Определение по дело №45/2022 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 май 2022 г. (в сила от 28 май 2022 г.)
Съдия: Албена Стефанова Стефанова
Дело: 20227250700045
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 март 2022 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

                                        13.05.2022г.                              гр.Търговище   

                                  

Административен съд- гр.Търговище,                                      

на тринадесети май                две  хиляди двадесет и втора година,

в закрито заседание в следния състав

 

                                                      Председател :Албена Стефанова,

                                                                                                                                                               

като постави на разглеждане докладваното ад.х.д. № 45 по описа за 2022г. на АС-гр.Търговище, установи следното:

 Производството е по реда на Глава десета, Раздел І от АПК.

 Образувано е по жалба на „КОНДЮПЛАНТ“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: с.Паламарца, общ.Попово, обл.Търговище, ул. „Любен Каравелов“ №2, представлявано от управителя С. Т. К.срещу Уведомително писмо  на Изпълнителния директор на ДФЗ, постановено по подаденото от дружеството Заявление за подпомагане за кампания 2021г. с вх.№19523068/23.04.2021г. в частта, в която от претендираната от дружеството сума по схемите и мерките за подпомагане в общ размер от 20 466.47 лева е отказано плащане на сумата от 6 993.47 лева.

В жалбата се излага твърдение, че във връзка с подадено Заявление с вх.№19523068/23.04.2021г. оспорващото дружество е получило само частично плащане в размер на 13 473 лева. Навежда се като предположение, че отказът да се изплати пълния размер на претендираната от дружеството сума най-вероятно е въз основа на издадено от Изпълнителния директор на ДФЗ  Уведомително писмо за отказ, което дружеството все още не е получило. Моли се издаденото от  Изпълнителния директор на ДФЗ   Уведомително писмо, с което на дружеството частично се отказва изплащането на сумата от 6 6993,43 лева да бъде отменено като незаконосъобразно и преписката да се върне на компетентния орган за ново произнасяне със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.

Съдът, при извършване на проверка относно допустимостта на жалбата, за което е длъжен да следи служебно, прие за установено следното:

Не се спори по делото, че дружество „КОНДЮПЛАНТ“ ЕООД, ЕИК *********, с.Паламарца, общ.Попово, обл.Търговище е подало Заявление до ДФЗ за подпомагане за кампания 2021г. с  вх.№19523068/23.04.2021г., с   УИН  2504062120512, УРН 726510.

Видно от приложената по делото Разписка за извършено плащане № 2000000294236481/14.03.2022г., като не се и спори по делото, че по така подаденото Заявление за подпомагане, за кампания 2021г. с вх.№19523068/23.04.2021г. дружество „КОНДЮПЛАНТ“ ЕООД, ЕИК *********, с.Паламарца е получило от ДФЗ на 14.03.2022г. частично плащане в размер на 13 473 лева.

Въз основа на изискана от съда информация, по делото е постъпило от ДФЗ Писмо с вх.№623/11.04.2022г. Съгласно съдържанието на последното, все още не е налице издадено от Изпълнителния директор на ДФЗ  Уведомително писмо по отношение на подаденото от „КОНДЮПЛАНТ“ ЕООД, ЕИК *********, с.Паламарца Заявление за подпомагане за кампания 2021г. с вх.№19523068/23.04.2021г.

При така установеното, съдът с оглед данните по делото приема следното:

ЗПЗП и подзаконовите нормативни актове не регламентират изрично срок, в който Изпълнителният директор на ДФ“Земеделие“- София да следва да се произнесе по подадените заявления за подпомагане по схемите и мерките за директни плащания.

Според приложимия чл. 75, § 1 от Регламент /ЕС/ № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17.12.2013 г., плащанията по схемите и мерките за подпомагане се осъществяват в периода от 1 декември до 30 юни на следващата календарна година. В случая, след като заявлението на „КОНДЮПЛАНТ“ ЕООД, ЕИК *********, с.Паламарца e подадено на 23.04.2021г. и касае кампания 2021 г., то срокът за изплащане на финансовата помощ е започнал да тече от 01.12.2021 г., все още не е  изтекъл, като следва да изтече на 30.06.2022 г.

Окончателните плащания не се извършват преди да са приключили проверките на условията за допустимост, които държавите членки трябва да осъществяват – чл. 75, параграф 2 от същия регламент. Подзаконовите нормативни актове във връзка с подпомагането очертават продължително във времето административно производство по оторизиране на суми за подпомагане, което преминава през определени етапи след подаването на заявлението, за да се извършат всички проверки на условията за допустимост. Съгласно  чл. 10б, ал. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, законодателят предвижда издаване на изричен писмен акт - уведомително писмо за изплащане, съответно отказ от изплащане (изцяло или частично) за заявената помощ, който именно краен административен акт, подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

От така събраната по делото официална информация, по делото се установи, че все още не е налице изрично произнасяне от страна на компетентния орган по подаденото от оспорващото дружество Заявление с вх.№19523068/23.04.2021г. чрез издаване на Уведомително писмо. По отношение на процесния случай по делото не са налице данни за приключване на дължимите административни проверки и последващите тези проверки действия на администрацията с нарочен акт, от вида на горепосочения.

При  липсата на изрично окончателно произнасяне по заявлението на дружеството, чрез уведомително писмо за частичен отказ от изплащане от страна на компетентния орган, предвид  и все още неизтеклия срок по чл. 75, § 1 от Регламент /ЕС/ № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17.12.2013 г., съдът приема, че към деня на подаване на жалбата не е бил налице акт на компетентния орган, който да носи белезите на административен по смисъла на чл.21, ал.1 от АПК и който да подлежи на съдебно оспорване.

На основание всичко гореизложено съдът намира, че жалбата на „КОНДЮПЛАНТ“ ЕООД, ЕИК с.Паламарца срещу отказа на Изпълнителния директор на ДФЗ да изплати сумата от  6 993.47 лева по подаденото от дружеството Заявление за подпомагане за кампания 2021г. с вх.№19523068/23.04.2021г. следва да бъде оставена без разглеждане по същество като недопустима, поради липсата на административен акт, подлежащ на съдебно оспорване и производството по делото прекратено.

Воден от горното,  на основание чл.159, т.1  от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „КОНДЮПЛАНТ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с.Паламарца, общ.Попово, обл.Търговище, ул. „Любен Каравелов“ №2, представлявано от управителя С. Т. К.срещу Уведомително писмо  на Изпълнителния директор на ДФЗ, постановено по подаденото от дружеството Заявление за подпомагане за кампания 2021г. с вх.№19523068/23.04.2021г. в частта, в която от претендираната от дружеството сума по схемите и мерките за подпомагане в общ размер от 20 466.47 лева е отказано плащане на сумата от 6 993.47 лева.

 

 ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 45/2022 г. по описа на Административен съд - гр. Търговище.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване.

 

 На „КОНДЮПЛАНТ“ ЕООД, ЕИК с.Паламарца и на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“-София да се изпратят преписи от настоящото определение.

 

                                                    Председател: