Р Е Ш Е Н И Е
№ 460
гр. Велико
Търново, 27.01.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Великотърновският административен съд, десети състав, в публично заседание на шести ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:
Председател: Ивелина Янева
при секретаря Д.
С. като
разгледа докладваното от съдията И. Янева адм.дело N 117 по описа на Административен съд Велико Търново за 2019 год., за да се произнесе, взе предвид:
Производството
е по чл.145 и сл. АПК.
Образувано е
по жалба на ООД “Биляна“ с адрес на управление с.Ново Сливово против Заповед № 03-РД / 418 / 30.01.2019г. на Изпълнителния директор на
Държавен фонд „Земеделие“, с която е отказано да бъде финансирано заявление за
подпомагане на дружеството с ИД № 04/04/1/0/90833 по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от
мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за
развитие на селските райони 2014 – 2020г.
В жалбата се
твърди, че актът е незаконосъобразен,
поради допуснати съществени нарушения на формата и неправилно приложение на
материалния закон поради неправилно
квалифициране на проекта както по отношение на видовете строително монтажни
работи, така и с оглед опазването на околната среда. Моли се за отмяна на атакувания административен акт и присъждане на сторените
по делото разноски.
Ответната страна Изпълнителния
директор на Държавен фонд „Земеделие” изразява становище за неоснователност на
жалбата с подробни съображения за правилно приложение на материалния закон. Моли за отхвърляне на жалбата и присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Предмет на обжалване е Заповед № 03-РД / 418 / 30.01.2019г. на Изпълнителния директор на Държавен
фонд „Земеделие“, с която е отказано да бъде финансирано заявление за
подпомагане на дружеството с ИД № 04/04/1/0/90833 по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от
мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за
развитие на селските райони 2014 – 2020г.
След като разгледа оплакванията,
изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в
рамките на задължителната проверка по чл. 168 от АПК, съдът приема за установено от фактическа страна следното:
ООД “Биляна“ е
дружество, регистрирано като земеделски производител с основна дейност
производство на свине, като е собственик на свинекомплекс.
Със Заповед № РД
09-755 / 04.10.2016г. на Министъра на земеделието и храните е обявен прием на
заявления по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4
„Инвестиции в материални активи“ от Програмата за
развитие на селските райони 2014 – 2020г. Периодът на приема е от 26.10.2016г.
до 07.12.2016г., а бюджетът 237 милиона евро или 463 524 600лв.
ООД “Биляна“
подава Заявление за подпомагане ИН № 04/04/1/0/90833 по подмярка 4.1
„Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални
активи“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. Предмет на
инвестицията е „Инсталация за производство на биогаз и ТЕЦ на биогаз в ПИ 000159
по КВС за землището на с.Сиво Поле.“ Стойността на проекта е
1 259 521,77лв., като претендираното подпомагане е в размер на
50% - 629 760,89лв. В част IX „Критерии за оценка“ от заявлението са попълнени т.1.2 – 19 точки, тъй
като над 85% от разходите са насочени в сектор животновъдство; т.3.1 – 10 точки
– предвижда се назначаването на 11 работника; 3.2 – 10 точки – средносписъчният
брой на персонала за последните три години е над 5 работници и този брой ще
бъде запазен; 7.1 – 8 точки – инвестициите по проекта водят до повишаване на
енергийната ефективност с минимум 5%; т.8.3 – 10 точки – над 65% от разходите
са насочени към строителство и т.9.1 – 7 точки – 100% от инвестицията са
свързани с опазване на компонентите на околната среда и/или осигуряват съответствие
на стопанството с изискванията на стандартите на ЕС. Общо претендираните точки
са 64.
В периода на
приема са подадени общо 3 165 броя заявления на обща стойност
1 497 406 525,03лв., поради което и те се обработват по реда на
чл.37, ал.1, т.1 от Наредба № 9 / 21.03.2015г. – след предварителна оценка на
критериите за подбор и извършване на класиране.
При
предварителната оценка на проекта, той получава 54 точки, като не са признати
заявените 10 точки по т.8.3 „Проекти с инвестиции за строителство или
обновяване на сгради, помещения или друга недвижима собственост, пряко свързани
с производството, съхранението и подготовката на продукцията за продажба,
включително съоръжения, оборудване и машини, различни от земеделска техника,
които са монтирани в тях.“ Контролния орган приема, че проектът предвижда
строително-монтажни работи, представляващи изграждане на бетонов резервоар за
съхранение на генерирана тор, която ще се използва като суровина за
производството на биогаз, предназначена за отопление и електричество в
стопанството. Така описаните активи са
класифицирани като „помещения за инсталации за отопление“, които са извън
обхвата на относимите към критерия инвестиционни разходи, съгласно публикувани
на страницата на ДФ „Земеделие“ „Насоки за прилагане на критерии за оценка по
подмярка 4.1 от ПРСР 2014-2020г.“ и „Допълнителни разяснения по условията за
предоставяне на финансова помощ във връзка с обявен период на прием на
заявления за подпомагане от 26.10.2016г. до 07.12.2016г…..“. Изпратено е писмо
до управляващия орган дали инсталацията за биогаз попада в критерия за подбор
по точка 8.3, при което е даден отговор, че правилно на кандидата са отнети
точки по този критерий.
При дадените 54
точки проекта подлежи на финансиране и заявлението е разгледано по същество.
При
окончателното разглеждане на заявлението не са признати 7 броя точки по
критерия 9.1 – проекти с инвестиции и дейности, осигуряващи опазване на
компонентите на околната среда и/или инвестиции, осигуряващи съответствие на
стопанството с изискванията на стандартите на ЕС. Отправено е запитване до
управляващия орган за тълкуване дали инвестицията попада в обхвата на Регламент
2015/1189 за прилагане на Директива 2009/125, при което е получен отговор, че
тя не попада в обхвата на регламента, тъй като съгласно чл.1, т.2, б.“г“
котлите на недървесна биомаса са изключени. Прието е липсата на изпълнение на
критерия 9.1 и общия размер на точките на проекта е определен на 47, поради
което е и постановен отказ.
В
хода на съдебното производство са приети без възражения заключения на вещи лица
по допуснати съдебно-техническа и съдебно-икономическа експертизи, които съдът
кредитира като компетентни, обективни и безпристрастни.
Предвид
установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:
Оспореният административен акт е издаден
от компетентен орган, в изискуемата от закона писмена форма и при спазване на
процесуалните правила за издаването му.
Спорните
въпроси между страните са два – представлява ли проекта инвестиция за строителство или обновяване на сгради, помещения или друга
недвижима собственост, пряко свързани с производството, съхранението и
подготовката на продукцията за продажба, включително съоръжения, оборудване и
машини, различни от земеделска техника, които са монтирани в тях и инвестиция
осигуряваща опазване на компонентите на околната среда и/или инвестиция,
осигуряваща съответствие на стопанството с изискванията на стандартите на ЕС.
От заключенията
на съдебните експертизи се установява по безспорен начин, че проектът представлява
инвестиция за строителство на нова сграда, нови трайно прикрепени към земята
бетонови съоръжения, както и монтаж на машини и съоръжения в тях, различни от
земеделска техника, като разходите за строителство са в размер на 95%.
Административният
орган твърди, че вида на инвестиционното намерение - инсталация за отопление –
е извън обхвата на мярката, съгласно публикувани на страницата на ДФ
„Земеделие“ „Насоки за прилагане на критерии за оценка по подмярка 4.1 от ПРСР
2014-2020г.“ и „Допълнителни разяснения по условията за предоставяне на
финансова помощ във връзка с обявен период на прием на заявления за подпомагане
от 26.10.2016г. до 07.12.2016г…..“.
В настоящото
производство са представени „Насоки за прилагане на критерии за оценка по
подмярка 4.1 от ПРСР 2014-2020г.“, в които по отношение спорните два критерия е
отбелязано следното:
За приоритет 8.3
критерият е проектът да е с инвестиции за строителство или обновяване на
сгради, помещения или друга недвижима собственост, пряко свързани с производството,
съхранението и подготовката на продукцията за продажба, включително съоръжения,
оборудване и машини, различни от земеделска техника, които са монтирани в тях.
Минималното изискване е над 65% от допустимите инвестиционни разходи по проекта
да са свързани със строителство или обновяване на сгради, помещения и на друга
недвижима собственост и/или съоръжения, оборудване и машини, различни от
земеделска техника, които са монтирани в тях. Като насоки е вписано, че за
покриване на минималното изискване от 65 % по критерия за оценка се вземат под
внимание допустимите инвестиционни разходи по проекта за складови помещения,
силози, сгради за отглеждане на животни, оранжерии, съоръжения с конструкции за
зеленчукопроизводство и трайни насаждения и други сгради, в които се монтират
съоръжения, оборудване и машини, различни от земеделска техника и същите се
използват и са пряко свързани с производсвото, съхранението и/или подготовката
на селскостопанската продукция за продажба. В случай на проекти само за
инвестиции в съоръжения, оборудване и
машини, различни от земеделска техника и същите не са в комбинация и не се
монтират в изброените по-горе инвестиционни разходи, разходите за тези
инвестиции не се отнасят към стойността на минималното изискване от 65 % по
критерия за оценка.
Видно от
цитирания документ, в дадените насоки липсва ограничаване на вида на
строителството и по-специално, изключването на разходи, свързани с изграждането
на инсталации за отопление.
Представено е и
писмо от Министъра на Земеделието до изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”
от 16.03.2017г. относно Прилагане на критерии за оценка на проекти по подмярка
4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства” от мярка 4 „Инвестиции в материални
активи“ от Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020г.
Писмото е в отговор на запитвания за подмярката и във връзка с критерий за
оценка 8.3 са допълнени дадените насоки като са посочени примери на допустими
конкретни инвестиционни разходи и примери за недопустими разходи. Последните са
– вертикална планировка, площадкови мрежи, обслужващи пътища и огради;
административно битови сгради; напоителни системи извън и не свързани с
оранжерии; сгради или помещения за съхранение на земеделска техника, автомивки;
сгради или помещения за горива и смазочни материали; разходи за предпроектни
проучвания, такси, хонорари на архитекти, инженери и консултанти, консултации
за екологична оценка и икономическа устойчивост на проекта, проучвания за
техническа осъществимост на проекта, извършени както в процеса на подготовка на
проекта преди подаване на заявлението за подпомагане, така и по време на
неговото изпълнение. И в този документ, сочен от
ответника като основание за постановяване на отказа, липсва ограничаване на
вида на строителството и по-специално, изключването на разходи, свързани с
изграждането на инсталации за отопление.
В писмените
бележкки на процесуалния представител на ответника се твърди, че разходите за
изграждане на инсталации за отопление са
извън обхвата на мярката, което е установено в Насоки за прилагане на критерии
за оценка по подмярка 4.1 от ПРСР 2014-2020 и Отговори по постъпили запитвания
и въпроси по подмярка 4.1 от ПРСР 2014-2020, публикувани на сайта на
Министерството на земеделието и храните. Както вече бе отбелязано в
представените по делото насоки липсва изброяване на строителни дейности, които
са извън обхвата на критерий 8.3 и съответно изключване от обхвата на мярката
инвестиционни намерения за изграждане на отоплителни инсталации. Отговорите не
са представени по делото, но са налични на сайта на Министерството на
земеделието и храните – в три отделни файла се съдържат разяснения,
представляващи поставени въпроси и отговори по тях. След запознаване със
съдържанието на дадените въпроси и отговори, съдът установи, че са налице
отговори за конкретни инвестиционни намерения, например изграждане на
автосервиз за земеделска техника, склад и линия за почистване и калибриране на
зърно и др., за които е поискано разяснение, попадат ли в обхвата на критерий
8.3. Думата „отопление“ е налице единствено във въпрос № 44 в първите
разяснения, публикувани на 26.10.2016г., като въпросът е дали изброени
конкретни строително-монтажни дейности, измежду които и „помещения за
инсталации за отопление“ попадат в обхвата на критерия, а отговорът е, че
изброените такива не попадат в обхвата му. Доколкото проектът на ООД „Биляна“
не включва единствено построяване на помещение за инсталация за отопление, а
изграждане на цялостно съоръжение – сграда, съоръжения и машини – което като
краен ефект представлява производствено съоръжение за производство на биогаз и
електроенергия, които ще се използват в собственото производство на животинска
продукция, съдът намира, че проектът на жалбоподателя не е идентичен с инвестивията,
за която е дадено становище за недопустимост. Видно от административната
преписка самия орган приема, че проектът представлява изграждане на инсталация
за отопление, а не като помещение на инсталация за отопление, за която е дадено
становище от управляващия орган, следователно този вид инвестиция не е бил
предмет на разяснение от страна на управляващия орган и не е изключен от
обхвата на мярката с дадени допълнителни разяснения. Поради изложеното съдът
намира, че проектът на жалбоподателя не попада в разясненията, дадени в отговор
на въпрос № 44, поради което и неправилно е отказано признаването на заявените
от кандидата 10 точки по критерий 8.3. Следва да се отбележи, че извършената от
административния орган категоризация на проекта като инсталация за отопление не
съответства на вида на проекта – изричното му наименование е „инсталация за
производство на биогаз и ТЕЦ на биогаз“, съответстваща на даденото разрешение
за строеж, приложено към жалбата. Настоящият състав намира, че проектът
представлява строителство на съоръжение за производство на енергия от
възобновяеми енергийни източници. В допълнителните разпоредби на Закона за
енергията от възобновяеми източници са дадени легални определения на използвани
понятия, като "енергия от възобновяеми източници" е
енергията от възобновяеми неизкопаеми източници: вятърна, слънчева енергия,
енергия, съхранявана под формата на топлина в атмосферния въздух - аеротермална
енергия, енергия, съхранявана под формата на топлина под повърхността на
твърдата почва - геотермална енергия, енергия, съхранявана под формата на
топлина в повърхностните води - хидротермална енергия, океанска енергия,
водноелектрическа енергия, биомаса,
газ от възобновяеми източници, сметищен газ и газ от пречиствателни инсталации
за отпадни води – §1, т.8. За термина „биомаса“ са
налице легални дефиниции както в ЗЕВИ, така и в Наредба № 9 / 2015г. за
прилагане на мярка 4.1., като и в двете определения са включени животинските
отпадъци. Следователно получаването на газ и електричество от животински тор
представлява производство на енергия от възобновяем източник.
По отношение на
съответствието на проекта на критерий 9.1 в Насоки за прилагане на критерии за
оценка по подмярка 4.1 от ПРСР 2014-2020г. е отбелязано, че допустимите
инвестиционни разходи по проека, свързани с опазване на компонентите на
околната среда са инвастициите, изброени в Списък на инвестиции свързани с
опазване на околната среда, съобразен с „Екологична оценка на Програма за
развитие на селските райони 2014-2020” и „Споразумение за партньдрство на
Република България, очертаващо помощта от Европейските структурни и
инвестиционни фондове за периода 2014-2020г.” Списъкът на инвестиции свързани с
опазване на околната среда съдържа 3 позиции – изграждане на безопасни
съоръжения за съхранение на оборска тор и такива за съхранение на ПРЗ;
инсталации за пречистване на отпадъчни води в производството и маркетинга и
инсталации използващи биомаса за производство на енергия за собствено
потребление, които водят до намаляване на емисиите, съгласно Регламент
2015/1189 на Комисията за прилагане на Директива 2009 / 125 на Европейския
парламент и Съвета по отношение на изискванията за екопроектиране на котли на
твърдо гориво. От обхвата на Регламент 2015 / 1189 са изключени котлите от
недървесна биомаса съгласно разпоредбата на чл.1, т.2, буква „г” от регламента.
В представеното
писмо от Министъра на Земеделието до изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”
от 16.03.2017г. относно Прилагане на критерии за оценка на проекти по подмярка
4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства” от мярка 4 „Инвестиции в материални
активи“ от Програмата за развитие на селските райони 2014 –
2020г. липсва допълнителна информация по отношение критерий 9.1.
От цитираните документи е видно, че в Насоки за прилагане на критерии за оценка по подмярка 4.1 от ПРСР
2014-2020г. управляващия орган ограничава вида на инвестициите, които могат да
бъдат подпомагани по мярката. Изричното позоваване на Регламент 2015 / 1189
изключва от обхвата на критерий 9.1 котлите и съответно инсталаците от
недървесна биомаса, тъй като те са посочени в регламента като неприложими.
Следователно намаляването със 7 точки на оценката на проекта е в съответствие с
дадените от управляващия орган насоки.
Настоящият
състав намира, че в частта касаеща критерий
9.1 Насоките за прилагане на критерии за оценка по подмярка 4.1 от ПРСР
2014-2020г. са в противоречие с Наредба № 9 /
2015г. за прилагане на мярка 4.1. В разпоредбата на чл.30 от Наредба № 9 / 2015г. са
посочени приоритетните за подпомагане проекти, като в т.5 са посочени проекти, с инвестиции,
свързани с опазване на околната среда, включително технологии, водещи до
намаляване на емисиите, и/или постигане на стандартите на ЕС. В Насоките за
прилагане на критерии за оценка по подмярка 4.1 като инвестиции с приоритет са
посочени само три вида инвестиции, без да са изложени съображения за това
ограничаване. Безспорно проектът на жалбоподателя представлява инвестиция
опазваща околната среда, тъй като при естествена ферментация на отпадъците от
производството на животинска продукция се отделя метан, който е парников газ и
представлява 7 до 10 % от световното замърсяване с метан. С преработката на
отпадъците от животновъдството този метан се получава в инсталация и се
използва в производството на електроенергия и за отопление на животните. Следователно
с инвестицията ще се намали отделянето на метан в атмосферата, което ще намали
парниковите газове и ще има положително въздействие върху околната среда.
Изключването на инвестиционни намерения, оползотваряващи недървесна биомаса, е
в противоречие с целите на мярката и с разпоредбата на чл.30, ал.1, т.5 от
Наредба № 9 / 2015г. Съгласно Списък на инвестиции свързани с опазването на
околната среда е такава инвестиция е изграждането на безопасно съоръжение за
съхранение на оборски тор, но не и изграждането на инсталация за обработката
му, което е алогично и в противоречие с твърдяната цел – опазване на околната
среда. Именно обработката на оборския тор ще постигне целта за опазване на
околната среда, тъй като независимо от начина на съхранение при разлагането си
животинската биомаса отделя метан, който в процесната инсталация ще се усвои, а
не отдели в атмосферата.
По изложените съображения, като
противоречащи с целта на закона, съдът намира, че не следва да прилага
Насоки за
прилагане на критерии за оценка по подмярка 4.1 от ПРСР 2014-2020г. в частта
касаещи критерий 9.1.
Предвид
установеното неправилно прилагане на материалния закон при оценяването на
проекта на ООД „Биляна“, съдът намира, че проектното предложение „Инсталация за
производство на биогаз и ТЕЦ на биогаз“ следва да бъде оценено с 64 точки. Като
достига до друг извод Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“
постановява незаконосъобразен административен акт, който следва да бъде
отменен, а преписката върната за продължаване на процедурата по оценка и
одобрение.
Предвид изхода на спора основателно се явява искането на процесуалния представител
на жалбоподателя за присъждане на сторените по делото разноски, съобразно
представен списък и наличие на доказателства за действителното им извършване.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Заповед № 03-РД / 418 / 30.01.2019г. на Изпълнителния директор на Държавен
фонд „Земеделие“.
ОСЪЖДА Държавен фонд
„Земеделие“ да заплати
на ООД “Биляна“ с адрес на управление с.Ново Сливово сума в
размер на 10 743,13лв. / десет хиляди седемстотин четиридесет и три лева и
тринадесет стотинки/.
ВРЪЩА преписката на Изпълнителния директор на Държавен
фонд „Земеделие“ за ново произнасяне в едномесечен срок от получаване на
решението.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14 – дневен срок от
получаването му.
Съдия: