Определение по дело №351/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 октомври 2019 г. (в сила от 15 октомври 2019 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20197220700351
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 август 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                           О П Р Е Д Е Л Е Н И Е 

 

                                            гр. Сливен, 03.10.2019 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - Сливен, в закрито заседание на трети октомври две хиляди и деветнадесета година в следния състав:

 

                                                   СЪДИЯ: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

като разгледа административно дело № 351 по описа за 2019 година докладвано от съдия Бозукова, и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. АПК

.

Образувано е по жалба вх.№ 2984/20.08.2019 г. / допълнена с вх. № 3156/09.09.2019 г./ на И.В.С. ***, подадена чрез пълномощник С.М.С. срещу писмо с изх. № 20-53187/02.08.2019 г. на Началник СГКК Сливен, с което е отговорено на заявление  вх. № 07-9201/15.07.2019 г. за снабдяване с документи, подадено от И.В.. С жалбата се иска да бъде наложена и санкция на Началник СГКК Сливен на основание чл.96 ал.2 т.1 от ЗКИР за нарушение на разпоредби от Кодекс за поведението на служителите в държавната администрация.

С писмо вх.№ 3213/13.09.2019 г. е постъпила преписката от СГКК Сливен.

Административен съд Сливен приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Със заявление вх. № 07-9201/15.07.2019 г. / л.139 - 140 от делото/ И.В.С. *** подава чрез пълномощник С.М.С. искане за издаване на документи, касаещи процедурата по издаване на заповед № 18-736/25.01.2018 г. на Началник СГКК Сливен, а именно: копие на заявление вх. № 01-262735/25.08.2017 г. от Б. В., копие на документите, придружаващи заявлението, копие от акт за установяване на непълноти и грешки, копие от проекта за изменение и скица за отстраняване на грешки, придружаващи акта.

С писмо изх. 20-53187/02.08.2019 г. Началник СГКК Сливен отговаря на подаденото от С. заявление, като посочва, че  производството по заявление вх. № 01-262735/25.08.2017 г. от Б. В. е приключило с издаване на заповед № 18-736/25.01.2018 г.  на Началник СГКК Сливен за изменение на КК  и КР, срещу тази заповед е подадена жалба от И.С. и с решение по административно дело № 54/2018 г. по описа на Административен съд Сливен и последващо решение  № 9723/25.06.2019 г.  постановено по адм.дело № 9842/2018 г. по описа на ВАС, жалбата на С. е отхвърлена като неоснователна. В писмото се сочи, че всички искани от И.С. със заявление вх. № 07-9201/15.07.2019 г. документи се съдържат в  производството по адм. дело № 54/2018 г. по описа на Административен съд Сливен, като С., като страна – оспорващ в това производство, е запозната с тях и има достъп до наличната административна преписка по заявление вх. № 01-262735/25.08.2017 г. от Б. В., приключило с издаване на заповед № 18-736/25.01.2018 г.  на Началник СГКК Сливен за изменение на КК  и КР.

По делото е приложена служебна справка от деловодството на Административен съд Сливен, от която е видно, че адм. дело № 54/2018 г. е образувано по жалба на И.С. срещу заповед №18-736/25.01.2018 г. на Началник СГКК Сливен, производството е приключило с решение на Административен съд Сливен, което е отменено с решение  № 9723/25.06.2019 г.  постановено по адм.дело № 9842/2018 г. по описа на ВАС и жалбата на С. е била отхвърлена като неоснователна. От справката е видно, че И.С. е подала пред Административен съд Сливен заявление вх. № 2783/31.07.2019 г. за издаване на преписи от документите, приложени по адм. дело № 54/2018 г. по описа на Административен съд Сливен и след заплащане на дължимата такса, същите са получени от нея на 02.08.2019 г.

Предвид горното, съдът намира жалбата за недопустима, поради липса на годен предмет на обжалване.

Обжалваното писмо с изх. 20-53187/02.08.2019 г. на Началник СГКК Сливен  по своята правна същност не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК. Съгласно посочената разпоредба, индивидуален административен акт е изричното волеизявление или изразеното с действие или бездействие волеизявление на административен орган или на друг овластен със закон за това орган или организация, лицата, осъществяващи публични функции, и организациите, предоставящи обществени услуги, с което се създават права и задължения и непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт. Видно от съдържанието му, писмото е с уведомителен характер, представлява информация и разяснение по конкретния казус и не е израз на властническо волеизявление, респективно не предизвиква промяна в правната сфера на своя адресат и не засяга негови права и свободи. Липсата на който и да е от нормативно установените същностни белези на индивидуалния административен акт по отношение на оспорвания акт, сочи за недопустимост на търсената по реда на това съдебно производство защита.

Освен горното, от приложената справка от деловодството на Административен съд Сливен за движение на адм. дело № 54/2018 г.  /л.160/ е видно, че  И.С. е получила на 02.08.2019 г. исканите от СГКК Сливен документи, представляващи административната преписка по издаване на заповед № 18-736/25.01.2018 г.  на Началник СГКК.

Съгласно чл. 53б от ЗКИР явната фактическа грешка се отстранява от Агенцията по геодезия, картография и кадастър по заявление от заинтересовано лице или при установяването й от службата по геодезия, картография и кадастър, въз основа на проект за изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти, изработен от правоспособно лице, по възлагане от Агенцията по геодезия, картография и кадастър или по възлагане на заинтересовано лице. Съгласно ал.5 измененията в кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти по чл. 51, ал. 1, т. 3 се извършват със аповед на началника на службата по геодезия, картография и кадастър, когато изменението засяга до 50 поземлени имота; заповед на изпълнителния директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър, когато изменението засяга повече от 50 поземлени имота, като съгласно ал.7 заповедта се съобщава на заинтересованите лица по реда на Административнопроцесуалния кодекс и подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването й пред административния съд по местонахождение на имота.

Съгласно чл.54 от ЗКИР непълнотата или грешката се допълва или поправя от службите по геодезия, картография и кадастър въз основа на писмени доказателства и проект за изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти. Измененията в кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти при отстраняване на непълнота или грешка се одобряват със заповед на началника на службата по геодезия, картография и кадастър по местонахождение на имота. Заповедта се придружава от скица-проект. Заповедта за одобряване на изменението се съобщава по реда на Административнопроцесуалния кодекс на заинтересованите лица, чиито права са засегнати от изменението., а съгласно ал.6 заповедите могат да се обжалват по реда на Административнопроцесуалния кодекс пред административния съд по местонахождение на имота.

Анализът на цитираните разпоредби налага извод, че по реда на АПК на съдебно обжалване подлежат само индивидуалните административни актове по чл.53б и чл.54 от ЗКИР, поради което издаването на препис от документи по молба на лице или отказът да бъдат издадени такива преписи, не съставлява административен акт, действие или бездействие на административен орган.

 По отношение искането до настоящата инстанция на Началник СГКК Сливен да бъде наложена санкция по чл.96 ал.2 т.1 от ЗКИР за нарушение на разпоредби от Кодекс за поведението на служителите в държавната администрация, съдът намира, че не е компетентнен да се произнесе по искането.  Съгласно чл.98 от ЗКИР нарушенията се установяват с акт на длъжностно лице, определено от министъра на регионалното развитие и благоустройството, съответно от министъра на правосъдието, като наказателното постановление се издава от министъра на регионалното развитие и благоустройството, съответно от министъра на правосъдието или от определени от тях длъжностни лица. Анализът на нормата налага извод, че едва след приключване на описаната  административно-наказателна процедура, съответно издадено наказателно постановлениие, същото ще подлежи на обжалване пред съд по силата на ал.4 на чл.98 от ЗКИР при условията и по реда на ЗАНН.

Предвид изложеното и по аргумент от противното във връзка с чл. 145, ал. 2, т. 1 от АПК, тъй като актът не подлежи на оспорване и на основание чл. 159 т. 1 от АПК жалбата като недопустима следва да се остави без разглеждане, а образуваното производство да се прекрати.

Така мотивиран Административен съд Сливен

 

                                     О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба вх. № 2984/20.08.2019 г.  на И.В.С. ***, подадена чрез пълномощник С.М.С. срещу писмо с изх. 20-53187/02.08.2019 г. на Началник СГКК Сливен, с която се иска и да бъде наложена санкция на Началник СГКК Сливен, като недопустима.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело 351/2019 г. по описа на Административен съд Сливен.

 

 Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му пред ВАС.

                             

                                                                        СЪДИЯ: