Решение по дело №3226/2019 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 669
Дата: 17 юли 2020 г. (в сила от 15 септември 2020 г.)
Съдия: Николай Минчев Николов
Дело: 20193230103226
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 9 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

град Добрич, 17.07.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ДОБРИЧКИ РАЙОНЕН СЪД, гражданска колегия, двадесети състав, в открито съдебно заседание, проведено на шести юли две хиляди и двадесета година в състав:

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: Николай Николов

при участието на секретаря Ирена И......................................................

сложи за разглеждане гр.дело № 03226 по описа за 2019г. на ДРС, докладвано от районния съдия, и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Постъпила искова молба от В.С.П., ЕГН ********** с адрес ***, срещу ОД на МВР град Добрич, ул.”М. Горки” № 12, ЕИК *********, представлявана от директора старши комисар Никола Панчев, за постановяване на решение, по силата на което да се осъди ответникът да заплати на ищеца следните суми: 1 540,03 лева, представляваща неплатени трудови възнаграждения за положен извънреден труд за периода 01.03.2017г. – 09.09.2019г., ведно със законната лихва върху главницата от датата на завеждане на исковата молба – 09.09.2019г., до окончателното изплащане; 200 лева, представляваща обезщетение за забава в размер на законната лихва за забавеното изпълнение на задължението за заплащане на положения извънреден труд за периода 22.03.2017г. – 09.09.2019г. Претендират се разноските по делото.

В исковата молба се навеждат твърдения, че ищецът е служител към ОД на МВР, като в процесният период - 01.03.2017г. до 09.09.2019г. работил на длъжност „Полицай“ и „Старши полицай“ мл.инспектор, група „ООР“ в 1-ВО РУ - Добрич. Трудовата си дейност осъществява по утвърдени протоколи и графици, при режим на труд на смени - дневна и нощна от 22.00-06.00 часа и с продължителност 12 часа при сумарно изчисляване на работното време, съгласно разпоредбата на чл.187, ал.З ЗМВР. От м.март 2017год. до настоящият момент са издавани протоколи от Директора на ОДМВР - Добрич и графици от Началник на ОДЧ за дежурствата и отчитане на положения труд при работа на смени от служителите, реда за разпределение на работното време, времето за почивка и компенсиране броя на часове извън установеното работно време.

За процесният период ищецът положил нощен труд, като се посочват по месеци и години положеният според него нощен труд в часове, незаплатеният им размер и дължимото съобразно часовата ставка, преобразуване на нощен към дневен труд в стойностно изражение. Счита се, че в издаваните през процесния период подзаконови нормативни актове  липсва изрична регламентация за преизчисляване на нощния труд в дневен, респективно за неговото заплащане - Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. (обн., ДВ, бр. 60 от 2.08.2016 г., в сила от 2.08.2016 г), като в нея липсва изрична регламентация за преизчисляване на нощния труд в дневен. Такъв алгоритъм предходно е бил предвиден в Наредба №8121 з-407 от 11.08.2014г.,/ чл.31 ал.2 от Наредбата/, в която е било изрично предвидено при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22,00 часа и 06,00 часа за отчетния период се умножава по 0,143. Тази Наредба е отменена с приемане на Наредба №8121з-592 от 25.05.2015г. на Министъра на вътрешните работи, която от своя страна е отменена с Решение №8585 от 11.07.2016г. на ВАС по адм.дело №5450 / 2016г. Едва на 02.08.2016г. е обнародвана Наредба №8121з-776 / 29.07.2016г.

Според ищеца липсата на такава норма не следва да се възприема като законова забрана за преизчисляване на положените от служители на МВР часове нощен труд в дневен. Налице е празнота в уредбата на реда за организацията и разпределението на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън работното време, при което следва субсидиарно да се приложи Наредбата за структурата и организацията на работната заплата /обн. ДВ от 26.01.2007г./, конкретно чл.9, ал.2, съгласно който текст, при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент 1.143, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установено за подневно отчитане на работното време за съответното работно място.

Във връзка с изложеното претендира да му бъде заплатена исковата сума по главния иск, представляваща преизчислен извънреден труд от 213,928 часа, при часова ставка 7,20 лева, незаплатен от ответника.

В съдебно заседание прави искане за изменение на иска по отношение на главницата за горницата от 1 516,75 лева до първоначално претендираните 1 40,03 лева, а за мораторните лихви – за горницата от 149,70 лева до първоначално претендираните 200 лева, уважено от съда.

В законоустановения срок е постъпил писмен отговор на исковата молба. Счита се, че искът е неоснователен. Не се спори, че ищецът е бил служител на МВР за процесния период, като се твърди, че поради сумарно отчитане на работното време, не са отработени извънредни часове. В ЗМВР изчерпателно са посочени случаите, когато се дължи заплащане на допълнително възнаграждение. Дава се становище по същество на спора. Именно, поради спецификата на работата на държавни служители - полицейски органи, законодателят с уредил техния статут в специален закон - ЗМВР, който е различен от статута на държавните служители по чл.142, ал.1, т.2 и т.З ЗМВР. За тях са неприложими нормите на общото законодателство, като ЗДСл и КТ. В конкретния случай не е налице нито закон, нито акт на МС, с който да се допуска преизчисляването на положения нощен труд от ищеца с коефициент 1,143. В самата  НСОРЗ също не бил предвиден такъв коефициент, произволно посочен от ищеца. В случая не е налице празнота в нормативната уредба, която да може да обоснове препращане по аналогия към НСОРЗ, тъй като в процесния период са действали последователно подзаконови нормативни актове - наредби, издадени от министъра на вътрешните работи, в които изрично съществува разпоредбата, че за всеки отработен час през нощта /между 22-6 часа/ на дьржавните служители се заплаша нощен труд в размер на 0.25 лв., т.е налице е специална нормативна уредба по отношение на отчитане и заплащане на нощния труд на държавните служители в МВР, която изключва общия ред. Ищецът получил всички суми за извънреден труд с коефициент 0,25 лв.

Добричкият районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Не се спори между страните, че през процесния период ищецът е бил служител на ОД на МВР - Добрич, както и че е осъществявал трудовата си дейност по утвърдени графици, при режим на труд - дневни и нощни смени, при сумирано изчисляване на работното време, съгласно разпоредбата на чл.187, ал.З ЗМВР. Приети са като писмени доказателства утвърдени Протоколи - Приложение № 6 към чл.31, ал.1 от Наредба № 8121з-776/29.07.2016г. за отчитане на отработеното време между 22,00ч. и 06,00ч., времето на разположение и положения труд по време на официални празници от държавните служители, работещи на смени, в т.ч. и ищеца, през исковия период.

По делото е допусната ССчЕ, заключението по която не е оспорено от страните, а съдът кредитира като професионално изготвено и обективно. Според вещото лице, ищецът е полагал труд за времето от 22,00 часа до 06,00 часа през процесния период, като отработеното е изчислявано сумарно от работодателя по тримесечия. Реално положеният нощен труд е в размер на 1 616 часа, като липсват данни за преобразуване на нощен към дневен труд от страна на работодателя. При съобразяване с правилото на чл.187, ал.1 ЗМВР и чл.26, ал.1 и ал.2 от Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016г., е налице неотчетен извънреден труд в размер на 210 часа. След преобразуването му в дневен съобразно заплатата на ищеца, левовата равностойност е 1 516,75 лева. За процесния период е начислен и заплатен извънреден труд на ищеца общо 601 часа като разлика между действително отработените часове /без превръщане на нощен в дневен труд/ в размер на 4 408,89 лева. Мораторната лихва от датата на изискуемост на съответното месечно възнаграждение към 09.09.2019г. е в размер на 149,70 лева.

Добричкият районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от правна страна следното:

Предявените искове са процесуално допустими. Разгледани по същество, те са неоснователни.

Спорът между страните е обусловен от отговора на въпроса: при изчисляване размера на положен от ищеца извънреден труд /за времето  от 22,00 часа до 06,00 часа/ допустимо ли е преобразуване на нощния труд в дневен по правилото на чл.9, ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата /НСОРЗ/, уреждаща правоотношенията между работник/служител и работодател по трудов договор, т.е. отношения, регламентирани от Кодекса на труда, или приложение намират само специфичните правила в тази сфера на специалния закон за МВР и издадените от министъра на вътрешните работи подзаконови актове?

  В чл.176 ЗМВР е посочено, че брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение /определено по реда на чл.177 ЗМВР/ и допълнителни възнаграждения /изброени лимитативно в чл.178 и чл.189 ЗМВР/. Налице е законова делегация министърът да издава наредби във връзка с условията и формирането им, както и заповед – за полагане на труда през нощта /чл.179, ал.2 ЗМВР/. Извънреден е трудът, полаган извън рамките на установеното работно време. Според разпоредбата на чл.187, ал.9 ЗМВР редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. Такава е издадена съгласно законовата делегация - НАРЕДБА № 8121з-776 от 29.07.2016г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи /отм., считано от 10.01.2020г./, действаща за процесния период. В същата липсва разпоредба, регламентираща преобразуване на нощния труд на държавните служители в МВР в дневен. Съгласно чл.32, ал.1 от Наредбата положеният труд извън редовното работно време се компенсира при условията и в размерите, определени в специалния ЗМВР. Няма препращане за неуредени хипотези към общия КТ. Същевременно самият ЗМВР извършва такова препращане - така напр. чл.190, ал.1, 3 и 4 от ЗМВР /за различните видове отпуски/, чл.142, ал.5 ЗМВР /за статута на лицата, работещи по трудово правоотношение/. От това следва, че волята на законодателя е спрямо служебните правоотношения на служителите в МВР да се прилага специалният ЗМВР, съобразяващ спецификата на работата на тези служители, а субсидиарно приложение на общия КТ да се позволи по изключение само в изрично посочени от специалния закон хипотези - чрез нарочно препращане. При работата на смени /дежурства/ работното време на държавните служители в МВР се отчита по специален ред, което прави недопустимо аналогичното приложение на законите за държавните служители в гражданските ведомства, включително конвертиране на часовете труд, положен през нощта, в дневни часове /вж.Решение № 197 от 07.10.2019г. на ВКС по гр. д. № 786/2019г., IV г. о./, както и че отношенията между страните във връзка със заплащането и компенсирането на извънредния труд се уреждат от специалния закон - ЗМВР, поради което общите разпоредби на КТ, на които се позовава ищецът за овъзмездяване на твърдян положен извънреден труд за времето от 22,00 до 06,00 часа, са неприложими /вж. Решение № 55 от 07.04.2015г. на ВКС по гр. д. № 5169/2014г., III г. о./.

Според чл.187, ал.1 ЗМВР нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица. Работното време на държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период. При работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период - чл.187, ал.3, изр.3 ЗМВР. Работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период - за служителите, работещи на смени, чрез заплащане с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение /чл.187, ал.6 във връзка с чл.187, ал.5, т.2 ЗМВР/. На държавните служители по служебно правоотношение в МВР, работещи на смени, се дължи заплащане на извънреден труд до 70 часа на тримесечие /чл.187, ал.5, т.2 ЗМВР/, формиран като разлика между действително отработените часове по график, в т.ч. нощен труд, без превръщането му в дневен, и нормативно определения брой часове за тримесечие, като размерът на възнаграждението е определен с разпоредбата на чл.187, ал.6 ЗМВР /50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение/. Отделно им се дължи и допълнително заплащане на нощния труд /чл.179, ал.1 ЗМВР/, като размерът на възнаграждението се определя със заповед на министъра на вътрешните работи /чл.179, ал.2 ЗМВР/. Така за полагания от държавните служители на МВР извънреден и нощен труд е налице изчерпателна специална нормативна уредба, не е налице празнота в нормативната база, нуждаеща се от запълване със субсидиарно прилагане на други нормативни актове /Решение № 155 от 06.07.2020г. по в.гр.дело № 888/2019г. по описа на ДОС/.

Предвид изложеното, претенцията на ищеца за преобразуване на положения от него нощен труд в дневен и за осъждане на ответника по делото да му заплати възнаграждение за извънреден труд вследствие горното преобразуване в размер на 1 516,75 лева, е неоснователна и подлежи изцяло на отхвърляне. С оглед отхвърляне на главния иск, подлежи на отхвърляне и акцесорният  за обезщетение за забавено плащане по чл.86, ал.1 ЗЗД в размер на 149,70 лева.

На основание чл.78, ал.3 вр. ал.4 вр. ал.8 ГПК на ответника са дължими сторените от него разноски както следва: 50 лева за внесен депозит за вещо лице  и общо 158,46 лева юрисконсултско възнаграждение, вкл. 8,46 лева за изменената част от иска вр. чл.37 ЗПП вр. чл. 25 НЗПП, съобразно правната и фактическа сложност на делото.

         Водим от горното, Добричкият районен съд

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ предявените от В.С.П., ЕГН ********** с адрес ***, против Областна Дирекция на МВР – град Добрич, ЕИК *********, с адрес град Добрич, ул.„М. Горки” № 12, ЕИК *********, представлявана от директора старши комисар Никола Панчев, обективно кумулативно съединени искове за осъждане на ответника да заплати на ищеца следните суми: 1 516,75 лева, представляваща неплатени трудови възнаграждения за положен извънреден труд за периода 01.03.2017г. – 09.09.2019г., ведно със законната лихва върху главницата от датата на завеждане на исковата молба – 09.09.2019г., до окончателното изплащане; 149,70 лева, представляваща обезщетение за забава в размер на законната лихва за забавеното изпълнение на задължението за заплащане на положения извънреден труд за периода 22.03.2017г. – 09.09.2019г.

ОСЪЖДА В.С.П., ЕГН ********** с адрес ***, да заплати на Областна Дирекция на МВР – град Добрич, ЕИК *********, с адрес град Добрич, ул. „М. Горки” № 12, представлявана от директора старши комисар Никола Панчев, разноските по делото в размер на 208,46 лева /двеста и осем лева и четиридесет и шест стотинки/.

         РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ДОС в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

Районен съдия: