Решение по дело №939/2020 на Районен съд - Велико Търново

Номер на акта: 260152
Дата: 24 септември 2020 г. (в сила от 2 април 2021 г.)
Съдия: Младен Димитров
Дело: 20204110200939
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ …….

 

гр. Велико Търново, 24.09.2020 г.

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Великотърновският районен съд, трети състав, в публичното заседание на 15.07.2020г., в състав:

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: МЛАДЕН ДИМИТРОВ,

при секретаря Н.Йорданова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 939 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН

 

Производството е образувано по жалба на „ Европа Агенция“ЕООД, против Наказателно постановление № 04-001174/27.05.2020г., издадено от Директора на Дирекция "Инспекция по труда" - гр. Велико Търново, с което за нарушение по чл.81, ал.2 от ЗНЗ, вр. с чл.23, ал.2, т.1 от НУРИПДНРР, на основание чл. 416, ал. 5 от КТ, е наложена "Имуществена санкция” в размер на 1 000 лева. Излага доводи за неправилно приложение на закона поради маловажност на случая, с оглед естеството на нарушението и социално-икономическата обстановка, поради ограниченията за извършване на дейност в условията на криза с коронавируса. Моли съда да отмени НП.

В съдебно заседание, законния представител на дружеството-жалбоподател  поддържа тезата за маловажност на случая и твръди, че с оглед дадените препдписания е извършена корекция текста на сключваните договори.

Въззиваемата страна представлявана от юрисконсулт Костадинова, изразява становище, че атакуваното наказателно постановление е правилно и законосъобразно, съобразено с материалните и процесуалните правила при издаването му и моли същото да бъде потвърдено.  Претендира разноски.

Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства, приема за установена следната фактическа обстановка:

От показанията на св. А. и св.С. се установи, че по повод постъпили оплаквания от работници заминали за работа в чужбина, предадени, чрез  консулството на Република България във Виена, Австрия, била извършена проверка през чесец ноември 2019г., в посредника „Европа Агенция“ЕООД, в офиса на ул.“Зеленка„  в гр.В.Търново. При порверката били изскани документи за осъществяваната посредническа дейност,  които били представени на 07.01.2020 г..

В хода на проверката било констатирано, че в посреднически договор по наемане на работа, сключен на 11.11.2019 г., с търсещото работа лице Крум Папудов, не се съдържали данни за лицето, упълномощено да подпише договора от името на посредника. За извършената проверка е съставен протокол за проверка от периода 07.01. – 20.01.2020г., в който са дадени предписания на дружеството –посредник, да приведе договорите си в съответствие с минимално необходимото съдържание по чл.23, ал.2, т.1, пр.2 от  НУРИПДНР. Същият е връчен на управителя на  дружеството на 18.02.2020г.

На 21.02.2020г., е подадено уведомление до ДИТ, от „Европа Агенция“ЕООД, за изпълнение на дадените предписания.

 За констатираното нарушение на 18.02.2020г., в Дирекция „Инспекция по труда“ в гр.В.Търново, е бил съставен акт за установяване на административно нарушение от св.А. – на длъжност старши инспектор в ДИТ – В.Търново,  срещу „Европа Агенция" ЕООД, град Велико Търново, притежаващо удостоверение № 2598 от 10.08.2018 година за извършване на посредническа дейност по наемане на работа за други държави, за това, че на 11.11.2019г., е сключен  посреднически договор по наемане на работа, с търсещото работа лице К.И.П.с ЕГН **********, в който не се съдържат данни за лицето, упълномощено да подпише договора от името на посредника – в нарушение на чл.23, ал.2, т.1 пр.2, от Наредба за условията и реда за извършване на посредническа дейност по наемане на работна ръка . АУАН е съставен от актосъставителя, в присъствието на управителя на дружеството и свидетелите, като надлежно му е връчен екземпляр, според показанията на св.Б..

Въз основа на съставения акт е изадено и оспорваното наказателно постановление № 04-001174/27.05.2020г., от Директора на Дирекция "Инспекция по труда" - гр. Велико Търново, с което на „Европа Агенция" ЕООД, град Велико Търново, притежаващо удостоверение № 2598 от 10.08.2018 година за извършване на посредническа дейност по наемане на работа за други държави, за това, че на 11.11.2019г., е сключен  посреднически договор по наемане на работа, с търсещото работа лице К.И.П.с ЕГН **********, в който не се съдържат данни за лицето, упълномощено да подпише договора от името на посредника – в нарушение на чл.23, ал.2, т.1 пр.2, от Наредба за условията и реда за извършване на посредническа дейност по наемане на работна ръка, вр.  нарушение по чл.81, ал.2 от ЗНЗ,  на основание чл. 416, ал. 5 от КТ, е наложена "Имуществена санкция” в размер на 1 000 лева.

Видно от приложения заверен препис на договор за посредническа дейност по наемане на работа от 11.11.2019г., сключен с Крум Иванова Папудов, посредника „Европа Агенция“ ЕООД е индивидуализиран с ЕИК, без да е отразено физическото лице представляващо дружеството при сключване на договора. Видно от положения подпис на договора за посредник и без необходимост от  специални знания се установява, че съответства на подписа на управителя на дружеството Христо Петров.

От справка в търговския регистър се установява, че „Европа Агенция“ ЕООД , е със седалище в гр. Велико Търново, бул./ул. ЗЕЛЕНКА № 3, представлявано от едноличния собственик на капитала Х.К.П..

С оглед на така установените фактически констатации, съдът намира следното от правна страна:

Жалбата против атакуваното НП е подадена в законоустановения срок от легитимирано лице, а разгледана по същество е основателна.

От процесуална страна:

Съдът не констатира нарушения на императивни законови разпоредби относно производството по установяване на административното нарушение и налагане на административно наказание на жалбоподателя с наказателното постановление.

Съставеният  АУАН и издаденото въз основа на него НП са изготвени от компетентни длъжностни лица  съобразно чл. 37, ал. 1, б. “а”, вр. с чл.85, ал.1, вр. с чл.75, ал.2 от ЗНЗ,  и чл.47, ал.1, б”а” от  ЗАНН, вр. с чл.85, ал.4 от ЗНЗ. Същите  същите съдържат законоустановените в чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, реквизити, което  ги прави законосъобразни от формална страна.

Не налице и нарушение свързано с правото на защита на санкционираното дружество, тъй като същото е било надлежно представлявано в производството.  

По същество е налице  неправилно приложение на материалния закон.

В процесния договор за посредничество страна се явява дружеството посредник, чийто законен представителен орган е отразил волята на посредника непосредствено в съставения частен документ. Налице е непълно отразяване на индивидуализиращите данни на посредника „Европа Агенция“ЕООД, а не липса на данни за лицето, упълномощено да подпише договора от името на посредника, тъй като представителство по пълномощие явно не е осъществено. Налице е пряко участие на посредника при сключване на договора, чрез неговия представител по закон. 

Чл. 23, ал. 2, т. 1 от НУРИПДНР, не уточнява какви точно данни за посредника следва да бъдат посочени в договора, но съдържанието на това изискване може да се извлече от  разпоредбата на чл. 13 от ТЗ, като задължението касае посочване на фирмата; седалището и адреса на управлението; единния идентификационен код и банковата сметка. В конкретната хипотеза е посочена фирмата и идентификационния код, което макар и при липса на останалите данни е достатъчно за идентификация на юридическото лице. Останалите даннни, макар и включени в законовото изискване при осъществяване на търговската кореспонденция между лицата не са от естество да препятстват индивидуализацията на субекта, още повече че са публично достъпни в търговския регистър. Ето защо, ако е налице неизпълнение на задължението по чл. 23, ал. 2, т. 1 от НУРИПДНР, то това касае по-скоро индивидуализацията на лицето – посредник, а не на неговия пълномощник, тъй като данни и доказателства за наличието на представителство по пълномощие не са събрани в административнонаказателната преписка. Като е санкцинирал за това посредника, наказващият орган е приложил неправилно материалния закон и е издал незаконосъобразно наказателно постановление.  

Отделно от установеното, според съда, са били налице основанията за приложение на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН и квалифициране на случая като маловажен.  Тук следва да се има предвид характера на самото нарушение, обществените отношения, които засяга, както и обстоятелството, че се касае до порок само до един елемент от съдържанието на договорите, който е своевременно отстранен след даване на предписанията по време на извършената проверка. Твръденията за наличие на други такива нарушения не се подкрепят от доказателствата по делото, тъй като не са установени по съответния ред в проведено и приключило административнонаказателно производство.

            При този изход на делото, поради основателността на жалбата,  неоснователна се явява претенцията на въззиваемата страна за присъждане на разноски, за осъщественото процесуално представителство и защита от юрисконсулт, с оглед нормата на чл.63, ал.5 от ЗАНН, вр. с чл. 143 от АПК.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

   

Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 04-001174/27.05.2020г., от Директора на Дирекция "Инспекция по труда" - гр. Велико Търново, с което на „Европа Агенция" ЕООД, със седалище в гр. Велико Търново, бул./ул. ЗЕЛЕНКА № 3, представлявано от едноличния собственик на капитала Х.К.П., притежаващо удостоверение № 2598 от 10.08.2018 година за извършване на посредническа дейност по наемане на работа за други държави, за това, че на 11.11.2019г., е сключен  посреднически договор по наемане на работа, с търсещото работа лице К.И.П.с ЕГН **********, в който не се съдържат данни за лицето, упълномощено да подпише договора от името на посредника – в нарушение на чл.23, ал.2, т.1 пр.2, от Наредба за условията и реда за извършване на посредническа дейност по наемане на работна ръка, вр.  нарушение по чл.81, ал.2 от ЗНЗ,  на основание чл. 416, ал. 5 от КТ, е наложена "Имуществена санкция” в размер на 1 000 лева.

 

 

            Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Велико Търново в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.   

 

 

                       

 

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: