Решение по дело №533/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 ноември 2019 г. (в сила от 28 ноември 2019 г.)
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20197140700533
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

565/08.11.2019 г.

 

гр. Монтана

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, втори съдебен състав в публично съдебно заседание на пети ноември през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

Председател: Соня Камарашка

 

при секретаря Димитрана Д., с участието на прокурор при Окръжна прокуратура гр.Монтана - Галя А., като разгледа докладваното от съдията административно дело № 533 по описа за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по жалба срещу решение на Общинска избирателна комисия /ОИК/ за обявяване на изборни резултати за избор на общински съветници, с правно основание чл. 459, ал.1 от Изборния кодекс /ИК/.

 

Образувано е по жалба на А.М.Н., с ЕГН * с посочен адрес за кореспонденция гр. Монтана, бул. “Т*** март“ № 95, вх. * , ет. * , ап. * , в качеството и на кандидат за общински съветник регистриран и обявен от Местна коалиция „НДСВ /ДПС, Новото време/ с Решение № 65-МИ от 24.09.2019 год. на ОИК Монтана, в изборите за общински съветници и за кметове на 27 октомври 2019год. вписана под №11, с която обжалва Решение №135-МИ/28.10.2019 год. на Общинска избирателна комисия /ОИК/ Монтана за обявяване на общинска избирателна квота, мандатите на общинските съветници по кандидатски листи и за обявяване на избраните общински съветници.

В жалбата си твърди, че в течение на изборите са извършвани редица нарушения на изборния процес, довели до незаконосъобразност на крайния акт на ОИК - решението, с което е обявен изборния резултат. Твърди се, че получила сигнал от свои избиратели, че са гласували за нея с преференции, но вота не е отразен в протокола. Сочи, че нарушения при броенето е извършено в СИК № ********* и СИК № ********* в гр.Монтана, като някои бюлетини, които са били действителни са зачетени като недействителни. Твърди, че членовете на СИК са получили заплахи и затова не са отразили особено мнение в протоколите. Прави искане за това бюлетините от тези секции да бъдат преброени отново по предвидения от закона ред, за да се установи действителния вот на избирателите, като се обяви за недействително решението и да се отмени със следващите от това последици.

В съдебно заседание жалбоподателката се явява лично, като поддържа жалбата си и настоява да бъдат преброени бюлетините от тези секции, тъй като има нейни гласоподаватели, чиито гласове не са отразени в протокола. По същество сочи, че в СИК № ********* в гр.Монтана всички преференции са отразени на един номер, което намира за нелогично, както и че комисията е подписала протокола под натиск, тъй като при преброяването на бюлетините са влизали външни лица.

С Определение № 550 от 31.10.2019 год. постановено по Адм. дело № 534/2019 год. по описа на АС – Монтана, към настоящето дело е присъединена и жалбата на П.В.П. с ЕГН * с адрес ***, в качеството му на кандидат за общински съветник регистриран и обявен от Местна коалиция „НДСВ" (ДПС, Новото време) с Решение № 65-МИ от 24.09.2019 год. на ОИК Монтана, в изборите за общински съветници и за кметове на 27 октомври 2019год. вписана под №15 против (същото) Решение № 135-МИ/28.10.2019 год. на ОИК Монтана за обявяване на общинска избирателна квота, мандатите на общинските съветници по кандидатски листи и за обявяване на избраните общински съветници. В жалбата и уточнението по нея П.В.П. твърди, че в течение на изборите са извършвани редица нарушения на изборния процес, довели до неправилност и незаконосъобразност на крайния акт на ОИК - решението, с което е обявен изборния резултат. Твърди се, че получил сигнал от свои избиратели, че са гласували за него преференциално, но вота не е отразен правилно в протокола. Сочи, че нарушения при броенето е извършено в СИК № *********, където негови приятели са гласували за него, но вот не е отразен в протокола с преференциите за №115; СИК № ********* твърди, че лично е видял на някой от бюлетините знака да излиза извън кръгчето без да засяга друго, което прави вота действителен и СИК № ********* в гр.Монтана твърди, че преференциите не са броени поотделно за всеки кандидат, както и действителните гласове и СИК № ********** в с.Доктор Йосифово, твърди, че не са отразени като действителни значителен брой бюлетини с неговият преференциален номер 115, като някои бюлетини, които са били действителни са зачетени като недействителни. Посочва конкретно, че в СИК № ********* в гр.Монтана негови приятели са гласували за него преференциално, а в протокола не са отразени преференциите, а два гласа са отразени без преференциален вот.

Твърди, че членовете на СИК са получили заплахи и затова не са отразили особено мнение в протоколите. Прави искане за това бюлетините от тези секции да бъдат преброени отново по предвидения от закона ред, за да се установи действителния вот на избирателите, като се обяви за недействително решението и да се отмени със следващите от това последици.

В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично, като поддържа жалбата си и настоява да бъдат преброени бюлетините от тези секции, тъй като има негови гласоподаватели, чиито гласове не са отразени в протокола. Като на един от членовете на СИК представител на МК не му е дадено да подпише протокола с особено мнение.

С определение № 552 от 04.11.2019 год., постановено по адм. д. № 538/2019 год. по описа на АС Монтана, към настоящето дело е присъединена и жалбата на Б.М.П., с ЕГН * с адрес за кореспонденция гр. Монтана, ул. "Граф И*** " № 4, в качеството му на кандидат за общински съветник, регистриран и обявен от Местна коалиция „НДСВ" (ДПС, Новото време), ) с Решение № 65-МИ от 24.09.2019 год. на ОИК Монтана в изборите за общински съветници и за кметове на 27 октомври 2019год. вписана под №12, против (същото) Решение № 135-МИ/28.10.2019 год. на ОИК Монтана за обявяване на общинска избирателна квота, мандатите на общинските съветници по кандидатски листи и за обявяване на избраните общински съветници.

В жалбата Б.М.П. твърди, че в течение на изборите са извършвани редица нарушения на изборния процес, довели до неправилност и незаконосъобразност на крайния акт на ОИК - решението, с което е обявен изборния резултат, поради неправилно отразяване на преференциалния вот в изборния протокол. Твърди се, че получил сигнал от свои избиратели, че са гласували за него преференциално, но вота не е отразен правилно в протокола. Сочи, че нарушения при броенето е извършено в СИК № *********; СИК № ********* и СИК № ********* в гр.Монтана и СИК № ********* в с.Долна Рикса, тъй като членове на комисиите са заявили, че някой от бюлетините които са били действителни са зачетени за недействителни, защото отбелязания знак излиза малко от квадратчето, но не засяга другото квадратче, което не прави вота недействителен, като същите са получили заплахи и не са отразили особено мнение в протоколите. Посочва конкретно за СИК № ********* в с.Долна Рикса,че негови роднини са гласували за него преференциално, а в протокола не са отразени преференциите, като три гласа са записани без преференциален вот. Прави искане за това бюлетините от тези секции да бъдат преброени отново по предвидения от закона ред, за да се установи действителния вот на избирателите, като се обяви за недействително решението и да се отмени като постановено при съществени нарушения на материалния закон със следващите от това последици.

В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично, като поддържа жалбата си и настоява да бъдат преброени бюлетините от тези секции, тъй като огромен брой действителни бюлетини са обявени за недействителни.

Ответниците по жалбата Общинска избирателна комисия - Монтана, чрез Председателя си В.И.Д. и упълномощения с Решение №152/31.10.2019год. на ОИК Монтана процесуален представител адвокат К.А., която е и секретар на ОИК Монтана в съдебно заседание се явяват лично, молят съда да потвърди решение № 135-МИ/28.10.2019 г. на ОИК Монтана, като законосъобразно, като навеждат доводи за липса на нарушения на изборния процес и за пороци на обжалваното решение на ОИК. Поддържат, че твърденията в жалбата за нарушения на изборния процес не са доказани и като такива са неоснователни, тъй като в нито един от протоколите на СИК подписани от всички членове не са налице противоречия, няма подписани особени мнения, няма жалби и сигнали. Молят съда да потвърди обжалваното решение, като претендират направените по делото разноски в полза от ОИК Монтана.

Заинтересованите страни Б.Г.Д., В.Т.Г., В.В.А., Г.П.И., Г.Н.А., Д.Д.К., И.П.П., И.Д.Г., И.Ц.И., К.Б.А., Л.К.Д., М.М.Н., М.К.Н., Н.И. Найденов, Р.З.Б., Р.В.Ц., С.В.С., С.Г.С., Х.Й.К., Ю.Д.А. всички от Местна коалиция "СДС" (ГЕРБ, БНД, ВМРО-БНД и ЗНС), редовно призовани се явяват Д.Д.К. и С.В.С., които заявяват, че се придържат към доказателствата по делото. Представител на Местна коалиция "СДС" (ГЕРБ, БНД, ВМРО-БНД и ЗНС), не се явява.

Заинтересованите страни В.П.В., И.Д.Д., М.Д.М., П.Ц.П., Т.Д.Л., Т.И.Т. и Л.Т.А., всички от Местна коалиция "НДСВ" (ДПС и Новото време), редовно призовани се явяват В.П.В., И.Д.Д., М.Д.М., П.Ц.П., Т.Д.Л., Т.И.Т. и Л.Т.А., които заявяват, че се придържат към доказателствата по делото, а Т.Л. намира жалбите за основателни. Като представител на Местна коалиция "НДСВ" (ДПС и Новото време) се явява пълномощника Т.Д.Л., която намира жалбите за основателни.

Заинтересованите страни И.З.И., К.Ц.Т., М.Г.М., П. А*** И. и С.Г.А. всички от БСП за България, не се явяват и не вземат становище по жалбите. Не се явява и представител на БСП за България.

Заинтересованите страни Л.Т.И. от Местна коалиция "Воля" (Земеделски съюз Александър Стамболийски"), се явява лично, като се придържа към доказателствата по делото. Не се явява представител на Местна коалиция "Воля" (Земеделски съюз Александър Стамболийски")

Представителят на ОП Монтана по съществото на делото намира жалбите за неоснователни, като в мотивирано заключение съобразно събраните по делото писмени доказателства излага подробни доводи за тяхното отхвърляне.

Жалбите на А.М.Н., П.В.П. и Б.М.П., в качеството им на кандидати за общински съветник регистрирани и обявени от Местна коалиция „НДСВ /ДПС, Новото време/ са подадени в законния седем дневен срок по чл. 459, ал.1 от ИК, както и срещу решение на ОИК за обявяване на общинска избирателна квота, мандатите на общинските съветници по кандидатски листи и за обявяване на избраните общински съветници, което има характер на краен административен акт и съгласно ИК подлежи на съдебен контрол. Същите имат пряк личен интерес от оспорването на акта, с който се засягат техните права и интереси. В жалбите е заявено искане да се обяви за недействително и отмени решение № 135-МИ/28.10.2019 г. на ОИК Монтана, ведно със следващите от това последици. При тези искания съдът е конституирал по делото като заинтересовани страни всички избрани общински съветници, доколкото искането за отмяна на цялото решение пряко засяга техни лични права и законни интереси, както и съответните партии и коалиции.

По изложените съображения съдът приема, че жалбите са допустими, като подадени в законноустановеният срок и от лица, които съгласно разпоредбата на чл. 459, ал.1 от ИК имат право на оспорване.

Изборите за общински съветници и за кметове на 27 октомври 2019год. са проведени на основание Указ на Президента на РБ №163/10.07.2019год. за насрочване на избори за общински съветници и за кметове на 27 октомври 2019год.

Съдът, като прецени събраните по делото писмени доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:

По заявление за регистрация на Местна коалиция „НДСВ /ДПС, Новото време/, на основание чл.148, ал.1 от ИК с Решение №28-МИ от 15.09.2019год. на ОИК Монтана на л.11 от делото е регистрирана Местна коалиция „НДСВ /ДПС, Новото време/ в изборите за общински съветници в Община Монтана.

По предложение на Местна коалиция „НДСВ /ДПС, Новото време/ до ОИК Монтана за регистрация на кандидатската листа за участие в изборите за общински съветници в Община Монтана на 27 октомври 2019год. с Решение №65-МИ от 24.09.2019год. на ОИК Монтана са регистрирани и обявени кандидатите за избиране на общински съветници на Община Монтана, като жалбоподателите по делото  са вписани в листата под следните номера: А.М.Н. под №11, П.В.П. под №15 и Б.М.П. под №12, като кандидати за общински съветници в Общински съвет Монтана, издигнати от Местна коалиция „НДСВ /ДПС, Новото време/.

С Решение №72-МИ от 26.09.2019год. на ОИК Монтана в което са определени номерата на партиите, коалициите, местните коалиции и инициативните комитети в бюлетините за гласуване в изборите за общински съветници и за кметове насрочени за 27 октомври 2019год. за Община Монтана на Местна коалиция „НДСВ /ДПС, Новото време/ е определена бюлетина с № 67.

По делото са приети като доказателства и постановени Решения на ОИК Монтана с които жалбите са изпратени на АС – Монтана, както и постановено Решение №155-МИ/ 04.11.2019год. на ОИК Монтана, с което поради отказ на избран общински съветник регистриран от Местна коалиция „НДСВ /ДПС, Новото време/ - М.И.Д., конституиран първоначално в производството като заинтересована страна е заличен в открито съдебно заседание, като обявеният за общински съветник следващ в листата на Местна коалиция „НДСВ /ДПС, Новото време/ - Л.Т.А. е конституиран в хода на делото като заинтересована страна.

Жалбоподателите оспорват Решение № 135 - МИ от 28.10.2019 год. на ОИК Монтана, издадено на основание чл.453 и чл.454 от ИК и въз основа на получените данни от протоколите на СИК, с което в т.1 е определена общинската избирателна квота - 519 гласа, в раздел III броя на мандатите, които се разпределят между партиите, коалициите и местните коалиции, получили гласове не по-малко от общинската избирателна квота – определени на 33 мандата, съобразно Решение №944-МИ/03.09.2019г. на ЦИК. В раздел IV са разпределени мандатите за общински съветници, както следва: БСП за България – 5; Местна коалиция „НДСВ /ДПС, Новото време/ - 7; Местна коалиция "СДС" (ГЕРБ, БНД, ВМРО-БНД и ЗНС) – 20 и Местна коалиция "Воля" (Земеделски съюз Александър Стамболийски") – 1. В раздел V от решението е обявено разпределението на заявените предпочитания (преференции) за отделните кандидати по кандидатски листи на партии и коалиции, получили съответните мандати. Като конкретно жалбоподателите според броя получени преференции за А.М.Н. под №111 в преференциалната листа на Местна коалиция „НДСВ /ДПС, Новото време/ е получила общо 192 бр. предпочитания, П.В.П. под №115 в преференциалната листа на Местна коалиция „НДСВ /ДПС, Новото време/ е получил общо 220 бр. предпочитания и Б.М.П. под №112 в преференциалната листа на Местна коалиция „НДСВ /ДПС, Новото време/ е получил общо 85 бр. предпочитания, като и тримата кандидати са попаднали в списък Б. Оспорващите А.М.Н. е получила 6,05% от гласовете за МК„НДСВ /ДПС, Новото време/, П.В.П. е получил 6,93% от гласовете за МК„НДСВ /ДПС, Новото време/ и Б.М.П. е получил 2,68% от гласовете за МК„НДСВ /ДПС, Новото време/, видно от обобщената справка на „Информационно обслужване“ АД на л.55 от делото.

От приложения по делото Протокол на ОИК за избиране на общински съветници на л.34 -42 от делото, е видно че в Община Монтана са регистрирани 87 броя СИК, като толкова са и предадените протоколи. Броя на избирателите според избирателните списъци при предаването им на СИК са 46128 броя на гласувалите избиратели според положените подписи в избирателните списъци, включително и подписите в допълнителните страници са 22735. В избирателните кутии са намерени 22735 бюлетини, като броя на недействителните бюлетини е 5060, а броя на действителните бюлетини е 17675, като от тях 575 бюлетини са с отбелязан вот в квадратчето „не подкрепям никого“. По кандидатски листи гласовете са разпределени, както следва: за ПП Атака – 206 действителни и 2 недействителни гласове; за Национален фронд за спасение на България – 192 действителни и 0 недействителни; за ПП АБВ /Алтернатива за българско възраждане/ - 138 действителни и 1 недействителна; за Коалиция Ние, Гражданите – 124 действителни и 2 недействителни; За Възраждане – 191 действителни и 14 недействителни, за БСП за България – 2268 действителни и 25 недействителни; за „Демократична България – Обединение“ /ДА България, ДСБ, Зелено движение/ - 203 действителни и 2 недействителни; за МК„НДСВ /ДПС, Новото време/ - 3174 действителни и 60 недействителни; Местна коалиция "СДС" (ГЕРБ, БНД, ВМРО-БНД и ЗНС) – 9808 действителни и 88 недействителни; Местна коалиция "Воля" (Земеделски съюз Александър Стамболийски") – 526 действителни и 10 недействителни и Инициативен комитет – 270 действителни и 1 недействителна. Установени са общо 4855 празни бюлетини, в които е гласувано за повече от една листа, както и бюлетини, в които не може да се установи еднозначно вотът на избирателя. На лист 2 към протокола при обобщаване на предпочитанията /преференциите/ е извършено разпределение за кандидатите от листите на партиите, коалициите и местните коалиции, като за МК„НДСВ /ДПС, Новото време/ е видно, че без отбелязване е имало 158 гласа, а жалбоподателите са получили отразените по-горе предпочитания.

На л.2 от приложения протокол на ОИК Монтана в буква „г“; “д“ и „е“ се установява, че в протоколите на СИК по реда на чл.438, ал.1 от ИК няма описани спорове за действителността и недействителността на гласовете, взетите решения и възражения на членовете на комисията по тях в нито една от СИК регистрирани от №********* до №********* или в общо 87броя протоколи на СИК. При отчитане на резултатите от гласуването в ОИК не са постъпвали заявления, жалби и възражения, които да са подлежали на разглеждане. В края на протокола е посочено, че изборите в изборния район са проведени при нормална обстановка. Протокола е подписан от всички членове на ОИК, в това число председател, зам. председател и секретар.

Като фактическо основание за издаване на оспореното Решение на ОИК Монтана, въз основа на изготвения протокол на ОИК Монтана са отчетените резултати от гласуването за общински съветници в Община Монтана от изготвените протоколи от всяка една от секционните комисии.

По делото са приети като доказателство всички протоколи на регистрираните СИК от №********* до №********* или в общо 87броя за отчитане на резултатите от гласуването, като на л.1 в буква „б“ от тях във всичките липсва отразяване да са възникнали спорове за действителността и недействителността на гласовете, взетите решения и възражения на членовете на комисията по тях, както и постъпвали заявления, жалби и възражения, които да са подлежали на разглеждане. Протоколите на всяка СИК са подписани в по –голямата си част от всички членове, в това число председател, зам. председател и секретар, т.е. обобщените данни в протокола на ОИК за избиране на общински съветници, съвпада с отразяванията в протоколите на всяка от СИК.

По отношение на СИК № ********* и СИК № ********* в гр.Монтана, посочени в жалбата на А.М.Н., а СИК № ********* и в жалбата на П.В.П., видно от приложените в оригинал протокол на СИК № ********* броя на гласувалите избиратели според положените подписи в това число и в допълнителната страница е 577, като толкова бюлетини са намерени и в избирателната кутия, отразено е, че намерените в избирателната кутия недействителни бюлетини е 129, а на действителните 448, като разпределени по партии, конкретно за МК„НДСВ /ДПС, Новото време/ са 266 действителни гласове и няма отразени недействителни. Предпочитанията /преференциите/ са разпределени за МК„НДСВ /ДПС, Новото време/, без преференции 25 /която е отразена след зачертаване и подпис на членовете на СИК/, като за жалбоподателите вписани под №111 и №115 са отразени 0 преференции и протокола е подписан от всички членове на СИК, както се посочи по-горе без възникнали спорове за действителността и недействителността на гласовете, както и постъпвали заявления, жалби и възражения, които да са подлежали на разглеждане.

По отношение на СИК № ********* броя на гласувалите избиратели според положените подписи в това число и в допълнителната страница е 568, като толкова бюлетини са намерени и в избирателната кутия, отразено е, че намерените в избирателната кутия недействителни бюлетини е 67, а на действителните 501, като разпределени по партии, конкретно за МК„НДСВ /ДПС, Новото време/ са 210 действителни гласове и една недействителна. Предпочитанията /преференциите/ са разпределени за МК„НДСВ /ДПС, Новото време/, без преференции не са отразени, като за жалбоподателите вписани под №111 и №115 са отразени 0 преференции и протокола е подписан от всички членове на СИК, както се посочи по-горе без възникнали спорове за действителността и недействителността на гласовете, както и постъпвали заявления, жалби и възражения, които да са подлежали на разглеждане.

По отношение на СИК № ********** в с.Доктор Йосифово, СИК №********* и СИК № ********* в гр.Монтана, посочени в жалбата на П.В.П. видно от приложените в оригинал протоколи се установява, че в СИК № ********** в с.Доктор Йосифово гласувалите избиратели според положените подписи в това число и в допълнителната страница е 429, като толкова бюлетини са намерени и в избирателната кутия, отразено е, че намерените в избирателната кутия недействителни бюлетини е 132, а на действителните 297, като разпределени по партии, конкретно за МК„НДСВ /ДПС, Новото време/ са 124 действителни гласове и няма недействителни. Предпочитанията /преференциите/ са разпределени за МК „НДСВ /ДПС, Новото време/, без преференции не са отразени, като за жалбоподателя вписани под №115 са отразени 6 преференции. Протокола е подписан от всички членове на СИК, както се посочи по-горе без възникнали спорове за действителността и недействителността на гласовете, както и постъпвали заявления, жалби и възражения, които да са подлежали на разглеждане.

По отношение на СИК №********* броя на гласувалите избиратели според положените подписи в това число и в допълнителната страница е 321, като толкова бюлетини са намерени и в избирателната кутия, отразено е, че намерените в избирателната кутия недействителни бюлетини е 99, а на действителните 222, като разпределени по партии, конкретно за МК„НДСВ /ДПС, Новото време/ са 68 действителни гласове и няма недействителни. Предпочитанията /преференциите/ са разпределени за МК„НДСВ /ДПС, Новото време/, без преференции не са отразени, като за жалбоподателя вписан под №115 са отразени 12 преференции. Протокола е подписан от всички членове на СИК, както се посочи по-горе без възникнали спорове за действителността и недействителността на гласовете, както и постъпвали заявления, жалби и възражения, които да са подлежали на разглеждане.

По отношение на СИК № ********* броя на гласувалите избиратели според положените подписи в това число и в допълнителната страница е 315, като толкова бюлетини са намерени и в избирателната кутия, отразено е, че намерените в избирателната кутия недействителни бюлетини е 63, а на действителните 252 /като за поправката в първата цифра са положени подписи на членовете/, като разпределени по партии, конкретно за МК „НДСВ /ДПС, Новото време/ са 32 действителни гласове /поправката е приподписана от членовете на СИК/ и няма недействителни. Предпочитанията /преференциите/ са разпределени за МК „НДСВ /ДПС, Новото време/, без преференции са отразени 2, като за жалбоподателя вписан под №115 не са отразени преференции. Протокола е подписан от всички членове на СИК, както се посочи по-горе без възникнали спорове за действителността и недействителността на гласовете, както и постъпвали заявления, жалби и възражения, които да са подлежали на разглеждане.

По отношение на СИК № ********** в с.Долна Рикса, СИК №*********; СИК №********* и СИК № ********* в гр.Монтана, посочени в жалбата на Б.М.П. видно от приложените в оригинал протоколи се установява, че в СИК № ********** с.Долна Рикса гласувалите избиратели според положените подписи в това число и в допълнителната страница е 97, като толкова бюлетини са намерени и в избирателната кутия, отразено е, че намерените в избирателната кутия недействителни бюлетини е 24, а на действителните 73, като разпределени по партии, конкретно за МК „НДСВ /ДПС, Новото време/ са 22 действителни гласове и няма недействителни. Предпочитанията /преференциите/ са разпределени за МК „НДСВ /ДПС, Новото време/, без преференции са отразени 3, като за жалбоподателя вписани под №112 няма отразени преференции. Протокола е подписан от всички членове на СИК, както се посочи по-горе без възникнали спорове за действителността и недействителността на гласовете, както и постъпвали заявления, жалби и възражения, които да са подлежали на разглеждане.

По отношение на СИК № ********* броя на гласувалите избиратели според положените подписи в това число и в допълнителната страница е 343, като толкова бюлетини са намерени и в избирателната кутия, отразено е, че намерените в избирателната кутия недействителни бюлетини е 68, а на действителните 275, като разпределени по партии, конкретно за МК „НДСВ /ДПС, Новото време/ са 36 действителни гласове и няма недействителни. Предпочитанията /преференциите/ са разпределени за МК „НДСВ /ДПС, Новото време/, без преференции няма отразени /поправката е приподписана от членовете на СИК/, като за жалбоподателя вписан под №112 не са отразени преференции. Протокола е подписан от всички членове на СИК, както се посочи по-горе без възникнали спорове за действителността и недействителността на гласовете, както и постъпвали заявления, жалби и възражения, които да са подлежали на разглеждане.

По отношение на СИК № ********* броя на гласувалите избиратели според положените подписи в това число и в допълнителната страница е 188, като толкова бюлетини са намерени и в избирателната кутия, отразено е, че намерените в избирателната кутия недействителни бюлетини е 44, а на действителните 144, като разпределени по партии, конкретно за МК „НДСВ /ДПС, Новото време/ са 21 действителни гласове и няма недействителни. Предпочитанията /преференциите/ са разпределени за МК „НДСВ /ДПС, Новото време/, без преференции няма отразени, като за жалбоподателя вписан под №112 не са отразени преференции. Протокола е подписан от всички членове на СИК, както се посочи по-горе без възникнали спорове за действителността и недействителността на гласовете, както и постъпвали заявления, жалби и възражения, които да са подлежали на разглеждане.

По отношение на СИК № ********* броя на гласувалите избиратели според положените подписи в това число и в допълнителната страница е 269, като толкова бюлетини са намерени и в избирателната кутия, отразено е, че намерените в избирателната кутия недействителни бюлетини е 79, а на действителните 190, като разпределени по партии, конкретно за МК „НДСВ /ДПС, Новото време/ са 40 действителни гласове и няма недействителни. Предпочитанията /преференциите/ са разпределени за МК „НДСВ /ДПС, Новото време/, без преференции няма отразени, като за жалбоподателя вписан под №112 не са отразени преференции. Протокола е подписан от членовете на СИК, както се посочи по-горе без възникнали спорове за действителността и недействителността на гласовете, както и постъпвали заявления, жалби и възражения, които да са подлежали на разглеждане.

По делото са приети като доказателства Решение №1055-МИ/11.09.2019год. на ЦИК относно преброяване на предпочитанията /преференциите/ при провеждане на избори за общински съветници, както и утвърдена от ОИК Монтана с решение №80-МИ/08.10.2019год. бланка – чернова за отразяване на резултатите от преброяването на предпочитанията /преференциите/.

От така описаната фактическа обстановка съдът въз основа на събраните по делото писмени доказателства и като взе предвид обстоятелствата посочени в жалбите, намира същите за неоснователни, а релевираните в тях нарушения на изборния процес при провеждане на изборите за общински съветници на 27 октомври 2019год. за недоказани при следните правни изводи:

Основателността на жалбата по чл. 459 от ИК предполага установяване на нарушения при провеждане на избора, които следва да бъдат от такова естество, че допускането им да доведе до опорочаването на волята на избирателя и до промяна на вота и съответно това да попречи да бъде определен резултата от избора. Преценката за законосъобразността на избора и на избирателния процес трябва да изхожда от наличието на правото на глас и неговото упражняване съобразно закона. Не всяко нарушение на този процес обаче, води до недействителност на избора, а само същественото нарушение на процеса на гласуване, като за съществени се приемат само тези нарушения, които ако не бяха допуснати, полученият изборен резултат би бил различен.

В настоящото съдебно производство съдът следва да извърши преценка единствено на изложените в жалбите оплаквания, така, както са конкретизирани от оспорващите, тъй като в производството по чл. 459 от ИК съдът няма задължение да извърши цялостна ревизия на изборния процес, представляващ сложен фактически състав и обхващащ различни етапи, всеки едни от които с разписани определени действия и предпоставки, осъществявани в последователност, предвидена в закона и насочени към законосъобразен избор на орган на изпълнителната власт.

Съдът намира, че Решение №135-МИ/28.10.2019 год. на Общинска избирателна комисия /ОИК/ Монтана, с което е обявена общинска избирателна квота, мандатите на общинските съветници по кандидатски листи и е определен изборния резултат от проведения избор за общински съветници на Община Монтана, е взето от компетентен орган - Общинска избирателна комисия – Монтана, в съответствие с правомощията й по чл. 87, ал.1, т.26 и чл. 453, ал.5 от ИК. Решението е обективирано в предписаната от закона писмена форма по образец, като съдържа задължителните реквизити по ИК и е подписан от всички членове на колективния орган, в съответствие с целта на ИК, а именно да бъде избран орган на изпълнителната власт в Общината – Общински съвет, в съответствие с изразения вот на избирателите.

По отношение на материалната законосъобразност и спазване на административно-производствените правила при постановяване на обжалваното решение, съобразно въведения в чл. 3, ал.1 от Изборния кодекс основен принцип при провеждането на избори - изборите се произвеждат въз основа на всеобщо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване. Анализът на правната норма води до извод, че настоящият съдебен състав при формирането на крайния си извод, следва да държи сметка дали този принцип е спазен и съответно опорочен ли е вотът на избирателите. Иначе казано, налице ли са нарушения на изборния процес и ако са налице такива, то същите съществени ли са и опорочават ли волята на избирателя, т.е. дават ли отражение върху крайния резултат от произведения избор.

В този ред на мисли, по делото не бяха ангажирани доказателства за допуснати съществени нарушения на изборния процес с последица опорочаване на изборния резултат. Твърдяното невярно отчитане на бюлетините, съгласно характеристиките на чл. 437 от ИК, обуславящо недействителност на проведения избор, е недоказано и неоснователно.

Жалбоподателите не оспориха в първото по делото заседание истинността на протоколите на СИК и протокола на ОИК, поради което не беше открито от съда производство по оспорване истинността на посочените официални документи по реда на чл. 193 и сл. от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК, досежно верността на удостоверените с тях факти и обстоятелства.

При това положение съдът не допусна искането на оспорващите да бъдат преброени от съда ръчно бюлетините в конкретно посочените секции и проверка на същите, т.к. всички протоколи на СИК и протокола на ОИК са подписани от техните членове, без особени мнения, без спорове и възражения между членовете на комисиите, без постъпили жалби и заявления след откриването на изборния ден и при отчитането на резултатите от гласуването в СИК и ОИК, включително и от страна на присъствалите страни, в това число и жалбоподателя П.П. /както твърди в допълнението към жалбата си/ и застъпници, при протичане на изборния процес в спокойна обстановка. На основание чл. 179 от ГПК, тези официални документи имат обвързваща съда материална доказателствена сила относно изявленията пред членовете на комисиите и извършените от тях и пред тях действия.

Предвид изложеното съдът намира за неоснователни, като недоказани в производството, оплакванията за допуснати нарушения при отчитането на изборния резултат и конкретно - за броя на подадените за кандидата действителни и недействителни гласове, за извършено неправилно определяне на недействителни бюлетини за действителни и обратно. Съдът намира за недоказано и възражението на П. и П., че в СИК ********* в с.Долна Рикса и в СИК122900017 в гр.Монтана факта че три гласа в първата СИК и два гласа във втората СИК са били записани без преференциален вот, води до съществени нарушения на изборния процес. Съгласно приетото от ЦИК Решение №1055-МИ/11.09.2019год. относно преброяване на предпочитанията /преференциите/ при провеждане на избори за общински съветници, броят на предпочитанията се отразява едновременно и независимо един от друг от двама членове на СИК, предложени от комисията от различни партии и коалиции, а отразеното предпочитание в бюлетина се прочита от друг член на комисията които държи бюлетина и оповестява на глас за кой кандидат е предпочитанието, което се отразява в утвърдена бланка чернова чрез ограждане /зачертаване/ на съответните числа в полето на кандидата, като последното оградено число отразява и броя на получените от този кандидат предпочитания. В разпоредбата на чл.437, ал.2,т.5 от ИК е разписано че при отбелязване по надлежния ред на повече от едно предпочитание, бюлетина не съдържа предпочитание, но гласът се смята за подаден само за избраната кандидатска листа.

В жалбите и в открито съдебно заседание се поддържат направените искания за повторно преброяване на всички действителни и недействителни бюлетини в посочените секции СИК № ********** в с.Долна Рикса, СИК №*********; СИК №********* и СИК № ********* в гр.Монтана, по жалбата на Б.П.;  СИК № ********** в с.Доктор Йосифово, СИК №*********, СИК № ********* и СИК № ********* в гр.Монтана, посочени в жалбата на П.В.П. и СИК № ********* и СИК № ********* в гр.Монтана, посочени в жалбата на А.М.Н., което искане съдът е оставил без уважение, тъй като, възприема разбирането, застъпено в решение № 9/26.11.2009 г. на КС по КД № 8/2009 г. съответстващо и на последвалите решения на КС – решение №2 от 16.02.2010 по КД №10/2009год., решение №5 от 09.07.2013год. по КД №13/2013г. и решение №13 от 28.11.2013год. по КД №14/2013год., че повторно преброяване на гласовете би могло да се допусне, ако от протоколите на секционните избирателни комисии е видно, че съществуват спорове между членовете на СИК за резултатите от гласуването. От всички проверени протоколи в община Монтана, в нито един от тях не е поставен под съмнение изборният резултат и нито един член на секционна избирателна комисия не е подписал секционен протокол с възражение или особено мнение. Не са постъпили и жалби в изборния ден. Поради това и искането за повторно преброяване на бюлетините в посочените секции, бяха оставени без уважение. Производството по чл. 459 от ИК е контролно-отменително. В него съдът не извършва проверка по същество, като повтори механизмите на изборния процес, за да прецени законосъобразността на взетото решение от ОИК за обявяване на изборния резултат, поради което същият не следва да извършва ново преброяване на бюлетините лично или чрез експертиза. Преброяването и отчитането на бюлетините се извършва само и единствено от СИК по указания от закона начин. Протичането на изборния процес се преценява от членовете на СИК, които имат непосредствен контакт с избирателите. Настоящият съдебен състав намира, че съдът не може да прави цялостна проверка на проведените избори въз основа на неконкретизирани оплаквания и предположения за допуснати нарушения, индиции за които се извличат от предположения, при наличието на официални документи – протоколите на СИК и ОИК. Идеята, вложена от законодателя в чл.459 от ИК, се възприема от настоящия състав не като такава, да се извърши цялостна ревизия на изборния процес, за да се установи дали евентуално не са извършени нарушения. Производството по чл.459 от ИК няма за цел да повтори изцяло или отчасти изборния процес в съдебната зала и превърне по този начин съдебното производство в централна фаза за определяне на изборния резултат. Това не е целта нито смисълът на закона.

Доколкото истинността на всички протоколи на СИК и протокола на ОИК не е оспорена и оборена в настоящото производство, допуснатите нарушения, изразяващи се в неизпълнение на служебно задължение от длъжностно лице, не водят до невярност на съдържанието на протоколите и до ненадлежно упражнено избирателно право, нито обосновават недействителност на избора. Същите не представляват съществени нарушения, опорочаващи проведения избор, тъй като се касае за последващи действия, които не биха могли да повлияят върху валидността на упражненото право на глас и на установения, отчетен и обявен резултат от гласуването. Още повече, че наведените в жалбите твърдения, че някои от членовете на СИК са получили заплахи, не беше скрепено с искане за доказване на така твърдените факти, предвид особеното качество което имат и членовете на СИК, а именно като длъжностни лица, не бяха ангажирани в тази връзка и писмени доказателства в насока тези заплахи, нито бяха конкретизирани от кого и под каква форма – психическа или физическа, с оглед евентуалното тяхно обсъждане и анализ на плоскостта на останалите събрани по делото писмени доказателства. За всяко от тези евентуални нарушения жалбоподателите биха могли без особени трудности да представят надлежни и допустими от закона доказателствени средства под формата на писмени доказателства - сигнали, жалби и възражения, ако са депозирани. Непредставянето, а оттам и недоказването на твърденията за съществени нарушения на изборния процес води до извода за липса на такива, а оттам и за законосъобразност на оспорения административен акт.Освен това, по делото няма доказателства за недопускане в проведения избор на представители, застъпници, наблюдатели и др. Обратно, във всеки един протокол на СИК са посочени присъствалите такива при отваряне на избирателната урна и при установяване на резултатите от гласуването. Не на последно място е нужно да се отбележи, че не се спори от жалбоподателите, че СИК са изпълнили задължението си да обявят на общодостъпно място окончателните резултати от гласуването.

Не е опровергана по делото с допустими и относими доказателства отразената в протоколите на СИК спокойна обстановка на проведения избор и липса на подадени жалби и възражения.

Останалите наведени в жалбата възражения са общи, в сферата на предположенията, поради което и не следва да се обсъждат, при липса на конкретни факти и обстоятелства, подлежащи на проверка от съда с оглед отражението им върху законосъобразността на оспореното решение на ОИК. Всяка страна установява с предвидените в АПК и ГПК доказателствени средства твърдяните от нея факти и обстоятелства. Без представяне и ангажиране по делото на надлежни доказателства, съдът няма как да обсъди и прецени тези доводи. Наред с това, съдът не дължи произнасяне и по възражения, касаещи трети лица, неучастващи като жалбоподатели, тъй като никой не може да защитава собствени права, засягайки чужди такива.

Няма данни към преписката, към който и да е от секционните протоколи да е представено писмено особено мнение на член на съответната комисия, така както изисква законът – чл.441, ал.3 – член на СИК, който не е съгласен с отразеното в протокола, го подписва с особено мнение, като посочва в какво се изразява особеното мнение. Мотивите се излагат в писмена форма на отделен лист и се прилагат като неразделна част от протокола. Освен това в протоколите е посочено, че изборите в съответната секция са били проведени при нормална обстановка.

В сочените в жалбата СИК не е налице протокол по чл.438, ал.3 от ИК, в който да са описани споровете за действителността или недействителността на гласовете, взетите по тях решения и бележки, и възражения на членовете на комисията. Същият текст изисква, когато действителността или недействителността на някой глас бъде оспорена, след решение на комисията, случаят се описва в протокол. Протоколът се прилага към протокола на СИК, като на гърба на бюлетината се отбелязва номерът на решението, основанието за недействителност и се подписва от председателя и секретаря.

Съдът, приема за доказано, че преброяването на подадените бюлетини е проведено надлежно, тъй като в протоколите на СИК са отразени данните за подадени бюлетини, брой на гласове за кандидатите, броя на действителните и недействителните бюлетини и други релевантни обстоятелства за изборния процес, като не бе установена в хода на съдебното производство да са налице съществени пороци в тази насока, тоест предвид обстоятелството, че протоколите на СИК имат материална доказателствена сила, като официални документи по смисъла на чл. 179 ГПК във вр. с чл. 144 АПК следва да бъдат кредитирани изцяло. Следва да се посочи, че извършените в протоколите на СИК поправки изцяло съответстват на реда предвиден за отстраняване на фактически грешки в чл. 451, ал.5 във вр. с ал.4 ИК. Видно от приложените секционни протоколи, изчисленията на ОИК отговарят на общия сбор подадени гласове, недействителните и действителните гласове, съгласно секционните протоколи.

Заседанията на СИК са и законно проведени, съгласно ИК и Методическите указания на ЦИК, тъй като са присъствали повече от половината членове на съответната комисия. Всички посочени по-горе секции /повечето в състав от 9 члена/ са действали при наличие на необходимия кворум и отсъствието на един или дори на двама техни членове не би могло да повлияе върху действителността на взетите решения и съставените протоколи за отчитане на резултатите в секцията. На следващо място, ще бъде отбелязано решението, което законодателят е взел, за да гарантира действителността на протокола, а именно съгласно чл. 441, ал. 5 от ИК неподписването на протокола от член на комисията не го прави недействителен.

Неоснователно е оплакването в жалбата, че действителни бюлетини подавани за кандидатите са отчитани за недействителни, а недействителни бюлетини, подавани за кандидатите, са отчитани като действителни, тъй като не бяха ангажирани каквито и да е доказателства в тази насока. В същото време, видно от протокола на ОИК за избиране на общински съветници на л.37 от делото в полза на МК „НДСВ /ДПС, Новото време/ обобщените данни от всички СИК са с установени 60 недействителни гласа, а в посочените СИК от жалбоподателите не са отразени недействителни гласове в полза на МК „НДСВ /ДПС, Новото време/, освен в СИК122900056 където е установен един недействителен глас. Наред с това и тримата жалбоподатели при отчитане на резултатите от преференциите са попаднали в списък Б, тъй като са получили по-малко от 7% от гласовете подадени за МК „НДСВ /ДПС, Новото време/, поради което са запазили и първоначалното подреждане в листата и не са избрани за общински съветници, съгласно разпоредбата на чл.454, ал.2 и ал.3 от ИК. При попълване на мандата на МК „НДСВ /ДПС, Новото време/ е видно че двама от избраните кандидати са били включени в списък Б и са заели шесто и седмо място по реда на подреждането им в кандидатската листа, съгласно разпоредбата на чл.454, ал.6 от ИК.

Предвид гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че оспореното Решение №135-МИ/28.10.2019 год. на Общинска избирателна комисия Монтана, с което на основание чл. 453 и чл. 454 ИК са обявени: общинска избирателна квота, мандатите на общинските съветници по кандидатски листи и са обявени избраните общински съветници следва да бъде потвърдено като валидно и законосъобразно - издадено от овластен за това орган, в кръга на неговата компетентност, в изискуемата форма, при липса на допуснати съществени процесуални нарушения на изборния процес, а жалбата да се отхвърли като неоснователна.

Искане за присъждане на разноски по делото е направено от упълномощения процесуален представителя на ОИК-Монтана явяващ се и секретар в ОИК поради което и искането за заплащане на разноски е неоснователно, наред с това не е представен на основание чл. 80 от ГПК списък с разноските удостоверяващ такива направени от ОИК, а в представеният договор за правна защита и съдействие не е отразено договореното възнаграждение да е платено.

 

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 459, ал.7 и ал.10 от ИК, Административен съд Монтана, ІІ-ри състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

ПОТВЪРЖДАВА решение №135-МИ/28.10.2019 год. на Общинска избирателна комисия /ОИК/ Монтана за обявяване на общинска избирателна квота, мандатите на общинските съветници по кандидатски листи и за обявяване на избраните общински съветници в Община Монтана по партии, коалиции и местни коалиции, като правилно и законосъобразно.

ОТХВЪРЛЯ като неоснователно искането за присъждане на разноски.

 

Решението подлежи на касационно обжалване чрез Административен съд Монтана до Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

На основание чл.138, ал.3 от АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл.137 от АПК.

 

 

 

Административен съдия: