на МТС за международен
автомобилен превоз на пътници и товари. Първата прана норма императивно
разписва, че: „Превозвач, който не осигури спазване на разпоредбите за работното
време и почивките на водачите при извършване на обществени превози на пътници и
товари, включително при превози за собствена сметка, се наказва с имуществена
санкция 1000 лв.“. Втората норма пък сочи, че: „Лицето по чл.2, ал.1 организира дейността си и труда
на водачите при спазване разпоредбите на Закона за
автомобилните превози, Закона за
движението по пътищата и нормативните актове по прилагането им и
всички международни договори и спогодби в областта на автомобилния транспорт,
по които Република България е страна, както и създава условия за повишаване
квалификацията им“.
За констатираното нарушение против дружеството бил съставен АУАН бл. № 269982
от 11.11.2019 год., който бил предявен и връчен на управителя на дружеството
без възражения. Въз основа на този акт било издадено атакуваното НП, което било връчено лично на управителя
на дружеството на 16.01.2020 година, а жалбата против него била подадена чрез
АНО на 20.01.2020 година, т.е. в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН.
Гореописаната
фактическа обстановка съдът възприе от събраните по делото писмени
доказателства и показанията на актосъстъвителя – св.Г.Д.. Съдът кредитира
изцяло събраните писмени и гласни доказателства, т.к. те са обективни и
непротиворечиви, поради което не се налага техният подробен анализ.
При така
установената фактическа обстановка от правна страна съдът приема, че жалбата е процесуално допустима, като подадена
в срок и от лице, активнолегитимирано да инициира контрол за законосъобрзност
на НП.
Разгледана
по същество жалбата е основателна по следните съображения:
Според
настоящия съдебен състав, административнонаказателното производство срещу дружеството жалбоподател е започнало с
допускане на съществени процесуални нарушения, което е достатъчно основание за
отмяна на наказателното постановление, без да е необходимо да се разглеждат
въпросите по съществото на делото.
В акта и в наказателното постановление нарушението не е описано според императивните изисквания на чл. 42, т. 4 и на чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН, което е съществено процесуално нарушение. Както в акта за административното нарушение, така и в НП изобщо не е посочено кога е било извършено нарушението. По пътя на формалната логика може да се заключи, според отразеното в НП, че нарушението е било извършено в периода от 00:48 часа на 21.08.2019г. до 07:09 часа на същата, т.к. се твърди, че именно тогава водачът Петко Трифонов не бил направил задължителна почивка от поне 45 минути след период на управление от четири часа и половина. Ето защо именно този период единствено може да се възприеме като такъв, през който „превозвачът не е организирал труда на водача”. От тук насетне, ако това се приеме за дата/период на нарушението, то същото остава недоказано, т.к. няма никакво съмнение, че на тази дата/период водачът Трифонов е бил на път. При това положение в НП не е посочено и следователно не може да стане ясно как точно, т.е. с какви действия, респ. бездействия превозвачът не е организирал работата на водача в този период или в този часови интервал от време.
Липсата на подробно и прецизно описание на нарушението драстично накърнява правото на защита, т.к. санкционирания субект не би могъл да се брани срещу един съществен факт на нарушението, какъвто е датата на неговото извършване.
На следващо място в АУАН, а и в НП не е било посочено в какво точно се изразява нарушението. Изпълнителното деяние е формулирано с израза „не е организирал труда на водача…”, като е посочено името на един единствен конкретен водач на автомобил и времето през което той е шофирал, респ. не е почивал достатъчно.
При това описание не става ясно
в какво се изразява липсата на организация. В посочената като нарушена правна
норма, както и в изискванията на цитирания в НП регламент и по-специално в
чл.10, пар.2 от регламент № 561/2006, като форма на нарушението е отразена -
надлежно инструктиране на водачите, както и извършване на редовни проверки за
осигуряване на спазването на Регламент (ЕИО) № 3821/85 и глава II от регламент
№ 561/2006. В този смисъл в НП не е посочено
дали не е провеждан надлежен инструктаж или не са извършвани периодични
проверки, или пък и двете, което за пореден път накърнява правото на защита до
степен на невъзможност за упражняването й.
Не на последно място, в НП е посочено, че се ангажира отговорността на дружеството на основание чл.104 ал.1 от ЗАП, която норма повелява: „Превозвач, който не осигури спазване на разпоредбите за работното време и почивките на водачите при извършване на обществени превози на пътници и товари, включително при превози за собствена сметка, се наказва…”. При това положение е очевидно, че според АНО именно юридическото лице, което е ООД, имащо качеството на превозвач, не е осигурило спазване на разпоредбите за работното време и почивките на водачите при извършване на превози, но както вече се посочи в обстоятелствената част на НП не става ясно, т.к. не е описано как точно, с какви действия, респ. бездействия не е осигурено спазването на разпоредбите за работното време и почивките на водачите.
По тези съображения
съдът намира, че обжалваното НП следва да бъде отменено като незаконосъобразно.
Воден от
гореизложеното Пазарджишкият районен съд в настоящия състав, на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ НП № 33-0000195 от 29.11.2019 год.
на Началника на ОО „АА” -
Пазарджик, с
което на „Т.“ ООД, ЕИК ***,
със седалище и адрес на управление в гр.Пазарджик, ***, представлявано от управителя
М.Т.М., на основание чл.104 ал.1 от ЗАП и за нарушение на чл.57 ал.2 от Наредба
№ 11 от 31.10.2002г. на МТС за международен автомобилен превоз на пътници и
товари е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лв. /хиляда лева/.
Решението
подлежи на обжалване в 14-дневен
срок от съобщението пред Пазарджишкия административен съд.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: