Решение по дело №888/2019 на Окръжен съд - Добрич

Номер на акта: 155
Дата: 6 юли 2020 г. (в сила от 6 юли 2020 г.)
Съдия: Галина Димитрова Жечева
Дело: 20193200500888
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 17 декември 2019 г.

Съдържание на акта

                                          Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е                        

 

                                                       155

  

                                   гр.Добрич     06.07.2020 год.      

 

                           В     И М Е Т О     Н А      Н А Р О Д А

 

Добричкият окръжен съд                                  гражданско отделение

На двадесет и седми май                                   2020 год.

В публичното заседание в следния състав:

 

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:ГАЛИНА ЖЕЧЕВА

                                          ЧЛЕНОВЕ:ЖЕЧКА МАРГЕНОВА

                                                            ГЕОРГИ ПАШАЛИЕВ

 

Секретар:ПАВЛИНА ПЕНЕВА

Прокурор:………………………

като разгледа докладваното от председателя

въззивно гражданско дело №888 по описа за 2019 год.,

за да се произнесе,съобрази следното:

 

Производството е по реда на глава ХХ,чл.258 и сл. от ГПК.Подадени са две въззивни жалби:

1.въззивна жалба от ОД на МВР-гр.Д. срещу решение №1235/18.11.2019 г. по гр.д.№3180/2019 г. на Д.кия районен съд в частта,с която въззивникът е осъден да заплати на Н.Х.Н. с ЕГН ********** от гр.Д.

 -сумата от 1 350,76 лв,представляваща възнаграждение за положен извънреден труд вследствие преобразуване на нощен към дневен такъв за периодите от 04.09.2016 г. до 31.12.2017 г. и от 01.07.2018 г. до 30.06.2019 г.;

-сумата от 190,50 лв,представляваща мораторна лихва върху възнагражденията за положен извънреден труд вследствие преобразуване на нощен към дневен труд за периода 01.10.2016 г. - 04.09.2019 г.;

-сумата от 349 лв разноски по делото за адвокатско възнаграждение;

респ. въззивникът е осъден да заплати по сметка на ДРС държавна такса в размер на 104,03 лв и разноски за вещо лице в размер на 53,11 лв.

2.въззивна жалба от Н.Х.Н. с ЕГН ********** от гр.Д. срещу решение №1235/18.11.2019 г. по гр.д.№3180/2019 г. на Д.кия районен съд в частта,с която са отхвърлени предявените от въззивника срещу ОД на МВР-гр.Д. искове за горницата над присъдения размер от 1 350,76 лв до претендирания от 1 656,08 лв главница,както и за периодите 01.01.2018 г.-01.07.2018 г. и 01.07.2019 г.-04.09.2019 г. по главницата,и за горницата над присъдената сума от 190,50 лв до претендирания размер от 230,90 лв мораторна лихва,както и за периода 04.09.2016 г.-01.10.2016 г. по лихвата,респ. въззивникът е осъден да заплати на ОД на МВР-гр.Д. юрисконсултско възнаграждение в размер на  44,89 лв.

В двете жалби се изразява становище за неправилност на първоинстанционното решение в атакуваните части поради нарушение на материалния закон.Въззивникът Н.Х.Н. намира за незаконосъобразно частичното отхвърляне на исковете му относно главницата за периода 01.01.2018 г.-17.07.2018 г. и следващото от това частично отхвърляне на исковете му за лихви поради прилагане нормата на чл.9г /нова от ДВ,бр.41 от 2017 г./ от Наредбата за работното време,почивките и отпуските,изключваща за посочения период преобразуване на нощния труд в дневен.Не било съобразено от районния съд последващото отпадане,считано от 17.07.2018 г.,на горната регламентация,което законодателно изменение сочело,че волята на нормотвореца била да признае за извънреден труд часовете,получени след преобразуване на нощните часове в дневни съгласно чл.9 ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата.През целия процесен период действали правилата на чл.18 ал.3 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата и чл.9 ал.5 от Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж,които подкрепяли правилото,а не временно въведеното с чл.9г от НРВПО изключение.През процесния период липсвало в ЗМВР и придружаващите го подзаконови актове изрично правило,уреждащо въпроса дали е налице извънреден труд при надвишаване нормата работни часове при сумирано изчисляване на работното време вследствие превръщане на нощните часове в дневни.При тази празнота следвало да намери приложение принципът за законност,според който съдът следвало да решава делата според точния смисъл на законите,а при тяхна непълнота според общия им разум,основните начала в правото и морала.Именно затова приложение следвало да намери правилото на чл.9 ал.2 от НСОРЗ.Иначе служителите в МВР щели да бъдат поставени в неравностойно положение спрямо работниците и служителите по трудово правоотношение.Настоява се за отмяна на първоинстанционното решение в отхвърлителната му част и за цялостно уважаване на исковете.Претендира се от Н. присъждане в негова полза на остатъка до пълния размер на сторените от него разноски в първата инстанция,респ. и разноските в настоящата инстанция.

 

Въззивникът ОД на МВР-гр.Д. настоява за отмяна на първоинстанционното решение в частта,с която исковете са частично уважени,респ. за цялостно отхвърляне на последните.Изразява се становище,че в случая не можела да намери приложение общата разпоредба на чл.9 ал.2 от НСОРЗ,тъй като статутът на служителите в МВР се уреждал със специалния ЗМВР,в който законодателят изчерпателно посочвал неговите права и задължения и възнаграждения за положен труд,вкл. допълнителни такива.Ако законодателят считал,че следва да се прилагат по аналогия КТ и издадените въз основа на него подзаконови актове,то той щял да изрази тази си воля изрично,както процедирал напр. в чл.190 от ЗМВР и чл.142 ал.5 от ЗМВР.За процесния период имало правна регламентация на нощния труд в МВР-така чл.187 ал.1 от ЗМВР във връзка с ал.3 и чл.179 от закона,както и Наредба №8121з-776/29.07.2016 г. на министъра на вътрешните работи.При наличието на специална уредба субсидиарното приложение на НСОРЗ от първоинстанционния съд било неправилно.Освен това се излагат доводи,че районният съд не съобразил,че при прилагане и на двете регламентации /специална и обща/ ищецът не е положил извънреден труд поради липса на доказателства да е работил на смени,превишаващи заложените 12 часа за смяна.Въззивникът ОД на МВР претендира присъждане изцяло на сторените от него разноски в първата и в настоящата инстанция.

В писмени отговори и в хода на въззивното производство всяка от страните оспорва основателността на жалбата на другата страна с посочените по-горе доводи.

Като постави на разглеждане въззивните жалби,Д.кият окръжен съд установи следното:

Жалбите са депозирани в рамките на преклузивния срок по чл.259 ал.1 от ГПК,визиран в решението на ДРС като двуседмичен от връчване на същото /въззивникът ОД на МВР-Д. е получил препис от първоинстанционното решение на 19.11.2019 г.,а жалбата му е подадена на 27.11.2019 г. при изтекъл за страната срок за въззивно обжалване на 03.12.2019 г.;въззивникът Н.Х.Н. е получил препис от решението на 21.11.2019 г.,а жалбата му е подадена по пощата още на 19.11.2019 г. при изтекъл за страната срок за въззивно обжалване на 05.12.2019 г.-забел. жалбите са депозирани и в рамките на законоустановения двуседмичен срок от обявяване на първоинстанционното решение,доколкото след приключване на устните състезания пред ДРС съдът в откритото заседание е указал на страните в съответствие с чл.315 ал.2 от ГПК,че срокът за въззивно обжалване започва да тече от датата на обявяване на решението му-18.11.2019 г.,като спрямо последната дата този срок и за двете страни изтича на 02.12.2019 г./.Жалбите са процесуално допустими предвид горното и подаването им от активно легитимирани лица-страни в производството по делото-с правен интерес от атакуване на първоинстанционното решение в неизгодната за всяка от страните част.Разгледана по същество,жалбата на Н.Х.Н. е неоснователна,а тази на ОД на МВР-гр.Д. е основателна.

Атакуваното решение е валидно като постановено от законен състав на районния съд в рамките на правомощията му,съдържащо изискуемите по закон реквизити,мотивирано и разбираемо.Същото е допустимо като постановено по предявените допустими осъдителни искове.Решението на ДРС е неправилно в частта за частично уважаване на исковете,респ. правилно в частта за частично отхвърляне на исковете,като съображенията за този извод са следните:

Гр.д.№3180/2019 г. на ДРС е образувано по повод искова молба вх.№17705/04.09.2019 г.,като след изменение на исковете по размер,допуснато с определение на ДРС в открито съдебно заседание на 14.11.2019 г.,са предявени кумулативно обективно съединени искове от Н.Х.Н. с ЕГН ********** от гр.Д. срещу ОД на МВР-гр.Д.,както следва:

-иск с правно основание чл.178 ал.1 т.3 във връзка с чл.179 ал.1 от ЗМВР за осъждане на ответника да заплати на ищеца сума в размер на 1656,08 лв,представляваща възнаграждение за положен извънреден труд вследствие преобразуване на нощен в дневен такъв за периода 04.09.2016 - 04.09.2019 г.,ведно със законната лихва върху цялата сума,считано от датата на предявяване на иска до окончателното изплащане на задължението;

-иск с правно основание чл.86 ал.1 от ЗЗД за осъждане на ответника да заплати на ищеца сума в размер на 230,90 лв,представляваща мораторна лихва върху възнагражденията за положен извънреден труд вследствие преобразуване на нощен в дневен труд за периода 04.09.2016 г. - 04.09.2019 г.     

Безспорно е установено по делото,че през процесния период страните са били в служебни правоотношения и че ищецът Н. е осъществявал трудовата си дейност по утвърдени графици,при режим на труд-дневни и нощни смени с продължителност 12 часа при сумирано изчисляване на работното време за тримесечен период съгласно разпоредбата на чл.187 ал.3 изр.1 от ЗМВР.През периода 04.09.2016 г.-04.09.2019 г. ищецът е служител на ОД на МВР-гр.Д. на длъжностите „полицай“ и „старши полицай“-мл.инспектор,група „ООР“ в 1-во РУ-Д..По делото е допусната съдебно-счетоводна експертиза,по която вещото лице Е.Й.извършва справка с приложените документи,в т.ч. графици за действително положен труд от ищеца,протоколи за отчитане на отработеното време между 22,00 ч. и 6,00 ч. съгласно Наредба №8121з-776/29.07.2016 г.,и установява,че с оглед заеманата длъжност „ст.полицай” през процесния период Н.Н. е полагал труд при сменен режим на дневни и нощни смени с продължителност от по 12 часа,в т.ч. и от 22,00 ч. до 06,00 ч.,при сумирано изчисляване на  работното време за тримесечен период съгласно чл.187 ал.3 от ЗМВР.Вещото лице констатира,че за периода от 04.09.2016 г. до 04.09.2019 г. реално положеният от ищеца нощен труд е  общо 1800 часа / приложение 1/.През процесния период не е осъществено преобразуване на нощен към дневен труд.Към заплатата на ищеца е начислен и изплатен извънреден труд до 70 часа на тримесечие,формиран като разлика между действително отработените часове по график,в т.ч. нощен труд без превръщането му в дневен,и нормативно определения брой часове за тримесечие /таблица 4/.Вещото лице е преизчислило реално положения нощен труд от ищеца от общо 1800 часа  съобразно чл.9 ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата,като го е приравнило на дневен с начисляване на коефициент 1,143.При това преизчисление се получава положен от ищеца дневен труд от общо 2057,40 часа / таблица 1/.           При съобразяване нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР от 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица /чл.187 ал. 1 от ЗМВР/ и правилото по чл.26 ал.1 и ал.2 от Наредба №8121з-776/29.07.2016 г. при сравнение на общия брой реално отработени часове по график след превръщане на нощните часове в дневни с нормата часове за всеки един отчетен тримесечен период се установява,че за периода от 04.09.2016 г. до 30.06.2019 г. е  положен от ищеца извънреден труд от общо 243,67 часа,а за периода от 01.07.2019 г. до 04.09.2019 г. не е налице положен извънреден труд /приложение 2,таблица 2/ри съобразяване часовата ставка на ищеца експертът изчислява за периода от 04.09.2019 г. до 30.06.2019 г. парична равностойност на часовете положен извънреден труд след преобразуване на нощния труд към дневен в размер на 1 656,08 лв.Експертът изчислява мораторна лихва върху всяко едно от възнагражденията за извънреден труд след преобразуването към дневен,начиная от месеца,следващ тримесечието,до датата на подаване на исковата молба-04.09.2019 г.,в размер на общо 230,90 лв.

Спорният въпрос по делото е при изчисляване размера на положения от ищеца извънреден труд допустимо ли е горното преобразуване на нощния труд в дневен по правилото на чл.9 ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата /НСОРЗ/,уреждаща правоотношенията между работник/служител и работодател по трудов договор,т.е. отношения,регламентирани от Кодекса на труда,или приложение намират само специфичните правила в тази сфера на специалния Закон за Министерството на вътрешните работи и издадените от министъра на вътрешните работи подзаконови актове.                  

Регламентацията в ЗМВР е следната:

Съгласно разпоредбата на чл.176 от ЗМВР брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения.Допълнителните възнаграждения са лимитивно посочени в разпоредбите на чл.178 ал.1 и чл.179 ал.1 от ЗМВР.Според чл.178 ал.1 т.3 от ЗМВР се изплаща допълнително възнаграждение за извънреден труд,а според чл.179 ал.1 от ЗМВР се изплаща и допълнително възнаграждение за нощен труд.Извънреден е трудът,полаган извън рамките на установеното работно време,т.е. в конкретната хипотеза това са часовете труд,които надвишават нормативно установения брой часове нощен и/или дневен труд.Нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица-чл.187 ал.1 от ЗМВР.Работното време на държавните служители се изчислява в работни дни-подневно,а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени-сумирано за тримесечен период-чл.187 ал.3 изр.1 от ЗМВР.При работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч.,като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период-чл.187 ал.3 изр.3 от ЗМВР.Работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период-за служителите,работещи на смени,чрез заплащане с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение /чл.187 ал.6 във връзка с чл.187 ал.5 т.2 от ЗМВР/.Според разпоредбата на чл.187 ал.9 от ЗМВР редът за организацията и разпределянето на работното време,за неговото отчитане,за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време,режимът на дежурство,времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

При действието на ЗМВР,обн. ДВ,бр.53/27.06.2014 г.,са приети и действали следните подзаконови нормативни актове:

-Наредба №8121з-407/11.08.2014 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време,за неговото отчитане,за компенсирането на работата извън редовното работно време,режима на дежурство,времето за отдих и почивките на държавните служители,издадена от министъра на вътрешните работи /обн. ДВ,бр.69 от 19.08.2014 г.,отм.бр.40/02.06.2015 г.,в сила от 01.04.2015 г.,бр.60/02.08.2016 г.,в сила от 02.08.2016 г./;

-Наредба №8121з-592/25.05.2015 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време,за неговото отчитане,за компенсирането на работата извън редовното работно време,режима на дежурство,времето за отдих и почивките на държавните служители,издадена от министъра на вътрешните работи /обн. ДВ, бр.40/02.06.2015 г.,в сила от 01.04.2015 г.,отм. с решение №8585/11.07.2016 г. на ВАС по адм. д. №5450/2016 г. /влязло в сила и обнародвано на 29.07.2016 г. с ДВ,бр. 59/;

-Наредба №8121з-776/29.07.2016 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време,за неговото отчитане,за компенсирането на работата извън редовното работно време,режима на дежурство,времето за отдих и почивките на държавните служители,издадена от министъра на вътрешните работи /обн. ДВ,бр.60/02.08.2016 г.,в сила от 02.08.2016 г.,отм.бр.3/10.01.2020 г.,в сила от 10.01.2020 г./.

През процесния период е действала Наредба №8121з-776/29.07.2016 г.В същата липсва разпоредба,регламентираща преобразуване на нощния труд на държавните служители в МВР в дневен.Съгласно чл.32 ал.1 от Наредбата положеният труд извън редовното работно време се компенсира при условията и в размерите,определени в специалния ЗМВР.Няма препращане за неуредени хипотези към общия КТ,уреждащ правоотношенията,произтичащи от трудов договор,респ. към подзаконови нормативни актове,детайлизиращи приложението на норми от КТ.Факт е,че в определени хипотези самият ЗМВР извършва такова препращане-така напр. чл.190 ал.1,3 и 4 от ЗМВР;чл.142 ал.5 от ЗМВР,което означава,че волята на законодателя е спрямо служебните правоотношения на служителите в МВР да се прилага специалният ЗМВР,съобразяващ спецификата на работата на тези служители,а субсидиарно приложение на общия КТ да се позволи по изключение само в изрично посочени от специалния закон хипотези-чрез нарочно препращане.

Сочи се от ищеца,че в Наредба №8121з-776/29.07.2016 г. е налице празнота относно начина на определяне размера на положения извънреден труд,неговото отчитане и компенсиране,поради което следвало да се приложи субсидиарно разпоредбата на чл.9 ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата,приета с ПМС №4/17.01.2007 г.,обн.ДВ,бр.9/26.01.2007 г.,в сила от 01.07.2007 г.Според цитираната норма при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент,равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време,установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място,т.е. приложимият коефициент за преизчисляване на нощния труд в дневен е 1,143,получен като частно при деление на нормалната продължителност на дневното /8 часа според чл.136 ал.3 от КТ/ и нощното /7 часа според чл.140 ал.1 от КТ/ работно време.Горното правило е напълно неприложимо спрямо служителите на МВР,за които специалният закон предвижда,че нормалната продължителност на работното им време е 8 часа дневно /чл.187 ал.1 от ЗМВР/,а за работещите на смени се предвижда полагане на труд през нощта между 22,00 и 06,00 часа,като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период /чл.187 ал.3 изр. посл. от ЗМВР/,т.е. се допуска нормална продължителност и на нощното работно време до 8 часа.Последното е съобразено със спецификата на служебните задължения на служителите,които са призвани да отговарят за опазване на обществения ред през цялото денонощие и е необходимо да се осигури непрекъснатост на работния процес.Така по логиката на чл.9 ал.2 от НСОРЗ коефициентът за преизчисляване на нощния труд в дневен при служебните правоотношения в МВР би следвало да е 1 /8:8=1/.Така съотношението на нормалната продължителност на дневното работно време към нормалната продължителност на полагания нощен труд според ЗМВР е 1:1,докато според КТ е 8:7.Последното обосновава и нуждата при правоотношение по КТ и упражняван нощен труд същият да се преизчисли по реда на чл.9 ал.2 от НСОРЗ чрез коефициент 1,143.По отношение на служителите на МВР коефициентът е 1,поради което и липсва нужда от извършване на такава трансформация.Горното обяснява и липсата в ЗМВР и цитираната наредба на министъра на вътрешните работи на разпоредба,сходна с разпоредбата на чл.9 ал.2 от НСОРЗ.Липсата на подобна норма в цитирания подзаконов акт не може да се разглежда като празнота,а като решение на изпълнителния орган,съобразено със спецификата на полагания от служителите на МВР труд.

Изложеното обосновава неприложимост на разпоредбата на чл.9 ал.2 от НСОРЗ в служебните правоотношения в МВР.Тази неприложимост се мотивира и от факта,че горната наредба е подзаконов нормативен акт,издаден да регулира отношенията по КТ.С разпоредбата на чл.2 ал.2 от НСОРЗ е определен обсегът на действие на тази наредба-тя се прилага само по отношение на работниците и служителите по трудово правоотношение.С разпоредбата на чл.2 ал.3 от НСОРЗ е изключено приложението на наредбата за служителите по трудово правоотношение в държавната администрация.След като НСОРЗ е неприложима според горната изрична разпоредба дори спрямо категория лица,заети по трудово правоотношение,за които е предвидена специална нормативна уредба в рамките на КТ /чл.107а от КТ/,то на още по-голямо основание същата е неприложима спрямо лица по служебно правоотношение,чиято трудова дейност се регламентира от специален закон-ЗМВР.Следователно НСОРЗ не следва да се прилага субсидиарно,нито по аналогия в хипотези,за които е налице специална правна уредба /в този смисъл решение №55/07.04.2015 г. по гр.д.№5169/2014 г. на III г.о.,ГК на ВКС;решение №197/07.10.2019 г. по гр.д.№786/2019 г. на IV г.о.,ГК на ВКС/.На държавните служители по служебно правоотношение в МВР,работещи на смени,се дължи заплащане на извънреден труд до 70 часа на тримесечие /чл.187 ал.5 т.2 от ЗМВР/,формиран като разлика между действително отработените часове по график,в т.ч. нощен труд без превръщането му в дневен,и нормативно определения брой часове за тримесечие,като размерът на възнаграждението е определен с разпоредбата на чл.187 ал.6 от ЗМВР /50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение/.Отделно им се дължи и допълнително заплащане на нощния труд /чл.179 ал.1 от ЗМВР/,като размерът на възнаграждението се определя със заповед на министъра на вътрешните работи /чл.179 ал.2 от ЗМВР/.Така за полагания от служителите на МВР извънреден и нощен труд е налице изчерпателна специална нормативна уредба,не е налице празнота в нормативната база,нуждаеща се от запълване със субсидиарно прилагане на други нормативни актове.

Предвид изложеното претенцията на ищеца за преобразуване на положения от него нощен труд в дневен и за осъждане на ответника по делото да му заплати възнаграждение за извънреден труд вследствие горното преобразуване е неоснователна и подлежи изцяло на отхвърляне.Искът за обезщетение за забавено плащане по чл.86 ал.1 от ЗЗД е акцесорен по отношение на иска за главното вземане,поради което също подлежи изцяло на отхвърляне.Първоинстанционното решение следва да бъде отменено като незаконосъобразно в частта,с която исковете са частично уважени,респ. следва да бъде потвърдено в частта,с която исковете са частично отхвърлени.

Първоинстанционното решение следва да бъде отменено и в частта за разноските,отговорността за които следва да се преразпредели съобразно изхода от спора.При този изход от спора /цялостно отхвърляне на исковете/ ищецът по делото Н. Хр.Н. няма право на разноски за първата и въззивната инстанция и такива не следва да му се присъждат.Право на разноски за двете инстанции на основание чл.78 ал.3 от ГПК има ответникът по делото ОД на МВР-Д.,който изрично е претендирал такива.За първата инстанция следва да му се присъдят разноски в размер на 50 лв възнаграждение за вещо лице по ССЕ и на основание чл.78 ал.8 от ГПК юрисконсултско възнаграждение,което съгласно чл.37 от ЗПП във връзка с чл.23 т.1 предл.2 и чл.25 ал.1 от НЗПП следва да е в размер на 150 лв /при предвидени граници на заплащането от 100 лв до 300 лв/ предвид защитавания неголям материален интерес и средната фактическа и правна сложност на делото.За въззивната инстанция следва да се присъдят разноски в размер на 52,02 лв държавна такса по обжалването и 100 лв юрисконсултско възнаграждение,което за настоящата инстанция е на минимума,доколкото делото приключи в едно съдебно заседание,без събиране на доказателства и при преповтаряне на доводите,изложени пред първоинстанционния съд.

При отхвърляне на исковете ответникът ОД на МВР-Д. не дължи държавна такса за водене на делото по сметка на ДРС,нито разноски за вещо лице,изплатени от бюджета на съда.Същите остават за сметка на бюджета на съда,тъй като ищецът е освободен от заплащане на такси и разноски като държавен служител на МВР и поради това,че образуваното дело е свързано с негово служебно правоотношение /така т.23 от ТР №6/06.11.2013 г. по тълк.д.№6/2012 г. на ОСГТК на ВКС/.Поради последното и ищецът не дължи на съда държавна такса /за първа и въззивна инстанция/ и заплащане на разноски за възнаграждение на вещо лице,изплатени в първата инстанция от бюджета на ДРС.Всички те остават за сметка на бюджета на съдебната власт.

Водим от гореизложеното,Д.кият окръжен съд

 

                                              Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ решение №1235/18.11.2019 г. по гр.д.№3180/2019 г. на Д.кия районен съд в частта,с която Областна дирекция на МВР-гр.Д. е осъдена да заплати на Н.Х.Н. с ЕГН ********** ***:

 -сумата от 1 350,76 лв,представляваща възнаграждение за положен извънреден труд вследствие преобразуване на нощен към дневен такъв за периодите от 04.09.2016 г. до 31.12.2017 г. и от 01.07.2018 г. до 30.06.2019 г.;

-сумата от 190,50 лв,представляваща мораторна лихва върху възнагражденията за положен извънреден труд вследствие преобразуване на нощен към дневен труд за периода 01.10.2016 г. - 04.09.2019 г.;

респ. в частта за разноските /присъдени в полза на ДРС и страните/ и държавната такса по сметка на ДРС,като вместо това ПОСТАНОВЯВА:

ОТХВЪРЛЯ исковете,предявени от Н.Х.Н. с ЕГН ********** *** срещу Областна дирекция на МВР-гр.Д.,в частта за осъждане на ОД на МВР-гр.Д. да заплати на Н.Х.Н.

-сумата от 1 350,76 лв,представляваща възнаграждение за положен извънреден труд вследствие преобразуване на нощен към дневен такъв за периодите от 04.09.2016 г. до 31.12.2017 г. и от 01.07.2018 г. до 30.06.2019 г.;

-сумата от 190,50 лв,представляваща мораторна лихва върху възнагражденията за положен извънреден труд вследствие преобразуване на нощен към дневен труд за периода 01.10.2016 г. - 04.09.2019 г.

 

ПОТВЪРЖДАВА решение №1235/18.11.2019 г. по гр.д.№3180/2019 г. на Д.кия районен съд в останалата му част,с която се отхвърля искът за главницата за горницата от 1 350,76 лв до претендирания размер от 1 656,08 лв,както и за периодите 01.01.2018 г.-01.07.2018 г. и 01.07.2019 г.-04.09.2019 г.,и се отхвърля искът за лихвите за горницата от 190,50 лв до претендирания размер от 230,90 лв,както и за периода 04.09.2016 г.-01.10.2016 г.

 

ОСЪЖДА Н.Х.Н. с ЕГН ********** *** да заплати на Областна дирекция на МВР-гр.Д. сторени в първата инстанция съдебно-деловодни разноски в размер на 200 лв /двеста лева/,от които 50 лв възнаграждение за вещо лице по ССЕ и 150 лв юрисконсултско възнаграждение.

ОСЪЖДА Н.Х.Н. с ЕГН ********** *** да заплати на Областна дирекция на МВР-гр.Д. сторени във въззивната инстанция съдебно-деловодни разноски в размер на 152,02 лв /сто петдесет и два лева и две стотинки/,от които 52,02 лв държавна такса по обжалването и 100 лв юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно и не подлежи на касационно обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                    ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

                                                                                    2.