РЕШЕНИЕ
№ 36
гр. Омуртаг , 19.08.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ОМУРТАГ, IV СЪСТАВ в публично заседание на
деветнадесети февруари, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Невяна П. Захариева
при участието на секретаря Стела Викторова
като разгледа докладваното от Невяна П. Захариева Административно
наказателно дело № 20203510200254 по описа за 2020 година
за да се произнесе съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл.от ЗАНН.
Постъпила е жалба от Община Омуртаг, с адрес на управление: гр.Омуртаг,
ул.”Александър Стамболийски” № 2а, с БУЛСТАТ *********, представлявана от Е. Х.
Е. – кмет, против Наказателно постановление № НЯСС - 139/27.08.2020г., на заместник
- председателя на ДАМТН. Сочи се в жалбата, че атакуваното наказателно
постановление е нищожно, неправилно, незаконосъобразно и необосновано, издадено
от орган с липсваща или неустановена по надлежния ред материална компетентност. В
жалбата се изтъкват доводи за допуснати нарушения на разпоредбите на чл.42, т.3, т.4
и т.5 от ЗАНН, както и разпоредбите на чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН и чл.52, ал.4 от
ЗАНН. Сочи се и че е допуснато нарушение на чл.28 от ЗАНН и се излагат
съображения в тази насока. Поради изложените в жалбата подробни съображения
жалбоподателят моли съда да отмени изцяло обжалваното наказателно постановление,
като незаконосъобразно. В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв.
Р.М. от АК – Велико Търново, упълномощена от Ешреф Ешрефов – кмет на Община
Омуртаг, която поддържа жалбата, като навежда доводи за допуснати редица
процесуални нарушения при съставяне и връчване на АУАН и издаване на НП.
Ответникът – ДАМТН – гр.София, редовно призован не изпраща
представител. Депозирано е писмено становище от Е. В. З. – старши експерт, юрист
към ДАМТН, упълномощена от заместник - председателя на ДАМТН, в което посочва,
че счита жалбата за неоснователна и моли като такава да бъде отхвърлена, а
атакуваното НП да бъде потвърдено. Изтъкват се съображения, че не са допуснати
1
нарушения на процесуалните правила при съставяне на АУАН и издаване на НП, както
и съображения относно липсата на предпоставки за прилагането на чл.28 от ЗАНН.
Районна прокуратура – Търговище, Териториално отделение – Омуртаг,
редовно призована не изпраща представител и не изразява становище по делото.
Съдът като прецени, че жалбата е подадена в срок и е процесуално
допустима, и след като се съобрази с представените по делото доказателства,
приема за установено следното:
Към материалите по делото е приложен Констативен протокол № 05-04-
5/21.01.2020г., в който са отразени констатациите от извършена на 17.01.2020г.
проверка на техническото и експлоатационно състояние на язовир „Царевци“,
намиращ се в ПИ №000400, в землището на с.Царевци, общ.Омуртаг, обл.Търговище,
собственост на община Омуртаг, съгласно АПОС № 450/02.08.2000г. От констативния
протокол се установява, че при извършване на проверката е констатирано, че на
язовира няма изградена КИС и че собственика не е представил проект за КИС, като е
посочено, че не е изпълнено предписание за представяне на такъв проект до
31.07.2019г. Проверката е извършена от инспектор и старши в РО НЯСС
„Североизточна България“, в присъствието на главен експерт „СК“ към Община
Омуртаг. Видно е, че последният е подписал констативния протокол като присъствал
на проверката, но липсват дата и подпис на законния представител на Община Омуртаг
или на упълномощено от него лице, които да удостоверяват надлежното връчване на
цитирания констативен протокол на собственика на проверения язовир. Липсват и
доказателства за изпращане на преписи от протокола на лицата визирани в чл.190б,
ал.3 от Закона за видите /ЗВ/. Приложени са по делото АПОС № 450/02.08.2000г. и
скица на имот № №000400, в землището на с. Царевци, общ.Омуртаг, обл.Търговище,
от които се установява, че язовир „Царевци“ е собственост на Община Омуртаг.
Приложения АУАН № 05-022/06.03.2020 г. е съставен на Община Омуртаг, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление: гр. Омуртаг, ул. „Ал. Стамболийски“
№ 2А, представлявана от Е. Х. Е., за това, че в качеството на собственик на яз.“
Царевци“, не осигурила използването на измервателна и контролна апаратура за
мотиторинг на състоянието на язовирната стена и съоръженията към нея, с което
нарушила чл.141, ал.1, т.2 от Закона за водите. Като дата на извършване на
нарушението е посочена 17.01.2020г. В акта е описано, че нарушението е установено
при извършената на 17.01.2020г. проверка, за която бил съставен КП № 05-04-
5/21.01.2020г., който бил връчен на Община Омуртаг на 28.01.2020г. и са цитирани
разпоредбите на чл.141, ал.1 т.2 от ЗВ и чл.174, ал.1, т.4 от Наредбата за условията и
реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните
стени и на съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние
/приета с Постановление № 262 на Министерския съвет от 2016 г., обн. ДВ, бр. 81 от
2016 г./. Актът е подписан от актосъставителя и един свидетел. Предявен е и връчен на
пълномощник на законния представител на Община Омуртаг на 31.03.2020г., който е
направил възражение против констатациите в акта, като е посочил, че не е съгласен с
констатираното в акта, и че ще направи възражения в законоустановения срок.
Възражения не са приложени. Въз основа на съставения акт е издадено обжалваното
Наказателно постановление № НЯСС - 139/27.08.2020г., на заместник - председателя
на ДАМТН, с което за извършено административно нарушение по чл.141, ал.1 т.2 от
Закона за водите, на Община Омуртаг, с адрес на управление: гр.Омуртаг,
ул.”Александър Стамболийски” № 2а, с БУЛСТАТ *********, представлявана от Е. Х.
2
Е. – кмет, е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 2
000.00 лева на основание чл.83 от ЗАНН, във връзка с чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.38
от Закона за водите. В процесното НП е дадено описание на нарушението идентично с
описанието в АУАН. По делото са приети и приложени като писмени доказателства и
останалите материали по административнонаказателната преписка, съдържаща освен
описаните по –КП, АПОС, скица, АУАН и НП и: известие за доставяне, писмо изх.№
85-03-134/08.09.2020г., писмо рег.№ 308000-1837/01.04.2020г., писмо изх.№ 85-02-
36/1/ от 09.03.2020г., ведно с известие за доставяне, покана за съставяне на АУАН изх.
№ 85-02-36/29.01.2020г., ведно с известите за доставяне, пълномощно, с което кмета на
Община Омуртаг е упълномощил зам. кмет на същата да получава АУАН и НП и да
излага възражения по тях, Заповед № А-5/02.01.2018г. на Председателя на ДАМТН,
удостоверяваща материалната компетентност на АНО, Заповед № А-601/18.09.2019г.
на Председателя на ДАМТН, удостоверяваща материалната компетентност на
актосъставителя. Гласни доказателства не са ангажирани от административно-
наказващият орган и жалбоподателя. Последният не представя и писмени
доказателства по делото.
Обсъждайки събраните по делото доказателства съдът намира жалбата за
основателна. При разглеждане на АУАН и НП, издадени по повод описаното
нарушение, съдът установи, че в акта е съставен в нарушение на чл.42, т.3 от ЗАНН, а
НП е издадено в нарушение на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. Цитираните разпоредби
съдържат императивни изисквания в АУАН и НП да се посочат дата и място на
извършване на нарушението и пълно описание на същото, както и обстоятелствата, при
които е извършено. Видно е от АУАН и НП, че в същите не е посочено изрично
мястото на извършване на твърдяното нарушение и предвид вида на нарушението
може само да се предполага, че мястото на извършването му е яз.“Царевци“, намиращ
се в ПИ №000400, в землището на с.Царевци, общ.Омуртаг, обл.Търговище. В случая в
АУАН и НП като дата на извършване на нарушението е посочена датата на
извършване на проверката, въпреки, че от приложения констативен протокол е видно,
че при проверката е констатирано неизпълнение на дадено предписание на Община
Омуртаг, явно при предходна проверка също от служители на ДАМТН, в срок до
31.07.2019г. да представи проект за КИС на язовирната стена на яз.“Царевци“.
Възниква въпроса след като през 2019г. или в предходна година на жалбоподателя е
дадено посоченото предписание и същото не е изпълнено и следователно и в годините
предхождащи датата на проверката на язовира не е имало изградена КИС, доколко
точно и правилно е определена като дата на извършване на нарушението 17.01.2020г.
Наред с това от приложения по делото КП № 05-04-5/21.01.2020г., с който е
констатирано нарушението, е видно, че препис от същия не е връчен на законния
представител на жалбоподателя или на упълномощено от него лице. Въпреки
отразената в АУАН дата на връчване на препис от протокола, доказателства за
връчването му не са налице по делото, а в самия протокол липсват дата и подпис на
съответно лице, удостоверяващи запознаване на това лице със съдържанието им.
Липсват и доказателства за изпращане на преписи от протокола на лицата визирани в
чл.190б, ал.3 от ЗВ. Изложеното води до извод, че при осъществяване на проверките са
нарушени разпоредбите на чл.190б, ал.2 и ал.3 от ЗВ. В НП не са изложени и никакви
мотиви на АНО по отношение определяне на размера на наложената на жалбоподателя
имуществена санкция в размер на 2000.00 лева, т.е . над определения минимум в
разпоредбата на чл.200, ал.1, т.38 от Закона за водите. Липсата, както в АУАН, така и в
НП на изрично посочено място на извършване на нарушението, посочване като датата
3
на извършване на нарушението датата на извършване на проверката, а не
действителната дата на извършване, липсата на мотиви относно определения размер на
наложеното административно наказание, води до ограничаване правото на защита на
наказаното лице. Нарушаването на регламентираната в ЗВ процедура на извършване на
проверката на яз.“Царевци“ и по – конкретно на задължението на проверяващите да
връчат препис от констативния протокол на собственика, респективно на неговия
законен представител или на упълномощено от него лице и да изпратят преписи от тези
протоколи на оператора на язовирната стена и съоръженията към нея и на областния
управител по местонахождението , също нарушава правата на жалбоподателя.
Нарушаването на правото на защита във всички случаи води до порочност на
издаденото НП, тъй като представлява съществено процесуално нарушение. Ето защо
съдът намира, че в процесния случай, е налице допуснато съществено процесуално
нарушение по време на административното производство по съставяне и връчване на
АУАН и издаване на обжалваното НП. Това съществено процесуално нарушение не
може да бъде преодоляно в хода на съдебното производство и представлява
предпоставка за отмяна на процесното НП, като незаконосъобразно, на формално
основание, без да се обсъжда спора по същество.
Водим от горното съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № НЯСС - 139/27.08.2020г., на заместник -
председателя на ДАМТН, с което на Община Омуртаг, с адрес на управление:
гр.Омуртаг, ул.”Александър Стамболийски” № 2а, с БУЛСТАТ *********,
представлявана от Е. Х. Е. – кмет, за административно нарушение по чл.141, ал.1 т.2 от
Закона за водите е наложено административно наказание – имуществена санкция в
размер на 2 000.00 лева на основание чл.83 от ЗАНН, във връзка с чл.201, ал.12 и
чл.200, ал.1, т.38 от Закона за водите, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд -
Търговище в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните на
основанията, предвидени в НПК и по реда на глава ХІІ от АПК.
Съдия при Районен съд – Омуртаг: НЕВЯНА ЗАХАРИЕВА
4